Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
di98mase

Ny utombordare - serva själv eller verkstad?

Rekommendera Poster

Ja, som titeln försöker säga så handlar detta om service och underhålla av en ny utombordare. Vi har en ny 300hkr som fick sin första service förra säsongen. Då kom serviceteknikern till vår vinterförvaring och gjorde service och vinterkonservering på plats. Detta besök ingick i köpet. Resan tog 2 timmar och servicen var det vanliga, olja, filter, bensinfilter mm. Motorn hade gått 10h så det var en 20h kontroll som gjordes.Vi hade tur och han kunde vara under tak en skön höstdag.

Nu har båten bytt hamn och resan för märkesverkstaden blir dubbelt så lång. Det finns dock en båtverkstad (ej märkesverkstad) ett stenkast från nya hamnen där en service och vinterkonservering kostar 6000kr plus extra om man vill ha några speciella märken på oljor osv vilket man ju vill tänker jag.

Det jag funderar på är den långsiktiga planen och de alternativ jag ser är:

1) Fortsätt med märkesverkstaden -  det får kosta att köra hit teknikern varje år. restiden är säkert marginell i förhållande till delar och oljor

+ samma firma som sålt båten

+ garanti gäller från tillverkaren

- kostnaden (?)

- kan inte, med säkerhet, erbjuda varma lokaler inomhus osv. kanske inte uppskattat av mekanikern

2) Byt till närmsta marinservicefirman i närheten

+ nära

3) Sköt allt som inte kräver speciell utbildning själv dvs oljbebyte, filterbyten, konservering osv

+ billigt (?)

+ mekanikern kommer bara när han behövs (ventilsjustering osv)

- inga garantier

- dyrt om nått pajar(?)

Hur går tankarna hos er andra båtägare, skulle ni "våga" serva er nya båtmotor själva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja så länge ni har garanti på motorn hade jag valt att serva hos en auktoriserad verkstad, skulle det mot all förmodan hända något med motorn så finns garantin som täcker reparationen, så länge det är ett garantiärende och inte självförvållat.

Läs igenom dina garantivillkor (ja det är jobbig text) och sätt dig in i villkoren.

Absolut inget fel på icke auktoriserade verkstäder men garantin upphör ofta att gälla.

Hos ÅF där du köpt motorn får du med all säkerhet den support och vägledning du behöver om något skulle krångla någon gång även efter garantitiden har upphört. Det kan kännas tryggt att kunna ringa till ÅF och ställa en fråga och få ett riktigt svar, vilket du kanske inte får om du byter verkstad.

Jag har stått ute många gånger och gjort service på motorer i både ur och skur men även solsken och det är smällar man får ta. Men det är många gånger inte lämpligt att stå ute om regnet öser ner och/eller det blåser halv storm, speciellt inte på moderna motorer med känslig elektronik. Det finns ju små billiga "partytält" som kan vara till lite skydd iaf. Har det varit för dåligt väder har jag många gånger skjutit upp servicebesöket och inväntat mer lämpligt väder vilket uppskattats av kunderna.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Lite samma läge för oss, har en större hamn ett stenkast bort där de kan erbjuda både vinterförvaring och service dock bara auktoriserade på Mercury och Suzuki men kan såklart även hantera normal årlig service på Yamaha.

Därför kollade med vår säljare vad som gäller för garantin och om man ska få den förlängda garantin som Yamaha erbjuder ska servicen göras av auktoriserad verkstad. Så för min del blir det troligen att dra båten till Yamaha center som är närmast, lite synd då det hade varit smidigt i grannhamnen då de erbjuder lyft och uppställningsbockar mm så då hade jag sluppit köpa en trailer.

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har påtalats rätt ofta här på MG att det kan vara en bra idé att välja motor efter vilken service man kan få i närheten.

Nu lät detta väldigt spydigt, men det är in emenatså utan mer som en uppmaning till kommande köpare av nya motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev di98mase:

Ja, som titeln försöker säga så handlar detta om service och underhålla av en ny utombordare. Vi har en ny 300hkr som fick sin första service förra säsongen. Då kom serviceteknikern till vår vinterförvaring och gjorde service och vinterkonservering på plats. Detta besök ingick i köpet. Resan tog 2 timmar och servicen var det vanliga, olja, filter, bensinfilter mm. Motorn hade gått 10h så det var en 20h kontroll som gjordes.Vi hade tur och han kunde vara under tak en skön höstdag.

Nu har båten bytt hamn och resan för märkesverkstaden blir dubbelt så lång. Det finns dock en båtverkstad (ej märkesverkstad) ett stenkast från nya hamnen där en service och vinterkonservering kostar 6000kr plus extra om man vill ha några speciella märken på oljor osv vilket man ju vill tänker jag.

Det jag funderar på är den långsiktiga planen och de alternativ jag ser är:

1) Fortsätt med märkesverkstaden -  det får kosta att köra hit teknikern varje år. restiden är säkert marginell i förhållande till delar och oljor

+ samma firma som sålt båten

+ garanti gäller från tillverkaren

- kostnaden (?)

- kan inte, med säkerhet, erbjuda varma lokaler inomhus osv. kanske inte uppskattat av mekanikern

2) Byt till närmsta marinservicefirman i närheten

+ nära

3) Sköt allt som inte kräver speciell utbildning själv dvs oljbebyte, filterbyten, konservering osv

+ billigt (?)

+ mekanikern kommer bara när han behövs (ventilsjustering osv)

- inga garantier

- dyrt om nått pajar(?)

Hur går tankarna hos er andra båtägare, skulle ni "våga" serva er nya båtmotor själva?

Förstår din fundering och delar uppfattningen att priset för att behålla en garanti faktiskt spelar roll. Det blif en riskbedömning över vad sparar man kontra vad kan kostnaden för utebliven garanti vs hur ser egna ekonomin ut.

Avgörande i saken är väl vad servicen från märkesverkstaden kommer kosta. Du har en siffra från marinservicefirman, men det måste ju jämföras mot något för att man ska kunna fatta beslut.

Om du väljer alternativ 2 så upphör alltså garantin (så är det dock inte för bilar så länge servicen (intervall, kontrollpunkter och material) följer tillverkarens instruktioner) där du t.ex. kan välja Mekonomen eller annan seriös 3:e parts verkstsad som jan utföra och dokumentera korrekt service). Så skillnaden mellan alternativ 2 och 3 är ju då bara huruvida du tycker det är värt 6000kr att slippa göra jobbet själv eftersom du inte något "extra" då du verkar ha nödvändiga kunskaper själv.

Alternativ 1 blir då vilken extrakostnad det är värt att betala för att behålla garantin. Den är just nu okänd och då blir det ju svårt för dig att veta om du tycker det är värt "risken" att gå för alternativ 2 eller 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ta märkesverskaden bara för jag är lite nojjig. Det är ju inte någon billig pjäs du har. På mina grejer som är betydligt äldre än så gör jag dock helst så mycket jag kan själv av åtminstone tre anledningar.

1: Jag tycker det är kul.

2: Jag vet att allt blir gjort och även om jag inte är expert så är noggrann och gör om ifall jag är osäker.

3: Jag lär mig saker hela tiden vilket ger en trygghet när man är långt från hemmahamnen

@di98mase Intressant användarnamn, läste du till dataingengör i Gävle?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era kloka tankar. Det handlar, som så ofta om risktagning och att "efterklok" är en exakt vetenskap dvs det är alltid lätt att säga vad man borde gjort när man vet utfallet☺️.

I något läge kommer jag nog göra oljebyte/konserveringen själv och bara ringa hit teknikern när moment ska göras som bara de är utbildade till. Där är jag inte ännu så det kommer bli alternativ 1 några år till.

(@rejas, nej inte i Gävle men i Jönköping😃)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minutes ago, di98mase said:

(@rejas, nej inte i Gävle men i Jönköping😃)

OT: Okej, då hade de samma namnstandard. Jag hade di97mare 😄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klokt val👍

Göra service/konservering själv är inte så svårt.

Här ett tips till alla er som konserverar själv:

Tyvärr något som många missar vid konservering är just detta med "fogging oil" som rostskyddar motorn invändigt på ett smart och enkelt sätt.

På en vanlig 2-taktare och 4-taktare med förgasare är det enkelt, det är bara att spraya konserveringsolja i förgasarnas luftintag med motorn går på förhöjd tomgång (ca 1000–1200 r/min). På 2-taktarna hamnar konserveringsoljan på lagren och på 4-taktarna hamnar en tunn oljefilm på ventiltallrikarna och ventilsäten som annars kan börja rosta.

På en 4-takts EFI motor är det lite knepigare då man inte kan spraya i trottelhuset eller i plenum då man kan skada sensorer som sitter där. Men Yamaha har kommit med en "Fogging oil" speciellt avsedd för 4-takts EFI motorer som blandas i bensin som man har i en liten separat tank (som man kan dela med andra i båtklubben eller på bryggan).

Har inte sett att den finns hos någon i Sverige ännu men den kommer väl snart får man hoppas.

Det gamla sättet genom att spraya i tändstiftshålen gör inte lika mycket nytta då det inte kommer lika mycket olja på ventiltallrikarna utan det mesta åker ut i avgaskanalerna och det går åt betydligt mer med den gamla metoden.

Att spraya olja i tändstiftshålen på en 2-taktsmotor är rent meningslöst då allt åker ut genom avgasportarna direkt och inget når lagren i vievhuset.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...