Hybro 1 246 Postad 23 Juni (redigerade) Gammalt sjökort med enslinjer vilka fiskare använde, för att visa vart ett farligt undervattensskär finns. Två skyltar, som vanligt en trekant upp och en ned. Bildar en linje till en fyr ute på fjärden. Så en annan annan korsande linje mellan ett båk och vitmålat stenröset (gul linje). Sydpricken borta sedan länge. Gick försiktigt på enslinjen som pilarna bildar. Tog stopp. Så nu vet jag vart jag ska gå. Redigerad 23 Juni av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 23 Juni Seglationsstyrelsen bevarade och underhöll mycket gammal utmärkning. Den fasta utmärkningen var nog viktig för att komma igång med sjöfarten efter vintern då mycket flytande utmärkning kunde ha flyttat på sig. Nu när Sjöfartsverket tagit över så noterade jag de rationaliserat rätt kraftigt och att sjöfarten får förlita sig på GPS-positioner för navigeringen. Kul att en del kommuner bidragit med lite inomskärs fritidsbåtsleder och bryggor för fritidsbåtslivet. Sen var det lite si-o-så med sjökorten förr. Det var många områden som var mörkblåa men där det fanns gamla skutleder. Jag hade hittat någon bok med skisser där det fanns en del sådan navigationshjälp som var till stor nytta (framförallt i Ekens o Lurö skärgårdar). Nu när Hydrographica lodat många intressanta områden så är det lite enklare att cruisa runt. Jag var "på återbesök" i förrfjor. Dessvärre var det under en period när kulingarna avlöste varandra så det blev inte så många strandhugg utan mest hoppa mellan kulingsäkra övernattningsställen. Jag har några kopior av riktigt gamla sjökort där det finns betydligt mer utmärkning än på de gamla 60.000-delskorten. Fick dem av en seglare som jag träffade i en vik någonstans ute på Vänern. Han höll på och forskade om den gamla vänersjöfarten och hade hittat dem i ett arkiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 23 Juni Dom enslinjerna är det väl Åsfjordens båtsällskap som upprätthåller nu mera, likt de på Åsundaön och Bockholmen. Jag vet bara en till som gått på grund där och det hände när han gick lite för långt på enslinjen. Själv har jag tagit stenen norr om Hästholmen. Det är länge sedan det fanns några prickar där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 24 Juni Har numer ett frammåtseende ekolod och många sparade punkter och linjer. Typ fri lejd. Hittat både det ena och andra och skickat in ändringar och tillägg till sjöfartsverket. Kul och bra att de använder detta i nya sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 231 Postad 25 Juni Nu vet jag inte var Bärön ligger men tittar jag på kortet å din beskrivning så får jag känslan av att alltihop är till för att kunna lägga ut pricken på rätt ställe. Har sett båten "Tändaren" använda vita målade märken å inte GPS, i Mälaren samt i Arkösund trakterna, eller i vart fall, de använde målningarna. Skulle bara nämna det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 415 Postad 25 Juni 16 minuter sedan skrev Ruskpricken: Nu vet jag inte var Bärön ligger men tittar jag på kortet å din beskrivning så får jag känslan av att alltihop är till för att kunna lägga ut pricken på rätt ställe. Har sett båten "Tändaren" använda vita målade märken å inte GPS, i Mälaren samt i Arkösund trakterna, eller i vart fall, de använde målningarna. Skulle bara nämna det. Letade upp det, och det är sydväst om Karlstad och Skoghall, i norra änden av Vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 26 Juni (redigerade) Syd Hamnholmarna. Amneholmarna för samma plats används också. Men visst är det lurt med den typen av lokala enslinjer och annat som markerar hinder, eller fri passage. Ju Vet en, förutom jag själv som gått både in och ut i tron att denna visade var det är fritt att gå. I skärgården norr om Spiken t ex har enslinjer en mer normal betydelse, för att undvika grund och annat. Numer litar jag mest på plotter, Hydrographica och framåtseende ekolod. Att Åsfjordens Båtsällskap regelrätt underhåller enslinjer mm stämmer inte vad jag vet. Däremot att nån fräschar upp ibland vet jag har förekommit. Redigerad 26 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser