Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
Hybro

Fyller mina Primus 2012 kulor.

Rekommendera Poster

Nästan som de gjorde förr.

Jag vet hur jag gör...

Är väl inget man rekommenderar, men får försöka spara på pensionspengarna lite.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller att vara rädd om de gamla tuberna med avluftningsventil. Ingick i ett sommarjobb på en bensinstation att fylla kunders tuber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan som man gjorde förr, fast utan avluftningsventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För va det vanligt där jag arbetade en gång i tiden att det på nattskiftet fulfylldes diverse gasoltuber från gasol truckarnas flaskor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte låta allt för kritisk, men vad är syftet med denna tråd om vi andra i den outbildade pöbeln inte får en förevisning om hur man fulfyller 2012-flaskor?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också åka till Gasolfyllarna om man har en sån station i närheten. För själva gasolen måste man väl ändå ha köpt oavsett varifrån man fyller den? Eller handlar tråden om något smart knep att få tag på gratis gasol?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Boanjohan:

Man kan också åka till Gasolfyllarna om man har en sån station i närheten.

Priset hos gasolfyllarna är 286:- kronor för att fylla en tvåkilosflaska.

På Byggmax kostar ett vanligt flaskbyte 309:- kronor.

Om man istället köper i lösvikt hos Gasolfyllarna i en 10 kg flaska och fyller själv från den blir priset för en fyllning 80:- kronor.

Vi skule då kunna spara upp till 800:- kronor på en säsong.

Det är det inte värt även om vi har PC10-flaskor hemma, men det skule vara roligt att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fyller en betydligt större gasbehållare, som jag s a s tappar från.

Fyller man för mycket, så kan det bli farligt. 

Det var väl det jag ville framföra med tråden. Att det inte är helt riskfritt.

För så är det... Att om jag skriver hur jag gör, så kommer säkerligen nån ändå att göra på ett sätt som kan medföra fara.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man åker till en fylleristation med sin gamla flaska så nekar de fyllning om provtryckningsgodkännandet gått ut. Jag har problem med det där. Min båt rymmer bara en 2006 (de små flaskorna) men de finns inte att köpa längre och godkännandet har löpt ut så när den är slut så är det kört. Om jag inte lyckas skicka just min flaska på provtryckning någonstans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Hybro:

Fyller en betydligt större gasbehållare, som jag s a s tappar från.

Fyller man för mycket, så kan det bli farligt. 

Det var väl det jag ville framföra med tråden. Att det inte är helt riskfritt.

För så är det... Att om jag skriver hur jag gör, så kommer säkerligen nån ändå att göra på ett sätt som kan medföra fara.

Ha,ha, jo så är det ju, att folk ha svårt följa instruktioner....men å andra sidan så antar jag det finns en stor grupp (mig inkluderat) som nog aldrig tänkt tanken på att man kan fylla själv från stor till liten, men som nu fått ny kundkap😉

Själv kör jag med PC5 i båten och har inget intresse att fylla själv🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Till_havs:

Men om man åker till en fylleristation med sin gamla flaska så nekar de fyllning om provtryckningsgodkännandet gått ut. Jag har problem med det där. Min båt rymmer bara en 2006 (de små flaskorna) men de finns inte att köpa längre och godkännandet har löpt ut så när den är slut så är det kört. Om jag inte lyckas skicka just min flaska på provtryckning någonstans. 

Borde väl inte vara några problem att få den provtryckt. Det är ju bars en kontroll som ackrediterat kontrollorgan utgör och borde inte ha med om den slutat säljas eller inte. 

Föreslår att du antingen letar du upp en provtryckare eller så prata med Gasolfyllarna om du har en i närheten, de brukar skicka iväg kundens flaska för kontroll om intervallet gått över tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inte så svårt att hitta hur man gör.

Iof bara små tuber men samma sätt för att fylla större tuber rätt kopplingar och en slang så är det klart

Hitta en som fyller större tuber med.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...