Passgard 4 Posted Friday at 03:45 PM Hej. Jag har försökt läsa på forumet men tänkte starta en ny tråd då jag inte riktigt kommer frammåt. Jag har en Volvo Penta 250, jag har bytt termostat (82 grader). Jag har kollat impellern och tycker den ser bra ut. Kylningen håller bra på lägre farter, då ligger den runt 80-85 grader men när jag kommer upp i 4200 varv så ökar tempen och går upp över 100 grader, upp till ca 110 grader. Jag vet att det finns larm när den blir överhettad men tänker att det ändå är för högt.. vad är nästa steg? Kolla värmeväxlaren? Mvh Martin Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 03:50 PM (edited) Kan också lägga till att jag har 50/50 blandning av glykolen till kylsystemet. Edited Friday at 04:10 PM by Passgard Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 573 Posted Friday at 05:34 PM Ser ut som att en av skruvarna till pumplocket är av. Kanske suger pumpen luft där. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 06:06 PM 31 minuter sedan skrev Rollen: Ser ut som att en av skruvarna till pumplocket är av. Kanske suger pumpen luft där. Ja jag såg detta! Trodde först att den bara saknades men när jag fick bort locket verkar det som den gått av. Dock varit så sen jag köpte den men har beställt nya bultar. Ska bara försöka få ut den som gått av... Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 1,000 Posted Friday at 06:30 PM 14 minuter sedan skrev Passgard: Ja jag såg detta! Trodde först att den bara saknades men när jag fick bort locket verkar det som den gått av. Dock varit så sen jag köpte den men har beställt nya bultar. Ska bara försöka få ut den som gått av... I vilket skick är kylslangen som går från intag till vattenpumpen? Minsta läcka gör att pumpen suger luft vid hög belastning. Frågar med tanke på motorns utseende och skick i övrigt. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 06:35 PM 1 minut sedan skrev Rascal: I vilket skick är kylslangen som går från intag till vattenpumpen? Minsta läcka gör att pumpen suger luft vid hög belastning. Frågar med tanke på motorns utseende och skick i övrigt. Den ser bra ut! Men ska dubbelkolla den nästa gång jag är nere, kanske testa att dra åt slangklämman lite till. Dock började detta problemet i slutet av förra sommarsäsongen. Vid vinterkonserveringen så sög motorn vatten, men kanske är stor skillnad vid hög belastning som du säger. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 06:36 PM Kan problemet ligga vid vattenintaget i drevet? Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 1,000 Posted Friday at 06:42 PM 4 minuter sedan skrev Passgard: Den ser bra ut! Men ska dubbelkolla den nästa gång jag är nere, kanske testa att dra åt slangklämman lite till. Dock började detta problemet i slutet av förra sommarsäsongen. Vid vinterkonserveringen så sög motorn vatten, men kanske är stor skillnad vid hög belastning som du säger. Belastningen är avgörande! Kläm och böj slangen, ser du minsta skada eller tveksamhet så byt! Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 06:50 PM 7 minuter sedan skrev Rascal: Belastningen är avgörande! Kläm och böj slangen, ser du minsta skada eller tveksamhet så byt! Tack för tips! Ska kolla detta Share this post Link to post Share on other sites
bajen 16 Posted Friday at 07:06 PM 19 minuter sedan skrev Passgard: Kan problemet ligga vid vattenintaget i drevet? Det Passgard skriver är en vanlig orsak till mystiska överhettningsproblem. Jag sålde en Windy 22 till en båtklubbsmedlem. Den funkade oklanderligt för honom i många år. När han väl skulle sälja för att byta upp sig i storlek kom plötsligt ett problem med överhettning vid högre varv/fart. Han sökte hjälp från varvsmekaniker, termostater, slangar o impeller byttes. Men fortfarande samma problem. Han frågade om jag upplevt något liknande med båten under min tid som ägare och jag kom då ihåg att jag i början bytte ut anslutningen till slangen för kylvatten på drevet under mitt första år. Både den jag bytte, som korrugerat och den jag ersatte med var i aluminium. Numera tror jag den är i plast. Vad som händer är att slangen inte tätar mot anslutningen när den börjar bli dålig. I lägre fart med anslutning och slang under vattenytan sugs vatten in. Men när man ökar farten och anslutning/slang kommer över ytan så suger impellern luft. När anslutningen, med båten upptagen enkelt byttes, (2 skruvar o packning) så försvann problemet. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 07:30 PM 23 minuter sedan skrev bajen: Det Passgard skriver är en vanlig orsak till mystiska överhettningsproblem. Jag sålde en Windy 22 till en båtklubbsmedlem. Den funkade oklanderligt för honom i många år. När han väl skulle sälja för att byta upp sig i storlek kom plötsligt ett problem med överhettning vid högre varv/fart. Han sökte hjälp från varvsmekaniker, termostater, slangar o impeller byttes. Men fortfarande samma problem. Han frågade om jag upplevt något liknande med båten under min tid som ägare och jag kom då ihåg att jag i början bytte ut anslutningen till slangen för kylvatten på drevet under mitt första år. Både den jag bytte, som korrugerat och den jag ersatte med var i aluminium. Numera tror jag den är i plast. Vad som händer är att slangen inte tätar mot anslutningen när den börjar bli dålig. I lägre fart med anslutning och slang under vattenytan sugs vatten in. Men när man ökar farten och anslutning/slang kommer över ytan så suger impellern luft. När anslutningen, med båten upptagen enkelt byttes, (2 skruvar o packning) så försvann problemet. Intressant! Ska försöka leta upp en sprängskiss så du får bekräfta att jag förstår vilken slang det är. Återkommer. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Friday at 07:42 PM 36 minuter sedan skrev bajen: Det Passgard skriver är en vanlig orsak till mystiska överhettningsproblem. Jag sålde en Windy 22 till en båtklubbsmedlem. Den funkade oklanderligt för honom i många år. När han väl skulle sälja för att byta upp sig i storlek kom plötsligt ett problem med överhettning vid högre varv/fart. Han sökte hjälp från varvsmekaniker, termostater, slangar o impeller byttes. Men fortfarande samma problem. Han frågade om jag upplevt något liknande med båten under min tid som ägare och jag kom då ihåg att jag i början bytte ut anslutningen till slangen för kylvatten på drevet under mitt första år. Både den jag bytte, som korrugerat och den jag ersatte med var i aluminium. Numera tror jag den är i plast. Vad som händer är att slangen inte tätar mot anslutningen när den börjar bli dålig. I lägre fart med anslutning och slang under vattenytan sugs vatten in. Men när man ökar farten och anslutning/slang kommer över ytan så suger impellern luft. När anslutningen, med båten upptagen enkelt byttes, (2 skruvar o packning) så försvann problemet. Är det nummer 9 du syftar på? Share this post Link to post Share on other sites
bajen 16 Posted Saturday at 10:28 AM (edited) Hej, nej nr 16. Där man ansluter slangen på drevet. Nr 16 sitter monterad på drevet. Den ligger på många båtar under vattenytan när båten ligger still eller kör under planande fart. När båten ökar farten och planar kommer den över vattenytan. Så är anslutningen lite anfrätt och otät så suger den luft/vatten. Ofta lossnar slangen helt. Edited Saturday at 10:30 AM by bajen Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 258 Posted Saturday at 11:44 AM Hej. Helt riktigt det som skrivits. Men hjälper inte det ska man se över avgaslimpan. Om inte vattnet kan ta sig ut, hjälper det inte hur mycket som pumpas in. Hålen i bakkant på limpan är inte så stora och kan lätt sättas igen av rostflagor. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Saturday at 02:44 PM 4 timmar sedan skrev bajen: Hej, nej nr 16. Där man ansluter slangen på drevet. Nr 16 sitter monterad på drevet. Den ligger på många båtar under vattenytan när båten ligger still eller kör under planande fart. När båten ökar farten och planar kommer den över vattenytan. Så är anslutningen lite anfrätt och otät så suger den luft/vatten. Ofta lossnar slangen helt. Okej, kan man byta denna utan att ta bort drevet eller måste det bort? Gör man bytet ifrån insidan eller utsidan? Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Saturday at 02:46 PM 3 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Helt riktigt det som skrivits. Men hjälper inte det ska man se över avgaslimpan. Om inte vattnet kan ta sig ut, hjälper det inte hur mycket som pumpas in. Hålen i bakkant på limpan är inte så stora och kan lätt sättas igen av rostflagor. Ingemar Hej. Okej, krävs det att man då byter ut hela avgaslimpan då eller kan man rengöra? Mvh Martin Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 258 Posted Saturday at 05:03 PM Rengöring brukar räcka om den inte är trasig i övrigt. Ingemar 1 Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Saturday at 05:25 PM 6 timmar sedan skrev bajen: Hej, nej nr 16. Där man ansluter slangen på drevet. Nr 16 sitter monterad på drevet. Den ligger på många båtar under vattenytan när båten ligger still eller kör under planande fart. När båten ökar farten och planar kommer den över vattenytan. Så är anslutningen lite anfrätt och otät så suger den luft/vatten. Ofta lossnar slangen helt. Är det denna tro? För i så fall är den i plast. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Saturday at 05:31 PM En annan fundering, ska det vara möjligt att kunna röra multiremmen för hand? Eller kan det vara något med cirkulationspumpen för det interna kylsystemet? Ska testa att spänna remmen för att se om det gör någon skillnad. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted Sunday at 06:02 PM För att ta reda på om det är som Bajen säger så borde jag ju kunna testa att koppla inkommande kylslang till en dunk istället (som vid konservering). Om jag pluggar slangen från drevet och håller den ovan vattenlinjen bör det väl vara okej att koppla loss den även när båten ligger i sjön? Sen kanske jag inte får upp samma temperatur utan belastning men då får jag väl åka ut och köra och fylla vatten i dunken ifrån min färskvattentank som jag har i båten. Vad tror ni om det testet? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 63 Posted Sunday at 08:52 PM 2025-05-09 vid 17:47 skrev Passgard: hur går det. se till detta först övrigt är osäkra defekter men ingen rem ska gå hasa runt enkelt spänn slaka remmar byt om slitet , provkör återkom när detta är klart B Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted 22 hours ago 7 timmar sedan skrev bemek: hur går det. se till detta först övrigt är osäkra defekter men ingen rem ska gå hasa runt enkelt spänn slaka remmar byt om slitet , provkör återkom när detta är klart B Hej. Blev lite osäker på vad du menar, vilken åtgärd ska jag göra först och vilka är osäkra defekter? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 63 Posted 19 hours ago ohoj! jo otydligt sent på dagen efter mkt mek.. sjövattenpumpen behöver ses över viktigt att locket tätar mot huset samt impellern . det är mycket rost på övriga delar detta tyder på fukt någonstansifrån . jämför med annan sjövattenpump hur många skruv som det skall vara. du har nämnt att remmen var dåligt spänd? spänn ev byt rem. dessa två defekter är mer åtkomliga än avgasdelar vattenintag mm . därför bra börja med dessa jag försöker oftast se till vad som är mindre kostsamt/besvärligt att åtgärda före ngt annat. se upp för sjövatteninträngning (stäng kran) . nu är affären öppen så.. B Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted 19 hours ago 36 minuter sedan skrev bemek: ohoj! jo otydligt sent på dagen efter mkt mek.. sjövattenpumpen behöver ses över viktigt att locket tätar mot huset samt impellern . det är mycket rost på övriga delar detta tyder på fukt någonstansifrån . jämför med annan sjövattenpump hur många skruv som det skall vara. du har nämnt att remmen var dåligt spänd? spänn ev byt rem. dessa två defekter är mer åtkomliga än avgasdelar vattenintag mm . därför bra börja med dessa jag försöker oftast se till vad som är mindre kostsamt/besvärligt att åtgärda före ngt annat. se upp för sjövatteninträngning (stäng kran) . nu är affären öppen så.. B Tack för förtydligandet. Nya skruvar + packning till impellerhuset är beställt. Ska bara försöka få ut skruven/bulten som gått av.. Jag ska testa att spänna remmen och se om det gör någon skillnad. Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 115 Posted 18 hours ago 2025-05-10 vid 19:25 skrev Passgard: Är det denna tro? För i så fall är den i plast. Nej, det är nr 14 och den sitter på utsidan av skölden och är kopplad till drevet. Det är en gummislang. Troligen är den istoppad från insidan av skölden och ut genom ett hål för att sen gå till drevet. Så du lär behöva lossa skruvarna, 10, för att ta loss röret, 9, innan du kommer åt slangen 14. Share this post Link to post Share on other sites
Passgard 4 Posted 17 hours ago 1 timme sedan skrev Janne_G: Nej, det är nr 14 och den sitter på utsidan av skölden och är kopplad till drevet. Det är en gummislang. Troligen är den istoppad från insidan av skölden och ut genom ett hål för att sen gå till drevet. Så du lär behöva lossa skruvarna, 10, för att ta loss röret, 9, innan du kommer åt slangen 14. Ah okej, så det är både nr 14 och 16 som bör bytas då? Men går detta att göra utan att behöva demontera mellanhuset ifrån skölden? Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 115 Posted 13 hours ago Det ska räcka med 14. 16 är ett gjutet aluminiumhus som är fastskruvat i drevet. Är det fruktansvärt ärgat behöver man byta. På mitt 290-drev vad det ganska enkelt att byta, men drevet var av. Men det ska gå ändå. Använd såpa på slangarna när de ska ut och klipp av den gamla på utsidan av skölden och dra resterande innåt. Det är en fläns där. Share this post Link to post Share on other sites
prytz 14 Posted 6 hours ago Hur ser impellerlocket ut på insidan, är det porigt och slitet kan det orsaka kavitation med dålig kylning som följd. Share this post Link to post Share on other sites