Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
Tewski

Olja, blanda olika ACEA och API klassifieringar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ännu en tråd om motorolja.. Förlåt, men det här me Motorolja driver mig till vansinne.

Har lite frågor gällande ACEA och API classifieringar, och hur stor roll de har i sammanhanget.

Jag har blivit med ny båt där mitt 130S drev förmodligen aldrig bytts olja på sedan 2018 när det installerades nytt.

Jag vill därför Genast byta oljan. Dock ovanifrån drevet iom. att båten är i vattnet, vilket betyder att det kommer ligga sisådär 30% gammal olja kvar nere i botten som inte kommer kunnas sugas upp och därmed måste blandas med den nya oljan. 

Nu till min första fråga:

Gissningsvis är den gamla oljan i drevet Pentas 15w40, VDS 3 som har spec: ACEA E5, API: Cl-4.

Jag har under alla år för tidigare båtmotor använt SeaSea’s egna märke ”Multimarine” med Spec: ACEA A2/B3 och API: CH/CF) 

När jag frågar SEASEA så hävdar dom att deras Multimarine olja är likadan som VP’s och övriga oljor i VDS-3 klassen och kan blandas utan problem. 

Men när jag googlar mer info, så får jag fram att en olja med ACEA A2/B3 inte får blandas med en olja som har ACEA E7…

Så om jag följer andra råd, så kan jag altså inte blanda Seasea oljan som jag har med en Olja i som har ”E7”

Hur skulle ni tänka här?

Skulle ni våga blanda Multimarine oljan som har andra ACEA och API klassningar med den oljan som ligger kvar i drevet eller skulle ni köpa annan olja med samma spec?

Vidare när jag kollar spec i min instruktionsbok för både min VP D2-40 motor och 130S drev så står det följande (se även bild för komplett info)

- VDS3
- or VDS2 AND ACEA E7
- or VDS2 AND DHD1
-or VDS2 AND API CH4
- or VDS2 AND API CI4

Inte någonstans står det om andra ACEA klassiferingar än ”E” Vilket får mig att undra om Seasea’s multimarine olja med helt andra acea och api klassifieringar överhuvudtaget bör användas för min motor enligt Spec ovan?

Någon här i gruppen som har kunskap i detta?

Övertänker jag det hela?

Tack för er tid!

//Ted

IMG_8476.jpeg

IMG_8477.jpeg

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Oljor är väl hur enkelt som helst, det är inte alls krångligt😜

Skämt åsido, du skall bara titta på API (American Petroleum Institute) klassningen, strunta i allt annat.

Du skall ha 15W/40 API CH(-4) eller möjligen API CI(-4), varken lägre eller högre.

För dieselmotorer gäller bokstaven C som står för "Commercial" men någon har även fått för sig att det står för "Compression", jag vet inte vem som har rätt eller fel men C är för dieselmotorer.

Efter C kommer sedan en andra bokstav och det hela började med CA sedan kom CB, CC o.s.v och oljan uppgraderades efter hand som motorerna krävde oljor med vissa egenskaper som att klara motorer med överladdning, vilket inte alla oljor gör.

Nog tjatat om det.

Du skall alltså INTE blanda VP oljan med Multimarine oljan om du ska hälla det i motorn, drevet vet jag ärligt talat inte om det har någon större betydelse eftersom det inte är en motor.

Om man går tillbaka så ska ju ett 100S ha samma olja som i motorn och 100S satt väl bara på motorer utan överladdning och där det räckte med CC eller CD olja eller?

Av ren princip hade jag personligen inte använt Multimarine oljan till någonting för jag vet inte dess ursprung men det är jag, sedan är den klassad SH/CF och inget annat.

S enligt API systemet står för "service" och är klassningen för Ottomotorer.

Sen undrar jag varför du skall byta olja när du ligger i sjön, det blir ju som du själv skriver ganska mycket olja kvar som du inte får upp.

Vänta istället och byt olja i både motor och drev när du dragit upp båten till hösten.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda oljedunkarna är VDS-3 som ska användas i din D2:a enligt tillverkarens rekommendation. 130 segeldrev får man se upp med då det funnits andra oljekvalitéer tidigare. Vet man att det är VDS-3 så använd den om det är tillverkarens rekommendation . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 hours ago, Mercury_44XS said:

Hej

Oljor är väl hur enkelt som helst, det är inte alls krångligt😜

Skämt åsido, du skall bara titta på API (American Petroleum Institute) klassningen, strunta i allt annat.

Du skall ha 15W/40 API CH(-4) eller möjligen API CI(-4), varken lägre eller högre.

För dieselmotorer gäller bokstaven C som står för "Commercial" men någon har även fått för sig att det står för "Compression", jag vet inte vem som har rätt eller fel men C är för dieselmotorer.

Efter C kommer sedan en andra bokstav och det hela började med CA sedan kom CB, CC o.s.v och oljan uppgraderades efter hand som motorerna krävde oljor med vissa egenskaper som att klara motorer med överladdning, vilket inte alla oljor gör.

Nog tjatat om det.

Du skall alltså INTE blanda VP oljan med Multimarine oljan om du ska hälla det i motorn, drevet vet jag ärligt talat inte om det har någon större betydelse eftersom det inte är en motor.

Om man går tillbaka så ska ju ett 100S ha samma olja som i motorn och 100S satt väl bara på motorer utan överladdning och där det räckte med CC eller CD olja eller?

Av ren princip hade jag personligen inte använt Multimarine oljan till någonting för jag vet inte dess ursprung men det är jag, sedan är den klassad SH/CF och inget annat.

S enligt API systemet står för "service" och är klassningen för Ottomotorer.

Sen undrar jag varför du skall byta olja när du ligger i sjön, det blir ju som du själv skriver ganska mycket olja kvar som du inte får upp.

Vänta istället och byt olja i både motor och drev när du dragit upp båten till hösten.

Mvh

Pär

Stort tack för ditt detaljerade svar. Det hjälper mycket!

Gällande SH/CF som ”Multimarine” har.

är det på något sätt ”sämre” klassifiering än Cl:4?

jag ser inget om SH/CF i manualen, så då blir en okunnig som jag förvirrad, när butik samtidigt sagt att den funkar utmärkt för min motor.

tråkigt o inte använda de 5 liter jag köpt..

Men skall i fortsättningen köpa efter dina råd.

Varför byta oljan i drevet när i vattnet?:

Jag tänker att jag så fort som möjligt vill få i ny bra olja eftersom den gamla varit i så länge o degraderat o vill inte att skada skall ske på drev.

Jag Kommer åka ganska mycket med båten innan båtupptagning i höst.

Men anser du att det vore klokare att vänta än att chansa med oljeblandning och potentiell debris (och kanske vatten) längst ner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oljan degraderas främst på grund av värme och sotpartiklar i en motor. I ett drev slipper oljan sotpartiklar och värmen är betydligt lägre än i en motor så jag tror du kan vara lugn med den olja du har i drevet.

Som jag minns det finns det ingen oljesticka på drevet och man fyller till det kommer upp till en avtappning.

Då båten är i sjön och du suger upp oljan så är det svårt att veta hur mycket du skall fylla, blir lätt fel.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...