Kalle-bah 3 Postad 26 April Det här blir en fråga som inte har något bra svar, men jag kör ändå. Kanske kan jag få någon form av fingervisning iaf. Har bara seglat en kort sväng hittils, i vind som jag skulle beskriva som fläktar lite lätt och med bara storseglet uppe. Detta kändes väldigt odramatiskt, båten (ski breeze) lutade knappt och det kändes som att det fans god marginal för misstag. Har ingen vindmätare men har för mig prognosen sa 3m/s. Prognoser är såklart bara gissningar, men hur bör jag känna inför nästa tur? Min magkänsla är att vid en prognos på upp till 6m/s så är det iaf värt att åka ner till sjön och känna efter där hur vindarna käns och om jag ska våga mig ut. Vad tror ni? Det är ju väldigt kallt i vattnet och jag tror inte jag rätar båten i första taget vid kapsejs, så att tippa över är inget alternativ😅 Hur tillförlitliga är ens prognoser på vindstyrka? Ens dagen före aktuell dag? Dumma frågor kanske? Förstår att faktorerna är många och att det inte går att ge något självklart svar förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 250 Postad 26 April Prognoserna är bra och oftast tillförlitliga. MEN. När det gäller vindstyrka är det ett grovt snitt. Hur landet ser ut med öar och sund påverkar mycket. Även vädret spelar stor roll då det vid ostadigt väder kan blåsa betydligt mer än vad prognosen säger på vissa ställen. Din idé om att åka ner och titta tycker jag låter som en bra idé. Titta på vattnet och på träden. Är du orolig så var beredd med storskotet och på att agera. Jag använder appen Windy mycket men lägger inte så stor vikt bid siffrorna utan tittar på färgerna och hur vinden breder ut sig. Dessa modeller stämmer ofta väldigt bra om man är nära i tid. Dagen innan eller på morgonen är de väldigt exakta enligt min erfarenhet. Tänk på att inte zooma in för mycket. Ingen kan förutse hur det blåser när du rundar en ö, i ditt sund, eller innan regnet kommer. Zooma ut och titta på ett större område och träna på att tolka det du ser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April Tack för bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April Om det kommer en stark vindby och båten börjar luta obehagligt mycket är det att släppa efter lite på storskotet som gäller? Styra upp lite mot vinden med rodret? Båda delarna eller är något av alternativen att föredra som första åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad 26 April 16 minuter sedan skrev Kalle-bah: Hur tillförlitliga är ens prognoser på vindstyrka? Prognosen ska man nog se som en fingervisning, särskilt om man ska segla "jolle" när vattnet är kallt. Det kan vara ganska stora lokala avvikelser i vindbyar, så 6 m/s i prognosen kan vara 9 m/s i byarna. ViVa (Sjöfartsverkets Vind- och Vatteninformation) kan hjälpa dig en del för att bedöma hur vinden kan förväntas bli, men det är lokala mätningar av vindhastigheten och ger ingen prognos om vad som kommer att hända under dagen. Håll storskotet i handen så att du snabbt kan släppa ut storen om det kommer en "körare". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April Är det kanske rent av dumt att ge sig ut som nybörjare när vattnet fortfarande är kallt även under stor försiktighet? Har paddlat kajak när det guppar förbi isflak utan att känna mig nervös men då håller man sig generellt ganska nära land. Det är svårt att göra med segelbåten här pga väldigt mycket grund här i området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad 26 April 6 minuter sedan skrev Kalle-bah: Om det kommer en stark vindby och båten börjar luta obehagligt mycket är det att släppa efter lite på storskotet som gäller? Styra upp lite mot vinden med rodret? Båda delarna eller är något av alternativen att föredra som första åtgärd? Släppa på storskotet är det som ger störst och snabbast resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad 26 April (redigerade) 44 minuter sedan skrev Kalle-bah: Är det kanske rent av dumt att ge sig ut som nybörjare när vattnet fortfarande är kallt även under stor försiktighet? Jag tycker inte det, men här är alla olika. Det beror väldigt mycket på hur du förbereder dig, hur du klär dig och vilken utrustning du har. Minimikrav, som jag ser det. Berätta för någon att du ska ut och segla, var du ska segla och när du ska komma i land. Om du inte hört av dig då, så ska den personen hjälpa dig eller ringa 112. Klä dig så att vatten cirkulerar så lite som möjligt under dina yttersta kläder genom att se till att det blir då tätt som möjligt i midjan och vid hand och fotleder. Knyt åt med en rem eller något. En billig 2 - 3 mm våtdräkt underst är naturligtvis ännu bättre, finns bla. på Biltema för 400:- kronor. Flytväst med krage så att du får huvudet över vattnet om det skulle gå riktigt illa. Man klarar sig mycket längre i kallt vatten än vad de flesta tror, men man tappar rörlighet rätt snabbt och kan bli medvetslös efter en tid. https://sjoraddning.blogspot.com/2009/12/kallt-vatten.html skriver att det tar en timme att bli medvetslös i 5°C vatten. Ha med mobiltekefonen i et vattentätt fodral och ring direkt om fu trillar i. Det går ganska fort till händerna inte lyder dig. Redigerad 26 April av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April 2 minuter sedan skrev Mackey: Jag tycker inte det, men här är alla olika. Det beror väldigt mycket på hur du förbereder dig, hur du klär dig och vilken utrustning du har. Minimikrav, som jag ser det. Berätta för någon att du ska ut och segla, var du ska segla och när du ska komma i land. Om du inte hört av dig då, så ska den personen hjälpa dig eller ringa 112. Klä dig så att vatten cirkulerar så lite som möjligt under dina yttersta kläder genom att se till att det blir då tätt som möjligt i midjan och vid hand och fotleder. Knyt åt med en rem eller något. En billig 2 - 3 mm våtdräkt underst är naturligtvis ännu bättre, finns bla. på Biltema för 400:- kronor. Flytväst med krage så att du får huvudet över vattnet om det skulle gå riktigt illa. Man klarar sig mycket längre i kallt vatten än vad de flesta tror, men man tappar rörlighet rätt snabbt och kan bli medvetslös efter en tid. https://sjoraddning.blogspot.com/2009/12/kallt-vatten.html skriver att det tar en timme att bli medvetslös i 5°C vatten. Låter väldigt vettigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April Säkra upp för att rädda livhanken om det ändå händer är ju otroligt vettigt, men att tippa över är verkligen inget alternativ känner jag. Förstår att många seglar jolle med våtdräkt, pressar grejerna till max fullt medvetna om att kapsejsning kan inträffa. Det händer tillräckligt ofta och dom har drillat hur dom ska bära sig åt för att räta upp båt etc. Det här är inte jag😅 Jag behåller gärna livet om det händer, men inställningen är att det får inte hända. Jag tänker inte fylla båten med flytelement och surra fast varenda pinal jag har med mig för att ibland tippar man över. Jag känner att det får inte hända helt enkelt och jag inbillar mig att det är en rimlig förväntning bara jag är försiktig. Låter detta ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 250 Postad 26 April Jag tycker det är en rimlig inställning. Även om din båt är en centerbordsjolle så tror jag inte du får den på rätt köl efter ett haveri om du är ensam. Den är ju ganska stor och som däcket ser ut är den nog svår att vända. Jag skulle börja i lugna vatten och stegvis, som jag blir bättre ge mig ut i hårdare vind. Självklart måste man utmana sig själv och gå utanför sin comfort-zone men i små steg. Jag är också en försiktig general ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 599 Postad 26 April Väderappar presenterar ju oftast medelvind följg av byvind innom parantes. Min erfarenhet är att utgå från byvindsprognosen då jag upplever den vara närmast verkligheten. En kajak bland isflak kan man ju såklart klättra upp i igen (om man tränat), men val av kläder. Utrustning och säkerhetstänk bör bli detsamma. Var beredd med storskot hela tiden så är jag övertygad om att du kommer parrera ev. starka byar i tid. Man måste inte trimma max och försöka få ut allt ur ekipaget. Segla som en söndagspromenad så kommer det gå bra även när det blåser lite mer än de 3 m/s du varit ute i. Och sagt, viktigast är att titta på sjön, känna vinden etc på plats där och då innan du ger dig ut. Visar prognosen på stabil vindboch riktning då kommer nog inte mycket ändras den timme du är ute. Visar prognosen ökande så stå kanske istället över den dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad 26 April (redigerade) Prognoser för flera dagar kollar jag innan jag drar till Vänern från bostaden 11 mil bort. Har flera gånger bjudit på allvarliga ändringar, som t ex storm och åskväder. Söker färsk aktuell information hos kustvader.se. I norra Vänern nyttja jag denna: https://iot.mittnat.nu/dashboard/2e8be910-0fae-11ec-b51a-f370c24ba539?publicId=e47c04f0-106f-11ec-b51a-f370c24ba539 Anläggningen mäter i realtid och sitter monterad på Klackens fyr. - Ofta använder jag dessutom SMHI Radar med blixt. Har räddat mig undan, många gånger. Där ser man med stor noggranhet var t ex åskfront befinner sig, och vart den är på väg. Och med lite erfarenhet, då går det tidsmässigt bestämma t ex när åskan drar igång på allvar. Använder den året runt även i andra aktiviteter, som t ex jakt, fiske mm mm. Redigerad lördag kl 14:29 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad 26 April Många bra tips! Kul med ett aktivt forum med hjälpsamma medlemmar så här för en rookie🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 523 Postad lördag kl 15:48 Vi är alla olika men att åka ut och lära sig segla ensam i en jolle när vattnet är kallt tycker jag är olämpligt. Min erfarenhet av detta är från min ungdom och kapsejsning i åtta gradigt vatten. Kompisen, han hade seglingsvana, hade köpt en Collibrijolle och vi skulle testa den. Det gick bra i en halvtimma men då kom det en körare som säkert var tre-fyra ggr så mycket vind som det varit tidigare. Vi hann inte släppa på något utan det blev ett bad. Efter ca tio min i vattnet, hängandes på jollens centerbord, så kom kompisens pappa och en herre till med en eka och bistod oss. När jag skulle hiva mig upp i ekan var det omöjligt. Det fanns ingen kraft kvar i armarna och det kändes precis som på gymmet när man vill göra övningen en gång till med det händer ingenting. Vindprognoser kan vara vanskliga beroende på var man är. T.ex har SMHI en uppgift om Värmlandssjön men det kan vara vindstilla i norra delen och blåsa kuling 30M längre söder ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad lördag kl 17:10 Jo lite vanskligt kanske det är? Någon form av risk är jag ju liksom dom allra flesta beredd att ta. Men inte för stor såklart. Det är det jag försöker bena ut här. Hur stor är risken? Upplägget är ju en vad jag iaf tror vara ganska stabil båt, börja med bara ett segel att hålla reda på, inte släppa skotet, bara lättare vindar och sällskap är med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad lördag kl 17:17 (redigerade) TS Vart håller Du hus? Ang SMHI. Det Är prognoser de lämnar. Kolla på de ställen jag nämnde ovan också. Så får du bra koll för Närtid och även viss tid framåt. Redigerad söndag kl 15:45 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad lördag kl 18:07 Ska absolut kika👍 Jag har båten i Vänersborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 523 Postad lördag kl 19:00 51 minuter sedan skrev Kalle-bah: Ska absolut kika👍 Jag har båten i Vänersborg. Vänersborgsviken är inte att leka med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad lördag kl 19:08 Blåser det in från norr så blir det väldigt stökigt men som tur är tenderar det att oftast blåsa västligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 553 Postad söndag kl 14:00 19 timmar sedan skrev Kalle-bah: Jag har båten i Vänersborg. Do kan du kolla aktuell vid här, https://viva.sjofartsverket.se/station/5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad söndag kl 14:15 Perfekt! Tackar så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 62 Postad söndag kl 22:40 Ett tips är kanske att inte bara träna med storseglet utan också sätta försegel. Det är främst förseglet som ger fart framåt och seglingen blir annorlunda (bättre) och båten uppför sig annorlunda (bättre). Sedan är nog bästa tipset att försöka få med en seglingskunnig på en eller ett par träningsrundor, som också kan "läsa" vattnet och vinden samt ge de där nyckeltipsen på praktisk segling. Sedan skulle jag personligen ha mycket stor respekt för kallt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad måndag kl 05:50 "Friskt vågat, hälften vunnet" bör inte tillämpas i dessa sammanhang. Kan sluta med katastrof. Om det passar kan du ta dig upp till Skoghall och följa med ut på min Albin Cumulus någon dag. Så kan jag visa dig en hel del om segling. Hur jag förbereder mina seglatser o s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad måndag kl 06:27 Tack för ett väldigt generöst erbjudande! Jag har en segelveteran i närheten som ska följa med någon dag🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 3 Postad måndag kl 07:17 Jag har stor respekt för det kalla vattnet. Hade tänkt ut igår men avstod då det blåste en del. Tänker att är det bara ett par m/s så borde det vara ganska låg risk iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 205 Postad måndag kl 08:15 Var ute en vända igår, kort före in till hamnen från en ö. Lugnt och fint med svag vind. Strax när jag knutit fast, pendlade vinden upp mot 15 m/s. Detta hade jag hanterat... Men kanske inte som nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser