Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
StyrmanJonas

Orkeslös 2-takts utombordare

Rekommendera Poster

Hejsan,

har en 15hk 2-takts äldre Yamaha utombordare som är orkeslös och etter ca 10-15 min ger upp och stannar. 
Den är nyligen servad med nya stift och extra kollad med tex förgasarrengöring och kompressionstest som visade ok. Ny bensin i tanken. Bensinfilter rensat. 

Motorn startar rätt så lätt men får inte upp 4.4 m plastbåten i högre hastighet än 6 knop, då bara med mig ombord.

Vad kan detta vara? Verkstaden är också rätt så rådvill här.

mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I din bränsletank sitter ett dykrör som går ner från armaturen där snabbkopplingen sitter, se bild nedan:

182408866_Skrmavbild2025-06-25kl_10_37_15.png.4fbb7b6fdba76531df3012dad0021c3f.png

Nr 4 på bilden tankarmaturen (om du har originaltanken), demontera den och lyft upp ur tanken.

Längst ner sitter en sil, kolla denna så den inte är igensatt.

Tvätta med bromsrengöringsspray och blås försiktigt med tryckluft.

Kan vara så att det finns beläggningar kvar inne i förgasaren som begränsar flödet genom huvudmunstycket. Vid rengöring av förgasare måste alla munstycken demonteras och alla kanaler inne i förgasarkroppen spolas rent med bromsrengöring.

Kolla följande:

Demontera propellern och kontrollera så att det inte finns någon fiskelina eller annat som virat sig runt propelleraxeln och ökar friktionen.

När du har propellern demonterad (samtliga brickor och annat löst på propelleraxel demonterat), fäll ner och starta motorn och lägg i framväxel. Gasa nu sakta mer och mer och lyssna på varvtalet, går motorn rent eller stryper den sig allt eftersom vartalet ökar. Gasa upp snabbt några gånger och lyssna om den svarar på gaspådrag utan att tveka eller misstända.

Har hänt men är ganska ovanligt. En mus har byggt bo i riggen, växelhusets avgastrumma, syns genom att torra grässtrån, mossa mm. ligger där inne eller kan lossna när du gör testet ovan.

Långsökt men kan vara så att du har vatten i dubbelbotten på båten eller skador under vattenlinjen som gör att galsfiberlaminatet sugit upp vatten. Båten ökar i vikt och motorn orkar helt enkelt inte med att driva den tunga båten.

Vi kan börja så och sen får du återkomma om det löst sig eller om du vill ha ytterligare tips/råd.

Skriv då en detaljerad beskrivning av felet så noga det går, filma gärna om du kan under provkörning. Ta även ett foto av typskylten på motorn så man kan läsa modellbeteckning, serienummer och den lilla bokstaven nere i hörnet (tillverkningsår).

2013672595_Skrmavbild2025-06-22kl_14_36_48.png.0687fd33baf8e9e36941b402966ada22.png

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra svar Pär, tack! 
Det du tar upp om båtens vikt, eller tröghet genom vattnet, har jag försökt hantera på genom att tömma ut allt vatten som går och endast ha mig själv ombord. Trots detta ingen fart som förväntat och även att motorn stammar efter ca 10-15 min. Kan motorn stanna på detta viset om båten är för tung eller går trögt genom vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej egentligen inte, är båten tyngre än normalt så borde ju motorn fortsätta gå men inte orka driva med full kraft och når inte max. varvtal.

Det var därför jag skrev den bland de sista kontrollerna men det skadar ju inte att kolla botten.

Det kan ju vara en kombination av ett huvudfel och ett sekundärt.

Om motorn inte orkar varva ut så slösar man ifs på bränsle och om det då är igensatt i tanken, förgasaren eller bränslepumpen har dålig kapacitet så kommer ju motorn att stanna.

Börja med att kolla från första punkt och arbeta dig nedåt i listan.

OBS! Köp inte en massa delar som du misstänker är defekta om du inte är helt hundra på att de verkligen är det.

Ett ex.

Har haft kunder genom åren som tvunget skulle laga motorn själv och de började med att köpa tändstift, sen tändspolar, sen CDI-box, sen tigger och sist även statorn. De hade köpt delar för flera tusentals kronor när det var så enkelt som stoppknappen...

Eldelar som monterats (bruten förpackning) får man inte lämna tillbaka.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förekommer ju emellanåt att propeller med ett nav av gummi (eller liknande material) slirar vid belastning. Symtomen är ju dock att motorn varvar utan att hastigheten ökas.

Grejen är att vissa propellrar har ett skydd vid grundstötning, ett gumminav som skall släppa greppet om propellern för att skydda axel och växelhus.

Kollas genom att  man med avstängd motor och växel ilagd försöker vrida runt propellern utan att motorn roterar med.
Man kan ju även med en tuschpenna rita ett streck tvärs genom propellercentrum och se om det brutits efter en stunds körning med hög belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att impellern är trasig och motorn  går varm och nyper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-28 vid 01:11 skrev FIATX19:

Kan det vara så att impellern är trasig och motorn  går varm och nyper?

Detta ska vara kollat på verkstaden och det kommer ut varmt kylvatten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har jag kollat en del saker.

-förgasaren är rengjord på verkstad med ultraljud, ska också vara injusterad.

-Dykrör i tanken är kollat, det var rent.

-Propellern demonterad och ingenting där som trögar eller är i vägen för snurret.

-Kör med växel i utan propeller och motorn går då bra utan att dö när växel läggs i och ur.

Däremot så vill inte motorn vara med och svara upp med varvtal när jag provkör med propeller. Lägger i växel och sen lite gaspådrag och då dör den allt som oftast. På tomgång går det fint att varva upp och ner utan att den dör.

Se video, det blåste i dag så jag provkörde med snöret fast i land och back i maskin.

En fundering jag har är om vinkeln motor båt är ok, kan någon se det på bilden?

IMG_2908.jpeg

IMG_2906.jpeg

IMG_2907.jpeg

Redigerad av StyrmanJonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ingen video, är någon max storlek på filen som ställer till det tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Ser ingen video...

Sen när man lägger i back så kommer man inte över 1/3 av max varvtal p.g.a. en spärr som hindrar fullgas.

Demontera insugningsljudämparen (röd pil), se bild nedan:

468692377_Skrmavbild2025-06-29kl_19_09_51.png.a19da85f6bc771f6bbba5b1d4d284ca8.png

Insugningsljuddämparen sitter med 2 skruvar i mitten ungefär. 

Lägg sedan i framväxel utan att starta motorn.

Vrid gashandtaget till max (motorn avstängd)

Kolla i förgasarhalsen hur mycket spjället öppnar.

När gashandtaget är på tomgång (Slow) skall armen (gul pil) ligga emot justerskruven.

Kamrullen (ljusgrön pil) skall inte ligga emot kamskivan.

Har inget med toppfart att göra men ser skumt ut...

Skall absolut inte vara i detta läge när motorn går på låg tomgång.

Riggvinkelpinnen skall in minst 1 hål, kanske 2. Syns lite dåligt på bilden.

En liten fundering, vad är det för båt?

Fabrikat, modellbeteckning, tillverkningsår?

Ser lite skumt ut på bilderna och det kan ju vara en synvilla men motorn har lång rigg medan båten verkar vara byggd för kort rigg. Isf. sticker växelhuset ca 125 mm för långt under båtens botten.

Går motorn rent på låga varvtal men jobbar tungt när du försöker dra på?

Är dyvikan (bottenpluggen) monterad?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

En liten fundering, vad är det för båt? Uttern 4700

Fabrikat, modellbeteckning, tillverkningsår? Vet ej, men rätt gammal

Går motorn rent på låga varvtal men jobbar tungt när du försöker dra på? Ja, och den dör lätt när man lägger i framväxel på tomgång. Hinner sällen med att varva på med gasen så att motorn håller sig vid liv.

Är dyvikan (bottenpluggen) monterad? Ja, båten är tom på vatten.

Motorn är nyligen servad på verkstad och specifikt förgasaren som även justerats in. Det mek-killen sa att tomgången vandrade vilket den inte gör nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du körde med riggvinkelpinnen i det läget den är på bilden, hur låg stäven i vattnet när du gasade på? Uppåt eller nedåt?

Sitter tryckbrickan (12) längst in på propelleraxeln? se bild nedan:

233297309_Skrmavbild2025-06-29kl_21_53_20.png.39e57a06c248de281e8fa7ba1efc6494.png

När byttes växelhusoljan sist?

Hur såg oljan ut?

Är du helt 100 på att båten inte har vatten i dubbelbotten?

Är båtenbotten helt intakt utan några skador?

Bilden där jag ritade pilar, är gasreglaget i tomgångsläge där?

Vrid gasreglaget allt det går åt BB (vänster) och kolla lägen på förgasaren och ta gärna en ny bild.

Kolla även det jag skrev innan om hur mycket gasspjället öppnar på full gas.

Är det en auktoriserad Yamaha verkstad som servat motorn?

Är det en Uttern 4700 skall den göra ca 15–16 knop med 15 hk och nu får du upp den i 6 knop...

Det märkliga är att motorn varvar upp utan propellern🤔

Är helt annat att se och höra i verkligheten än en beskrivning och bilder.

Ska sova på saken...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också detta är en smula klurigt... Det är ju inte värdens mest avancerade sak så inte så mycket alternativa förklaringar här. Kan det vara så att den bara går på ena cylindern?

När du körde med riggvinkelpinnen i det läget den är på bilden, hur låg stäven i vattnet när du gasade på? Uppåt eller nedåt? Skulle säga varken uppåt eller nedåt. Den gräver ej ner sig men orkar inte heller lyfta för att så småningom plana ut (vilket jag inte tror att båten kommer göra även med en fungerade 15hk motor).

Sitter tryckbrickan (12) längst in på propelleraxeln?  Tryckbrickan sitter enligt skissen.

När byttes växelhusoljan sist? två veckor sedan.

Hur såg oljan ut? Vet ej gjordes på verkstaden.

Är du helt 100 på att båten inte har vatten i dubbelbotten? Nej inte 100% men det kommer inte ut något ur dyvikan längst akter ut även om jag lyfter upp fören en bit på land så båten lutar kraftigt.

Är båtenbotten helt intakt utan några skador? Vet inte säkert. Men tömde ut allt vatten i mellanskrovet och det smakade sött, gjordes för några dagar sedan. I dag inget vatten som rann ut vid samma manöver som sist när det rann rätt länge.

Bilden där jag ritade pilar, är gasreglaget i tomgångsläge där? Vet ej, får kolla upp det i veckan.

Är det en auktoriserad Yamaha verkstad som servat motorn? Ja, det är en auktoriserad återförsäljare med tillhörande fullservice- och reparationsverkstad för Yamaha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om motorn bara går på en cylinder så orkar den ju ingenting.

Svårt att veta när man inte hör gången, jag hör ju det direkt om den bara går på 1 cyl.

Går den bara på 1 cyl. borde den gå ganska ojämnt och vara svårstartad.

Kan vara så simpelt att ett av dina tändstift är defekt, är det ett NGK BR7HS10 är det ett radioavstört tändstift och sitter ett motstånd inbyggt som dämpar gnistan. Detta kan gå sönder och då blir det ingen gnista.

Du har CDI med dubbelspole så den slår gnista på båda samtidigt så tändsystemet är inte defekt.

Ska dubbelkolla i morgon men har för mig att det är så.

Återkommer

//Pär

PS. Är det bokstaven N nere i hörnet på typskylten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ett svagt N i hörnet på skylten. Och stiften är bytta av verkstaden för två veckor sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat och framför allt lyssnat på filmen ett tiotal gånger nu på morgonen och ibland kan det vara svårt att höra ljudet på en film men den går inte riktigt på båda cylindrarna.

Håller du jämn gas under inspelningen?

Hade max gaspådrag i backläge?

Den verkar komma ibland eller går upp och ner lite i varvtalet...

Hur ser dina tändstift ut?

Någon märkbar skillnad på tändstiftens utseende, blöta, torra, oljiga?

Du kan göra ett test: ta bort den övre tändkabeln från tändstiftet och försök vika undan den så den inte är nära stiftet.

Starta motorn...

Gör samma procedur på andra cylindern.

Lämnade du in motorn för detta problem eller var det bara vanlig service?

Provkörde inte motorn?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har vi lämnat in motorn igen på verkstaden och beskedet de kom med var att toppen är sprucken. Inget att göra utan motorn skrotas, får försöka hitta en annan bättre begagnad.

tack alla, särskilt Pär för goda råd!

Redigerad av StyrmanJonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips:

Köp en 20 eller t.o.m. 25 hk så kan du hålla betydligt lägre varvtal med samma fart som din gamla 15 hk gjorde på full gas.

Du sparar bränsle, lägre ljudnivå och kraft i reserv om det behövs.

Ex.

15 hk ca 15—16 knop på full gas

20 hk ca 20—21 knop på full gas (5500r/min) ca 15—16 knop vid 4500 r/min.

//Pär

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att bara byta toppen eller båda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...