Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
JacobHelenius

Trasig framruta Jeanneau Leader 805

Rekommendera Poster

Hej!

Plötsligt small framrutan på vår Jeanneau Leader 805. Verkar svårt att få fram en ny. Någon som har koll på vart man kan vända sig för att få hjälp med detta?

Mvh,

Jacob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JacobHelenius:

Hej!

Plötsligt small framrutan på vår Jeanneau Leader 805. Verkar svårt att få fram en ny. Någon som har koll på vart man kan vända sig för att få hjälp med detta?

Mvh,

Jacob

Kolla www.strigin.se   Det är en firma som formar rutor i alla möjliga former till arbetsmaskiner, båtar mm

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Lintott:

Kolla www.strigin.se   Det är en firma som formar rutor i alla möjliga former till arbetsmaskiner, båtar mm

Toppen! Tack för tipset, hör av mig direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev JacobHelenius:

Hej!

Mvh,

Jacob

Kontakta försäkringsbolaget också. Det låter ju rätt dyrt att få en ruta specialanpassad.

En tillfällig nödlösning för att inte sabba säsongen kan vara att få en ruta gjord i polykarbonat. Akriform Plast AB i Sollentuna har hjälpt mig med diverse konstiga saker både i yrket och privat, dock inga rutor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske värt att kontrollera att skrovet är intakt innan du lägger ut en massa pengar på ny ruta. Om skrovet flexar för mycket kan det knäcka rutan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt för dig. Jag har själv funderat på hur mycket rutan tål när man hänger på den för att stänga kapellet utifrån. 
Den gamla reservdelsagenturen för Jeanneaus inombordsmotor drevs av https://www.ellenyachting.se . Kolla om de de har reservdelar.

Jag har köpt skrovlisten till min Jeanneau Leader, där för några år sedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Strigin verkade toppen men en kostnad på 210.000 för en ruta gjorde att både jag och försäkringsbolaget sa nej.

Har haft kontakt med ellenyachting via min båtverkstad och även Jeanneau i Frankrike. Dock hopplöst att få tag på reservdel. Funderar ändå på att byta till plastruta. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det tillsammans med övriga rutor som fortfarande är i glas?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Strigin verkade toppen men en kostnad på 210.000 för en ruta gjorde att både jag och försäkringsbolaget sa nej.

Har haft kontakt med ellenyachting via min båtverkstad och även Jeanneau i Frankrike. Dock hopplöst att få tag på reservdel. Funderar ändå på att byta till plastruta. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det tillsammans med övriga rutor som fortfarande är i glas?

Mvh

Är dina sidorutor i glas? I min 805:a från 2006 är de i plast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-27 vid 06:36 skrev Mackey:

Kontakta försäkringsbolaget också. Det låter ju rätt dyrt att få en ruta specialanpassad.

Oj, det var mera än rätt dyrt.

Funderar ändå på att byta till plastruta. Någon som har erfarenhet av det? Funkar det tillsammans med övriga rutor som fortfarande är i glas?

Det blir säkert en viss skillnad i nyans mellan glas och plast och plastglasen kommer att förändras lite över tid, men det måste ju fungera.

Jag googlade och det verkar finnas lite olika varianter på vindrutedesign, men generellt skulla jag kräva av försäkringsbolaget att det blir symetriskt när det är klart även om det innebär att någon/några nu hela rutor måste bytas.

Även om det funkar med icke symetriska rutor tror jag värdet på båten kan påverkas när den ska säljas när vindrutan upplevs vara osymetrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev JacobHelenius:

- - -

Att det var dyrt med deras designmetod hade jag förställt mig men det priset översteg mina värsta farhågor.

Men som forskarna säger "man lär sig något även på villospåren".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte försäkringsbolaget ett brett kontaktnät när det gäller reparationer av båtar? De borde rimligen ha erfarenhet av tidigare skaderegleringar och kunna lösa detta utan att man som kund ska behöva jaga runt hela europa?  Sen är det ju såklart bra att man kan ge dem tips för att gemensamt lösa problemet, inte minst för att hålla ner kostnaderna, och i slutänden även våra premier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-28 vid 09:44 skrev JacobHelenius:

Mvh

Vad ger försäkringsbolaget för alternativ till att betala 210000kr, lösa in båten?

Påverkar lösningen din självrisk (du betalar en procentuell självrisk på reparationen?) i så fall förstår jag att även du backar om självrisken blir hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Makro:

Vad ger försäkringsbolaget för alternativ till att betala 210000kr, lösa in båten?

Påverkar lösningen din självrisk (du betalar en procentuell självrisk på reparationen?) i så fall förstår jag att även du backar om självrisken blir hög.

De har mest skickat förslag på några ställen jag kan kolla med. Men inte mer än så. Verkar ju vara ett ganska ovanligt problem ändå.

Japp vi har 20% i självrisk så känns ju knappast aktuellt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-28 vid 10:53 skrev anuba:

Är dina sidorutor i glas? I min 805:a från 2006 är de i plast. 

Hmm det vet jag faktiskt inte. Har inte varit vid båten på ett tag men det får jag förstås kolla! Har aldrig tänkt på att de skulle skilja sig från framrutorna men vet inte säkert.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...