Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
Karljohansson

Projekt modernisering av elsystem i äldre segelbåt

Rekommendera Poster

Har en albin scampi 30, 1982 modellen, jobbar nu med att undersöka och lägga en plan på hur elsystemet ska se ut i framtiden,

 

lite kort om svagheter i system idag

 

- går många kablar direkt från förbrukare till hushållsbatterier

- svårt att veta om det finns säkringar till alla förbrukare

- saknas kopplingsschema

- finns ingen solcellsregulator utan laddning direkt på batterier (nu urkopplad) 

- batterierna sitter nedtryckt i en låda med något skumgummi runt om för att batterierna ska ligga still, finns inga ventilationshål mer än ett litet men ovan där ligger en kudde så blir begränsat med ventilation 

- osäker kring ålder på batterierna eller om det är i bra skick eller ej 

 

listan kan nog göras längre... 

sen har jag några behov som saknas idag

 

- inverter för att jobba med dator i båten

har börjat skissa på ett övergripande schema se nedan, gröna boxar finns, gul ska köpa, oroange kanske. 

 

några tankar / beslut så långt efter lite andra trådar / frågat folk 

 

- tänker 100 w solcell, vill kunna driva runt kyl, ladda mobiler och ladda datorn via inverter, inte bestämt mig helt för typ eller om man kanske ska ha 1 eller 2 eller vart 

- victron solcellsregualtor:  Solcellsregulator Victron SmartSolar MPPT 75/15, 12/24 V, 15 A

 

 

Funderingar

 

  1. Verkar nedan bild vettig? något stort jag missar? hyfsat framtidssäkra? 
  2. vad för typ av säkringshållare lämpar sig? Hur stor diff är det mellan dem?
  3. hur ska man sätta upp säkringarna akter ut och nära fören vid hushållsbatterierna? vilka säkringar på säkringshållare 1 vs 2? är mitt förslag nedan vettigt? 
  4. ska man ha en gemensam huvudströmbrytare (flera lägen) eller en för start och en för bodelning?

 

 

image.thumb.png.16f7fc49c768e8d37cf74626000d72c8.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker svara så gott jag kan.

1. I huvudsak vettig bild men jag rekommenderar att rita ut såväl plus- som minus-kablar. (Din  bild är lite svår att förstora så det är svårt att kolla riktigt noga men de plintar du ritat ut är svarta och det brukar vara minus-plintar.)

2. Säkringarna ska dimensioneras efter kablarnas grovlek. Grovleken avgörs av hur mycket förbrukarna drar så du måste ha koll på vad som finns och kan finnas efter respektive kabel. Ofta har man lite grövre kablar närmast batterierna och sedan förgrenas dessa efter plintarna till tunnare kablar. De grövre kablarna närmast batterierna ska ha sin egen säkring liksom de som går ut från plus-plintarna. Val av typ av säkring avgörs av kablarnas grovlek.

(Detta har det skrivit väldigt många gånger om här på MG! Sök lite.)

3. Se ovan svar.

4. En huvudbrytare (heter visst egentligen batterifrånskiljare) för start och minst en för övriga förbrukare. Din inverter kanske bör ha en egen brytare tex.

 

Sen gissar jag att din inverter kommer att dra såpass mycket ström så att en 100W-panel får svårt att hålla laddningen på batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har nyligen bytt ut elsystemet i min båt. Det blev ungefär som din plan. Några förslag:

 

- 100W solcell ger inte så mycket ström, typ 4-5A vid perfekta förhållanden med fri sol och inte minsta skugga. Det räcker till dator eller kyl, inte båda. Installera så mycket solpanel som får plats. Den uppgivna effekten på panelen är under perfekta förhållanden som sällan uppnås. Jag räknar med att få ut ca 70% av uppgiven effekt i snitt. Då håller jag ändå på och flyttar panelerna hit och dit så de ska få max sol på sig. 

 

- byt till litiumbatterier för förbrukningsbanken! Kostar en slant men är lätt värt det. Dubbla kapaciteten, halva vikten och betydligt snabbare laddning. Blyackar är rena medeltiden. Jag gick för motor några timmar idag och laddade från 50% till 90% på 285Ah batterikapacitet. Detta med en gammal 35A generator från -81 som troligen aldrig är servad eller renoverad. Men det behövs en DC/DC-laddare emellan för att styra upp laddningen så inte generatorn klappar ihop av lasten. 

 

- Skaffa grejer från samma tillverkare så det blir gemensamt "ekosystem" som kommunicerar via Bluetooth så du kan få all eldata i en app i telefonen. Väldigt smidigt och praktiskt. 

 

- snåla inte på kabelarea. Rejäla kablar ger mindre spänningsfall och därmed gladare förbrukare. Dra 16 (eller åtminstone 10) mm2 från batterierna till plintarna i närheten av elcentralen. Därifrån 1,5/2,5/4 mm2 till förbrukarna beroende på vad det är. Fast jag har iofs 600 W ljudanläggning som drar 25A på lagom volym och det är väl lite ovanligt. 

 

- gamla risiga kablar till lanternor och all annan belysning fick vara kvar. För mycket bök att dra om allt och eftersom allt numera är LED drar det så lite ström att dåliga kablar inte spelar någon roll. Allt lyser bra ändå. 

 

- använd ordentliga, tjocka kvalitetskabelskor för marint bruk. De kostar en del men det får det göra. Billiga sortimentsatser med kabelskor från Amazon, Ebay etc. är för tunna och klena och håller inte måttet. Kom ihåg krympslang för att stänga ute fukt och salt som skapar oxidering och på sikt dålig kontakt. 

 

- Vad gäller säkringar och kabelarea rekommenderas att ladda ner Skyllermarks/Sutars Elguide och läsa igenom, den är bra. 

 

https://sutars.com/elguiden/

 

 

- skippa 230V-laddning av datorn, det blir bara onödiga förluster av alla spänningsomvandlingar fram och tillbaka. Skaffa 12V-laddare som pluggas in i cigguttag. Som matas med 4 mm2-kabel. Min laptop drar 5-6A när den är igång samt laddar batterierna... Att istället använda surfplatta när det går spar faktiskt en hel del ström om man ligger still ett tag. Allt din solpanel ger kommer nog att förbrukas av datorn, beroende på prestanda förstås. 

 

 

 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade bara snabbt på ditt tänkta schema och håller med @ChristerN om att det ger mycket att göra ett tydligare schema med både plus och minus inritade. 

 

Med det sagt så såg det ut som om du ritat in ett spänningsavkännande skiljerelä mellan generator och startbatteri. Det ska väl sitta mellan startbatteri och förbrukningabatteri.

 

Huvudsäkringen för förbrukarbatterierna bör väl sitta före huvuddtrömbrytare, alltså Batteri-Huvudsäkring-Huvudströmbrytare-Kopplingsplint.

 

Sedan tycker jag du bör ha en grov huvudsäkring till startbatteriet också. 

 

Bifogar elschema jag gjorde när jag uppdaterade systemet i min lilla båt. Kan inte garantera att det är ett skolexempel utan fel, men det har funkat fint hittills🙂

14451BC6-6EC2-4523-B9BE-716DECE18EA4.bmp

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

gjort lite uppdatering i schemat nu, verkar det vettigare med dessa justeringar, la till plus plintar, dock lite osäker om den plusplinten närmst bobatteriet behövs, finns kanske inbyggd i säkringshållaren i vissa fall,

 

  1. sen känner jag det måste finnans något standard kopplingsschema för denna typ av båt man kan utgå från och sen göra modifierade exempel, har ni hittat nån sån best pratice man kan utgå från? 
  2. har ni hittat något bra verktyg för att mappa upp elen? måste finnas något hyfsat enkelt och bra med standard logos för 12 volts komponenter
  3. Några nya feedbacks kring nedan generellt? behöver jobba lite mer till höger i bild inser jag återkommer där

image.thumb.png.461a134b788b3a81b2fa658bada2a5e7.png

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde om i min Cumulus.

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3616273&hilit=Säkring#p3616273

 

Solcell, regulator, 3 st 60 Ah AGM i parallell.

Ej separat startbatteri (har startvev i reserv).

 

TV, kyl, CPAP, Plotter, framåtseende ekolod, är väl storförbrukare a av el.

 

Biltemas smidiga elcentral. Endast en strömbrytare har rasat samman på typ 1600 dagar / 80 övernattningar.

Lätt att byta.

 

Köp förtennade kablar. Krympslang röd o svart med lim.

 

Ordentlig kabelskotång, ingen typ sockertång.

Kabelskoppress för grövre kabelskor (hammaropererad)

 

Nån slags batterimonitor, visande status.

Till vänster i min central.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Karljohansson:

gjort lite uppdatering i schemat nu, verkar det vettigare med dessa justeringar, la till plus plintar, dock lite osäker om den plusplinten närmst bobatteriet behövs, finns kanske inbyggd i säkringshållaren i vissa fall,

 

  1. sen känner jag det måste finnans något standard kopplingsschema för denna typ av båt man kan utgå från och sen göra modifierade exempel, har ni hittat nån sån best pratice man kan utgå från? 
  2. har ni hittat något bra verktyg för att mappa upp elen? måste finnas något hyfsat enkelt och bra med standard logos för 12 volts komponenter
  3. Några nya feedbacks kring nedan generellt? behöver jobba lite mer till höger i bild inser jag återkommer där

image.thumb.png.461a134b788b3a81b2fa658bada2a5e7.png

Jag bildgooglade på nätet när jag gjorde mitt och utgick från ett exempel jag då hittade och modifierade.

 

Pröva gör det. Har för mig att bl.a. Skyllermark hade några exempel.

Om alla förbrukare ska vara kopplade till en och samma säkringscentral så är det inte nödvändigt med en extra plusplint

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent principiellt är det ju aldrig fel med en huvudsäkring närmast förbrukningsbanken, räkna ut hur mycket ström, bur många ampere alla förbrukare drar tillsammans och dimensionera efter det.

Sedan har man då ”undercentraler” i närheten båtens förbrukare, brukar i segelbåtar bli vid navigationsplatsen, salongen och i för-och akterruff. Biltemas säkringsdosor med inbyggd minusplint förefaller vara av god kvalitet och är praktiska då man slipper sätta upp både säkringsdosa och minusplint. Flatstiftssökringar är ju det som gäller idag. En del strömbrytarpaneler har ju hållare för glasrörssäkringar, egentligen inget fel på sådana, men glasrörssäkringar känns gammalmodiga och är svårare att få tag på, och finner man sådana är dom dyrare i inköp än moderna flatstiftssäkringar.

 

Helt grundläggande är det ju också att ha två ”separata” elsystem, ett enbart till motorn och dess startmotor, om du har ankarspel och bogpropeller kopplas dessa också dit.

Allting annat i båten försörjs då av förbrukarbatteriet, eller förbrukarbanken om den innehåller fler än ett batteri. Båda laddas av generatorn, och förbrukarbanken laddas dessutom av solcellerna, motorbatteriet, eller startbatteriet brukar sällan behöva laddas i hamn. Om detta skulle bli urladdat kan du tillfälligtvis koppla EN startkabel mellan batteriplus och batteriplus,  för att kunna starta motorn (batteriernas minussida sitter ju redan ihop).

 

Batterier… tja, det finns moderna lösningar med Lithiumbatterier som nu är överkomliga i pris, men jag låter nån annan argumentera för sådana.

 

Förbrukare… du har väl redan bytt ut alla lampor mot LED, men alla bäckar små… det är dom tunga förbrukarna som kräver mest, kylskåpet är väl den som över tid förbrukar mest energi. Se till att det fungerar som det skall och dra fram kraftiga kablar, jag drog fram 4mm2 kablar till kylen för några år sedan.

 

Landströmsladdare… tja en sådan kanske man kan behöva ibland, men tveksamt om du har en bra solcellskapacitet. Jag har nu tre fast installerade och en i reserv, men jag tar ytterst sällan landström, jag har sammanlagt 250 watt solcellspaneler.
 

Varning för smarta batteriladdare!

Det är sällan som batteriladdare som ansluts till landstöm, är designade att både ladda och försörja båtens elsystem samtidigt. Ofta fungerar det så att laddaren känner av batteriets kondition och anpassar laddningen efter den. Men så startar kylskåpet och drar en förhållandevis hög ström, då uppfattar laddaren det som ett duktigt spänningsfall och höjer sin utspänning, en spänning som kan bli skadlig för känslig elektronik. Två bilstereoapparater har blivit förstörda i min båt pga detta, en av anledningarna till att jag numera sällan tar landström, den andra är att det är dyrt och den tredje är att jag har bra solcellskapacitet.

 

Solcellseffekt.

I en tidigare båt hade jag endast 50w solcell och PWM-regulator, det fungerade väl sådär tillsammans med en eller ett par timmars motorgång varje dag. När vi blev inblåsta i hamn funkade det inte på sikt, trots en bra batteribank på 250Ah. Nu har jag 200W solceller med MPPT-regulator kopplade till förbrukarbanken, och det brukar räcka bra till ett kompressorkylskåp och emellanåt även till en kompressorkylbox tillsammans med båtens övriga förbrukning, även till en laptopdator som dock inte är permanent inkopplad. Sedan har jag ytterligare 50W solcell till ett annat ändamål, ett nödförsörjningssystem.

 

Biltemas skiljerelä är bra, det brukar dom flesta på detta forum hålla med om, ett sådan är inkopplat mellan startbatteriet och förbrukarbanken, det ser till att båda dessa laddas under gång, men kopplar i sär batterierna när motorn stängs av.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På webplatsen www.24volt.eu finns det många bra tips. Även om det egentligen inte specifikt handlar om elsystem i båtar.

Bland annat en kalkylator som hjälper dig att beräkna kabelarea, kablarnas tjocklek.

Kalkylator, kabelarea

Tänk bara på att det hela tiden går åt två kablar exempelvis mellan batteribanken och kylskåpet, en plus- och en minuskabel, alltså avståndet x 2.

Alla kablar skall vara avsäkrade vid sin källa, så nära batteriet som möjligt. Det är kabeln som säkringen skyddar, egentligen inte den anslutna förbrukaren.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varit och grävt lite på båten idag, skulle koppla in solcellsregulator för att kunna underhållsladda med solcellen

Kopplade då loss polerna och ser att det från slangarna som går från batterierna verkar kommit ut en del batterisyra, inte så att det ligger en pöl, kanske bara är kondens, men är osäkert, se filmen nedan, är det normalt?

 

Lyckades såklart pilla sönder ett fäste till ett av batterierna som nu inte kan koppla på nån "avrinningsslang" några tips här? eller behöver man byta batteri för detta klanteri? Se bilden nedan där ni ser det hela 

https://drive.google.com/file/d/1sIPF76Qypr-aTSWi8NHs_wVzgML1XGRJ/view?usp=share_link


IMG_C05A896F-A2CA-4894-AAD3-A720548972CA.thumb.jpeg.8317b333b069a169f804e1ead1029877.jpeg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har även kommit fram till att jag inte har någon jordfelsbrytare för landstrimman i min research idag, så landströmmnen behöver jag se över också verkar det som 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Karljohansson:

- - -
Kopplade då loss polerna och ser att det från slangarna som går från batterierna verkar kommit ut en del batterisyra, inte så att det ligger en pöl, kanske bara är kondens, men är osäkert, se filmen nedan, är det normalt?

 

Lyckades såklart pilla sönder ett fäste till ett av batterierna som nu inte kan koppla på nån "avrinningsslang" några tips här? eller behöver man byta batteri för detta klanteri? Se bilden nedan där ni ser det hela 

https://drive.google.com/file/d/1sIPF76Qypr-aTSWi8NHs_wVzgML1XGRJ/view?usp=share_link


IMG_C05A896F-A2CA-4894-AAD3-A720548972CA.thumb.jpeg.8317b333b069a169f804e1ead1029877.jpeg
 

Det kan stänka ut batterisyra ur de där slangarna och den är starkt frätande så se upp med vart du låter slangänden sluta. Det kommer även vätgas ur slangen. Vätgas är explosiv så var försiktig med öppen eld o gnistor i batterifacket. Dra gärna ner slangen i någon behållare för att samla upp ev syra.

 

Du behöver nog inte kassera batteriet men försök få fast en slang i hålet så du kan leda bort gaserna/syran från batteriet till en ofarlig plats. Det är ju inget tryck i slangen så det går nog att fixa med lite tätningsmassa eller annat lämpligt lim. Det går att öppna locket så du kan komma åt från insidan 

 

Jag trodde jag var smart för många år sedan när jag drog ut slangen till ett intilliggande utrymme för att ventilera bort vätgasen ur batteriutrymmet. Dessvärre så kom det även en del batterisyra o utrymmet var garderoben. Det tog ett tag innan jag fattade varför en del kläder fått konstiga hål (fräthålen visar sig inte förrän kläderna tvättats...).

 

Nu har jag LFP till förbrukarna och de avger varken syra eller vätgas o ett AGM till starten är även det läckagefritt. Det är ytterligare en fördel som kommer med modernare batteriteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Karljohansson:

jag har även kommit fram till att jag inte har någon jordfelsbrytare för landstrimman i min research idag, så landströmmnen behöver jag se över också verkar det som 

Ja, inte bara en jordfelsbrytare (jfb) utan även en automatsäkring.

Om man har väldigt bra kunskap i ämnet kan man själv bygga en sådan landströmsanläggning, men om man inte hr det finns det färdiga och sannolikt godkända sådana att köpa fördiga.

Om du gjort en research har du säkerligen även fått förslag på sådana du kan köpa, och var någonstans du kan handla dem över disk eller på postorder. Några är utformade som ”plug and play” med färdiga moduler med snabbkopplingar som även personer utan elkunskap kan sätta ihop.

 

Angående batteriets dränage har du redan fått svar, men i biltillbehörsbutikerna, på hyllan med slangar och munstycken till vindrutespolningen kan det tänkas att du finner nipplar eller skavrör som kan ersätta det röret som gått sönder. Annars har jag även sett att dessa slangar med rör och anslutningar finns i samma butik på avdelningen för bilbatterier, liksom hos dom som bara säljer bilbatterier, Batterexperten eller hos Batterilagret, båda har fysiska butiker och webbutiker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Lintott said:

Det kan stänka ut batterisyra ur de där slangarna och den är starkt frätande så se upp med vart du låter slangänden sluta. Det kommer även vätgas ur slangen. Vätgas är explosiv så var försiktig med öppen eld o gnistor i batterifacket. Dra gärna ner slangen i någon behållare för att samla upp ev syra.

 

Du behöver nog inte kassera batteriet men försök få fast en slang i hålet så du kan leda bort gaserna/syran från batteriet till en ofarlig plats. Det är ju inget tryck i slangen så det går nog att fixa med lite tätningsmassa eller annat lämpligt lim. Det går att öppna locket så du kan komma åt från insidan 

 

Jag trodde jag var smart för många år sedan när jag drog ut slangen till ett intilliggande utrymme för att ventilera bort vätgasen ur batteriutrymmet. Dessvärre så kom det även en del batterisyra o utrymmet var garderoben. Det tog ett tag innan jag fattade varför en del kläder fått konstiga hål (fräthålen visar sig inte förrän kläderna tvättats...).

 

Nu har jag LFP till förbrukarna och de avger varken syra eller vätgas o ett AGM till starten är även det läckagefritt. Det är ytterligare en fördel som kommer med modernare batteriteknik.

bra tips, vad brukar du samla upp i för material? nu leder det bara rätt ned i båtens durk, frätande där är inte så bra tänker jag  om det skulle inträffa, såg ingen tendens till det nu så bör vara lugnt 

Eller om man har en batteribox, då antar jag att de finns något smart sätt där att hantera ev. läckage? Frågan är dock om jag kommer få plats med batteribox, då skulle jag nog bara kunna ha ett batteri i befintlig låda

 

Ide slog mig också att byta till de LifPo4 batteri eller vad de heter, då borde jag kunna klara mig på ett batteri, det skulle väl dock trigga en massa behov på att byta ut fler saker

1) ny laddare ? 
2) laddrelä mellan startbatteri och hushålls batteri? 

Kanske fler saker? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Karljohansson:

bra tips, vad brukar du samla upp i för material? nu leder det bara rätt ned i båtens durk, frätande där är inte så bra tänker jag  om det skulle inträffa, såg ingen tendens till det nu så bör vara lugnt 

Eller om man har en batteribox, då antar jag att de finns något smart sätt där att hantera ev. läckage? Frågan är dock om jag kommer få plats med batteribox, då skulle jag nog bara kunna ha ett batteri i befintlig låda

- - -

En tömd kryddburk i glas t.ex. som fästs så den inte kan trilla omkull. Det blir inte några större volymer av skvättandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Karljohansson:

- - -

Ide slog mig också att byta till de LifPo4 batteri eller vad de heter, då borde jag kunna klara mig på ett batteri, det skulle väl dock trigga en massa behov på att byta ut fler saker

1) ny laddare ? 
2) laddrelä mellan startbatteri och hushålls batteri? 

Kanske fler saker? 

Kolla laddare o solcellsregulator om de kan ställas om till LFP-laddning.

Mellan generator o LFP behövs det en strömbegränsare. LFP slukar all ström den kan få från generatorn och då riskerar den att bli överhettad o gå sönder. Victron DC/DC 50A-12V kan både begränsa laddströmmen och leverera rätt spänning till ett LFP. Undvik deras 30A som ofta säljs till nedsatt pris. Den har stora förluster och blir jättevarm.

 

Du behöver även installera en säkring på utgående kabel från ett LFP-batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev solcellsregulatorn installerad, verkar ladda som det ska, Kopplad solcell, regulator, säkring på plus och sen hushållsbatteri

 

men när solcellen var inkopplad med regulator och jag sen samtidigt satte in landströmen så gick jordfelsbrytare på bryggan, testade lite olika uttag så är nått på båten misstänker jag 

 

vad kan detta bero på? Hade en teori att laddaren i kombo med laddning via solcell på nya regulator inte var en bra kombo? Tips råd ?

 

image.thumb.png.ad4cf118318fcbc8ef4f83fec24ed300.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet ju inte hur du har kopplat. Men du skall ha två helt skilda system, landström och båtens eget elsystem. Dessa får inte på något vis kopplas ihop. Eller… en landströmsansluten batteriladdare skall ju kopplas till båtens batteri. Utöver det får dessa system inte beröra varandra.

 

Att jfb löser ut beror på att det löper olika mängd ström ut i fasen och tillbaka i nollan.

Skyddsjorden har ingenting med jfb att göra, den är inte ens kopplad dit (om det är rätt kopplat), om landströmskabelns fas kommer i kontakt med skyddsjorden eller nollan löser jfb ut snabbare än blixten.

Möjliga orsaker förutom rena felkopplingar, är fukt i elkontakter, skadade kablar (skavd isolering).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade lagt regulatorn mot skrovet tillfälligt, så metallsidan på regulatorn var i kontakt med skrovet och kom väl då kanske i kontakt med nån metall där som satt ihop med joden? Var en möjlig orsak enligt chat gpt, testade att lägga den på en träplanka som ni ser i bilden nedan och då fungera det fint.

 

låter detta rimligt? kan verkligen ytterhöljet på solcellsregulatorn komma i kontakt med joden så? 

 

Notera i bilden nedan att svart från solcell går till + och vit till minus, vilket är korrekt på den solcellen jag har, måste vara någon väldigt gammal solcell 

Se bild på länken nedan, kunde inte ladda in bilder av någon anledning

https://drive.google.com/file/d/1PkvrGXCMal7yuv9fO_mbmDsZdOSyviw5/view?usp=share_link
 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-06-29 vid 20:03 skrev Karljohansson:

Jag hade lagt regulatorn mot skrovet tillfälligt, så metallsidan på regulatorn var i kontakt med skrovet och kom väl då kanske i kontakt med nån metall där som satt ihop med joden? Var en möjlig orsak enligt chat gpt, testade att lägga den på en träplanka som ni ser i bilden nedan och då fungera det fint.

 

låter detta rimligt? kan verkligen ytterhöljet på solcellsregulatorn komma i kontakt med joden så? 

 

Notera i bilden nedan att svart från solcell går till + och vit till minus, vilket är korrekt på den solcellen jag har, måste vara någon väldigt gammal solcell 

Se bild på länken nedan, kunde inte ladda in bilder av någon anledning

https://drive.google.com/file/d/1PkvrGXCMal7yuv9fO_mbmDsZdOSyviw5/view?usp=share_link
 

Har du alltså någon elansluten pryl ombord som inte är helkapslad, där skyddsjorden ligger i höljet..? Fast nu kanske du har fasen i höljet istället? Sådana prylar trivs bäst i containern för elektronikåtervinning.

Nån laddare? Någon elektrisk värmefläkt?

Men sannolikt är det något fel på sen prylen eller i installationen.

Men solcellsregulatorn är väl helkapslad, eller har den några yttre kylflänsar av metall?

Ja något farligt fel har du ombord, tur att jfb skyddade dig så att inte du själv fick dig en stöt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/30/2025 at 10:53 PM, Georg_Ohm said:

Har du alltså någon elansluten pryl ombord som inte är helkapslad, där skyddsjorden ligger i höljet..? Fast nu kanske du har fasen i höljet istället? Sådana prylar trivs bäst i containern för elektronikåtervinning.

Nån laddare? Någon elektrisk värmefläkt?

Men sannolikt är det något fel på sen prylen eller i installationen.

Men solcellsregulatorn är väl helkapslad, eller har den några yttre kylflänsar av metall?

Ja något farligt fel har du ombord, tur att jfb skyddade dig så att inte du själv fick dig en stöt.

Solcellsreuglatorn antar jag är helt kapslad, det är en Victron SmartSolar MPPT 75/15 helt ny inköpt för några dagar sedan, jag tror nog detta var två separata frågor, lite vatten har kommit på kontakten vilket måste utlöst jordfelsbrytaren, allt funkar fint nu iaf. 

Men landströmsinstallationen är ju idag inte bra så den måste jag ta och ses över, saknas jordfelsbrytare och troligen automatsäkring, går idag en vanlig sladd med vanligt uttag som man sätter i väggen hem som sen går in i ankarboxen och sen ned till en kopplingsdosa, ska undersöka vad det är för kopplingsdosa, från kopplingsdosan går det sen en kabel till laddaren och en till ett eluttag precis bredvid och ett i fören på båten 

men detta är väl prio 1 för mig att fixa nu oaktat vad som ska göras med resten av elsystemet, detta känns ju inte alls som en bra lösning tidigare ägare satt in i båten nångång under de senaste 30 åren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Karljohansson:

lite vatten har kommit på kontakten vilket måste utlöst jordfelsbrytaren, allt funkar fint nu iaf. 

Det kan vara bra för dig och alla andra att veta att en jordfelsbrytare (jfb) inte har något med jord att göra egentligen. Den mäter hur mycket ström det går i fas respektive nolla och om detta skiljer så slår den ifrån - förenklat uttryckt. (Växelström kan man säga skickar omväxlande strömmen i fasen och nollan och i vårt 50 Hz-system växlar detta alltså 50 gånger per sekund.)

Så, att du fått lite vatten på en kontakt har med största sannolikhet (här kan jag ha fel, det har jag haft förr men jag tror inte det i detta fall) ingenting med att jfb löste ut att göra. Du har av allt att döma en livsfarlig installation i din båt och det är du som är ansvarig för alla (elektriska) olyckor som kan hända dig eller dina vänner i båten på grund av detta! Och risken är stor! Fixa omgående!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra input, lösa landströmmen, detta blir prio 1 framför allt annat! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gällande Landström så funderar jag på denna, vad tror ni? 

https://www.seasea.se/landströmspaket-ratio-mp16?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22287383214&utm_content=181411538611&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=22287383214&gbraid=0AAAAADdcQIAoOGwzsL-EZaQVSwiFvnzMv&gclid=CjwKCAjw4K3DBhBqEiwAYtG_9HyJMDJXWIsexFBLl7geMGcB4YfT4KsUjs4n9EKfIVe2m0ZObxBFjxoCWY0QAvD_BwE
 

Funderar också hur många uttag man ska ha via landströmmen, är det bara och sätta in en förgreningsdosa om man har ett uttag som den ovan? det jag tänker använda landströmmen till är ladda båten, ladda dator,, kanske använda nån dammsugare eller verktyg in emellan (inte allt samtidigt), kör elvärmare på natten, tänker att jag nog inte kommer behöva köra mer än en sak åt gången under normala förhållanden. kanske på dagen när man sitter och jobbar på datorn, men då kanske en korrekt ip klassade förgreningskontakt kan vara rimlig? hur kan man resonera här? 


Har en fundering kring om man behöver galvanisk isolator eller ej, vad tänker ni där? När jag läste på lite verkade det som det primärt var viktigt om man låg på landström hela tiden, exempelvis laddar alltid när i hamn och även när man inte använder båten, tänker att jag bör kunna underhållsladda med hjälp av solcell istället som redan finns på plats och då blir landströmsbehov rätt lågt när jag inte använder båten

 

skulle gissa jag max övernattar 10-20 dagar per år som skulle isf vara nått max i antal nätter jag ligger med Landström i

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är landströmmen installerad och även en laddare 

blev dessa

 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic?gad_source=1&gad_campaignid=21311128529&gbraid=0AAAAADn9YWU6PQhYBRNX4gWk8WNz6UX1u&gclid=CjwKCAjwprjDBhBTEiwA1m1d0hbZWZxtcfWMieo4pU7nrSLeyN8uy5ABZQDuxqo7bVsIcRI3LAohhRoCGvMQAvD_BwE

 

och en 

Victron Energy Blue Smart IP65 12/10 (ska även fungera fint för ev. framtida litiumjon batterier) 

 

Installera allt igår och verkar fungera fint, för tillfället har jag ingen fast installation på grejerna utan bara kopplat ihop allt och satt plus och minus direkt på batteriet för att testa medans jag var i båten. 

 

En sak jag inte riktigt blir smart på, har kollat och både bobatteri och startbatteri har minus från respektive draget till motorblocket, om jag nu ska göra en fast installation av laddaren, ska jag då dra den till plus och minus direkt på bodelningbatteriet eller till plus och sen minus direkt till motorblocket? behövs det verkligen givet att minus på bobatteriet är kopplat mot motorblocket? 

Har även kontrollerat att så är fallet, satte röd på bobatteriet och svart på motorblocket där svart kommer in från bobatteriet och fick då samma volttal som om jag sätter direkt på svart och röd på bobatteriet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Nu är landströmmen installerad och även en laddare 

blev dessa

 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic?gad_source=1&gad_campaignid=21311128529&gbraid=0AAAAADn9YWU6PQhYBRNX4gWk8WNz6UX1u&gclid=CjwKCAjwprjDBhBTEiwA1m1d0hbZWZxtcfWMieo4pU7nrSLeyN8uy5ABZQDuxqo7bVsIcRI3LAohhRoCGvMQAvD_BwE

 

och en 

Victron Energy Blue Smart IP65 12/10 (ska även fungera fint för ev. framtida litiumjon batterier) 

 

Installera allt igår och verkar fungera fint, för tillfället har jag ingen fast installation på grejerna utan bara kopplat ihop allt och satt plus och minus direkt på batteriet för att testa medans jag var i båten. 

 

En sak jag inte riktigt blir smart på, har kollat och både bobatteri och startbatteri har minus från respektive draget till motorblocket, om jag nu ska göra en fast installation av laddaren, ska jag då dra den till plus och minus direkt på bodelningbatteriet eller till plus och sen minus direkt till motorblocket? behövs det verkligen givet att minus på bobatteriet är kopplat mot motorblocket? 

Har även kontrollerat att så är fallet, satte röd på bobatteriet och svart på motorblocket där svart kommer in från bobatteriet och fick då samma volttal som om jag sätter direkt på svart och röd på bobatteriet 

Det blir säkert bra!

Vad du skall vara försiktig med är kontakten i ”båtändan” på kabeln och intagskontakten. Jag har försökt att laga båda dessa en gång på svågerns förra båt. Det blev en nödlösning till dess att jag satte upp CCD kontakter, av den standarden som sitter i ”landändan” av kabeln, dessa håller bättre.

 

Både startbatteri och förbrukningsbatteri har gemensam minus, och det vanligaste är att startbatteriets minus är förbundet med motorblocket, varvid då förbrukarbatteriet liksom hänger med i samma kabel.

 

Batteriladdarens utgående plus- och minuskblar skall i princip endast kopplas direkt till det batteri som skall laddas, ingen annanstans! Jo möjligen om det är enklare att koppla till en närliggande plus- och minusplint kan man göra det, om du har, vilket jag inte tror, en ”batteritankmätare” skall det kopplas litet annorlunda.

Det är ju inte fel om du sätter en säkring nära batteriet på batterilddarens pluskabel, utifall du skulle få kortis i laddarens kabel så löser säkringen ut innan du har en fin kabelbrand.

 

Så det är ju bara att göra om, och göra rätt. Om du samtidigt vill ladda båda batterierna är det enklast för dig att köpa en likadan laddare till. Men det är väldigt sällan man behöver ladda båtens startbatteri i hamn. För du har väl två kretsar, en för start och en för förbrukning??? så att du inte förbrukar startbatteriet vid stillaliggande i hamn!?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två separata kretsar, sätter numrering nedan då lite olika frågor 

 

1) Jag har idag så det går en minus direkt från bobatteriet till motorblocket, sen går det en separat minus från startbatteriet till motorblocket, var det så du menade var normalt ? 

 

Min tanke var att sätta säkring till laddaren när jag gör en mer fast installation. bra tips kring att sätta laddare mot plus och minus plint nära batteriet (inom 40-60 cm), gör att jag får lite mer flexibelt vart jag sätter laddaren när den når sin permanenta plats.

 

Efter att ha läst på lite mer idag inser jag att jag troligtvis behöver installera en galvanisk isolator – eller kanske ännu hellre en isolatortransformator (skiljetransformator). Jag förstår det som att en transformator ger det bästa skyddet, både ur säkerhets- och korrosionssynpunkt, så det får jag undersöka vidare framöver.

 

2) Det landströmskit jag köpte har inga färdiga anslutningar för att koppla in en galvanisk isolator eller isolatortransformator, men jag antar att det går att bygga ut i efterhand utan större problem?

 

3) Till er som har något av dessa system:
Har ni kopplat skyddsjorden (efter galvanisk isolatorn/transformatorn) till DC-minus eller motorblock – alltså till en gemensam jordpunkt ombord – eller har ni i stället lagt en separat jordning direkt till vattnet?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Karljohansson:

Har två separata kretsar, sätter numrering nedan då lite olika frågor 

 

1) Jag har idag så det går en minus direkt från bobatteriet till motorblocket, sen går det en separat minus från startbatteriet till motorblocket, var det så du menade var normalt ? 

 

Min tanke var att sätta säkring till laddaren när jag gör en mer fast installation. bra tips kring att sätta laddare mot plus och minus plint nära batteriet (inom 40-60 cm), gör att jag får lite mer flexibelt vart jag sätter laddaren när den når sin permanenta plats.

 

Efter att ha läst på lite mer idag inser jag att jag troligtvis behöver installera en galvanisk isolator – eller kanske ännu hellre en isolatortransformator (skiljetransformator). Jag förstår det som att en transformator ger det bästa skyddet, både ur säkerhets- och korrosionssynpunkt, så det får jag undersöka vidare framöver.

 

2) Det landströmskit jag köpte har inga färdiga anslutningar för att koppla in en galvanisk isolator eller isolatortransformator, men jag antar att det går att bygga ut i efterhand utan större problem?

 

3) Till er som har något av dessa system:
Har ni kopplat skyddsjorden (efter galvanisk isolatorn/transformatorn) till DC-minus eller motorblock – alltså till en gemensam jordpunkt ombord – eller har ni i stället lagt en separat jordning direkt till vattnet?

 

 

 

 

1 Det kan vara kopplat litet olika, men det är ok.

 

Vad jag erfar från diskussioner här under årens lopp har väl en galvanisk skiddaisolator eller -transformator har en väldigt marginell betydelse. Grejen är ju den att skyddjorden som i land består av en nedgrävd kopparplåt i maken, inte håller samma potential som vattnet i havet eller i sjön, och att det då kan uppstå oönskade elektriska strömmar som på kort sikt kan skada propellern och/eller andra delar under vattnet. Jag har ingen sådan. Men jag skall inte konfabulera mer i detta ämne då det finns andra som har bittre kunskap.

Det som skyddar dig är en jordfelsbrytare, den har ingentingen att göra med jorden, skyddsjorden, utan den bryter strömmen om den upptäcker att strömmen tar en felaktig väg, exempelvis genom din kropp, då stänger den av på bråkdelar av en sekund innan ditt hjärtas retledningssystem ballar ur och ger dig hjärtflimmer, som är synnerligen ohälsosamt.

 

Säkringar skall man alltid ha i närheten av källan, som i detta fallet är batteriet, och det är kabeln man skyddar med en säkring i första hand, först i andra hand kan det som är anslutet till kabeln, förbrukaren, skyddas av säkringen.

 

2 bry dig inte om det. Du kommer sannolikt att få en del råd, eller så kan du söka på forumet eller googla.

 

3 även det är för mig en ickefråga.

skyddsjorden från land, den gul/gröna kabeln i landströmskabeln får under inga som helst omständigheter kopplas till båtens minus i motorblocket eller annorstädes, som till båtens lågspänningssystem, Inte heller någon av dom andra kablarna, brun eller blå, fasen eller nollan får kopplas till båtens lågspänningssystem.
 

En separat jordning direkt till vattnet med en sintrad kopparplatta kanju  man ha, jag anser att det är överkurs, men klart inte fel, och det finns andra åsikter om det. Och det finns även en del att tänka på med en sådan när man kopplar landström, då skall man inte ha skyddsjord från land. Men om man då använder landströmmen vintertid då båten står på land måste man ju ha skyddsjord då denna kopparplatta inte gör nån nytta, men som sagts, det finns andra med bättre kunskap som kanske yttrar sig i ämnet, eller så söker du här på forumet, det finns mycket skrivet om det, många åsikter.

 

Men du hade väl även solcellsladdning!? Varför då hålla på att trassla med landström? 😉 ok, landströmsladdning är ju ett bra komplement beroende på hur stora solcellspaneler du har, hur många förbrukare och antalet effektiva soltimmar.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått installerat första solcellen, 67 w som sitter framför sprayhooden. har tänkt komplettera den med en lös också om cirka 110 W som kan tas fram vid behov, kör med en victronic solcells regulator om 15 A

 

Sen har jag valt att även köpa en separat powerbank med lifpo 4 batterier och där man kan ladda med 220 volt, denna har effekt 300 w så kan inte driva några tunga saker, men mobiler, surfplattor och datorer kommer laddas på denna, 245 wh. vilket kommer täcka ett par dagars mobil och dator behov skulle jag gissa även om man är ett par personer på båten.

 

en fundering är också om man skulle kunna använda min laddare (Victron Energy Blue Smart IP65 12/10) och koppla den mot denna powerbank och ladda bobatteriet med denna vid behov, då tror jag nästan landströmsbehovet är borta helt och hållet 

 

 

 

https://www.clasohlson.com/se/EcoFlow-River-3-powerstation,-portabel-ström/p/36-373?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Promo_SEM_Google_Shopping_Generic_CatchAll_N%2FA&utm_id=20364577142&gad_source=1&gad_campaignid=20364577142&gbraid=0AAAAADvHbiV7ezX3nvdoXczuAtcVxI5lG&gclid=CjwKCAjw4efDBhATEiwAaDBpbpYSE-AkrTRpI4B74g2PhAHMlZr4pAUeUz2USgPQQZkCxxp7Yq2CnxoCGikQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...