ChristerN 2,623 Posted July 6 Hej Söker några erfarenheter av larm från NorthTracker. Jag köpte deras MachineConnect för någon månad sen och har sedan dess haft en ständig dialog via telefon och mail med deras support och ändå inte fått larmet att fungera. Det främsta problemet: Jag sätter en säkerhetszon runt båten där den befinner sig och när båten kommer utanför denna zon ska den larma. På fem-sex resor har den bara larmat en gång. Kollar i larmets app där zonen ligger kvar men båten har lämnat zonen för länge sen vilket visas i appen, dvs positionen visas med någon/några minuters mellanrum i appen när jag kör båten. Sen har jag många synpunkter på användarvänligheten i appen och på deras hemsida. Motorfabrikat. Där kan man välja mellan olika fabrikat och mitt fabrikat är Volvo Penta. I appen/hemsidan har de ett val som är ”Volvo Enta”. Försäkringsnummer. På mitt bolag anges försäkringsnummer med några bokstäver och sedan siffror. Appen/hemsidan accepterar bara numeriska värden. Logg. Här ska man få en lista på de körningar som gjorts med båten/larmet. Samtliga resor jag gjort med båten kommer uppdelade i flera olika resor och oftast med ett glapp mellan dem. Supporten säger att larmet ska aktiveras när fordonet det sitter i körs med en fart högre än 4 km/h, dvs ca 2 knop. Det är klart långsammare än vad min båt går på tomgång så larmet borde alltid aktiveras när jag kör. (När båten ligger stilla så anger appen att GPS=Parkerad men när båten körs så anges något som förmodligen är mottagning och där anges alltid GPS=5/5.) När larmet levererades skickade det position en gång/dygn. Detta fixade supporten så det skickas så fort som båten rör sig nu. Dock inget larm när den rör sig utanför säkerhetszonen. Det finns fler saker att ha synpunkter på men jag nöjer mig med dessa. Någon annan som har detta larm och har erfarenheter från det? Någon som har förslag på annat larm? 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,913 Posted July 6 53 minuter sedan skrev ChristerN: Hej Söker några erfarenheter av larm från NorthTracker. Jag köpte deras MachineConnect för någon månad sen och har sedan dess haft en ständig dialog via telefon och mail med deras support och ändå inte fått larmet att fungera. Det främsta problemet: Jag sätter en säkerhetszon runt båten där den befinner sig och när båten kommer utanför denna zon ska den larma. På fem-sex resor har den bara larmat en gång. Kollar i larmets app där zonen ligger kvar men båten har lämnat zonen för länge sen vilket visas i appen, dvs positionen visas med någon/några minuters mellanrum i appen när jag kör båten. Sen har jag många synpunkter på användarvänligheten i appen och på deras hemsida. Motorfabrikat. Där kan man välja mellan olika fabrikat och mitt fabrikat är Volvo Penta. I appen/hemsidan har de ett val som är ”Volvo Enta”. Försäkringsnummer. På mitt bolag anges försäkringsnummer med några bokstäver och sedan siffror. Appen/hemsidan accepterar bara numeriska värden. Logg. Här ska man få en lista på de körningar som gjorts med båten/larmet. Samtliga resor jag gjort med båten kommer uppdelade i flera olika resor och oftast med ett glapp mellan dem. Supporten säger att larmet ska aktiveras när fordonet det sitter i körs med en fart högre än 4 km/h, dvs ca 2 knop. Det är klart långsammare än vad min båt går på tomgång så larmet borde alltid aktiveras när jag kör. (När båten ligger stilla så anger appen att GPS=Parkerad men när båten körs så anges något som förmodligen är mottagning och där anges alltid GPS=5/5.) När larmet levererades skickade det position en gång/dygn. Detta fixade supporten så det skickas så fort som båten rör sig nu. Dock inget larm när den rör sig utanför säkerhetszonen. Det finns fler saker att ha synpunkter på men jag nöjer mig med dessa. Någon annan som har detta larm och har erfarenheter från det? Någon som har förslag på annat larm? Tänk… jag håller med dig på samtliga punkter. Jag har samma erfarenheter och har reagerat på samma stavfel. Jag har inte ännu tagit mig tid att kontakta supporten. Det jag fått att fungera är en av reläutgångarna så att jag kan fjärrstyrda kylskåpet. Sedan fick jag med en kombinerat temp och hygostatsensor, som även kunde användas som dörrlarm tillsammans med en magnet, och den indikerar hela tiden att dörren är öppen, oavsett. Några tempparametrar har jag inte ställt in, jag har heller inte kopplat in larmingången från exv. länspumpen. Och inte fasiken har det larmat när jag flyttar båten heller. Appen i telefonen förstår jag mig inte på, men den webbaserade appen ser mer gedigen ut. Men jag har mitt gamla larm inkopplat parallellt och det fungerar så länge det finns 2G eller om det var 3G(?) egentligen orkar jag inte med allt digitalt tjaffs, grejer skall bara funka, skall vara 100% ”plug and play”, tycker jag. Så jag hänger med i denna tråden. 2 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,623 Posted July 7 Tack för det @Georg_Ohm. Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? 2025-07-06 vid 19:03 skrev Georg_Ohm: Men jag har mitt gamla larm inkopplat parallellt och det fungerar så länge det finns 2G eller om det var 3G(?) Mitt gamla larm (Minifinder) har stängts ner. Funkade bra men gav en del felaktiga varningar om förflyttning ibland men hellre ett larm för mycket än ett för lite. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,913 Posted July 8 16 timmar sedan skrev ChristerN: Tack för det @Georg_Ohm. Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? Mitt gamla larm (Minifinder) har stängts ner. Funkade bra men gav en del felaktiga varningar om förflyttning ibland men hellre ett larm för mycket än ett för lite. Men jag erfar att både mitt gamla GeoSafe och Northtracker ballar ur när det är molnigt, ja en viss typ av molnighet, inte vid all slags molnighet, den meteorologiskt kunnige kanske kan förklara varför satelliternas signaler inte når fram. Detta gäller även för min 20 år gamla plotter, men inte för den ”nya” endast 11 år gamla Garmin. Jag hade MiniFinder för en del år sedan och den fellarmade också vid molnighet. Share this post Link to post Share on other sites
oh2000 3 Posted July 11 On 7/7/2025 at 9:59 PM, ChristerN said: Helst hade jag väl velat få någon som svarade att deras larm funkar utmärkt så jag kunde hoppas på ett fungerande larm i utbyte från dem. Men det kanske finns någon annan här som har ett fungerande larm från North Tracker? Eller som har ett bra larm från annan leverantör? Mitt NorthTracker MachineConnect fungerar klockrent, säkerhetszon funktionen larmar som den skall, sensor för dörr & temperatur likaså. Hade tidigare Minifinder, tycker denna är minst lika bra. 2 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,623 Posted July 11 5 timmar sedan skrev oh2000: Mitt NorthTracker MachineConnect fungerar klockrent, säkerhetszon funktionen larmar som den skall, sensor för dörr & temperatur likaså. Hade tidigare Minifinder, tycker denna är minst lika bra. Tack! Det låter bra! Det indikerar att jag bara fått ett dåligt exemplar och därmed får jag hopp om att en ny enhet eller uppdateringar de pushar till min enhet ska lösa mina problem. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,623 Posted Tuesday at 06:20 PM Uppdatering. Jag har idag fått ett mail från NorthTracker där de beklagar att larmet inte har fungerat, vilket de har konstaterat när de gått igenom sina loggar från enheten. De har erbjudit mig en ”uppgradering” till en Machine Easy som lär ha en kraftigare GPS-mottagare. Machine Easy är dock en billigare modell utan en hel del av de funktioner som Machine Connect har och som jag hade tänkt använda när jag fått larmet att fungera. Tveksamt bemötande skulle jag säga även om det kanske är den enda lösningen för mig. Jag har svarat att jag mot viss kompensation kan acceptera erbjudandet. Vi får se hur det går. Redovisar här. 2 Share this post Link to post Share on other sites