ottoangel 1 Postad måndag kl 14:18 (redigerade) Precis köpt båt (HR 480 SC) och det följde med 4 st förtöjningslinor 12 mm och 6 meter långa med splitsat öga. Man hade även knutit fast karbinhakar på dem men det känns inte som en bra lösning. Vad är rekommendationen för att förtöja i en insjö och y-bom? Det splitsade ögat i pollaren på båten. Inköp av förtöjningsfjäder i gummi. Ska man bara göra en knop i förtöjningsringarna i bryggan eller vad är bäst? Redigerad måndag kl 14:19 av ottoangel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad måndag kl 14:38 Sy eller splitsa en ögla med ett kaus och lagom långa linor så att dom bara är att lägga fast i knap/pollare är enklast, om det är bäst vet jag inte men jag har löst det så. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 383 Postad måndag kl 14:40 Fjädring behövs inte. Bommarna rör sig så mycket att de tar upp krafterna fint. Legat vid Y-bom i många år med helt vanliga, ofjädrade linor. Om båten är kortare än bommen är det bara att fästa en lina i varje hörn och sen dra in öglorna till båten. Är båten längre får man mixtra lite mer med linornas vinklar och ha mer koll på hur nära båten kommer till bryggan, men det går det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 21 Postad måndag kl 16:42 Menar du hemmahamnen eller annan plats? De flesta kör väl som jag hemmavid, fasta linor av lagom längd med kaus som sitter i shackel i bommarna. Tas bort under vintern. Sedan när man kommer hem är det bara att fiska upp dem och göra fast. Brukar försöka slänga dem så de inte hamnar i vattnet när jag drar iväg. Undvik att knopa fast en lina i bomringen - det blir stort punktslitage på linan. Karbinhakar ska som du är inne på inte användas till annat än tillfällig förtöjning. Vid Y-bommar i gästhamnar etc brukar jag bara trä linorna genom ringarna tillbaka till båten och göra fast. Går snabbt och enkelt att dra ur dem och komma iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad måndag kl 16:48 2 timmar sedan skrev ottoangel: Inköp av förtöjningsfjäder i gummi. Mycket bra idé eftersom förtöjning vid flytbryggor med bommar kan skapa exra kraftiga ryck när båten och bryggan/bommarna gungar i otakt. Detta påtalar nästan alla båtklubbar, kommersiella hamnar, försäkringsbolag och tillverkare av flytbryggor och y-bommar. Det förutsätter ju naturligtvis vågor. Även insjöar kan få kraftiga vågor vid storm eller när någon större båt passerar. Sedan finns det olika skolor när det gäller hur stramt man ska förtöja i bommar. Vår båt får fria tyglar så att den kan röra sig ganska fritt mellan bommarna utan att slå i bryggan. Det funkar bra har det visat sig när jag åkt till bryggan i oväder för att kolla hur förtöjningen funkar. Andra förespråkar stram förtöjning så att båten knappt kan röra dig, men då skapas många kraftiga ryck helt i onödan när jag testat. Det går helt enkelt inte att tvinga båten och bryggan att bli som en enhet när vågorna är höga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottoangel 1 Postad måndag kl 21:50 Det är min hemmahamn det gäller. Jag får försöka lösa kaus. Kanske inte är så svårt. Är ju kul att fixa själv med. Min linor är sex meter och det kanske är bättre att spara dem och köpa några nya kortare på biltema till exempel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 383 Postad måndag kl 21:57 Vi har alltid bundit fast linorna direkt i ringar och liknande. Knyt hårt, så rör det sig inte nåt särskilt. Inget märkbart slitage under alla år. Inte värt besväret att rigga med kaus och splits när linorna håller i många, många år utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad tisdag kl 06:09 8 timmar sedan skrev ottoangel: Det är min hemmahamn det gäller. Jag får försöka lösa kaus. Kanske inte är så svårt. Är ju kul att fixa själv med. Min linor är sex meter och det kanske är bättre att spara dem och köpa några nya kortare på biltema till exempel. Det är inte alls svårt att göra en ögonsplits med kaus. Den första kan ta lite tid när man ska plocka fram grejorna och komma på hur man gör. Sedan tar det 5 - 10 minuter för resten. Sedan fäster du linan med ett galvat shackel i y-bommen. Fördelen med en ögonsplits jämfört med en knop är att du i stort sett behåller linans brottlast med ögonsplitsen medan du förlorar upp till 50 % med en knop. Jag gissar att det är knoparnas fel att försäkringsbolagen kräver extremt kraftiga förtöjningslinor. Jag tog ett slumpmässigt bolag och de ställer följande krav: Båtvikt i ton / diameter på förtöjningslina i mm. 0,2 / 12 mm 1 / 16 mm 4 / 22 mm Försäkringsbolagens krav fungerar sällan i verkligheten eftersom de dimensioner de anger inte går att använda rent praktiskt. Det kan vara värt att kontakta bolaget och ifrågasätta detta och få det dokumenterat att tunnare linor får användas (eftersom de grövre inte får plats i halkipar och på knapar) innan båten slitit sig i en storm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 523 Postad tisdag kl 07:17 1 timme sedan skrev Mackey: Det är inte alls svårt att göra en ögonsplits med kaus. Den första kan ta lite tid när man ska plocka fram grejorna och komma på hur man gör. Sedan tar det 5 - 10 minuter för resten. Sedan fäster du linan med ett galvat shackel i y-bommen. Fördelen med en ögonsplits jämfört med en knop är att du i stort sett behåller linans brottlast med ögonsplitsen medan du förlorar upp till 50 % med en knop. Jag gissar att det är knoparnas fel att försäkringsbolagen kräver extremt kraftiga förtöjningslinor. Jag tog ett slumpmässigt bolag och de ställer följande krav: Båtvikt i ton / diameter på förtöjningslina i mm. 0,2 / 12 mm 1 / 16 mm 4 / 22 mm Försäkringsbolagens krav fungerar sällan i verkligheten eftersom de dimensioner de anger inte går att använda rent praktiskt. Det kan vara värt att kontakta bolaget och ifrågasätta detta och få det dokumenterat att tunnare linor får användas (eftersom de grövre inte får plats i halkipar och på knapar) innan båten slitit sig i en storm. Den videon hjälper inte TS mycket, då han visar att han har flätad lina. Men det kan ju bli intressant i framtiden och kunskap är inte tungt att bära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad tisdag kl 07:51 34 minuter sedan skrev excel319: Den videon hjälper inte TS mycket, då han visar att han har flätad lina. Men det kan ju bli intressant i framtiden och kunskap är inte tungt att bära. Tja eller om TS gör som han skrev "Det är min hemmahamn det gäller. Jag får försöka lösa kaus. Kanske inte är så svårt. Är ju kul att fixa själv med. Min linor är sex meter och det kanske är bättre att spara dem och köpa några nya kortare på biltema till exempel." Då kan han välja 3 slagen tamp.😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottoangel 1 Postad tisdag kl 08:13 Jag tänker något liknande detta: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-12-mm-x-4-m-2-pack-2000055292 samt fjäder https://www.biltema.se/bat/fortojning/fortojningsfjadrar/fortojningsfjader-10-12-mm-2000060131 Sen får jag försöka kolla upp hur man splitsar ett öga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad tisdag kl 09:27 1 timme sedan skrev ottoangel: Jag tänker något liknande detta: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-12-mm-x-4-m-2-pack-2000055292 samt fjäder https://www.biltema.se/bat/fortojning/fortojningsfjadrar/fortojningsfjader-10-12-mm-2000060131 Sen får jag försöka kolla upp hur man splitsar ett öga. Det blir helt okay med det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad tisdag kl 10:13 (redigerade) Jag kör sådana i min hemmahamn/Y-bom: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/elastisk-fortojningslina-105-140-cm-2000058497 Båten gungar ju med bommen i höjdled, men i inte i sidled - aktern sätts med fasta linor som läggs runt knap, och fören lägger jag fast med dessa ryckdämpare, också med knap (andra änden ligger runt bommen). Redigerad tisdag kl 10:14 av Marina16GT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad tisdag kl 10:40 25 minuter sedan skrev Marina16GT: Jag kör sådana i min hemmahamn/Y-bom: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/elastisk-fortojningslina-105-140-cm-2000058497 Båten gungar ju med bommen i höjdled, men i inte i sidled - aktern sätts med fasta linor som läggs runt knap, och fören lägger jag fast med dessa ryckdämpare, också med knap (andra änden ligger runt bommen). Brottsgräns 600 kg när TS båt väger 420 kg + motor och övrig utrustning, tveksamt skulle nog ta lite kraftigare grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad tisdag kl 13:28 6 timmar sedan skrev excel319: Den videon hjälper inte TS mycket, då han visar att han har flätad lina. Men det kan ju bli intressant i framtiden och kunskap är inte tungt att bära. He, he! Jag läste bara splitsa. Här är en annan video som kan vara lämpligare, men man måste kolla hur det aktuella tågvirket ska splitsas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad tisdag kl 13:42 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Marina16GT: Båten gungar ju med bommen i höjdled, Njae, längst bort från bryggan gäller detta någorlunda och om bommarna gungar i otakt med båten så gör det inte så mycket eftersom bommen är förhållandevis lätt. Närmast bryggan brukar båtar och brygga/bommar (om det är en flytbrygga) inte alls gunga i takt och den förhållandevis tunga bryggan kan ge mycket kraftiga ryck i båten vid blåsigt väder. Jag rekommenderar alla att göra ett besök vid båten när man inte alls är sugen på att ge sig ut, dvs. när det är riktigt blåsigt och stora vågor. Många kommer att bli förvånade hur elakt förtöjningslinorna sliter i båt och brygga. 3 timmar sedan skrev Wildeside: Brottsgräns 600 kg när TS båt väger 420 kg + motor och övrig utrustning, tveksamt skulle nog ta lite kraftigare grejor. Håller absolut med och försäkringsbolaget kräver säkert minst en 12 mm' lina vilket är fel åt andra hållet. Jag rekommenderar alla som vill vara säker på att få ersättning från försäkringsbolaget att kolla vad de föreslår för lina. Oftast krävs jättegrov lina och då är det bra att stämma av med försäkringsbolaget hur du ska förtöja med en 12 - 14 mm lina i en 400 kg båt (vilket troligen inte är praktiskt genomförbart). Redigerad tisdag kl 13:48 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottoangel 1 Postad tisdag kl 14:26 Hittade denna video som såg lite enklare ut än polyropes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser