Georg_Ohm 5 024 Postad 25 Juli (redigerade) Det är ju litet dålig fart på diskussionerna i forumet, sägs det, skrivs det… Då har jag en ny teknisk fråga: Routerproblem. Jag har en ”blå och svart låda med fyra antenner” den ger bara ibland kontakt med internet, vad är det för fel? Ok, en LTC router som fungerat väldigt bra i båten, på resor med landsvägsfordon i landet och även utomlands. Det verkade som om den lade av i Mariestad, då plockade jag fram reserven, en litet reserouter utan externa antenner, och den fungerade bra. Mariestads hamn (även i Sjötorp) hade en fri WI-FI som det vara litet si och så med, funkade bra ibland, ibland inte. Så jag tolkade ju det som att det var en svajig täckning. Så har jag kört LTC-routern igen och den fungerar en stund, kanske den fått värmeslag, men den är bara handljummen. Och när den lägger av flyttar jag simkortet till den lilla reseroutern, oftast hittar den Internet men inte riktigt alltid. Båda routrarna anser att Maringuiden och Göteborgsposten är besvärliga att ladda hem, men dom kan komma åt andra komplexa webbplatser. Så var det en diskussion, som jag nu inte hittar, angående routrar ombord, där rekommenderades nån modell…? Redigerad 25 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 442 Postad 25 Juli Tekniska råd om VP-motorer från 80-talet lär ju vara lika bra i dag som för 15 år sen. Men trådar om wifi-routrar blir nog snabbt föråldrade. Bästa produkten för fem år sen kanske inte ens säljs längre... I övrigt har jag inget att säga. Har inte haft behovet själv. Än. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 285 Postad 25 Juli Kör samma router ifrån LTC, funkar bra, fått sim kort som täcker bl a Danmark o fler länder med frugans 3 abonnemang. Körde dock slut på surf på semestern och det visade sig vara svårt att uppdatera i utlandet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 26 Juli (redigerade) Jag använder Teltonika sedan åtta år tillbaka, funkar väldigt bra. Deras produkter är utvecklade för att användas i fordon, t.ex båtar. Vissa modeller har även inbyggd GPS som man kan plocka upp via nätet exempelvis på en iPad. Redigerad 26 Juli av Leonardo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad 26 Juli Jag kör sedan flera år med en TP-link "Archer" MR-400, en hemmarouter med yttre 4G-antenner som går direkt på båtens 12V. Verkar vara ganska tålig på 12V-ingången och har aldrig haft problem att driva den så. Har den i ett par andra sammanhang också´, där den drivs av 12-14V som inte är från den egna adaptern. Ofta är de yttre antennerna på en router för WiFi, men just denna serie har inbyggda WiFi-antenner (som är helt ok) men yttre för 4G. Inte aktuellt i båten kanske, men det är väldigt praktiskt om routern står illa till och man behöver ha ut antennerna. Alltid fungerat överallt. I serien finns också MR-200 och MR-600 samt några andra snarlika också benämnda "Archer". Men någon av dessa har 9V-matning och är inte samma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 725 Postad 26 Juli Kan det vara den här tråden? PS Häng upp den lilla fickroutern i masten, det funkar nästan alltid. Mottagningen blir ofta bättre på 12 meters höjd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 267 Postad 26 Juli Vår TP-link MR600 har funkat bra och den sitter i ett skåp i sittbrunnen med standardantenner. Dock ”bara” 4G på just denna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 3 Postad 26 Juli 2 timmar sedan skrev IngemarE: Jag kör sedan flera år med en TP-link "Archer" MR-400, en hemmarouter med yttre 4G-antenner som går direkt på båtens 12V. Verkar vara ganska tålig på 12V-ingången och har aldrig haft problem att driva den så. Har den i ett par andra sammanhang också´, där den drivs av 12-14V som inte är från den egna adaptern. Ofta är de yttre antennerna på en router för WiFi, men just denna serie har inbyggda WiFi-antenner (som är helt ok) men yttre för 4G. Inte aktuellt i båten kanske, men det är väldigt praktiskt om routern står illa till och man behöver ha ut antennerna. Alltid fungerat överallt. I serien finns också MR-200 och MR-600 samt några andra snarlika också benämnda "Archer". Men någon av dessa har 9V-matning och är inte samma. Jag köpte samma inför semestern i år. Den har fungerat jättebra. Även jag har kopplat den direkt på 12v. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 024 Postad 26 Juli 3 timmar sedan skrev Mackey: Kan det vara den här tråden? PS Häng upp den lilla fickroutern i masten, det funkar nästan alltid. Mottagningen blir ofta bättre på 12 meters höjd. Jag funderade i dom banorna, men saknar två komponenter, 12 meter mast och 12 meter USB-kabel. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 024 Postad 26 Juli 4 timmar sedan skrev IngemarE: Jag kör sedan flera år med en TP-link "Archer" MR-400, en hemmarouter med yttre 4G-antenner som går direkt på båtens 12V. Verkar vara ganska tålig på 12V-ingången och har aldrig haft problem att driva den så. Har den i ett par andra sammanhang också´, där den drivs av 12-14V som inte är från den egna adaptern. Ofta är de yttre antennerna på en router för WiFi, men just denna serie har inbyggda WiFi-antenner (som är helt ok) men yttre för 4G. Inte aktuellt i båten kanske, men det är väldigt praktiskt om routern står illa till och man behöver ha ut antennerna. Alltid fungerat överallt. I serien finns också MR-200 och MR-600 samt några andra snarlika också benämnda "Archer". Men någon av dessa har 9V-matning och är inte samma. 2 timmar sedan skrev Skeebum: Jag köpte samma inför semestern i år. Den har fungerat jättebra. Även jag har kopplat den direkt på 12v. Klart intressant, och betydligt billigare än vad den jag nu har, köpt på Seasea var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 024 Postad 26 Juli 3 timmar sedan skrev Makro: Vår TP-link MR600 har funkat bra och den sitter i ett skåp i sittbrunnen med standardantenner. Dock ”bara” 4G på just denna. Går den också på 12V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 725 Postad 26 Juli 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag funderade i dom banorna, men saknar två komponenter, 12 meter mast och 12 meter USB-kabel. Trist! Vi har inte heller någon 12 m-kabel och vi hissar bara upp routern i masten när mottagningen är dålig. Den går rätt många timmar när den är fulladdad tycker hag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 440 Postad 27 Juli Går bra att lägga i en power bank ihop med 4G routern och hissa upp i masten. Förra året köpte jag en fick 4G router utan externa antenner, funderar på någon enklare 4G/5G router, 12 volt och med extern mobil antenn som tillfällig lösning tills det blir en Starlink mini. Följder MG på bra tips 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 267 Postad 29 Juli 2025-07-26 vid 14:14 skrev Georg_Ohm: Går den också på 12V? Japp jag klippte bara bort spänningsomvandlaren och använde den kabeln rakt till 12V 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 024 Postad fredag kl 16:16 (redigerade) Det blev en TP-Link MR600, MR400 var utgående artikel, MR600 sades vara snabbare och kostade lika mycket, det var medlemsrabatt, tror jag, hos Kjell. Som synes så fungerar det bra. Tack för tipsen! Redigerad fredag kl 16:16 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser