Peedster 1 Postad 23 Juni Hej, Vi har en Delta 32 med en Yanmar 6LPA mekanisk diesel. Dvs har då ingen bränsle mätare/förbrukning så jag kan kolla. Skulle vilja försöka hitta optimal ekonomifart. Några data som kan vara av intresse. Vid 2850 rpm ligger den på 27,5knop. Vikt på båt 2,7 Ton. Skrovet smalt och vasst, flying flipper i grund och botten. Toppfart 39-40 knop. Manual säger maxvarv 3800rpm men inte kollat irl. Vad säger skolan? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 67 Postad 23 Juni titta i /sök tekniskt datablad finns mkt om varv/förbrukn mm gissar annars på väl uppe i plan med drygt 1bar turbotryck. om du ser det (stora panelen) B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 24 Juni Hej Rent teoretiskt brukar man säga att lägsta bränsleförbrukning för en motor ligger inom området för maximalt vridmoment, för aktuell motor bör detta då ligga inom 2200–2600 r/min, strax efter 2600 r/min börjar vridmomentkurvan falla sakta men ligger relativt stabil upp till max varvtal. Men detta stämmer inte riktigt i verkligheten då flera olika faktorer påverkar detta, bl.a. skrovform, drevets utformning och utväxling samt propellerval. Dessutom påverkar vädret motorns prestanda, en varm och fuktig sommardag får motorn arbeta tungt medan en klar och torr höstdag får den betydligt lättare. I länken nedan finns diagram för effekt, vridmoment och statisk bränsleförbrukning: https://www.yanmar.com/marine/product/engines/6lpa-stp2-6lpa-stc/ Bränsleförbrukningsdiagrammet ger en ungefärlig indikation om förbrukning L/h vid olika varvtal. ex. vid 2850 r/min gör båten 27,5 knop och enligt diagrammet förbrukar motorn ca 27–28 L/h vid det varvtalet, alltså en förbrukning runt 1,0 L/nm vid 27,5 knop. Det är möjligt att du kan komma ner strax under 1,0 L/nm vid 25 knop men det vet man inte förrän man mätt förbrukningen exakt för den aktuella båten. På max varvtal gör båten ca 39–40 knop och förbrukar ca 62–63 L/h vilket innebär ca 1,6 L/nm. Anm: nm= Nautisk mil= Sjömil= Distansminut Det finns några tester av båten i Praktiskt Båtägande men de talar inte om vilka motorer som satt i vid testerna. Möjligt här finns mer exakta siffror gällande bränsleförbrukning. https://www.praktisktbatagande.se/?s=delta+32 Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 67 Postad 24 Juni bra svar från Per , lägger till : ren botten är MYCKET viktigt redan efter 1 mån i vattnet med antydan till slem på botten(känn med handen) går förbrukningen upp . i aug mer slem då kanske förbr upp 40% håll botten ren ex bil 0,9 l mil - båt 8,0 L samma sträcka B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 625 Postad 24 Juni 14 timmar sedan skrev Peedster: Skulle vilja försöka hitta optimal ekonomifart. Du har ju redan fått bra svar men de utgår från att båten ska plana. Ofta ligger bästa bränsle/fart-förhållande i det fartområde som är långt under planingsfart. Kolla på när fören börjar resa sig eller när aktern börjar sänka sig och dra ner ca 15% av varvtalet från det läget. Kanske inte den fart man vill ligga i med en snabbare, planande båt men vill man åka snålt så brukar det vara i de farterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 1 Postad 25 Juni Tack för bra svar alla! Även intressant kring den långsammare farten då vi nästa vecka ska campa lite och långsammare farter planeras. Så vad skulle du gissa dig till att den låga ekonomifarten kan vara? Tycker dock att gasreglaget är bångstyrigt och hakar gärna fast i vissa lägen vilket gör det svårt att lägga sig i mellanfarter, tex antingen är första hacket typ 2-3 knop sen är nästa läge 7-8 knop. Sen är nästa läge betydligt högre 20-25. Det som är jobbigt är när jag tar ner från hög fart inför en vik tex så måste jag vara jättestadig och hålla i reglaget med 2 händer annars går farten ner direkt till 7-8 knops läget vilket blir en väldigt abrupt minskning med risk för olyckor för passagerare. Vad testet skriver är typ med toppfarten kring 40 och marschfart strax därunder vilket låter högt med hänsyn till vridet som är högst runt 2600rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 25 Juni 10 minuter sedan skrev Peedster: Tycker dock att gasreglaget är bångstyrigt och hakar gärna fast i vissa lägen Har du provat med att smörja reglage och vajer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 26 Juni 7 timmar sedan skrev Peedster: Tycker dock att gasreglaget är bångstyrigt och hakar gärna fast i vissa lägen vilket gör det svårt att lägga sig i mellanfarter, tex antingen är första hacket typ 2-3 knop sen är nästa läge 7-8 knop. Sen är nästa läge betydligt högre 20-25. Det som är jobbigt är när jag tar ner från hög fart inför en vik tex så måste jag vara jättestadig och hålla i reglaget med 2 händer annars går farten ner direkt till 7-8 knops läget vilket blir en väldigt abrupt minskning med risk för olyckor för passagerare. Ja detta låter ju inte speciellt bra. Jag hade nog tagit mig en ordentlig titt på reglage och reglagekablar, så att inget är uppslitet i reglaget eller om det räcker med att smörja upp de rörliga delarna samt att reglagekablarna inte ligger i kläm, har för kraftig böjradie eller är skadade på annat sätt. Man skall kunna reglera motorns varvtal utan att det kärvar, bara finns tre lägen eller behöver använda båda händerna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 129 Postad 26 Juni 8 timmar sedan skrev Peedster: Även intressant kring den långsammare farten då vi nästa vecka ska campa lite och långsammare farter planeras. Så vad skulle du gissa dig till att den låga ekonomifarten kan vara? Normalt sett längden på skrovet i vattnet -1 = ekonomifart i lågfartsområdet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 26 Juni 9 timmar sedan skrev Peedster: Tycker dock att gasreglaget är bångstyrigt och hakar gärna fast i vissa lägen vilket gör det svårt att lägga sig i mellanfarter, tex antingen är första hacket typ 2-3 knop sen är nästa läge 7-8 knop. Sen är nästa läge betydligt högre 20-25. Det som är jobbigt är när jag tar ner från hög fart inför en vik tex så måste jag vara jättestadig och hålla i reglaget med 2 händer annars går farten ner direkt till 7-8 knops läget vilket blir en väldigt abrupt minskning med risk för olyckor för passagerare. Kom precis på att många reglage har bromsfunktion/friktionsskruv som bromsar reglagespakens rörelse, kolla om det finns någon sådan och om den är för hårt justerad. Hittade tyvärr ingen bra bild men brukar sitta åtkomlig från utsidan, ev. behöver man demontera själva spaken för att justera. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 1 Postad 26 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Kom precis på att många reglage har bromsfunktion/friktionsskruv som bromsar reglagespakens rörelse, kolla om det finns någon sådan och om den är för hårt justerad. Hittade tyvärr ingen bra bild men brukar sitta åtkomlig från utsidan, ev. behöver man demontera själva spaken för att justera. //Pär Hej, ja lite det jag är inne på. Tänker att den standard har vissa lägen men att det blir väldigt abrupt i vårt fall vilket känns fel. Har varit inne på att peta dit ett modernare reglage men kanske räcker med smörj/ställskruven. Har inte hunnit öppna upp något och titta. Det är ett standard mercruiserreglage till ett 3X drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 26 Juni Nja, finns nog inget "standardreglage", finns hur många som helst att välja mellan och oftast är det båttillverkaren som väljer ett de tycker passar till båten i övrigt. Kan du ta en bild och lägga upp så ser jag vilket reglage det är men behöver även veta vilket år båten är byggd och om motorn är monterad samtidigt. Till Quicksilverreglagen kan man köpa många delar som reservdel om det inte är äldre än 20 år, då kan vissa delar ha utgått ur sortimentet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 1 Postad 26 Juni Här kommer bild Oklart om det är original från 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 746 Postad 26 Juni Svarar på bränsleförbrukningsfrågan i deplacementfart, då jag haft en ungefär lika tung och lång båt med exakt samma motor. Upp till 6,5 knop så kommer du nog undan med max 0,7 l/nm. Har man tid (och autopilot) är det väldigt vilsamt att färdas i denna fart, inte minst för plånboken 😉 Men även om det kanske inte känns (du har ju en tämligen stark motor) så gör en farttökning bara till kanske 8-8,5 knop att båten kommer dra minst det dubbla, jag kanske t.o.m. tredubbla per sjömil. Det är inte säkert det upplevs som att den ställer sig så mycket på rumpan eller drar fören i vädret, men titta på hur mycket svall båten drar för att få en uppfattning. Det är hit det extra bränslet går..... Ofta är området mellan deplacementfarten och planingsfarten ett ganska dåligt fartområde för de flesta skrovtyper. I alla fall rent ekonomiskt. Även de s.k. "halvplanarna" går nämligen tämligen oekonomiskt i denna fart, även om deras skrovkonstruktion ofta gör att de inte sätter sig lika mycket på rumpan eller drar fören upp i skyn. Enda anledningen - tycker jag - att ligga i detta fartområde (i mitt fall c:a 9-17 knop) och "plöja" är om sjön är grisig och vågorna kräver det. Annars är det lugn deplacementfart eller kring 21-24 knop (dvs strax ovanför planing) som gäller. Även om min nuvarande beter sig nästan bedrägligt "snällt" rent gångmässigt i området emellan ("halvplanande stridsvagn") så är det inte snällt mot plånboken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 26 Juni Här kommer en länk till en reservdelskatalog som är öppen för allmänheten. Kan vara denna mekanismen som sitter under dina kåpor. https://www.marineengine.com/parts/mercury-marine-accessory-parts/remote-controls-and-components/1994-up/modular-components-design-i Delar som inte finns med i listan eller märkta med NLA har utgått. Finns en friktionsskruv (35), se om den är åtdragen eller defekt på annat sätt. Skadar inte att smörja delarna lite med något smörjspray och ev. fett eller vitt vaselin. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 1 Postad 26 Juni Toppen, verkar ha hittat den baserat på bilder och sprängskisser. Mercury Outboard 88688A25 Commander Console Mount Single Engine Control with Trim Fits all current Mercury/Mariner outboards (with integral power trim), and 1993 and newer Force outboards 40 hp and higher utilizing Mercury style cables (with power trim). https://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=MER88688A25 Står dock till utombordare/console men ser verkligen ut som den. Kan den vara för "klen" för en stor inombordare med 3X drev. Vad bör annars sitta? Tänker att hyfsat många Segmo som är liknande båt har denna Yanmar rätt ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 26 Juni Nej reglaget är inte för klent men det är ju 21 år gammalt och kanske aldrig fått smörjning. Kan även vara oxider eller skit som gör att det går trögt. Gammalt fett som torkat eller samlat på sig smuts. Vissa använder alldeles för tjockt fett "konsistensfett" som många kallar det för och detta är både segt och torkar snabbare än annat mer halvflytande fett. Brukar räcka med ett smörjande spray som t.ex. CRC 6-66 som är speciellt anpassat till marin miljö, både smörjer och skyddar mot korrosion. Brukar finnas i de flesta båtdelsbutiker eller googla så ser du var du kan köpa nära dig. Sitter några plastbussningar inne i reglagemekanismen, brukar inte gå sönder men har de varit torra länge och oxider sliter hårt. Svåra att se om man inte delar hela mekanismen men nu har du ju hittat rätt sprängskiss. Något som man ALDRIG skall använda är kopparfett, det är allt för många som använder detta i marin miljö. Koppar och aluminium går INTE ihop, de trivs inte tillsammans och det blir korrosion istället för smörjning. Vet dom som smort axelsplines på propelleraxeln eller drivaxlar med kopparfett för det hade de minsann hört av någon "expert" på hamnplan att det var det bästa som finns. Blev ganska dyra reparationer... Kolla även dina reglagekablar så de är hela och inte klämda mm. Koppla loss gasvajern från motorn och kolla rörelsen. Vill du köpa ett helt nytt reglage råder jag dig att kontakta närmsta Mercury återförsäljare så får du all hjälp du behöver att välja rätt reglage. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser