3kgt 0 Postad fredag kl 20:38 Har testat Skippo tidigare som jag har mixade känslor för och märkte nu att de har blivit dyrare också! Innan jag betalar 500 kr så undrar jag om vad ni rekomenderar för andra appar för Android? Har en plotter som satt i båten vid köp som även där är jag tyvärr inte så nöjd med. Men känns att en app som komlement är bra att ha och räcker. Använder en Surfplatta med nätverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 13 Postad igår kl 04:41 Jag använde tidigare en iPad med iSailor som numer finns även på Android. Den är enkel och fungerade stabilt och fint. Appen är gratis, men man prenumererar på sjökorten, som kostar typ en femhundring/år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 536 Postad igår kl 06:46 Jag kör med Seapilot och tycker den fungerar bra. Appen är gratis men korten kostar 419kr/år. Du kan använda appen på flera enheter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 37 Postad igår kl 07:29 (redigerade) Jag har open cpn på en padda/mobilen, jag tror det bara är en en gångskostnad för korten i opencpn sen hur det funkar med ex uppdateringar har jag faktiskt inte satt mig in i. Jag föredrar Skippos presentation men tycker deras ruttövervakning har mkt att önska där jag saknade ex XTE, hur mycket man ligger utanför kursen har för mig även kurs till wp saknades, man kunde inte se kurs på specifkt rutt och att att det är abb baserat. Så nu kommer jag bara ha gratis versionen av skippo och en betald version av opencpn. Redigerad igår kl 07:31 av Vestergren 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 84 Postad igår kl 15:19 (redigerade) Vi har Navionics Boating, mest för att vi är vana vid det. Kortpresentationen är väl okej, tycker dock Skippo är snyggare. Hydrographicas specialsymboler de har i hamnkorten (förtöjningsringar mm) visas inte alls. Ruttplaneringen funkar, har inget att klaga på, men har inte testat detta i andra appar så jag vet inte om det finns smidigare lösningar. Använder dock nästan aldrig autoroutingen utan lägger rutterna för hand. Korten har blivit rätt mycket dyrare på senare år och en prenumeration för "Baltic Sea" (hela Östersjön utom danska vatten, men inklusive svenska västkusten och svenska/norska delarna av Skagerrak, samt Hydrographicas detaljkort där de finns) kostar numera 595 kr/år. Kortprenumerationen är dock knuten till ens Garmin-konto, inte till enheten, och det går utmärkt att använda kortprenumerationen i flera olika enheter samtidigt. Funkar även om enheterna kör olika operativsystem (iOS/Android), och så länge man inte uppenbart missbrukar detta så verkar det inte spela nån roll om man "lånar ut" sitt Garmin-konto till närstående. Det känns tryggt att veta att man har fullständiga och offline-tillgängliga kort i minst tre eller fyra oberoende enheter ombord. Du har också kvar dina nedladdade kort även om prenumerationen löper ut, men du får såklart inga uppdateringar längre. Egentligen är väl den här appen bäst om man har en Garmin-plotter med wifi, för då har man exakt samma presentation på båda och kan dessutom synka rutter och markörer mm mellan plotter och padda, men det har jag aldrig testat eftersom paddan är den enda plottern jag har. Redigerad igår kl 15:21 av kblomster 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3kgt 0 Postad igår kl 16:56 Tack för alla svar. Det verkar finnas en hel del appar där ute. Så det kommer krävas en del utforskande och testade. Men ämnet är ju bra för alla för att diskutera sett till att om man nu skall betala årliga avgifter för apparna så är det bra med ett ämne för att dela med sig sina erfarenheter då jag inte lyckades hitta någon jämförelse eller demo på flertal appar och inte hellre info om svenska vatten. Dessa är dem nu som nämnts. iSailor Seapilot open cpn Navionics Boating I min båt så sitter det en raymarine element 7 tum. Den känns seg, saknar touch och lär behöva en ny karta. Gått i funderingarna på att skaffa en Garmin med touch skärm då jag gillar Garmin mera. Men det är en fråga om kostnad och arbete att byta ut! Så we shall se! Men måste skaffa en app för plattan som ett komplement. Sist jag testade skippo var 2023, och då kunde autorutten köra över land, stenar m.m och vart inget vidare.. Kan ha säkert blivit bättre sen dess! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser