Los_capitanos 21 Postad 28 Juni Hej. Jag håller på och byta sanitetsslangar och för att undvika ”spill” stängde jag av alla ventiler som har med toaletten att göra. Även duschlänspumpen visade det sig. När jag ändå fick in lite vatten på durken använde jag länspumpen för att pumpa ut det (glömde att ventilen var stängd). Efter ett par ggr dog pumpen, kom på att ventilen var stängd så öppnade den. Det var rätt mycket tryck uppbyggt i slangen. Finns det någon säkring eller liknande som har gått eller är det bara att införskaffa en ny pump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad 28 Juni Tror Du får bra svar om du anger fabrikat och modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 28 Juni GULPER320 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad 28 Juni (redigerade) 10 sekunders googlande. Bruksanvisning ger att det finns en 10 A säkring. Nu blir det att leta Gissningsvis på en av kablarna till pumpen. Felet kan vara tidigare.... Några spänningsmätningar visar detta. Redigerad 29 Juni av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 319 Postad 29 Juni (redigerade) Whaler Gulper 320 är ju en membranpump med fram och återgående rörelse och har backventiler i pumphuvudet. Klarar att gå torr en bra stund men blir nog värre om den får pumpa vatten mot en stängd ventil och trycket bara ökar och ökar. Blir inte riktigt klok på själva motordelen, ser ju inte ut som en vanlig elmotor. En roterande rörelse skall ju omvandlas till fram- och återgående, kan det vara en linjär elmotor? Mvh Pär Redigerad 29 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 1 Juli Det var som Hybro skrev. Säkring hade gått. Lätt att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 123 Postad 3 Juli 2025-06-29 vid 11:13 skrev Mercury_44XS: Blir inte riktigt klok på själva motordelen, ser ju inte ut som en vanlig elmotor. En roterande rörelse skall ju omvandlas till fram- och återgående, kan det vara en linjär elmotor? Motorn driver en "vevaxel" som driver en vevstake som sitter fast i ett membran, typ bakvänd ottomotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 25 Augusti Och igår när jag skulle få ut vatten så hände det. Man hör ett ”klickljud” efter att man tryckt in knappen men sedan händer ingenting. Några idéer kring vad det kan vara? (säkringen är hel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 25 Augusti 10 timmar sedan skrev Los_capitanos: Och igår när jag skulle få ut vatten så hände det. Man hör ett ”klickljud” efter att man tryckt in knappen men sedan händer ingenting. Några idéer kring vad det kan vara? (säkringen är hel) Jag har en likadan pump. En mycket bra pump, alla borde ha en sådan som länspump. Köpte dessutom en till i våras, så vitt jag vet satt det ingen hängsäkring på pluskabeln, däremot rekommenderades det att man kopplade pumpen via en 10A säkring. Klickande ljud… möjligen kan det vara så att någonting fastnat i pumpkammaren och hindrar pumpen att arbeta. Det är väldigt lätt att skruva isär pumpen, lossa bara den röda klämringen och plocka ut membranet och backventilerna, men notera hur det satt, man kan montera ihop pumpen på några olika sätt, men bara ett sätt är rätt. När du skruvat loss pumpkammaren så provkör och se om motorn roterar som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad fredag kl 18:07 Mätte på pumpen och den hade inte 12v efter att spolen klickat så frågan är hur mäter jag spolen för att klargöra att den fungerar som den skall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad fredag kl 18:29 (redigerade) Då ligger felet före pumpen elektriskt sett. För vart skulle spänningen som du tänkte mäta komma ifrån annars? Och vilken spole syftar du på? Prylen på bilden är ett tidrelä, som satt vart då? - Du kanske har ett kopplingsschema? Redigerad fredag kl 18:36 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 185 Postad lördag kl 06:47 Lattjo att det sitter ett relä med frånslagsfördröjning i installationen. Men någon kanske tänkt till och gjort en fiffig finess så att pumpen går 15 sekunder efter att nivåvippan slagit ifrån. Om du vill testa relät så skulle jag satt plus på 15 och 30, och minus på 31. Då borde det komma plus på anslutning 87. Man kan aldrig vara riktigt säker utan kopplingsschema, men ovanstående nummer gäller iaf för bilindustrin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 804 Postad lördag kl 09:02 2 timmar sedan skrev Gripen72: Men någon kanske tänkt till och gjort en fiffig finess så att pumpen går 15 sekunder efter att nivåvippan slagit ifrån. Faktiskt synnerligen fiffigt i många fall (har det själv), eftersom - beroende på installationen - vattnet i slangen inte alltid hinner ut utan rinner tillbaka och kan få nivåvakten att slå till igen. För att kort därefter slå ifrån o.s.v. Backventilfunktion i all ära, men en liten fördröjning av frånslaget gör alltså att pumpen verkligen hinner pumpa ut det som också står i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad lördag kl 10:12 3 timmar sedan skrev Gripen72: Lattjo att det sitter ett relä med frånslagsfördröjning i installationen. Men någon kanske tänkt till och gjort en fiffig finess så att pumpen går 15 sekunder efter att nivåvippan slagit ifrån. Om du vill testa relät så skulle jag satt plus på 15 och 30, och minus på 31. Då borde det komma plus på anslutning 87. Man kan aldrig vara riktigt säker utan kopplingsschema, men ovanstående nummer gäller iaf för bilindustrin. Eh… eller missuppfattade jag någonting? 85 och 86 är manöverspänning till relät, det spelar ingen roll vilken man kopplar till plus eller minus, men vanligtvis har 86 plus och 85 minus. 30 är ”ingången” och 87 är då utgående spänning då relät är aktiverat. Om det finns en anslutning 87a så ger den spänning ut när relät är inaktiverat. Enligt DIN 72 552 15 Tändning och dagsförbrukare 30 Batteri, plus 31 Batteri, minus 85 Relä, styrning utgång - 86 Relä, styrning, ingång + 87 Relä, ingång, öppnar och växlar 87a Relä, utgång 1, öppnar 16 timmar sedan skrev Los_capitanos: Mätte på pumpen och den hade inte 12v efter att spolen klickat så frågan är hur mäter jag spolen för att klargöra att den fungerar som den skall? Det lättaste är att koppla plus och minus till 85 och 86 och lyssna på om du hör att relät klickar. Sedan kan du kolla med multimeterns pip-funktion om du har kontakt mellan 30 och 87 när relät är aktiverat, liksom kontakt mellan 30 och 87a när relät inte är aktiverat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 185 Postad lördag kl 10:22 Ja, du missade den lilla detaljen att TS relä varken har anslutning 85 eller 86😅 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad lördag kl 10:26 3 minuter sedan skrev Gripen72: Ja, du missade den lilla detaljen att TS relä varken har anslutning 85 eller 86😅 🤕 Ok, ett timerrelä… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 185 Postad lördag kl 10:34 Japp, så jag antar att reläts elektronik tar ström från 30, och när plus försvinner från 15 så börjar relät räkna ned Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad måndag kl 13:33 Tack alla för ert engagemang i frågan. (Bli inte arga nu) Eftersom jag har två duschar i båten utgick jag ifrån att det är samma utrustning i båda. Mycket riktigt det satt samma länspumnp OCH relä i den andra duschen. Låt oss för enkelhetens skulle kalla sakerna; Dusch A = Länspump A + Relä A Dusch B = Länspump B + Relä B Det var altså länspumpen i dusch A som inte funkade. Jag tog Relä B och tryckte in den i "dusch A" och vipps så gick pumpen igång. BRA!! Och nu till det konstiga. Jag tog relä A (som jag trodde var kass) och tryckte in den i "dusch B". Tryckte på knappen och....... länspump B gick igång. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? (nu skall det sägas att relä A trilskas lite. Ibland får man trycka på knappen 3-4 gånger innan länspump B startar, men helt dött är det inte. När det satt i dusch A så kunde jag trycka 10-15 ggr på knappen utan något som helst liv från länspumpen) Har aldrig förstått mig på el och detta kan vara en av anledningarna..... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 185 Postad måndag kl 18:37 Det lutar väl åt att det är något form av glapp inne i relät. Köp ett nytt och testa. Även om det inte skulle vara problemet så får du glädja dig åt att du har ett i reserv. Så det är en knapp du måste trycka in när du ska ta en dusch, det är inte helautomatiskt med en nivåvippa i pumpbrunnen? Det kan ju såklart vara fel i knappen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Submin 15 Postad måndag kl 18:48 Spänningsfall, dålig kontakt på en av linorna kanske.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 9 timmar sedan Finns inte att få tag på i Sverige....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser