Tokfaneller 0 Postad 25 Juni Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist? Åsikter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad 25 Juni 13 minuter sedan skrev Tokfaneller: Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist? Åsikter? Att dra upp skotvagnen i lovart använder jag snarare vid lättare vindar. Vid hårdvindssegling så släpper jag normalt ner skotvagnen en bit mot lä för att spilla vind och minska krängningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 283 Postad 25 Juni 3 timmar sedan skrev Tokfaneller: Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist? Åsikter? Kicken använder jag bara på öppna vindar, men jag har ingen rodkick utan bara en talja. Ja, jag seglar ofta med twist i hård vind för att spilla vind i toppen på seglet och därmed minska krängningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser