Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
Karljohansson

Installera regulator och kanske ny solcell till segelbåt - Söker input på kopplingsschema och fundering kring val av komponenter

Rekommendera Poster

Håller på att lyfta el systemet i min scampi 30, steg 1 ut här är att installera en regulator idag är solcellen direkt mot bodelningsbatteriet, har igång ett wifi hela tiden som går typ på ett ut mot den gamla solcellen som ger 1.5 Ampere när det är soligt ut, så blir inte överladdat ut sakta går det nedåt, tror det ska räcka ett par veckor om jag inte kör motorn (vilket kommer inte hända) 

fråga 1) hur farlig är det för batteriet att köra utan regulator förutsatt att jag säkrar upp att batteriet aldrig blir överladdat i och med kontinuerlig förbrukning via wifi? 

Fråga 2) Har också börjat skissa på att sätta in regulator, se förslag till koppplingsschema nedan, några input tankar där? 

Fråga 3) vilka komponenter ska man satsa på gällande regulator, förstår det som PWM eller MPPT är viktigt val, lutar nu åt MPPT för att i framtiden kunna sätta tid större modernare solcell och kanske byta batterier. Något mer man bör tänka på kring valet här eller är billigaste av resp. ok? kommer mest köra i närheten av gbg kanske till Norge men sannolikt alltid kustnära

Fråga 4) vad för typ av av solcell är bra nu för tiden, vill ha en tunn som man vi behov kan stå på, elmässigt är det väl autopilot, ev. en plotter att driva runt samt kunna ladda 2-3 mobiler per dygn, kom fram till att 100 W hade varit rimligt, vilka är prisvärda här? hur jämför man olika solceller? 

image.thumb.png.1a9eee2017cc0766436041c576ce588d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

finns ju en uppsjö av prylar o regulatorer, men skall du bygga om ditt system på sikt så kan man ju försöka få ihop det med lite enhetliga prylar, där ligger väl Victron, Mastervolt och Renogy tex ganska långt fram. Själv har jag valt Victron, tycker om att kunna se allt i telefonen samt via deras portal, Deras mppt regulatorer tycker jag håller bra klass, sen finns ju i princip allt och går smidigt att integrera med varandra.

victron laddare sen en mppt och kanske en smart shunt, då börjar du få hyfsad koll på systemet. Inte så bra att köra solcellen rakt mot batteriet egentligen, 

mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Comfort4:

Själv har jag valt Victron, tycker om att kunna se allt i telefonen samt via deras portal, Deras mppt regulatorer tycker jag håller bra klass, sen finns ju i princip allt och går smidigt att integrera med varandra.

Jag håller med men vill rekommendera att välja deras regulatorer som heter något med Smart. Det är bara dessa som man kan se i telefonen och som kan integreras med andra delar för att de har blåtand.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

fråga 1) hur farlig är det för batteriet att köra utan regulator förutsatt att jag säkrar upp att batteriet aldrig blir överladdat i och med kontinuerlig förbrukning via wifi? 

Svar: Rejält skadligt för batteriet som riskerar att åldras snabbt. Detta är lite beroende av hur stor panelen är och vilken utspänning den har. Klarar panelen att lyfta batterispänningen över 14,7V är det skadligt.

Fråga 2) Har också börjat skissa på att sätta in regulator, se förslag till koppplingsschema nedan, några input tankar där? 

Svar: Svårt att se riktigt vilka prylar du planerar men i huvudsak ser det bra ut. Vad gäller val av säkring så ska den dimensioneras efter kabelarean och vilken effekt panelerna beräknas ge.

Fråga 3) vilka komponenter ska man satsa på gällande regulator, förstår det som PWM eller MPPT är viktigt val, lutar nu åt MPPT för att i framtiden kunna sätta tid större modernare solcell och kanske byta batterier. Något mer man bör tänka på kring valet här eller är billigaste av resp. ok? 

Svar: Satsa på Victrons MPPT med blåtand (="smart"). Välj storlek efter hur mycket paneler du beräknar sätta in. Tänk också på att om du har paneler som är riktade åt olika håll eller olika vinklade eller där en panel riskerar att bli skuggad är det en fördel att ha fler regulatorer, dvs en för varje panel.

Fråga 4) vad för typ av av solcell är bra nu för tiden

Svar: Pass på den frågan

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Comfort4 said:

Hej

finns ju en uppsjö av prylar o regulatorer, men skall du bygga om ditt system på sikt så kan man ju försöka få ihop det med lite enhetliga prylar, där ligger väl Victron, Mastervolt och Renogy tex ganska långt fram. Själv har jag valt Victron, tycker om att kunna se allt i telefonen samt via deras portal, Deras mppt regulatorer tycker jag håller bra klass, sen finns ju i princip allt och går smidigt att integrera med varandra.

victron laddare sen en mppt och kanske en smart shunt, då börjar du få hyfsad koll på systemet. Inte så bra att köra solcellen rakt mot batteriet egentligen, 

mvh Johan

Om man kör solcell direkt mot batteri utan regulator men alltid säkrar upp att man inte är fullladdad eller tömt helt, är det ändå farligt då? Är vid båten regelbundet och har wifi som drar ström som drar mer än det laddar så laddningen av batteri minskar lite med tiden men bör ta veckor innan det kör tomt 

om man ska koppla ur solcellen, så antar jag det bara är att skruva loss plus och minus från solcellen till batteriet och låta dem vara sen? Nått speciellt att tänka på där när man tar loss? Nu med båt och båtel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Befintlig solcell är mycket gammal och sliten, ger 1.5 ampere soliga dagar, aldrig sett spänning över 14 volt på boende batteri vid solcells laddning

nör jag kollade härom dagen mätte jag direkt på kabeln från solcellen 13.6 volt medans bodelningsbatteiet låg på 12.6 volt så det tolkar jag som det laddar väldigt lite ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Comfort4 said:

Hej

mvh Johan

Vad tror du om denna?

Victron SmartSolar MPPT 75/15 eller 10

Borde kunna sen byta solcell och koppla ihop med fler produkter från dem? Input tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Karljohansson:

Vad tror du om denna?

Victron SmartSolar MPPT 75/15 eller 10

Borde kunna sen byta solcell och koppla ihop med fler produkter från dem? Input tankar?

Hej

just dessa har jag  (15) två av, de har fungerat fint, som skrevs tidigare så ska det stå smart på dem , för o få bluetooth, vilket är en bra funktion, dessa kopplas lätt ihop med deras VE direct system

och solcellen kan du byta vid annat tillfälle, sätt med fördel in en smartshunt med, du får du lite mer koll vad prylarna i båten drar, sen när det är dags för batteribyte så finns ju prisvärda lifepo batterier idag

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Karljohansson:

Befintlig solcell är mycket gammal och sliten, ger 1.5 ampere soliga dagar, aldrig sett spänning över 14 volt på boende batteri vid solcells laddning

nör jag kollade härom dagen mätte jag direkt på kabeln från solcellen 13.6 volt medans bodelningsbatteiet låg på 12.6 volt så det tolkar jag som det laddar väldigt lite ?

Om det är en gammal solcell så kan det fungera. Äldre solceller hade lägre utspänning än de modernare och då fungerade det att ha dem kopplade direkt på batteriet.

Jag köpte min första solcell i slutet av åttitalet. Den var balanserad mot ett gammalt klassiskt vått blybatteri. Det våta blybatteriet tillät att batteriet kunde gasa om det fick lite överladdning. Sen fick jag hålla koll på att det fanns batterivatten i samtliga celler (kunde koka bort lite p.g.a. lite förhöjd spänning). Men gör inga sådana direktanslutningar mot ett slutet AGM-batteri som inte gillar att gasas och inte kan efterfyllas med batterivatten, en sådan installation rasar ganska snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Karljohansson:

Ja, det funkar säkert ett tag med den gamla solcellen/panelen men ska du börja uppgradera är nog en ny panel en bra investering ihop med en bra regulator, tex Victron SmartSolar 75-15, och gärna en batteritankmätare, tex Victrons SmartShunt eller BMV712.

SmartShunten är lättare att installera då man inte behöver dra en kabel till en display men saknar då alltså display så man är hänvisad till mobilen för att se hur det laddar/laddar ur. Inställningarna gör man helst på telefonen iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Karljohansson:

Är vid båten regelbundet och har wifi som drar ström

Varför inte byta till en Teletonika router med WIFI?

Drar bara 5 watt.

Finns hos tex Kjell och Company.

Min är igång året runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Varför inte byta till en Teletonika router med WIFI?

Vilken är det du har, finns ju rätt många att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inser att det nog blir en ny solcell, vill kunna ha igång datorn och jobba från båten vid behov, ser dock att jag då även behöver en inverter, funderar på någon av nedan vad tror ni? 

Victron Phoenix Inverter 12/250

Victron Phoenix Inverter 12/500

behovet är att kunna ha igång 1 dator primärt, men skulle kunna vara 2 med. 

Lyckas dock inte hitta dessa i Smart utförande, så ej med bluetooth, stämmer det? Har man behov av det för dessa? 

gällande solcell så lutar jag åt denna på rabatt just nu som verkar bra

100 w Solmare IP67 ETFE ultra flex från Erlandssons brygga för 1495 kr 

Input tankar kring detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Karljohansson:

vill kunna ha igång datorn och jobba från båten vid behov, ser dock att jag då även behöver en inverter

Vilken spänning (DC) vill din dator ha? Hur mycket drar den? Bara kolla på datorns strömadapter.

Många pc-adaptrar omvandlar 230 V växelström till 12 V likström och då verkar det ju väldigt onödigt att använda en inverter för att gå från 12V till 230 för att adaptern ska kunna ta ner spänningen till 12 igen.

Eller är det helt enkelt en USB-kontakt som laddar datorn?

Det finns paket att köpa med allehanda pluggar till olika datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, ChristerN said:

Vilken spänning (DC) vill din dator ha? Hur mycket drar den? Bara kolla på datorns strömadapter.

Många pc-adaptrar omvandlar 230 V växelström till 12 V likström och då verkar det ju väldigt onödigt att använda en inverter för att gå från 12V till 230 för att adaptern ska kunna ta ner spänningen till 12 igen.

Eller är det helt enkelt en USB-kontakt som laddar datorn?

Det finns paket att köpa med allehanda pluggar till olika datorer.

här är lite info om den laddaren jag har 

Modell: Dell 65W AC Adapter

Input (ingång): 100–240V AC (växelström), 1.6A

Output (utgång): 19.5V DC, 3.34A (≈ 65W)

Vad tror du utifrån detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Karljohansson:

här är lite info om den laddaren jag har 

Modell: Dell 65W AC Adapter

Input (ingång): 100–240V AC (växelström), 1.6A

Output (utgång): 19.5V DC, 3.34A (≈ 65W)

Vad tror du utifrån detta? 

Då tror jag du behöver gå omvägen via en inverter, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en följdfråga här, som nu dykt upp, efter lite research har jag insett att underhållsladda båda bobatteri och startbatteri ( två separata banker idag) hade varit smart att få till via solcellen.

vad ska man tänka kring detta? kommer denna solcelsregulator hålla för det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

en följdfråga här, som nu dykt upp, efter lite research har jag insett att underhållsladda båda bobatteri och startbatteri ( två separata banker idag) hade varit smart att få till via solcellen.

vad ska man tänka kring detta? kommer denna solcelsregulator hålla för det? 

Ett startbatteri behöver sällan laddas - sägs det 😉.

Kör du någon gång i veckan eller varannan vecka med båten och generatorn laddar både start- och förbrukarbanken så brukar det inte vara några problem och behovet av att ladda startbatteriet är i princip noll.

Nu kommer vi in på detaljer i el och i batteriskötsel.

Min uppfattning, här skiljer det sig mellan olika "experter" och jag är inte expert, är att alla vanliga blybatterier mår bra av att få lite förhöjd spänning över polerna då och då. Man kan förenklat säga att elektronerna i batteriet vandrar åt ett annat håll under tiden batteriet får lite laddning/förhöjd spänning och detta motverkar sulfatering och åldrande. Jag har därför ett relä som jag kan sätta på från distans som ser till att startbatteriet får lite laddning om det har varit i vila för länge. Jag låter relät vara på-kopplat i kanske en timme och slår sedan av relät igen.

Behövs det? Nej! Är det kul att leka med för att man har möjligheten? Ja! För min del då jag är lite nördig med båt-el.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, ChristerN said:

Ett startbatteri behöver sällan laddas - sägs det 😉.

Kör du någon gång i veckan eller varannan vecka med båten och generatorn laddar både start- och förbrukarbanken så brukar det inte vara några problem och behovet av att ladda startbatteriet är i princip noll.

Nu kommer vi in på detaljer i el och i batteriskötsel.

Min uppfattning, här skiljer det sig mellan olika "experter" och jag är inte expert, är att alla vanliga blybatterier mår bra av att få lite förhöjd spänning över polerna då och då. Man kan förenklat säga att elektronerna i batteriet vandrar åt ett annat håll under tiden batteriet får lite laddning/förhöjd spänning och detta motverkar sulfatering och åldrande. Jag har därför ett relä som jag kan sätta på från distans som ser till att startbatteriet får lite laddning om det har varit i vila för länge. Jag låter relät vara på-kopplat i kanske en timme och slår sedan av relät igen.

Behövs det? Nej! Är det kul att leka med för att man har möjligheten? Ja! För min del då jag är lite nördig med båt-el.

jag har faktiskt ett relä på plats idag, men är riktat åt andra hållet, så generatorn laddar först motorbatteriet, när detta når fulladdat, så slår relät över och bobatterierna börjar ladda, osäker hur mitt relä fungerar, skulle väl kunna fungera åt båda hållen? så om bobatterierna är fulladdad och motorbatteri inte är det så kanske man kan få det att flöda åt andra hållet? ska undersöka nästa gång om det är ett sånt relä.

men som du säger kanske det är lite overkill, målet med solcellerna är primärt underhållsladda på bra sätt samt att ha ström för att kunna ligga utan Landström och arbeta från datorn via invertera och driva runt kylskåp typiskt maj-sep i sverige och med tillhörande solmängd 

Gällande inverter insåg jag nu att det skulle kunna vara nice att ha med sig riktigt bryggkaffemaskin via inverten och även hårfön, kanske inte att de kommer köras samtidigt, men ska det gå då behöver jag en starkare invertera kanske? behövs denna typ då? 

Victron Phoenix Pure Sine VE.Direct, ren sinuskurva, 12 V – 230 V, 1000 W (1200 VA)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När det gäller solceller så är det mycket riktigt sällan behov av att ha dem mot motorbatterierna. Jag har det visserligen, men det bygger på en speciell (hemmadesignad) regulator med två separata utgångar. Ser dock på batteriövervakningsinstrumentet att det ytterst sällan går någon ström att tala om från panelerna till motorbatterisidan.

Jag har en kraftig inverter fast installerad och skulle aldrig vilja vara utan. Den nuvarande är på 3000W kontinuerlig effekt (5000W peak), köpt på tyska ebay för <2000:-. Klarar mikro (1400W ineffekt), kaffebryggare (600-800W) och de flesta elektriska handverktyg galant. Tänk dock på att många 230V-saker har hög starteffekt, i synnerhet de med motorer. En kaffebryggare är dock väldigt "snäll" (i princip bara resistiv last), medan induktiva laster med lite större motorer kan vara tuffa. 

Min inverter klarar dock att dra igång t.o.m. AC:n utan att trippa, trots att (den icke mjukstartande) kompressorn i den inte bara är kraftigt induktiv utan också har ganska tungt jobb i startögonblicket. Men inte minst viktigt är att ha mycket batterikraft bakom att skjuta till, annars dippar spänningen för mycket in till invertern, och dess hantering av effekten blir av sekundär betydelse.

Din föreslagna inverter klarar alltså säkert kaffebryggaren, men om den klarar en hårfön är inte säkert just för dess högre starteffekt. När det gäller mikro (som vi föredrar framför vanlig ugn) så tänk på att effekten som anges i annonser nästan alltid är "mikrovågseffekten" (värmeeffekten). En vanlig "800W" drar därför i verkligheten 1200-1500W från elnätet, plus att starteffekten är ytterligare lite till.

Victron har bra prylar, men just inverter köper i alla fall jag inte från dem med tanke på prislappen.

För att bara hantera din datorladdare behöver du dock inte mycket effekt (100-150W) men köp inget som inte är ren sinus ("modifierad" eller liknande - glöm dem). Fördelen med en liten är att den har lägre tomgångsförbrukning än en stor, som i värsta fall kan ligga på 1,0-1,5A från 12V bara i tomgångsström.

Edit: Även switchade nätadaptrar som datorladdare eller vissa hemelektronikapparater kan vara luriga med startström, då de ofta likriktar inkommande AC-spänning och direkt laddar en stor kondensator. Man kan ibland se att det blixtrar/gnistrar när man sätter i kontakten i vägguttaget, även om datorn inte ens är ansluten till adaptern. 

Så även om data kanske är på 20V x 4A = 80W och indikerar att t ex en på 100W skulle räcka, kan det ibland behövas en inverter som klarar den mångdubbla effekten (typ 300W) för att inte stänga av vid inkoppling.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...