Gå till innehåll
onsdag 25 juni 2025
Petsa

MD17C bränner kylarvatten - hur felsöka?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har en Albin 25 med en VP MD17C. 

Efter vintern tyckte jag att avgaserna luktade lite annorlunda, och att det eventuellt var lite rök i avgaserna. Märkbart, men inte väldigt mycket. Jag testkörde motorn (när jag höll på att fixa andra saker), och såg inga direkta fel som kunde ligga bakom. Jag misstänkte någon typ av oljeläckage, men vidare felsökning fick vänta. 

 

Sedan när vi var ute och körde, efter ca 30 minuters gång, varvade jag upp och ökade farten från ca 6 knop till 6,5 knop. Strax därefter började det ryka kraftigt med vit rök. Jag gick ner i tomgång och kollade kylaren, det sprutade fortfarande retur-kylarvatten. Röken slutade när jag gick ner till tomgång. Vi vände hemåt, långsamt, utan rök. När jag ökade farten något återkom den vita röken, och när jag tittade i kylaren var den tom. 

 

När jag senare kunde lyfta på motorkåpan var det oljefläckar rakt under luftinsuget till den bakre av de tre cylindrarna. Även oljefläckar på själva topplocket, de skulle kunna komma från luftinsuget. Vid testkörning såg jag inget oljeläckage. 

 

Jag misstänker att det antingen är en trasig topplockspackning, eller en spricka i en kylkanal, eftersom kylarvätskan försvann, och att kylarvätskan försvann först när termostaten släppte på kylarvätska.

 

Hur ska jag gå vidare och felsöka? Jag antar att jag behöver ta av det topplock där jag sett olja, och se om det är topplockspackningen som är trasig, eller om det är själva topplocket (eller motorblocket)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Vit rök i avgaserna= Kylvatten som "deltar" i förbränningsprocessen, d.v.s. kommer in i en eller flera cylindrar/förbräningsrum.

 

Har du slutet kylsystem (färskvattenkylning)?

Om du har det kan det vara lukten av glykol som "förbränts" du känt.

 

Låter som ett rejält motorhaveri och jag vet inte hur pass du känner dig säker på att totalrenovera en motor.

Du behöver tillkalla en fackman för att ta ett kompressionsprov om du inte har en kompressions-provare (0–30 bar) med adapter till MD17.

Kan vara ett sprucket topplock eller toppackning som gått.

Motorn bör ses över/helrenoveras efter ett sånt här haveri...

 

 

Enda olja som kommer upp till topparna på MD motorerna är smörjningen av vipparmsbryggan vilket sker via ett oljerör från huvudkanalen nere i motorblocket och går upp till toppen via stötstångsgalleriet. Tror att vevhusventilationen sitter på bakre cylindern där det går en slang från oljelocket till luftrenaren. Kraftigt övertryck i vevhuset kan kasta upp olja via vevhusventilationen till luftrenaren som sedan droppar ner i motorrummet.

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Petsa:

Hej!

 

Vi har en Albin 25 med en VP MD17C. 

Efter vintern tyckte jag att avgaserna luktade lite annorlunda, och att det eventuellt var lite rök i avgaserna. Märkbart, men inte väldigt mycket. Jag testkörde motorn (när jag höll på att fixa andra saker), och såg inga direkta fel som kunde ligga bakom. Jag misstänkte någon typ av oljeläckage, men vidare felsökning fick vänta. 

 

Sedan när vi var ute och körde, efter ca 30 minuters gång, varvade jag upp och ökade farten från ca 6 knop till 6,5 knop. Strax därefter började det ryka kraftigt med vit rök. Jag gick ner i tomgång och kollade kylaren, det sprutade fortfarande retur-kylarvatten. Röken slutade när jag gick ner till tomgång. Vi vände hemåt, långsamt, utan rök. När jag ökade farten något återkom den vita röken, och när jag tittade i kylaren var den tom. 

 

När jag senare kunde lyfta på motorkåpan var det oljefläckar rakt under luftinsuget till den bakre av de tre cylindrarna. Även oljefläckar på själva topplocket, de skulle kunna komma från luftinsuget. Vid testkörning såg jag inget oljeläckage. 

 

Jag misstänker att det antingen är en trasig topplockspackning, eller en spricka i en kylkanal, eftersom kylarvätskan försvann, och att kylarvätskan försvann först när termostaten släppte på kylarvätska.

 

Hur ska jag gå vidare och felsöka? Jag antar att jag behöver ta av det topplock där jag sett olja, och se om det är topplockspackningen som är trasig, eller om det är själva topplocket (eller motorblocket)?

Kom det något vatten ur avgasutsläppet när motorn gick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med motorer som ex MD-17 är att man kan lyfta av toppen på den cylinder man misstänker är dålig och kolla/byta den topplockspackningen separat.Du måste dock byta även packningen till avgaslimpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick byta topplockspackning på en md11, min termostat hängde sig och jag stängde inte av motorn i tid så då gick packningen. 

 

Man ser det relativt enkelt om packningen (förhoppningvis, kan givetvis vara en spricka el liknande oxå) har gått. Fyll upp kylvatten, gasa på friläge och kolla om det börjar bubbla/komma ut avgaser i kylvattenbehållaren. 

 

Även att motortemperaturen pulserar är ett typiskt symptom då termostaten jobbar mot avgastryck när den ska öppna sen fjädrar upp fullt, och då sjunker mätaren snabbt. 

 

Men allt löste sig med en ny packning och en ny termostat för min del. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte har varit färskvattenkyld (som din verkar vara) från början, så kan kylvattenkanalerna i cylinder och topp ha farit illa av havsvattnet. Det är ganska lite gods mellan kanalerna och cylinderloppet, och med lite rostskador här klarar till slut inte toppackningen att hålla tätt.

 

MD17C har lösa foder om jag minns rätt (till skillnad från den snarlika MD3B) så cylindern kan gå att renovera. Likaså vill jag minnas att de flesta MD17C i A25 var färskvattenkylda från början så rostproblemet inte är så stort. Så med lite tur kan det bli en enklare reparation, t ex toppackningen på en enda cylinder. För det är verkligen en MD17 och inte en MD3B ?

 

Spricka i cylindrarnas kylkanaler är inte ovanligt på sjövattenkylda MD3B/MD17C, om man inte fått ut vattnet efter upptagning (kranarna långt ner) eller inte kört med glykolblandning. Men det sprickor snarast och läcker utåt, inte inåt loppet.

 

Om du lyfter en topp måste du ha en ny toppackning. Glöm sedan heller inte att du måste dra toppen med rätt moment i flera steg, så en momentnyckel är nödvändig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Alltså de flesta vet att vatten inte brinner.

Ja. Men TS skriver ju att motorn bränner kylarvatten, inte att det är det som brinner. Du kan ju t ex bränna maten utan att den för den skull brinner.

 

För lite att göra igen, tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja😀

 

Bränna pengar, men vatten?

 

Jag tror inte på sprucket foder, om de nu är lda. Alltså demonterbara.

 

Däremot sprucken topp eller trasig

blockpackning.

 

Då gäller det att mäta kompressionen för att slippa riva alla tre.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Alltså de flesta vet att vatten inte brinner.

Nej vatten brinner inte men kan ingå i en förbränningsprocess i en motor.

Vatten som tillförs en förbränning ökar syresättningen och vätet gör sitt  i processen (H2O).

 

På sent 1970-tal när det blev populärt med turbokonvertering av vanliga personbilar, kunde man som tillval köpa "vatteninsprutning" för att öka syresättningen och kyla ner den heta, komprimerade luften som kom från turbon, två flugor i en smäll dels från vattnet som tillförde syre och att vattnet kylde luften så densiteten ökade.

En motor som gått ett tag med läckande toppackning är ofta helt fri från sot och koks i just den eller de cylindrar som fått tillskott av vatten i precis lagom mängd. Allt vatten som tillförts motorn i lagom dos förångas och hamnar inte i vevhuset bland motoroljan, blir det för mycket vatten blir det "hydraulisk låsning" och en del hamnar i motoroljan som blir grå eller vit.

 

Blir det för mycket vatten så släcker man lågan...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Alltså de flesta vet att vatten inte brinner.

De flesta vet att allt brinner, bara det blir nog varmt.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tro att det blir så varm i en båtmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Kan inte tro att det blir så varm i en båtmotor.

Nä, men det skrev du inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MD17 är väl en båtmotor, har jag för mig.

 

Inte en flispanna på ett pappersbruk eller värmecentral. Och inte ens där eldar / förbränner man vatten.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/4/2025 at 11:10 AM, Rollen said:

Kom det något vatten ur avgasutsläppet när motorn gick?

Jag är osäker på om jag kan se det, avgasutsläppet ligger precis ovanför vattenlinjen och är ju ibland under vattenlinjen. Jag ska försöka se efter nästa gång jag testar. 

 

Vad kan man dra för slutsats av det, om det kommer ut vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/4/2025 at 12:43 PM, Rascal said:

Fördelen med motorer som ex MD-17 är att man kan lyfta av toppen på den cylinder man misstänker är dålig och kolla/byta den topplockspackningen separat.Du måste dock byta även packningen till avgaslimpan.

Ja, precis, därför vill jag som första steg försöka hitta VILKEN cylinder det gäller. 

 

Jag har hört/läst att man kan mäta temperaturen på avgaslimpan (men en IR-termometer), och är det tydliga skillnader i temperatur för de tre cylindrarna kan det vara ett sätta att hitta den trasiga cylindern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/4/2025 at 2:01 PM, Vestergren said:

Jag fick byta topplockspackning på en md11, min termostat hängde sig och jag stängde inte av motorn i tid så då gick packningen. 

 

Man ser det relativt enkelt om packningen (förhoppningvis, kan givetvis vara en spricka el liknande oxå) har gått. Fyll upp kylvatten, gasa på friläge och kolla om det börjar bubbla/komma ut avgaser i kylvattenbehållaren. 

 

Även att motortemperaturen pulserar är ett typiskt symptom då termostaten jobbar mot avgastryck när den ska öppna sen fjädrar upp fullt, och då sjunker mätaren snabbt. 

 

Men allt löste sig med en ny packning och en ny termostat för min del. 

 

 

Tack! Jag utgår från att det är en trasig topplockspackning, eller i värsta fall spricka i topplock eller motorblock. Frågan är HUR jag kan identifiera rätt cylinder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Petsa:

 

Vad kan man dra för slutsats av det, om det kommer ut vatten?

Att du har en chans att få kylning! Inget vatten ingen kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/4/2025 at 5:38 PM, IngemarE said:

Om motorn inte har varit färskvattenkyld (som din verkar vara) från början, så kan kylvattenkanalerna i cylinder och topp ha farit illa av havsvattnet. Det är ganska lite gods mellan kanalerna och cylinderloppet, och med lite rostskador här klarar till slut inte toppackningen att hålla tätt.

 

MD17C har lösa foder om jag minns rätt (till skillnad från den snarlika MD3B) så cylindern kan gå att renovera. Likaså vill jag minnas att de flesta MD17C i A25 var färskvattenkylda från början så rostproblemet inte är så stort. Så med lite tur kan det bli en enklare reparation, t ex toppackningen på en enda cylinder. För det är verkligen en MD17 och inte en MD3B ?

 

Spricka i cylindrarnas kylkanaler är inte ovanligt på sjövattenkylda MD3B/MD17C, om man inte fått ut vattnet efter upptagning (kranarna långt ner) eller inte kört med glykolblandning. Men det sprickor snarast och läcker utåt, inte inåt loppet.

 

Om du lyfter en topp måste du ha en ny toppackning. Glöm sedan heller inte att du måste dra toppen med rätt moment i flera steg, så en momentnyckel är nödvändig

Tack! 

 

Motorn var sjövattenkyld från början, och byggdes sedan om till färskvattenkylning. Men jag vet inte hur länge den gick, eller var, innan ombyggnationen. 

 

Det står i originalpapprena (och, har jag för mig även på själva motorn) att det är en MD17C, så det utgår jag från att det är. 

 

Har här på forumet hittat bra beskrivningar på i vilken ordning saker ska göras, för att demontera och sätta i ny topplockspackning, inkl. rätt moment. 

 

Mitt största bryderi är hur jag ska hitta rätt cylinder, så att jag slipper riva alla tre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Petsa:

Mitt största bryderi är hur jag ska hitta rätt cylinder, så att jag slipper riva alla tre

På A25 (möjligt att det gäller MD3B/MD17C i allmänhet) så brukar den bakersta cylindern ta stryk först om det är rostade kylkanaler. Minns inte varför, dock.

 

En IR-termometer brukar kunna avslöja mycket, och är en billig och även i andra sammanhang användbar pryl. Kostar som sagt inte mycket att prova om du kan få fram någon som har märkbart annan temp än de andra.

 

Hoppas dock någon annan på forumet har ännu bättre/mer konkreta idéer.... 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD17 har lösa cylinderfoder och tätar med O-ringar mot cylindermanteln, läcker det här åker kylvatten ner i motoroljan som brukar bli vit-grå-brun till färgen.

Mest troligt är en defekt toppackning, möjligen en spricka i toppen p.g.a. rost och/eller sönderfrysning.

Om det luktar sötaktigt om avgaserna= glykol som läckt ut i avgassystemet eller in i cyindern.

 

För att veta vilken cylinder det är som bråkar, ta ett kompressionsprov på alla cylindrar.

Då får du även en indikation om motorns kondition totalt sett.

Kompressionsmätare för dieselmotorer har de flesta fackmän om du inte vill köpa en själv.

En kompressionsmätare för dieselmotorer kostar från ca 3000 kr och uppåt sen ska man ha en adapter som passar för ca 500–1000 kr. 

Hör med någon båtmotorverkstad/dieselmotorverkstad i din närhet vad de tar för ett kompressionstest av din motor.

Sen är det ju upp till var och en om man vill renovera hela motorn eller bara det som är defekt för stunden.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste för ts just nu måste väl vara att konstatera om det verkligen kommer kylatten med avgaserna. Eventuella problem med en eller flera cylindrar kanske är sekundära problem, förorsakade av frånvaron av kylvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju börja med att kolla impellern i sjövattenpumpen om den är hel, är den det kan man ju gå vidare för att fastställa huvudorsaken till haveriet.

Sen är det ju ganska enkelt att kolla om det kommer kylvatten, lossa slangen till inloppet på avgaskröken som kommer från värmeväxlaren.

Starta upp lite snabbt om nu motorn startar över huvud taget.

Kolla om det kommer vatten eller inte.

Är rören i kylelementet i värmeväxlaren igen satta eller inte, bara att lossa gaveln på värmeväxlaren och kolla. Kan åka med sjögräs och annat mög som sedan fastnar i värmeväxlaren, går impellern sönder bör man kolla där om man inte hittar alla bitarna.

Vanligare om man inte har sjövattenfilter.

 

Värre än så är det inte, man behöver inte hänga ut över relingen i aktern och kolla i ett avgasutlopp som sitter lågt monterat (d.v.s. i vattenlinjen) och det är svårt att avgöra om det kylvatten eller bara stänk.

 

Högre avgasljud än normalt: Dåligt flöde eller inget flöde på sjövattensidan.

 

Om nu motorn hostar ur sig olja från vevhusventilationen som TS skrivit så tyder ju det på övertryck i vevhuset eller alldeles för mycket motorolja i sumpen, vilket jag inte tror är fallet.

Kompressionsprov bör man ta för att fastställa motorns kondition och slippa riva av alla cylindrar om man nu inte vill renovera hela motorn.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Med största sannolikhet är det cylinder 1. Jag provade att starta motorn på bara en cylinder, vilket gick på cylinder 2 och 3, men inte 1. 
 

Gällande kylarvatten: tack, jag ska testa att koppla loss slangen som går in i avgaskröken!

 

När jag lossade avtappningsskruvarna på cylinder 1 och 2 var det väldigt brunt vatten som kom ut. Jag inbillar mig att vattnet i cylinder 3 först var brunt, sedan klart på slutet. 
 

Hur som helst verkar det inte som att flödet är som det ska. Några tips på hur jag lättast kollar var det är stopp? Änden på värmeväxlaren ska jag kolla, tack för tipset!
 

När jag sög ur kylarvatten ur expansionskärlet var det glykolvatten. Lite märkligt, eftersom jag är rätt säker på att jag fyllde med kranvatten när det var tomt i expansionskärlet efter att jag fått vit rök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/7/2025 at 1:32 PM, Mercury_44XS said:

Man kan ju börja med att kolla impellern i sjövattenpumpen om den är hel, är den det kan man ju gå vidare för att fastställa huvudorsaken till haveriet.

Sen är det ju ganska enkelt att kolla om det kommer kylvatten, lossa slangen till inloppet på avgaskröken som kommer från värmeväxlaren.

Starta upp lite snabbt om nu motorn startar över huvud taget.

Kolla om det kommer vatten eller inte.

Är rören i kylelementet i värmeväxlaren igen satta eller inte, bara att lossa gaveln på värmeväxlaren och kolla. Kan åka med sjögräs och annat mög som sedan fastnar i värmeväxlaren, går impellern sönder bör man kolla där om man inte hittar alla bitarna.

Vanligare om man inte har sjövattenfilter.

 

Värre än så är det inte, man behöver inte hänga ut över relingen i aktern och kolla i ett avgasutlopp som sitter lågt monterat (d.v.s. i vattenlinjen) och det är svårt att avgöra om det kylvatten eller bara stänk.

 

Högre avgasljud än normalt: Dåligt flöde eller inget flöde på sjövattensidan.

 

Om nu motorn hostar ur sig olja från vevhusventilationen som TS skrivit så tyder ju det på övertryck i vevhuset eller alldeles för mycket motorolja i sumpen, vilket jag inte tror är fallet.

Kompressionsprov bör man ta för att fastställa motorns kondition och slippa riva av alla cylindrar om man nu inte vill renovera hela motorn.

 

//Pär

Tack!

 

Impellern är helt ny, så det borde inte vara problemet. (Det var endast väldigt små sprickor i den gamla, men tillräckligt för att vara meningsfullt att byta impeller). 

 

Jag borde förstås ha testat att lossa slangen till avgaskröken först, men nu har jag redan börjat plocka av för att byta topplockspackning. Jag ska lägga upp bilder strax. 

 

För att slippa riva alla tre cylindrar testade jag att starta motorn på endast en cylinder. Det gick på cylinder två och tre, men inte på ettan. Det borde väl vara ett tillräckligt tillförlitligt test?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/7/2025 at 10:55 AM, IngemarE said:

På A25 (möjligt att det gäller MD3B/MD17C i allmänhet) så brukar den bakersta cylindern ta stryk först om det är rostade kylkanaler. Minns inte varför, dock.

 

En IR-termometer brukar kunna avslöja mycket, och är en billig och även i andra sammanhang användbar pryl. Kostar som sagt inte mycket att prova om du kan få fram någon som har märkbart annan temp än de andra.

 

Hoppas dock någon annan på forumet har ännu bättre/mer konkreta idéer.... 😉

 

Jag testade att starta motorn på endast en cylinder. Det gick på cylinder två och tre, men inte på cylinder ett. Har även lånat en IR-termometer, men eftersom jag tyckte att testet att starta på endast en cylinder gav resultat så har jag inte använt termometern. 

 

Finns det anledning att tro att testet att starta på endast en cylinder INTE skulle vara tillförlitligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/7/2025 at 11:31 AM, excel319 said:

Det viktigaste för ts just nu måste väl vara att konstatera om det verkligen kommer kylatten med avgaserna. Eventuella problem med en eller flera cylindrar kanske är sekundära problem, förorsakade av frånvaron av kylvatten.

Problemet med kylarvatten är säkert det primära problemet, men eftersom jag är rädd att det sekundära problemet är för dyrt att åtgärda så känns det vettigt att börja med det sekundära problemet. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit av topplockspackningen till cylinder ett, ska lägga upp lite foton. Säg gärna till om ni kan dra några slutsatser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att packningen ser ut att vara ok?

 

Är det då värt att lämna in topplocket för test? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/7/2025 at 11:31 AM, excel319 said:

Det viktigaste för ts just nu måste väl vara att konstatera om det verkligen kommer kylatten med avgaserna. Eventuella problem med en eller flera cylindrar kanske är sekundära problem, förorsakade av frånvaron av kylvatten.

Jag ska absolut kolla om det kommer ut vatten genom slangen till avgaslimpan, men jag är mer orolig att färskvattendelen är problemet. Jag blir inte klok på hur det systemet fungerar. 
 

Från expansionskärlet går en slang till pumpen och vidare till avgaslimpan. Från avgaslimpan finns två vägar: till topplock, och till värmeväxlare. Här går vattnet (av vad jag kunnat läsa mig till här på forumet) vidare till cylindrarna, via topplocket. Sedan tillbaka till avgaslimpan och via termostaten till värmeväxlaren. 
 

MEN när jag testar att hålla topplocket vridet 90 grader, så att den del som fäster till avgaslimpan är uppåt, och häller vatten in i topplocket i det stora hålet som går mot avgaslimpan så rinner det ut vatten i alla fem hål på undersidan av topplocket. 
 

För att skapa en cirkulation borde väl vattnet gå in i ett eller flera hål, och sedan tillbaka i andra hål? Dvs är det sönderrostat mellan kylkanalerna i topplocket? Vilket skulle förklara varför det inte blir någon cirkulation ner till cylindern. (Vattnet som jag hällde in i topplocket var väldigt rostigt när det kom ut, men när jag sköljt några gånger så var det rent vatten som kom ut. Det är ytterligare ett tecken på att färskvatten delen inte har haft cirkulation: hade det funnits cirkulation så hade den värsta rosten redan spolats bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...