Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025

Rekommendera Poster

Hej på er! 

Har blivit med Maxi77:a och har lite funderingar på hur jag ska lägga upp elen. 

Det var ingen el dragen sen innan och nu funderar jag på var det är bäst att placera ett Elintag. 

Jag vill placera batteriet i fören men finns ett kvadratiskt hål i sittbrunnen som jag hade kunnat utnyttja för elintag. Dock måste jag dra 230 genom hela båten för att komma fram till batteriet. Har ni någon erfarenhet av placering av elintag på en maxi 77a eller annan båt? Kom gärna med synpunkter. 

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inför samma problematik, följer tråden med stort intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen erfarenhet av just maxi 77, men generellt så vill jag ha det i fören,  annars har man ju sladd liggande över hela båten... bara man hittar var man ska ha intaget så går det alltid att hitta ett sätt att dra sladden på i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på att sätta det i ankarboxen längst fram men det ska tydligen inte vara så bra, mtp allt vatten och fukt som det blir rikligt av där när vågorna sköljer över fören. Men på en liten båt finns det inget annat ställe som funkar. Kanske man kan montera uttaget i en vattentät liten box som är lätt att öppna när kabeln ska i? 

Annars får det sitta i aktern och så får jag börja lägga till med aktern mot land. Det har ju sina fördelar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ till att ha kabeln liggande på däck är fixa små fästen att sätta på lite drygt 2 m höjd uppe på förstag och vant, som kabeln kan hänga i på vägen från bryggan till aktern. Fritt från däck och inget att trassla in sig i. Med lite kardborreband och små stumpar elastiskt band får man färdiga upphängningsfästen som bara tar några sekunder att sätta upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det bör ju finnas vattentäta elintag och med ett sådant ska det inte vara något problem att ha elintaget i ankarboxen kan jag tycka.

Det finns något som heter IP-klass (tex. IP 56) som beskriver hur tät en elektrisk produkt är mot damm och vatten. Den första siffran gäller damtäthet och den andra vattentäthet.

Leta efter ett intag som håller IP57 eller IP 67. Då klarar det tillfällig nedsänkning (30 minuter) i vatten till en meters djup vilket bör räcka även i en ankarbox.

Troligen duger även IP56 eller IP 66, klarar kraftig vattenbesprutning från alla riktningar.

Tillägg: En förutsättning för att ha elintaget i ankarboxen tror jag är att du inte förvarar någon gasol där. Den kombinationen tror jag inte är tillåten, men vet inte säkert.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Headingnorth:

nu funderar jag på var det är bäst att placera ett Elintag. 

Får det plats en låda (som rymmer ett elintag) bakom lanternan och framför förstaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mackey:

Får det plats en låda (som rymmer ett elintag) bakom lanternan och framför förstaget?

Ja, det borde få plats.

hade varit skönt att komma ner lite i pris från de jag sett som är IP67 klassade. 

finns gott om uttag som är klassade inte lika många intag. 😅

hade kunnat tänka mig att dra kabel enligt rails förslag och in i ett av sidofacken på sittbrunnen där det redan är ett hål. Och där ett Elintag i IP44. Finns det några risker med för lång sträcka från elintaget till min elcentral? Lär väl landa på 5-7 meter kabel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Headingnorth:

Finns det några risker med för lång sträcka från elintaget till min elcentral?

Gör man eljobbet korrekt har jag svårt att se att avsyåndet ger större risker i båtar jämfört med hus.

44 minuter sedan skrev Headingnorth:

hade varit skönt att komma ner lite i pris från de jag sett som är IP67 klassade. 

Ett 16 A väggelintag som bara är vatentätt utan att vara båtdesignat borde inte vara jättedyrt kan jag tycka, runt 300:- kronor om man hittar rätt.

Jan ju vara värt att fråga på något elforum där produktkännedomen säkert är högre än hör på MG.

Skriv att du vill byta ut ditt befintliga IP44 intag mot ett intag som är vattentätt. Skriv inte att du ska leka elektriker, då får du garanterat inget annat än en urspårad tråd.

Personligen är jag inte heller särskilt begeistrad i hemmaelektriker eller hemmarörmokare, men på båt är det vad jag förstår tillåtet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt är det ett hål borrat från ankarboxen genom skottet in i förpiken. Sen sitter landströmscentralen direkt på skottet. Kabeln sitter således fast i ankarboxen hela tiden. Det sitter en rejäl avlastning på ankarboxsidan, så det inte blir nån belastning i landströmscentralen. Denna lösning är gjord av en välrenommerad båtbyggare på Orust.

Jag var lite skeptisk till denna lösning först när jag köpte båten, men det funkar fint.

Minns dock inte hur det ser ut i en Maxi 77, så det är kanske inget bra tips just den här gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kranwelten, som nu verkar helt flyttat in på ebay har allt du behöver.

Allt IP67 för några hundralappar.

Intag för 17 eur https://www.ebay.at/itm/145201681138?itmmeta=01JTR48W8VEZJN94XTGK61SN4A&hash=item21ceb1d2f2:g:vOsAAOSwCnxlRnwE

hane + hona för kabeln för 22 eur https://www.ebay.at/itm/166075568485?itmmeta=01JTR4BZT87RVV4PCQ35FXKCTD&hash=item26aae01165:g:puEAAOSw9Y1jwdK-

Nu hittar jag inte locket som du sätter på när kabeln är inrullad på samma ställe men det kan du handla här : https://elmaterial.se/shop/858-elartikel/223671-cee-lock-for-16a--3p-ip67/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADwDrX29BDkkf_3czbE9TRm-06L4F&gclid=EAIaIQobChMIhufv8OqwiAMVKRaiAx0o9wh2EAQYAyABEgIL3PD_BwE

Så här gjorde jag : https://grinde-19.se/blog/ny-landstrom

Redigerad av valbiten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...