Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Janne_G

Installerar eltoa, 19 mm slang krävs

Rekommendera Poster

Hej

Jag håller på att dra ny vattenslang till den nya eltoan. Den ska ha 19 mm slang invändigt.

Jag drar ny slang hela vägen till vattentanken men behöver jag montera ny anslutning, 19 mm, i tanken eller kan jag bara koppla in en t-koppling på befintlig 13 mm ?

Behöver en övergång från 13-19mm. (1/2" till 3/4")

Ni som har eltoa, hur ser det ut hos er ?

M v h  Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är lite skillnad på flöde mellan 1/2" och 3/4" rent areamässigt, din pump på nya toalettstolen kräver kanske 3/4" för att spolning skall fungera optimalt.

Vad är det för fabrikat och modell på den nya toalettstolen?

Var snabbt inne och kollade på några men ack så dålig info på sidorna där de såldes...

Hur ser det ut vid tanken, gängad anslutning eller?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det alltså spolvattnet vi pratar om här, brukar man inte isåfall ta det från havet utanför båten?

Dels för att det känns "slösigt" att spola toan med dricksvatten, men även att det blir tråkigt om spolvattnet av någon anledning hittar bakvägen in i vattentanken, man vill ju inte dricka brunt vatten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den nya toan är en Biltema.

Orsaken till att jag vill ha sötvatten till toan är för att slippa problem med urinsten. 

Hade slatvatten tidigare och tidigare ägare berättade hur han efter varje tur spolade toan med sötvatten. Vill komma ifrån de problemen och använda vattentanken. Backspolning tror jag inte kommer hända. Men säker är jag inte.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs igenom monteringsanvisningen och kolla om det står något om slangdimension.

Sen har Biltema ett språk som inte är av denna värld i sina manualer, översatt från något av de Kinesiska språken till Engelska och sedan till Svenska, Norska, Finska och Danska.

Säkert utfört av en AI eller översättare med CAT-verktyg som fattar nada...

Hade det varit jag som skulle installerat, definitivt 3/4" stos redan vid tanken och 3/4" slang hela vägen. Finns ju en anledning till att den har 3/4" (19.05) slagstos på pumpen.

Tror att du får betydligt sämre flöde om du kör 1/2" isf 3/4" och kan ju vara så illa att pumpen tar stryk om den får ökat motstånd på tilloppssidan.

Finns flödestabeller på nätet om man vill grotta ner sig i flöden.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder också färskvatten ombord för att spola toan, det blir nästan helt luktlöst från septiktankens avluftning. Om du redan har tryckvatten ombord så kan du ju ta ur impellern ur pumpen, och sedan via en magnetventil ansluta spolvatten till anslutning 3 på bilden.

IMG_1096.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar hur lång tid tar det innan man får problem med urinsten.Monterade ny toalett med rostfri septitank för 15 år sedan,spolar med saltvatten.Har aldrig luktat avlopp eller bytt några backventiler,ja toaletten används hela sommaren,behöver ofta tömma två gånger under en säsong,40 liters septitank.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

80 liter per säsong? Det är vad jag tömmer efter en weekend om det varit lite tjejer ombord 🙂

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte byta anslutning utan testa hur det fungar först.

Om jag antar att din tank har ett 0,5 m långt 1/2" sugrör ger det ungefär lika mycket tryckfall som två meter extra 3/4" anslutningsslang. Man kan också se det som att byta anslutning och sugrör från 1/2" till 3/4" ger samma effekt som att montera toan 5 cm lägre!

En impellerpump tar dessutom ingen skada av att få för mycket motstånd, den pumoar bara sämre. Testa och se om det kommer tillräckligt mycket vatten innan du ger dig på tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev No_jah:

Är det alltså spolvattnet vi pratar om här, brukar man inte isåfall ta det från havet utanför båten?

Dels för att det känns "slösigt" att spola toan med dricksvatten, men även att det blir tråkigt om spolvattnet av någon anledning hittar bakvägen in i vattentanken, man vill ju inte dricka brunt vatten.

Ju grövre slang desto bättre! Nu snackar jag om alla tre slangarna. 
Spola med sötvatten, ja det är ju plankton och annat organiskt som kommer in i toan med sjövattnet och luktar illa. Även dom där långa bruna trådalgerna som ser ut som Malacos kolasnören kan komma in och trassla till sig i toastolen och pumpen, men jag har en sil på sjövattenintaget. Det kan man ju slippa om man spolar med färskvatten från tanken, men jag anser att det är synd att förbruka dricksvatten till att spola i toan med.

Jag spolar med saltvatten, ungefär vart tredje år får jag göra ren slangen mellan toan och tanken. I min båt är denna rätt så lättillgänglig, och jag är inte så finkänslig att jag tycker det är alltför äckligt.

Kalkavlagringarna lossnar lätt när jag hamrar på slangen med en plasthammare.

Mot kalkavlagringar i tanken fyller jag emellanåt på med lämpligt saneringsmedel och senast var det citronsyra som fick stå ett tag i tanken innan den tömdes (båten på land med en gammal balja under) och det var ju en hel del ”grejer” som lossnade och kom ut.

Vad jag upptäckte var ju att det var mycket lättare att spola ned och att sugtömma då jag bytte septiktankens avlutning mot Ø22 mm slang, alltså exakt lika mycket du fyller respektive tömmer tanken, exakt lika mycket luft skall in eller ut.

Så det är viktigt!

Nu har jag en 108 liters septiktank, den räcker omkring 5-6 dagar, upp till en vecka när vi är två personer ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har nu köpt 19 mm slang, 10 m, och drar hela vägen från toa till färskvattentanken. Där blir det ny anslutning med rätt dimension.

Tack för alla tips !!

Färskvattentanken är på dryga 200 liter så den räcker ett tag....

men om toadj....eln tar 40 l per spolning så lär det bli ombyggnation till hösten 🤪

Redigerad av Janne_G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...