Gå till innehåll
fredag 20 juni 2025
Karljohansson

Projekt modernisering av elsystem i äldre segelbåt

Rekommendera Poster

Har en albin scampi 30, 1982 modellen, jobbar nu med att undersöka och lägga en plan på hur elsystemet ska se ut i framtiden,

 

lite kort om svagheter i system idag

 

- går många kablar direkt från förbrukare till hushållsbatterier

- svårt att veta om det finns säkringar till alla förbrukare

- saknas kopplingsschema

- finns ingen solcellsregulator utan laddning direkt på batterier (nu urkopplad) 

- batterierna sitter nedtryckt i en låda med något skumgummi runt om för att batterierna ska ligga still, finns inga ventilationshål mer än ett litet men ovan där ligger en kudde så blir begränsat med ventilation 

- osäker kring ålder på batterierna eller om det är i bra skick eller ej 

 

listan kan nog göras längre... 

sen har jag några behov som saknas idag

 

- inverter för att jobba med dator i båten

har börjat skissa på ett övergripande schema se nedan, gröna boxar finns, gul ska köpa, oroange kanske. 

 

några tankar / beslut så långt efter lite andra trådar / frågat folk 

 

- tänker 100 w solcell, vill kunna driva runt kyl, ladda mobiler och ladda datorn via inverter, inte bestämt mig helt för typ eller om man kanske ska ha 1 eller 2 eller vart 

- victron solcellsregualtor:  Solcellsregulator Victron SmartSolar MPPT 75/15, 12/24 V, 15 A

 

 

Funderingar

 

  1. Verkar nedan bild vettig? något stort jag missar? hyfsat framtidssäkra? 
  2. vad för typ av säkringshållare lämpar sig? Hur stor diff är det mellan dem?
  3. hur ska man sätta upp säkringarna akter ut och nära fören vid hushållsbatterierna? vilka säkringar på säkringshållare 1 vs 2? är mitt förslag nedan vettigt? 
  4. ska man ha en gemensam huvudströmbrytare (flera lägen) eller en för start och en för bodelning?

 

 

image.thumb.png.16f7fc49c768e8d37cf74626000d72c8.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker svara så gott jag kan.

1. I huvudsak vettig bild men jag rekommenderar att rita ut såväl plus- som minus-kablar. (Din  bild är lite svår att förstora så det är svårt att kolla riktigt noga men de plintar du ritat ut är svarta och det brukar vara minus-plintar.)

2. Säkringarna ska dimensioneras efter kablarnas grovlek. Grovleken avgörs av hur mycket förbrukarna drar så du måste ha koll på vad som finns och kan finnas efter respektive kabel. Ofta har man lite grövre kablar närmast batterierna och sedan förgrenas dessa efter plintarna till tunnare kablar. De grövre kablarna närmast batterierna ska ha sin egen säkring liksom de som går ut från plus-plintarna. Val av typ av säkring avgörs av kablarnas grovlek.

(Detta har det skrivit väldigt många gånger om här på MG! Sök lite.)

3. Se ovan svar.

4. En huvudbrytare (heter visst egentligen batterifrånskiljare) för start och minst en för övriga förbrukare. Din inverter kanske bör ha en egen brytare tex.

 

Sen gissar jag att din inverter kommer att dra såpass mycket ström så att en 100W-panel får svårt att hålla laddningen på batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har nyligen bytt ut elsystemet i min båt. Det blev ungefär som din plan. Några förslag:

 

- 100W solcell ger inte så mycket ström, typ 4-5A vid perfekta förhållanden med fri sol och inte minsta skugga. Det räcker till dator eller kyl, inte båda. Installera så mycket solpanel som får plats. Den uppgivna effekten på panelen är under perfekta förhållanden som sällan uppnås. Jag räknar med att få ut ca 70% av uppgiven effekt i snitt. Då håller jag ändå på och flyttar panelerna hit och dit så de ska få max sol på sig. 

 

- byt till litiumbatterier för förbrukningsbanken! Kostar en slant men är lätt värt det. Dubbla kapaciteten, halva vikten och betydligt snabbare laddning. Blyackar är rena medeltiden. Jag gick för motor några timmar idag och laddade från 50% till 90% på 285Ah batterikapacitet. Detta med en gammal 35A generator från -81 som troligen aldrig är servad eller renoverad. Men det behövs en DC/DC-laddare emellan för att styra upp laddningen så inte generatorn klappar ihop av lasten. 

 

- Skaffa grejer från samma tillverkare så det blir gemensamt "ekosystem" som kommunicerar via Bluetooth så du kan få all eldata i en app i telefonen. Väldigt smidigt och praktiskt. 

 

- snåla inte på kabelarea. Rejäla kablar ger mindre spänningsfall och därmed gladare förbrukare. Dra 16 (eller åtminstone 10) mm2 från batterierna till plintarna i närheten av elcentralen. Därifrån 1,5/2,5/4 mm2 till förbrukarna beroende på vad det är. Fast jag har iofs 600 W ljudanläggning som drar 25A på lagom volym och det är väl lite ovanligt. 

 

- gamla risiga kablar till lanternor och all annan belysning fick vara kvar. För mycket bök att dra om allt och eftersom allt numera är LED drar det så lite ström att dåliga kablar inte spelar någon roll. Allt lyser bra ändå. 

 

- använd ordentliga, tjocka kvalitetskabelskor för marint bruk. De kostar en del men det får det göra. Billiga sortimentsatser med kabelskor från Amazon, Ebay etc. är för tunna och klena och håller inte måttet. Kom ihåg krympslang för att stänga ute fukt och salt som skapar oxidering och på sikt dålig kontakt. 

 

- Vad gäller säkringar och kabelarea rekommenderas att ladda ner Skyllermarks/Sutars Elguide och läsa igenom, den är bra. 

 

https://sutars.com/elguiden/

 

 

- skippa 230V-laddning av datorn, det blir bara onödiga förluster av alla spänningsomvandlingar fram och tillbaka. Skaffa 12V-laddare som pluggas in i cigguttag. Som matas med 4 mm2-kabel. Min laptop drar 5-6A när den är igång samt laddar batterierna... Att istället använda surfplatta när det går spar faktiskt en hel del ström om man ligger still ett tag. Allt din solpanel ger kommer nog att förbrukas av datorn, beroende på prestanda förstås. 

 

 

 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade bara snabbt på ditt tänkta schema och håller med @ChristerN om att det ger mycket att göra ett tydligare schema med både plus och minus inritade. 

 

Med det sagt så såg det ut som om du ritat in ett spänningsavkännande skiljerelä mellan generator och startbatteri. Det ska väl sitta mellan startbatteri och förbrukningabatteri.

 

Huvudsäkringen för förbrukarbatterierna bör väl sitta före huvuddtrömbrytare, alltså Batteri-Huvudsäkring-Huvudströmbrytare-Kopplingsplint.

 

Sedan tycker jag du bör ha en grov huvudsäkring till startbatteriet också. 

 

Bifogar elschema jag gjorde när jag uppdaterade systemet i min lilla båt. Kan inte garantera att det är ett skolexempel utan fel, men det har funkat fint hittills🙂

14451BC6-6EC2-4523-B9BE-716DECE18EA4.bmp

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

gjort lite uppdatering i schemat nu, verkar det vettigare med dessa justeringar, la till plus plintar, dock lite osäker om den plusplinten närmst bobatteriet behövs, finns kanske inbyggd i säkringshållaren i vissa fall,

 

  1. sen känner jag det måste finnans något standard kopplingsschema för denna typ av båt man kan utgå från och sen göra modifierade exempel, har ni hittat nån sån best pratice man kan utgå från? 
  2. har ni hittat något bra verktyg för att mappa upp elen? måste finnas något hyfsat enkelt och bra med standard logos för 12 volts komponenter
  3. Några nya feedbacks kring nedan generellt? behöver jobba lite mer till höger i bild inser jag återkommer där

image.thumb.png.461a134b788b3a81b2fa658bada2a5e7.png

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde om i min Cumulus.

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3616273&hilit=Säkring#p3616273

 

Solcell, regulator, 3 st 60 Ah AGM i parallell.

Ej separat startbatteri (har startvev i reserv).

 

TV, kyl, CPAP, Plotter, framåtseende ekolod, är väl storförbrukare a av el.

 

Biltemas smidiga elcentral. Endast en strömbrytare har rasat samman på typ 1600 dagar / 80 övernattningar.

Lätt att byta.

 

Köp förtennade kablar. Krympslang röd o svart med lim.

 

Ordentlig kabelskotång, ingen typ sockertång.

Kabelskoppress för grövre kabelskor (hammaropererad)

 

Nån slags batterimonitor, visande status.

Till vänster i min central.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Karljohansson:

gjort lite uppdatering i schemat nu, verkar det vettigare med dessa justeringar, la till plus plintar, dock lite osäker om den plusplinten närmst bobatteriet behövs, finns kanske inbyggd i säkringshållaren i vissa fall,

 

  1. sen känner jag det måste finnans något standard kopplingsschema för denna typ av båt man kan utgå från och sen göra modifierade exempel, har ni hittat nån sån best pratice man kan utgå från? 
  2. har ni hittat något bra verktyg för att mappa upp elen? måste finnas något hyfsat enkelt och bra med standard logos för 12 volts komponenter
  3. Några nya feedbacks kring nedan generellt? behöver jobba lite mer till höger i bild inser jag återkommer där

image.thumb.png.461a134b788b3a81b2fa658bada2a5e7.png

Jag bildgooglade på nätet när jag gjorde mitt och utgick från ett exempel jag då hittade och modifierade.

 

Pröva gör det. Har för mig att bl.a. Skyllermark hade några exempel.

Om alla förbrukare ska vara kopplade till en och samma säkringscentral så är det inte nödvändigt med en extra plusplint

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent principiellt är det ju aldrig fel med en huvudsäkring närmast förbrukningsbanken, räkna ut hur mycket ström, bur många ampere alla förbrukare drar tillsammans och dimensionera efter det.

Sedan har man då ”undercentraler” i närheten båtens förbrukare, brukar i segelbåtar bli vid navigationsplatsen, salongen och i för-och akterruff. Biltemas säkringsdosor med inbyggd minusplint förefaller vara av god kvalitet och är praktiska då man slipper sätta upp både säkringsdosa och minusplint. Flatstiftssökringar är ju det som gäller idag. En del strömbrytarpaneler har ju hållare för glasrörssäkringar, egentligen inget fel på sådana, men glasrörssäkringar känns gammalmodiga och är svårare att få tag på, och finner man sådana är dom dyrare i inköp än moderna flatstiftssäkringar.

 

Helt grundläggande är det ju också att ha två ”separata” elsystem, ett enbart till motorn och dess startmotor, om du har ankarspel och bogpropeller kopplas dessa också dit.

Allting annat i båten försörjs då av förbrukarbatteriet, eller förbrukarbanken om den innehåller fler än ett batteri. Båda laddas av generatorn, och förbrukarbanken laddas dessutom av solcellerna, motorbatteriet, eller startbatteriet brukar sällan behöva laddas i hamn. Om detta skulle bli urladdat kan du tillfälligtvis koppla EN startkabel mellan batteriplus och batteriplus,  för att kunna starta motorn (batteriernas minussida sitter ju redan ihop).

 

Batterier… tja, det finns moderna lösningar med Lithiumbatterier som nu är överkomliga i pris, men jag låter nån annan argumentera för sådana.

 

Förbrukare… du har väl redan bytt ut alla lampor mot LED, men alla bäckar små… det är dom tunga förbrukarna som kräver mest, kylskåpet är väl den som över tid förbrukar mest energi. Se till att det fungerar som det skall och dra fram kraftiga kablar, jag drog fram 4mm2 kablar till kylen för några år sedan.

 

Landströmsladdare… tja en sådan kanske man kan behöva ibland, men tveksamt om du har en bra solcellskapacitet. Jag har nu tre fast installerade och en i reserv, men jag tar ytterst sällan landström, jag har sammanlagt 250 watt solcellspaneler.
 

Varning för smarta batteriladdare!

Det är sällan som batteriladdare som ansluts till landstöm, är designade att både ladda och försörja båtens elsystem samtidigt. Ofta fungerar det så att laddaren känner av batteriets kondition och anpassar laddningen efter den. Men så startar kylskåpet och drar en förhållandevis hög ström, då uppfattar laddaren det som ett duktigt spänningsfall och höjer sin utspänning, en spänning som kan bli skadlig för känslig elektronik. Två bilstereoapparater har blivit förstörda i min båt pga detta, en av anledningarna till att jag numera sällan tar landström, den andra är att det är dyrt och den tredje är att jag har bra solcellskapacitet.

 

Solcellseffekt.

I en tidigare båt hade jag endast 50w solcell och PWM-regulator, det fungerade väl sådär tillsammans med en eller ett par timmars motorgång varje dag. När vi blev inblåsta i hamn funkade det inte på sikt, trots en bra batteribank på 250Ah. Nu har jag 200W solceller med MPPT-regulator kopplade till förbrukarbanken, och det brukar räcka bra till ett kompressorkylskåp och emellanåt även till en kompressorkylbox tillsammans med båtens övriga förbrukning, även till en laptopdator som dock inte är permanent inkopplad. Sedan har jag ytterligare 50W solcell till ett annat ändamål, ett nödförsörjningssystem.

 

Biltemas skiljerelä är bra, det brukar dom flesta på detta forum hålla med om, ett sådan är inkopplat mellan startbatteriet och förbrukarbanken, det ser till att båda dessa laddas under gång, men kopplar i sär batterierna när motorn stängs av.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På webplatsen www.24volt.eu finns det många bra tips. Även om det egentligen inte specifikt handlar om elsystem i båtar.

Bland annat en kalkylator som hjälper dig att beräkna kabelarea, kablarnas tjocklek.

Kalkylator, kabelarea

Tänk bara på att det hela tiden går åt två kablar exempelvis mellan batteribanken och kylskåpet, en plus- och en minuskabel, alltså avståndet x 2.

Alla kablar skall vara avsäkrade vid sin källa, så nära batteriet som möjligt. Det är kabeln som säkringen skyddar, egentligen inte den anslutna förbrukaren.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...