ChristerN 2 666 Postad 6 Juli Hej Söker några erfarenheter av larm från NorthTracker. Jag köpte deras MachineConnect för någon månad sen och har sedan dess haft en ständig dialog via telefon och mail med deras support och ändå inte fått larmet att fungera. Det främsta problemet: Jag sätter en säkerhetszon runt båten där den befinner sig och när båten kommer utanför denna zon ska den larma. På fem-sex resor har den bara larmat en gång. Kollar i larmets app där zonen ligger kvar men båten har lämnat zonen för länge sen vilket visas i appen, dvs positionen visas med någon/några minuters mellanrum i appen när jag kör båten. Sen har jag många synpunkter på användarvänligheten i appen och på deras hemsida. Motorfabrikat. Där kan man välja mellan olika fabrikat och mitt fabrikat är Volvo Penta. I appen/hemsidan har de ett val som är ”Volvo Enta”. Försäkringsnummer. På mitt bolag anges försäkringsnummer med några bokstäver och sedan siffror. Appen/hemsidan accepterar bara numeriska värden. Logg. Här ska man få en lista på de körningar som gjorts med båten/larmet. Samtliga resor jag gjort med båten kommer uppdelade i flera olika resor och oftast med ett glapp mellan dem. Supporten säger att larmet ska aktiveras när fordonet det sitter i körs med en fart högre än 4 km/h, dvs ca 2 knop. Det är klart långsammare än vad min båt går på tomgång så larmet borde alltid aktiveras när jag kör. (När båten ligger stilla så anger appen att GPS=Parkerad men när båten körs så anges något som förmodligen är mottagning och där anges alltid GPS=5/5.) När larmet levererades skickade det position en gång/dygn. Detta fixade supporten så det skickas så fort som båten rör sig nu. Dock inget larm när den rör sig utanför säkerhetszonen. Det finns fler saker att ha synpunkter på men jag nöjer mig med dessa. Någon annan som har detta larm och har erfarenheter från det? Någon som har förslag på annat larm? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 6 Juli 53 minuter sedan skrev ChristerN: Hej Söker några erfarenheter av larm från NorthTracker. Jag köpte deras MachineConnect för någon månad sen och har sedan dess haft en ständig dialog via telefon och mail med deras support och ändå inte fått larmet att fungera. Det främsta problemet: Jag sätter en säkerhetszon runt båten där den befinner sig och när båten kommer utanför denna zon ska den larma. På fem-sex resor har den bara larmat en gång. Kollar i larmets app där zonen ligger kvar men båten har lämnat zonen för länge sen vilket visas i appen, dvs positionen visas med någon/några minuters mellanrum i appen när jag kör båten. Sen har jag många synpunkter på användarvänligheten i appen och på deras hemsida. Motorfabrikat. Där kan man välja mellan olika fabrikat och mitt fabrikat är Volvo Penta. I appen/hemsidan har de ett val som är ”Volvo Enta”. Försäkringsnummer. På mitt bolag anges försäkringsnummer med några bokstäver och sedan siffror. Appen/hemsidan accepterar bara numeriska värden. Logg. Här ska man få en lista på de körningar som gjorts med båten/larmet. Samtliga resor jag gjort med båten kommer uppdelade i flera olika resor och oftast med ett glapp mellan dem. Supporten säger att larmet ska aktiveras när fordonet det sitter i körs med en fart högre än 4 km/h, dvs ca 2 knop. Det är klart långsammare än vad min båt går på tomgång så larmet borde alltid aktiveras när jag kör. (När båten ligger stilla så anger appen att GPS=Parkerad men när båten körs så anges något som förmodligen är mottagning och där anges alltid GPS=5/5.) När larmet levererades skickade det position en gång/dygn. Detta fixade supporten så det skickas så fort som båten rör sig nu. Dock inget larm när den rör sig utanför säkerhetszonen. Det finns fler saker att ha synpunkter på men jag nöjer mig med dessa. Någon annan som har detta larm och har erfarenheter från det? Någon som har förslag på annat larm? Tänk… jag håller med dig på samtliga punkter. Jag har samma erfarenheter och har reagerat på samma stavfel. Jag har inte ännu tagit mig tid att kontakta supporten. Det jag fått att fungera är en av reläutgångarna så att jag kan fjärrstyrda kylskåpet. Sedan fick jag med en kombinerat temp och hygostatsensor, som även kunde användas som dörrlarm tillsammans med en magnet, och den indikerar hela tiden att dörren är öppen, oavsett. Några tempparametrar har jag inte ställt in, jag har heller inte kopplat in larmingången från exv. länspumpen. Och inte fasiken har det larmat när jag flyttar båten heller. Appen i telefonen förstår jag mig inte på, men den webbaserade appen ser mer gedigen ut. Men jag har mitt gamla larm inkopplat parallellt och det fungerar så länge det finns 2G eller om det var 3G(?) egentligen orkar jag inte med allt digitalt tjaffs, grejer skall bara funka, skall vara 100% ”plug and play”, tycker jag. Så jag hänger med i denna tråden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 7 Juli Tack för det @Georg_Ohm. Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? 2025-07-06 vid 19:03 skrev Georg_Ohm: Men jag har mitt gamla larm inkopplat parallellt och det fungerar så länge det finns 2G eller om det var 3G(?) Mitt gamla larm (Minifinder) har stängts ner. Funkade bra men gav en del felaktiga varningar om förflyttning ibland men hellre ett larm för mycket än ett för lite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 8 Juli 16 timmar sedan skrev ChristerN: Tack för det @Georg_Ohm. Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? Mitt gamla larm (Minifinder) har stängts ner. Funkade bra men gav en del felaktiga varningar om förflyttning ibland men hellre ett larm för mycket än ett för lite. Men jag erfar att både mitt gamla GeoSafe och Northtracker ballar ur när det är molnigt, ja en viss typ av molnighet, inte vid all slags molnighet, den meteorologiskt kunnige kanske kan förklara varför satelliternas signaler inte når fram. Detta gäller även för min 20 år gamla plotter, men inte för den ”nya” endast 11 år gamla Garmin. Jag hade MiniFinder för en del år sedan och den fellarmade också vid molnighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oh2000 3 Postad 11 Juli On 7/7/2025 at 9:59 PM, ChristerN said: Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? Mitt NorthTracker MachineConnect fungerar klockrent, säkerhetszon funktionen larmar som den skall, sensor för dörr & temperatur likaså. Hade tidigare Minifinder, tycker denna är minst lika bra. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 11 Juli 5 timmar sedan skrev oh2000: Mitt NorthTracker MachineConnect fungerar klockrent, säkerhetszon funktionen larmar som den skall, sensor för dörr & temperatur likaså. Hade tidigare Minifinder, tycker denna är minst lika bra. Tack! Det låter bra! Det indikerar att jag bara fått ett dåligt exemplar och därmed får jag hopp om att en ny enhet eller uppdateringar de pushar till min enhet ska lösa mina problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 15 Juli Uppdatering. Jag har idag fått ett mail från NorthTracker där de beklagar att larmet inte har fungerat, vilket de har konstaterat när de gått igenom sina loggar från enheten. De har erbjudit mig en ”uppgradering” till en Machine Easy som lär ha en kraftigare GPS-mottagare. Machine Easy är dock en billigare modell utan en hel del av de funktioner som Machine Connect har och som jag hade tänkt använda när jag fått larmet att fungera. Tveksamt bemötande skulle jag säga även om det kanske är den enda lösningen för mig. Jag har svarat att jag mot viss kompensation kan acceptera erbjudandet. Vi får se hur det går. Redovisar här. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 8 Augusti Uppdatering igen. Har för ett tag sedan fått ett nytt larm (MachineEasy) som ersättare till mitt MachineConnect och ett löfte om att inte behöva betala årsavgiften på ett år från det larmet har visat att det fungerar. Har satt flera aktiveringar av larmet men ännu inte fått en enda avisering/larm om att båten flyttats. NorthTracker har skickat vissa uppdateringar som skulle göra larmet mer aktivt men ännu inget positivt resultat. Den stackars killen på kundservice har nog gått på semester nu då jag har inte hört något från honom på några dar. Vi har nog mailat 25 gånger. Eller så har han tröttnat. Larmet sitter inomhus med bara en decimeter upp till hyttaket som där bara består av glasfiber. Känns otroligt att detta larm är godkänt av försäkringsbolagen! Kommer kontakta deras VD under hösten om ingen förbättring inträffar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 10 Augusti (redigerade) Nu har jag mekat litet med appen. Ömsom befinner sig min båt i centrala Stockholm, ömsom i hemmahamnen. Hursomhelst så säger appen att båten bara befinner sig knappt 32 meter från telefonen, det är litet längre än så. Appen fungerar dåligt, om jag har öppnat en meny så kan jag inte stänga den igen utan att köra en uppdatering eller starta om appen. Appen fungerar dåligt i telefonen, i Ipaden funkar den inte alls. Så kommer den inte ihåg lösenordet, eller rättare sagt, jag har bytt till samma lösenord två gånger, har dubbelkollat att jag skrivit rätt, men det funkar inte. Den där ”pucken” var hittar jag den i appens meny? Nu ger den en inadekvat temperatur, ingen luftfuktighet och så har den hela tiden sagt att dörren är öppen, trots att den bevisligen är stängd. Den har aldrig larmat, men den kan berätta väldigt exakt var någonstans båten har varit senaste veckan. Jag försöker att nå supporten i morgon. Redigerad 10 Augusti av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 115 Postad 10 Augusti (redigerade) Detta verkar ju mest jobbigt? Efter att ha läst på om dessa apparater så köpte jag en airtag ( så där som i smyg kopplar till en telefon och säger var de är) och gömde. Funkar kalas, ser var båten är. Tänker att om någon vill pilla bort en tracker så löser dom det med en dyr oxå... Redigerad 10 Augusti av gusvo085 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 30 Augusti Jag har inte kontaktat supporten ännu, men det börjar bli dax att göra det. Idag fick jag detta meddelandet som SMS: ”Sensor Ariell, ansluten till Ebba har en batterinivå under 15%. Enheten bör bytas ut inom kort.” ???? Vem är ”Ebba”? ”Enheten” fick jag på köpet när jag köpte trackern som köptes under årets Båtmässa i februari, nog borde väl batteriet räcka längre än så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 30 Augusti 55 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag har inte kontaktat supporten ännu, men det börjar bli dax att göra det. Idag fick jag detta meddelandet som SMS: ”Sensor Ariell, ansluten till Ebba har en batterinivå under 15%. Enheten bör bytas ut inom kort.” ???? Vem är ”Ebba”? ”Enheten” fick jag på köpet när jag köpte trackern som köptes under årets Båtmässa i februari, nog borde väl batteriet räcka längre än så? Dags att kontakta supporten, ja. Jag misstänker att de ledsnat på mig då jag inte får några svar på mina mail. Uppmanar dig att ringa. Ska jag göra när jag är tillbaka från min båttur om några dar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 30 Augusti Kopplat in en svart kontakt i ett vitt uttag så att plottern kan ta emot en AIS-signal. Samt spolat av ett smutsigt däck med däckspolningspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad 30 Augusti 2 timmar sedan skrev ChristerN: Dags att kontakta supporten, ja. Jag misstänker att de ledsnat på mig då jag inte får några svar på mina mail. Uppmanar dig att ringa. Ska jag göra när jag är tillbaka från min båttur om några dar. Jag har hela kommande vecka på mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad tisdag kl 09:13 2025-08-30 vid 21:51 skrev Georg_Ohm: Jag har hela kommande vecka på mig. Har inlett en e-postkonversation med supporten. Min båts säkerhetszon låg runt Northtrackers lager i Stockholm… jag förstår inte riktigt det, om jag själv gjort fel, men nu lämnar enheten signal från hemmahamnen iallafall. Så fick jag ett SMS med texten: ”Sensor Ariell ansluten till Ebba har en batterinivå under 15%. Enheten bör bytas ut inom kort.” (inte Emma som jag skrev tidigare). Vem är då Ebba? jag hade visserligen en syster till min farfar som hette så, men hon gick ur tiden 1978 eller möjligen 1979, långt innan Northtracker och liknande grejer ens var påtänkta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad tisdag kl 10:09 48 minuter sedan skrev Georg_Ohm: nu lämnar enheten signal från hemmahamnen iallafall. Kolla hur ofta den skickar position. Min enhet gör det en gång om dagen när båten ligger stilla (samma klockslag som jag senast strömsatte den) men likväl känner den inte av när båten flyttas för det mesta. Häromdagen tänkte jag kolla att enheten fick ström då appen fortfarande visade att båten låg i hemmahamnen trots att jag var långt därifrån, så jag plockade ner delar av inredningen för att komma åt den. När jag kopplade ur den för att mäta så kom det genast ett sms om att strömmen var bruten till enheten och den skickade med en länk till en karta och där var positionen uppdaterad! Sen kan jag kolla det som de kallar logg via appen (via tre streck uppe till höger). Är jag på en längre resa så syns den som flera kortare resor med ca en timmes avbrott mellan resorna. Inte förtroendeingivande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad tisdag kl 10:18 7 minuter sedan skrev ChristerN: Kolla hur ofta den skickar position. Min enhet gör det en gång om dagen när båten ligger stilla (samma klockslag som jag senast strömsatte den) men likväl känner den inte av när båten flyttas för det mesta. Häromdagen tänkte jag kolla att enheten fick ström då appen fortfarande visade att båten låg i hemmahamnen trots att jag var långt därifrån, så jag plockade ner delar av inredningen för att komma åt den. När jag kopplade ur den för att mäta så kom det genast ett sms om att strömmen var bruten till enheten och den skickade med en länk till en karta och där var positionen uppdaterad! Sen kan jag kolla det som de kallar logg via appen (via tre streck uppe till höger). Är jag på en längre resa så syns den som flera kortare resor med ca en timmes avbrott mellan resorna. Inte förtroendeingivande! Vilken app har du? Jag har två omika, en i telefonen och en i paddan. Kanske är den senare en webbapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad tisdag kl 10:40 19 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Vilken app har du? Jag har två omika, en i telefonen och en i paddan. Kanske är den senare en webbapp. Min heter NorthTracker och när man öppnar den ser det ut så här: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 803 Postad tisdag kl 11:11 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: ”Sensor Ariell ansluten till Ebba har en batterinivå under 15%. Enheten bör bytas ut inom kort.” Om batteriet håller på att ta slut så är snart enheten också ur tiden och börjar väl känna kopplingen till dina tidigare bortgångna släktingar 😉 Nej, skämt åsido. Det känns som att supporten har en del att förklara. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad tisdag kl 15:02 4 timmar sedan skrev ChristerN: Min heter NorthTracker och när man öppnar den ser det ut så här: Samma app som jag har i min Ipad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad tisdag kl 15:44 41 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Samma app som jag har i min Ipad. Då ser du de tre strecken jag nämnde tidigare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad tisdag kl 17:54 2 timmar sedan skrev ChristerN: Då ser du de tre strecken jag nämnde tidigare. Ja, jag skall ägna mer tid åt detta. Jag var på Orust, Ellös på Öppet varv/flytande båtmässa för ett par helger sedan. Jag kollade som vanligt mest på olika tillbehör. Men fastnade en stund i Nordic Boat Securitys tält. Här mässade man för produkten Swedtrack Lite+ som sades uppdatera var 30de sekund, sedan verkade övriga funktioner vara ungefär desamma som Northtracker. Möjligen hade Northtracker längre batteritid, men NBS jobbade tydligen på att förbättra Swedtrack på den punkten. Men jag stannade inte så länge där eftersom min hund ville gå vidare och titta på plasthundar som hade nya innovativa flytvästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad torsdag kl 15:41 Fick besked igår att dom skickar en ny sensor. Men en egen fundering, jag bytte batterier i hemlarmet idag, alltså i huset där jag bor. Men denna Northtracker sensor har väl också ett batteri, och det kan man ju inte byta då hela grejen är kapslad. Den har ju inte heller någon extern strömförsörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad torsdag kl 22:58 Jag vet inte vad det är för sensor du har så jag kan inte svara, och vad var frågan? 🙃 Fick för övrigt mail från dem idag att jag skulle betala årsavgiften. Jag som har deras löfte på att jag ska få ett år fritt från när de lyckats få larmet att fungera. Och det gör det ännu inte! Grrr 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad fredag kl 06:00 (redigerade) 7 timmar sedan skrev ChristerN: Jag vet inte vad det är för sensor du har så jag kan inte svara, och vad var frågan? 🙃 Fick för övrigt mail från dem idag att jag skulle betala årsavgiften. Jag som har deras löfte på att jag ska få ett år fritt från när de lyckats få larmet att fungera. Och det gör det ännu inte! Grrr Jag var väl dum nog att betala avgiften, i tro och hopp att det skulle påskynda processen att få det att fungera. Det är denna modellen av sensor. den skall med hjälp av en magnetkontakt känna av om en dörr är öppen eller stängd, den har även en temperatur- och luftfuktighetssensor. Redigerad fredag kl 06:00 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad igår kl 09:56 Nu får jag e-post då båten lämnat säkerhetszonen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 127 Postad igår kl 11:19 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Nu får jag e-post då båten lämnat säkerhetszonen Är du med den då? 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 060 Postad igår kl 15:16 3 timmar sedan skrev 1stPeregrine: Är du med den då? 🤔 Ja, nästan varje gång.. drabbades i morse av GPS-störningar, då larmade Northtracker, och plottern visade att båten stod på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser