Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
Karljohansson

Projekt modernisering av elsystem i äldre segelbåt

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Karljohansson:

en fundering är också om man skulle kunna använda min laddare (Victron Energy Blue Smart IP65 12/10) och koppla den mot denna powerbank och ladda bobatteriet med denna vid behov, då tror jag nästan landströmsbehovet är borta helt och hållet 

Fast den laddaren är avsedd att kopplas till ett ”landströmsuttag”  för att kunna ladda dina batterier i båten.
En landströmsladdare liksom en solpanelsregulator för våra båtbatterier känner successivt av hur batterierna reagerar på ström och spänning och anpassar sig efter det. De kan därför inte kopplas hur som helst till något annat.

Som jag ser det så kan du ladda powerbanken antingen med landström eller genom att koppla in 12V-ingången mot dina batterier i båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powerbanker, hjälpstartare och allt vad dessa apparater heter ser jag som rena nödhjäpsprudukter, att ta till när ordinarie batteribank är tom. Varför skall du ta med en sådan ombord?

Men klart man vet ju sällan vilken nödsituation man kan hamna i.

Du har väl redan två åtskiljda batterigrupper ombord!? En för start och en batteribank för ”allting annat”. Om nu startbatteriet är urladdat så kopplar du EN startkabel från det urladdade batteriets pluspol till förbrukarbankens pluspol, startar motorn och kopplar bort startkabeln.

Powerbankerna har ju förvisso USB-uttag där du kan ladda mobilen, men sådana uttag brukar ju även finnas på solcellsregulatorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var mest för att slippa använda landström så mycket, och få extra batteri 246 wh med life po 4 batterier och härigenom slippa ha någon ev. inverter i båten framgent, 220 volt funkar direkt från denna, sen har även snabb laddning med usb osv. så bör båda spara mig pengar och arbetstid i båten, lätt och ta med också till nästa båt då jag ser denna som tillfällig båt i väntan på att jag blir mer kompetent med båten och vet vad jag vill ha och inte

tänker köpa dessa saker löst blir bra mycket dyrare 

inverter på 300 w från victronic 1600 kr?

246 wh lifo po 4 batterier, lär krävas iaf 2 st, 8000 kr? 

60 w laddare med usb i båten 400kr

så kanske 10 000 kr för att få samma funktion som en färdig pryl ger för 2400 kr

Ovan gör också att jag nog kan klara mig på befintliga batterier ett tag till, tänker att denna kommer jag använda för att ladda mobiler, surplattor och datorer. och hushållsbatteriet blir till för att driva lampor, kyl, autopilot, radio.

Man skulle väl också kunna tänka sig att man laddar båtbatteriet med denna, så powerbanken --> 220volt --> victronic laddare ---> hushållsbatteriet

blir plötsligt mer eller mindre helt utan behov för landsström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

246 wh lifo po 4 batterier, lär krävas iaf 2 st, 8000 kr? 

Ummm....jag tror du blandar ihop Ah och Wh i dina beräkningar? Batterikapacitet anges i amperetimmar, Ah. 246 Wh (wattimmar) är bara ungefär 20 Ah så det kommer inte att räcka särskilt långt. De flesta har från 80 Ah och uppåt i sina båtar.

Köper du (billigt no-name) litium för 8000 kr så kan du få över 400 Ah kapacitet, alltså 20 ggr mer än din tänkta powerbank. 

En del långseglare monterar 1000 Ah litium i sina båtar och behöver därefter inte bry sig om hur mycket ström de förbrukar. 

Citat

Man skulle väl också kunna tänka sig att man laddar båtbatteriet med denna, så powerbanken --> 220volt --> victronic laddare ---> hushållsbatteriet

blir plötsligt mer eller mindre helt utan behov för landsström

Nja, 20Ah räcker inte till så mycket laddning av hushållsbatteriet. Hur ska powerbanken sedan laddas upp igen?

Det blir också en hel del förluster pga av alla onödiga omvandlingar fram och tillbaka, vilket gör att strömmen tar slut snabbare för dig. Det finns smidigare lösningar. 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inser jag nog blandat ihop lite här, Ah till wh kräver ju hänsyn till volten så hade otur i tankarna här inser jag... bra inputs! som vanligt:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-10 vid 11:18 skrev Karljohansson:

Efter att ha läst på lite mer idag inser jag att jag troligtvis behöver installera en galvanisk isolator – eller kanske ännu hellre en isolatortransformator

Galvaniska isolatorer har marginell nytta i våra vatten, har jag läst. Magnus Sterky, alias @Seawolf, kan allt om det där. Isolationstransformator är för de flesta överkurs. Jag har  en i båten av andra skäl och den fungerar mycket bra. Dock så är de dyra, tar mycket plats och väger en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Karljohansson:

inser jag nog blandat ihop lite här, Ah till wh kräver ju hänsyn till volten så hade otur i tankarna här inser jag... bra inputs! som vanligt:) 

Jag rekommenderar dig att läsa in en kurs i enkel ellära!

När du skriver om ”volten” så förstår jag att du inte är så insatt i ämnet. 
Jag får också en anledning att misstänka att du inte tar till dig riktigt av de tips och förklaringar som givits i denna diskussionstråden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hör vad du säger, men ovan skrev jag lite snabbt, var lite onödigt inser jag och fick det att framstå som lägre kompetens än vad jag tror jag har nu. sen har jag inte alla grejer i huvudet så ska jag skriva nått sånt framgent ska jag tänka till ett varv innan jag postar

En fundering har ett skumgummi liknande material runt om batterierna som fixerar dem, förstod att det finns sånt material som ska vara ok för detta, någon med en ide hur man skulle kunna se om det är lämpligt material eller inte? osäker vad tidigare ägare valt att stoppa dit för att fixera batterierna, man vill ju vara trygg att det inte är något olämpligt material, alternativt om jag ska ta bort det och sätta dit ett batteri spännband

jag skulle gissa bäst är att sätta dit ett batterispännband, om man går för det, tänker jag spontant man limmar fast en träbit mot botten och skruvar sen i den, för skruvar jag ned i båten är det in i skrovet och ned i vattnet, är nog säkert hyfsat tjockt där men känns inget bra. 

Är det något speciellt lim som är lämpligt i en låda med batterier tro? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Karljohansson:

alternativt om jag ska ta bort det och sätta dit ett batteri spännband

Låter som en bättre idé!

Det finns ju en hel del typer av lim/fogmassa som funkar bra i båt. BTs Marine Sealant borde funka. Se till att fästytan är ordentligt stor. Vet inte vad som teoretiskt krävs för ett batteri men jag har limmat många teakbitar med olika fogmassor i båten som jag sedan fäst upp tex landströmskablar i och det har fungerat bra.

Ett alternativ kan ju vara att såga till en lämplig plywoodskiva som du sen limmar och sätter batterierna på och fäster spännbanden i. Blir ju en rejäl yta iaf.

Använd INTE silikon. Mycket svårt att få bort den sk ”silikonsmittan”.
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-vit-310-ml-2000052803

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del att läsa om enkel och litet svårare ellära på https://24volt.eu, men det i en massa text som handlar om olika projekt. Något som är bra där är deras kalkylatorer, ohms lag, kabeldimensionering och sådant.

Kjell & company har också en del grundläggande kunskap, https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/arduino/grundlaggande-ellara/spanning-strom-resistans-och-effekt

Läs igenom några kapitel där, du behöver ju inte ens vara ”kjellkritisk”😃.

Att fixera batterier… ja i min båt hade förre ägaren helt enkelt skruvat fast batteriboxarna i durken, i dessa boxar sitter det dessutom enkla men rätt så klena spännband, men det var säkert dom banden som levererades tillsammans med boxarna. Men, dessutom har förre ägaren offrat sådana där platta fendertar, ”plattfender” https://erlandsonsbrygga.se/thumb/2209/2560x0/3abda344edef1e052811a8eb8f05d347.jpg

som sågats till och som fyller upp det tomma utrymmet i batteriboxen. Om det är ett bra materiel eller ej, vet jag inte, men det tål iallafall batterisyra.

I en båt jag fixade en del installationer i sågade jag till ramar av durkplyfa, sådan där röd eller brun vattenfast plywood man har till gångbord på byggnadsställningar, i dessa ramar som ligger i flera lager upp till ca  halva batteriets höjd, står batteriet bergfast. Ramarna kompletterades med överliggare av samma material som i sin tur är skruvade i länga gängstänger, M6 med vingmuttrar. Ramarnas innermått är batteriets mått + 5mm så det är tajt. Det gäller ju då att batteriets yttermått inte förändras över tid, men man kan ju såga något litet större hål.

Dessa står då i ett avskiljt utrymme som är såväl ventilerat ut i friska luften som dränerat till länspumpens schakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

siktar på att limma fast lite trä som jag sen fäster batteriremmarna med, har fått kapat till lite plywood som komponenterna ska sitta på, se bild nedan

satt dem provisoriskt för att kunna mäta upp kabellängd, från batteriet, funderar lite här på att köpa det färdigt av nån firma eller göra själv, blir ju rätt dyrt med verktyg för något jag sannolikt gör en gång tänker jag.

Vart köper man kabel till bäst pris och som är lämplig för båt i Göteborg? min bedömning är att 35mm ska vara mer än tillräckligt, prata med batteriexperten som skulle kapa till några stumpar till mig för 800 kr

behöver ju en lite längre minus, sen en kortare plus till huvudsäkring 30-50 cm beroende på vad jag klarar mig med, sen från huvudsäkring till huvudströmbrytare, och sen huvudströmbrytare till säkringshållare

IMG_090E56F8-F1CA-49B0-9F22-0B9CAD5697F2.heic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

siktar på att limma fast lite trä som jag sen fäster batteriremmarna med, har fått kapat till lite plywood som komponenterna ska sitta på, se bild nedan

satt dem provisoriskt för att kunna mäta upp kabellängd, från batteriet, funderar lite här på att köpa det färdigt av nån firma eller göra själv, blir ju rätt dyrt med verktyg för något jag sannolikt gör en gång tänker jag.

Vart köper man kabel till bäst pris och som är lämplig för båt i Göteborg? min bedömning är att 35mm ska vara mer än tillräckligt, prata med batteriexperten som skulle kapa till några stumpar till mig för 800 kr

behöver ju en lite längre minus, sen en kortare plus till huvudsäkring 30-50 cm beroende på vad jag klarar mig med, sen från huvudsäkring till huvudströmbrytare, och sen huvudströmbrytare till säkringshållare

spacer.pngspacer.pngspacer.pngIMG_090E56F8-F1CA-49B0-9F22-0B9CAD5697F2.heic

Limma…? Batterier är ju ganska tunga, så det krävs ordentliga grejer för att hålla dom på plats.

Men jag har i olika sammanhang använt ett lim som heter ”No more nail” som fäster fantastiskt bra, och då har jag använt utomhusvarianten av det limmet, finns bland annat på Jula. Men jag anser nog att batteristöd även måste skruvas fast.

Jag har nog aldrig köpt grövre kablar, så jag vet inte var man kan inhandla sådana. Men om du nöjer dig med begagnad kabel i god kvalitet så kan jag kanske hjälpa dig att fixa det och även pressa på kabelskor, berätta vad du vill ha, längd och dimension och typ av kabelskor så kanske jag kan fixa något åt dig i augusti-september, eller senare i höst. Kontakt via forumets meddelandefunktion.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minutes ago, Georg_Ohm said:

Limma…? Batterier är ju ganska tunga, så det krävs ordentliga grejer för att hålla dom på plats.

Men jag har i olika sammanhang använt ett lim som heter ”No more nail” som fäster fantastiskt bra, och då har jag använt utomhusvarianten av det limmet, finns bland annat på Jula. Men jag anser nog att batteristöd även måste skruvas fast.

Jag har nog aldrig köpt grövre kablar, så jag vet inte var man kan inhandla sådana. Men om du nöjer dig med begagnad kabel i god kvalitet så kan jag kanske hjälpa dig att fixa det och även pressa på kabelskor, berätta vad du vill ha, längd och dimension och typ av kabelskor så kanske jag kan fixa något åt dig i augusti-september, eller senare i höst. Kontakt via forumets meddelandefunktion.

inser att man faktiskt skulle kunna skruva fast i väggarna till "batterilådan" där batteriet sitter behöver inte skruva och borra in i skrovet, känns inte så bra spontant, så kommer nog köra på det istället, när jag får bort skumgummit eller vad det nu är för material runt om batterierna kommer det finns en del plats för detta bedömer jag 

Kommer nog ha fixat kabel innan dess, men hojtar till annars! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Karljohansson:

inser att man faktiskt skulle kunna skruva fast i väggarna till "batterilådan" där batteriet sitter behöver inte skruva och borra in i skrovet, känns inte så bra spontant, så kommer nog köra på det istället, när jag får bort skumgummit eller vad det nu är för material runt om batterierna kommer det finns en del plats för detta bedömer jag 

Kommer nog ha fixat kabel innan dess, men hojtar till annars! 

Ett sätt att komma över tjocka och billiga, men enkla kopparkablar är att köpa startkablar och klippa bort krokodilklämmorna… 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollade med batterilagret, det tar 189 kr per m för 35mm förtennad kabel och 20 kr per kabelsko, kunde även få låna verktyg av dem för att kapa till, sätta sko och krympslang, cirka 500-600 kr för att koppla ihop

Hushållsbatteri 

+ batteri --> huvudsärking (ANL)  (cirka 40 cm) svårt med kortare tyvärr) --> huvudströmbrytare (10 cm) --> Säkringshållare (10 cm) 

- batteri --> säkringshållar, 1,1 m

blir inte många meter så blir rätt billigt ändå, någon med erfarenhet av dem som leverantör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...