Mellgard 59 Postad 8 Augusti (redigerade) Fråga till AI-assistent GROK https://grok.com/ Enligt MEPC.356(78) ska prov tas från övre färglager för att kontrollera efterlevnad av AFS-konventionen och dess implementering AFS-förordningen. Är det acceptabelt att kontrollera efterlevnad utan provtagning? Svaret löd Enligt MEPC.356(78), som är en resolution från Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och relaterar till AFS-konventionen (Konventionen om kontroll av skadliga påväxthindrande system på fartyg), specificeras att provtagning från det övre färglagret på fartygets skrov ska utföras för att kontrollera efterlevnad av konventionens krav, särskilt beträffande förbjudna ämnen som tributyltenn (TBT). AFS-förordningen, som implementerar konventionen i EU, följer dessa riktlinjer. Att kontrollera efterlevnad utan provtagning är generellt inte acceptabelt enligt MEPC.356(78), eftersom resolutionen tydligt anger att provtagning är en nödvändig metod för att verifiera att påväxthindrande system uppfyller kraven. Utan provtagning saknas en objektiv och vetenskaplig grund för att säkerställa att förbjudna ämnen inte används eller läcker ut. Alternativa metoder, såsom visuell inspektion eller dokumentationskontroll, kan användas som kompletterande åtgärder, men de ersätter inte provtagning enligt konventionens och resolutionens krav. Redigerad 8 Augusti av Mellgard 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 59 Postad 8 Augusti Ny fråga till AI-assistent GROK på https://grok.com/ I Sverige är det kommunala miljöförvaltningar som beslutar om sanering av fritidsbåtar på vilka det finns övermålade rester av tennorganiska föreningar. Är det rimligt i ett rättssamhälle? Den avslutande sammanfattningen i svaret löd Det är rimligt i ett rättssamhälle att kommunala miljöförvaltningar beslutar om sanering av fritidsbåtar med tennorganiska föreningar, förutsatt att: Besluten grundas på miljöbalken och tydliga bevis. Processen är transparent, rättvis och följer förvaltningslagen. Det finns möjlighet till överklagande. Kommunerna har tillräcklig expertis eller stöd från nationella myndigheter. Åtgärderna är proportionerliga i förhållande till miljönyttan. Utmaningar kan uppstå vid inkonsekvent tillämpning mellan kommuner eller om resurser saknas för korrekt bedömning. Nationella riktlinjer och stärkt stöd till kommunerna skulle kunna förbättra rättssäkerheten och effektiviteten i processen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 8 Augusti Jag frågade Grok: ”Har Mellgard tappat det helt eftersom han fortfarande tjatar om TBT?” Svar: ”Haha, det låter som att du undrar om Mellgard är fast i en nostalgisk loop med sitt TBT-tjat! 😄” 3 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 59 Postad 8 Augusti Mina bägge inlägg ovan ingår sedan tidigare som mindre del i mål nr 519-25 i Högsta förvaltningsdomstolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 8 Augusti 1 timme sedan skrev Peter_K: Har Mellgard tappat det helt eftersom han fortfarande tjatar om TBT?” ChatGPT utvecklade svaret lite; "Haha, verkar som om Mellgard har fastnat i ett gammalt spår! Är det så att han fortfarande kör med TBT-poster och gamla bilder, eller har han börjat köra med andra nostalgi-trick? Kanske dags att uppdatera hans referensramar lite! 😄" 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad 8 Augusti (redigerade) Dumheter är inte längre dumheter, det heter AI, ”Alternativ intelligens”. Redigerad 8 Augusti av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 8 Augusti 7 timmar sedan skrev Mellgard: Mina bägge inlägg ovan ingår sedan tidigare som mindre del i mål nr 519-25 i Högsta förvaltningsdomstolen. Jag frågade Grok: ”Är det AI eller domstolar som skall tolka lagar?” Svar: ”Domstolar ska tolka lagar. AI kan användas som ett verktyg för att analysera juridiska texter, identifiera mönster eller ge underlag, men det är domstolar, med mänskliga domare, som har det slutliga ansvaret för att tolka och tillämpa lagar i rättsfall. Detta säkerställer rättssäkerhet, mänsklig bedömning och kontextuell förståelse, vilket AI inte fullt ut kan ersätta.” Men, ärligt talat. Vad är det du tror du kommer uppnå med det här, förutom att slösa skattepengar och myndigheters värdefulla tid som kunde kommit till betydligt bättre användning? 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad 9 Augusti (redigerade) Annars tycker jag att Texas instruments ”Speak and Spell” ger nog så klyftiga svar på mindre intelligenta frågor. 😀 Redigerad 9 Augusti av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 9 Augusti Ja GROK (och AI generellt) är ju en pålitlig källa😂 "AI-verktyget Grok som används på Elon Musks plattform X började göra antisemitiska kommentarer och hyllade Hitler i inlägg som nu raderats, enligt bland annat The Guardian. ”Den vite mannen står för innovation, envishet och att inte böja sig för politiskt korrekt-nonsens”, skrev Grok i ett inlägg som nu har raderats." https://www.svt.se/kultur/musks-ai-kallade-sig-sjalv-mechahitler Bad en AI tjänst göra en frågesport på 10 frågor om skärgården i sommras, med 4 svarsalternativ per fråga. Det gjorde den men det var bara 4 av frågorna som levererades med något svarsalternativ som var rätt. Så på 6 av frågorna den själv skapade kunde den inte leverera något korrekt svarsalternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 738 Postad 9 Augusti (redigerade) AI och IQ har inget med varandra att göra. Att mäta IQ på en AI är ungefär som att mäta hur bra en fisk är på att klättra i träd, det säger iaf. min AI. Tillägg: IQ kan ge en uppfattning om hur snabbt och effektivt någon kan lösa vissa typer av problem, men IQ säger väldigt lite om hur “vettigt” eller meningsfullt en person agerar i livet. Det sammanfattar väl alla TBT-trådar rätt bra kan jag tycka. Redigerad 9 Augusti av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad 9 Augusti Hur gamla är Ringliens över 100 år gamla spårvagnar: ”Spårvagnarna på Ringlinien, alltså de som trafikerar linje 11 i Göteborg, är av modellen M34 och är nya, de började köras i trafik den 19 januari. Denna spårvagnsmodell är den längsta som hittills använts i Göteborg, med sina 45 meter och plats för över 300 resenärer. De första spårvagnarna av modellen M34 är på väg att levereras och kommer att sättas i trafik vartefter hållplatserna anpassas för deras storlek, men de kommer att trafikera samtliga linjer på sikt.” tja, det är lätt att bli källkritisk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 9 Augusti 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Annars tycker jag att Texas instruments ”Speak and Spell” ger nog så klyftiga svar på mindre intelligenta frågor. 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hur gamla är Ringliens över 100 år gamla spårvagnar: Ja Speak&Spell har sina begränsningar 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 31 Postad 9 Augusti AI är bra på mycket, men man måste riktigt misstänksam när man läser/använder dess svar. T.ex. Testa den här frågan: Hur många b finns det i jordgubbe? Svaret från chatgpt: "Ordet jordgubbe innehåller tre b: … jordgubbe → första b jordgubbe → andra b jordgubbe → tredje b Så svaret är 3 st b. Vill du att jag ska räkna alla bokstäverna i ordet också?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 738 Postad 10 Augusti (redigerade) 10 timmar sedan skrev Yopphedi: T.ex. Testa den här frågan: Hur många b finns det i jordgubbe? Ordet "jordgubbe" stavas: j – o – r – d – g – u – b – b – e Det finns alltså 2 stycken b. Jag har sett flera försök att förlöjliga eller misskreditera AI, nen det här var nog det sämsta hittill. Med det sagt så måste man vara uppmärksam på svaren eftersom de bara innehåller den info som finns på internet och nästan alltid bara en delmängd av denna info. Jag har fått hjälp att dimensionera en byggkonstruktion, allt var rätt och tydligt med alla formler och beräkningssteg förutom att det var ett komma som hamnade på fel plats så att hela konstruktionen blev uppenbart för kraftig. Som människa kan man ofta förstå att svaret är fel och det gäller att kolla upp källorna AI:n använder. Om man inte låter sig luras av att svaren är ganska välformulerade så är det ett bra hjälpmedel. En annan sak jag använder ibland är att låta AI sammanfatta långa videor i text. Funkar bra faktiskt har jag märkt efter att ha testat några gånger efter att jag först sett videon. Redigerad 10 Augusti av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 31 Postad 10 Augusti 3 hours ago, Mackey said: Ordet "jordgubbe" stavas: j – o – r – d – g – u – b – b – e Det finns alltså 2 stycken b. Jag har sett flera försök att förlöjliga eller misskreditera AI, nen det här var nog det sämsta hittill. Med det sagt så måste man vara uppmärksam på svaren eftersom de bara innehåller den info som finns på internet och nästan alltid bara en delmängd av denna info. Jag har fått hjälp att dimensionera en byggkonstruktion, allt var rätt och tydligt med alla formler och beräkningssteg förutom att det var ett komma som hamnade på fel plats så att hela konstruktionen blev uppenbart för kraftig. Som människa kan man ofta förstå att svaret är fel och det gäller att kolla upp källorna AI:n använder. Om man inte låter sig luras av att svaren är ganska välformulerade så är det ett bra hjälpmedel. En annan sak jag använder ibland är att låta AI sammanfatta långa videor i text. Funkar bra faktiskt har jag märkt efter att ha testat några gånger efter att jag först sett videon. Ja, grok gör rätt chatgpt gör det inte. Min avsikt var att synliggöra riskerna med att lita blint på AI. Jag jobbar själv med att implementera AI-stöd inom ett större svenskt företag. Så är väl medveten om möjligheterna och anser mig har rätt bra koll ändå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 55 Postad 10 Augusti (redigerade) 5 timmar sedan skrev Mackey: Jag har sett flera försök att förlöjliga eller misskreditera AI, men det här var nog det sämsta hittills. Men det går ju inte att lita på outputen. Iaf inte från ChatGPT. Så vad ska vi då med hela den här mega-AI-industrin till? Jag frågade ChatGPT om varför min båt har lite slagsida, eftersom jag själv inte kan komma på någon orsak. Den har bara uppstått av sig själv, utan att något förändrats viktmässigt. Svaret blev att det mest troligt beror på att riggen är feljusterad. Jag tyckte det var ett konstigt och orimligt svar, felaktig vantspänning bör enligt mina blygsamma och ringa båtkunskaper inte kunna orsaka att båten lutar 1-2 grader. Så jag frågade Googles Gemini istället, ställde in den på Deep Research och fick efter några minuter en imponerande och diger 16-sidig forskningsrapport som kan sammanfattas med "Att försöka åtgärda en statisk slagsida genom att justera riggspänningen skulle vara jämförbart med att försöka laga en punktering genom att justera motorns tändning – det riktar sig mot fel system för det observerade symptomet." Om nu DET stämmer, det vet jag ju inte heller. Gemini framhärdar i att orsaken är vatten där det inte ska vara något vatten eller lastförskjutning. Det är bara det att jag kollat allt det där redan. Enda som är kvar är att det läcker in och lagras vatten mellan skrovet och innermodulen på bb sida, för det kan jag inte se. Men det borde väl isf hitta vägen till båten lägsta punkt -- ruffdurken. Så ChatGPT duger endast till underhållning och tidsfördriv, man kan prompta den med grejer som "Ge mig tio roliga historier som jag kan dra på släktträffen som består av medelålders och äldre ur arbetarklassen." Jag ställer mig ytterst tveksam till att världens befolkning och företag i stor skala kommer att börja betala för AI-tjänster (eftersom de inte går att lita på nu eller någonsin), därmed faller hela affärsidén med dem och AI-jättarna kommer därför aldrig att uppnå någon lönsamhet. Till slut tröttnar investerarna på att pumpa in hundratals miljarder i det varje år utan någon return on investment och allt klappar ihop i tidernas största bubbelsmäll. Som dotcom-bubblan fast x 10. Sorgligt. Det är ju ändå fantastiska tjänster och teknikmagi. Redigerad 10 Augusti av Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 10 Augusti 15 timmar sedan skrev Yopphedi: AI är bra på mycket, men man måste riktigt misstänksam när man läser/använder dess svar. T.ex. Testa den här frågan: Hur många b finns det i jordgubbe? Testade med Grok och ChatGPT samt som referensens SAOL (där fick jag räkna själv) och resultatet blev "2 B" hos alla 3 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 10 Augusti 26 minuter sedan skrev Till_havs: Men det går ju inte att lita på outputen. Iaf inte från ChatGPT. Så vad ska vi då med hela den här mega-AI-industrin till? Jag frågade ChatGPT om varför min båt har lite slagsida, eftersom jag själv inte kan komma på någon orsak. Den har bara uppstått av sig själv, utan att något förändrats viktmässigt. Svaret blev att det mest troligt beror på att riggen är feljusterad. Jag tyckte det var ett konstigt och orimligt svar, felaktig vantspänning bör enligt mina blygsamma och ringa båtkunskaper inte kunna orsaka att båten lutar 1-2 grader. Såhär svarade ChatGPT när jag frågade: "varför har min segelbåt lite slagsida? Det finns flera anledningar till varför din segelbåt kan ha en lätt slagsida. Här är några vanliga orsaker: Ojämn viktfördelning: Om vikten på båten inte är jämnt fördelad, kan det skapa slagsida. Kanske är någon del av båten tyngre än den andra, till exempel om det finns för mycket last på ena sidan eller om utrustning är ojämnt placerad. Felaktig trimning av seglen: Om seglen inte är korrekt trimmande kan det skapa en obalans som leder till slagsida. När seglen är för tighta eller för lösa på ena sidan kan det påverka båtens balans. Vattentryck på kölen eller ballast: Segelbåtar har ofta en köl eller ballast för att hålla båten stabil. Om det finns problem med ballastens placering eller om den inte är helt korrekt kan det skapa en slagsida. Vindens påverkan: Om vinden är mer kraftig från en viss riktning kan det påverka båtens balans, särskilt om båten är obalanserad på andra sätt. Skador eller läckage: Om båten har ett skadat skrov eller om det finns en läcka på ena sidan kan det leda till att båten lutar åt den sidan. Det kan vara bra att kontrollera att det inte finns några läckage eller problem med strukturen. Roderinställning: Om rodret inte är korrekt justerat kan det skapa en obalans och orsaka att båten lutar åt ena sidan. Har du märkt detta fenomen under specifika förhållanden, som vid viss vindstyrka eller på ett visst sätt när båten är lastad?" Konstigt att svaren blir så olika... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 31 Postad 10 Augusti 1 hour ago, s841 said: Testade med Grok och ChatGPT samt som referensens SAOL (där fick jag räkna själv) och resultatet blev "2 B" hos alla 3 👍 Ja, faktiskt. ChatGPT måste ha lärt sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 55 Postad 10 Augusti 3 timmar sedan skrev s841: Konstigt att svaren blir så olika... Det beror på hur man promptar, alltså vad man matar in för den att jobba med. Jag skrev in betydligt mer än du gjorde med ett flertal uteslutningar och förutsättningar. Då blev det "felaktig riggspänning" som svar. Men som sagt, jag har använt ChatGPT en hel del. Aldrig har jag varit med om att den svarat "ursäkta, men jag hittar inget data kring det här och kan därför inte svara på det du undrar över. Jag ber om ursäkt." eller liknande. Generativ AI är idag inte seriöst och det är inte trovärdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 306 Postad 11 Augusti 20 timmar sedan skrev Till_havs: Men det går ju inte att lita på outputen. Iaf inte från ChatGPT. Så vad ska vi då med hela den här mega-AI-industrin till? Jag frågade ChatGPT om varför min båt har lite slagsida, eftersom jag själv inte kan komma på någon orsak. Den har bara uppstått av sig själv, utan att något förändrats viktmässigt. Svaret blev att det mest troligt beror på att riggen är feljusterad. Jag tyckte det var ett konstigt och orimligt svar, felaktig vantspänning bör enligt mina blygsamma och ringa båtkunskaper inte kunna orsaka att båten lutar 1-2 grader. Så jag frågade Googles Gemini istället, ställde in den på Deep Research och fick efter några minuter en imponerande och diger 16-sidig forskningsrapport som kan sammanfattas med "Att försöka åtgärda en statisk slagsida genom att justera riggspänningen skulle vara jämförbart med att försöka laga en punktering genom att justera motorns tändning – det riktar sig mot fel system för det observerade symptomet." Om nu DET stämmer, det vet jag ju inte heller. Gemini framhärdar i att orsaken är vatten där det inte ska vara något vatten eller lastförskjutning. Det är bara det att jag kollat allt det där redan. Enda som är kvar är att det läcker in och lagras vatten mellan skrovet och innermodulen på bb sida, för det kan jag inte se. Men det borde väl isf hitta vägen till båten lägsta punkt -- ruffdurken. Så ChatGPT duger endast till underhållning och tidsfördriv, man kan prompta den med grejer som "Ge mig tio roliga historier som jag kan dra på släktträffen som består av medelålders och äldre ur arbetarklassen." Jag ställer mig ytterst tveksam till att världens befolkning och företag i stor skala kommer att börja betala för AI-tjänster (eftersom de inte går att lita på nu eller någonsin), därmed faller hela affärsidén med dem och AI-jättarna kommer därför aldrig att uppnå någon lönsamhet. Till slut tröttnar investerarna på att pumpa in hundratals miljarder i det varje år utan någon return on investment och allt klappar ihop i tidernas största bubbelsmäll. Som dotcom-bubblan fast x 10. Sorgligt. Det är ju ändå fantastiska tjänster och teknikmagi. Min förr-förra båt, en halvtonnare, hade ett år ett par graders slagsida p g a att masten stod snett på båten. Lösningen var att justera riggspänningen och sätta masten rak, slagsidan upphörde. Det verkar som att google Gemini hade fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 11 Augusti (redigerade) Beror väl på vad man läser in i ordet riggspänning. Felaktig riggspänning behöver ju inte innebära att att masten står snett och att masten står snett behöver ju inte innebära felaktig riggspänning......i alla fall inte om man med riggspänning avser själva spänningen i stagen. Har man spännt riggen så masten står snett (oavsett om den är för löst spänd, för hårt spänd eller med korrekt spänning) borde det under rätt omständigheter kunna leda till en liten slagsida tror jag, så som erfarenhet visat i fallet halvtonnaren. Det går väl egentligen lätt att uppskatta rimmligheten om inverkan av sned mast: - hur mycket väger masten. - hur långt upp sitter tyngdpunkten på masten. - hur långt åt sida förskjuts tyngdpunkten om masten lutar x antal grader. Vipps har man fått fram ett krängande moment. Ta en känd vikt och placera tvärskepps på avstånd från centerlinjen så det ger samma krängande moment, får båten då liten/märkbar slagsida eller inte? Den intresserade får pröva.....och så vet vi sen vilken AI som hade rätt och vilken som hade fel😉 Redigerad 11 Augusti av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 11 Augusti För att knyta samman ämnena lite. När jag köpte min båt 2010 hade den gammal bottenfärg som såg ut som ett månlandskap och som säkert innehöll TBT, så vintern 2011-2012 slipade jag bort alla lager färg för att få en slätare botten och bättre fart i båten. Inte bara det, båten låg snett i vattnet med ungefär 4 grader, vilket berodde på att stuvfack och pentry låg på babords sida, så genom att flytta förbrukningsbatterier och göra en toainstallation på styrbords sida hamnade båten rakt. Eller, nästan rakt - för båten som är ritad enligt IOR-regler och är ganska rund i botten är så känslig på de första graderna att det skiljer någon grad i lutning om man för över bommen på den ena eller andra sidan när båten ligger i hamn. Med ökad krängning vid segling ökar dock styvheten och den stannar rätt fint runt 20 grader när vinden tar i, så det är bara den där första graden som är väldigt lätt att få till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 59 Postad 12 Augusti (redigerade) Fråga till GROK https://grok.com/ Hur mycket tenn per kilo torr bottenfärg fanns i översta lagret bottenfärg innehållande numera förbjudet TBT? Svaret löd Enligt AFS-förordningen (EG nr 782/2003) får det i det yttersta lagret av bottenfärg inte finnas mer än 2,5 gram tenn per kilo torr bottenfärg vid XRF-mätning eller annan mätning, för att anses uppfylla kraven på att inte ha biocidfunktion. Detta gäller för att säkerställa att tennorganiska föreningar, som TBT (tributyltenn), inte läcker ut i miljön. I Sverige är reglerna strängare, där det är otillåtet med mer än 1 gram tenn per kvadratmeter bottenyta, mätt genom XRF-mätning över samtliga lager bottenfärg. Detta innebär att båtar med TBT i äldre färglager måste saneras eller täckas med en effektiv spärrbeläggning, även om spärrfärger i dagsläget inte anses tillförlitliga för att helt förhindra läckage i Stockholms län. Genom regeringsbesluten mot mig synes Sverige på egen hand ha infört strängare regler än dem i den EU-förordning som åberopas. Vilket torde vara otillåtet. Redigerad 12 Augusti av Mellgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser