Kalle-bah 6 Postad 20 April Problem nr 1: Båten slet sig och har legat och skavt med fören mot bommen. Det har gått igenom färg gelcoat och iaf något lager glasfiberväv. Att den slet sig är en genant nybörjar klantning av mig, men frågan är hur allvarlig är skadan? Min tanke lite gelcoatspackel, slipa till lite och ett par lager färg på det medans båten ligger i sjön. Snygga till mer till hösten när båten är upptagen. Jag tänker att i fören är det inte ihåligt och lika tunna vägar som i resten av skrovet. Att strukturellt spelar det mindre/ingen roll. Vad tror ni? Problem nr 2: Båten tog in en hel del vatten när jag spolade av däcket före sjösättning. Fogade då om längs med hela relingslisten då fog saknades för det mesta och där det satt var det gammalt och slitet. Nu efter ett väldigt regningt och blåsigt dygn vid bryggan var det mycket vatten i den. Får foga lite mer vid genomföringar och sånt men undrar om det kan finnas andra orsaker? Det finns ett hål längst upp i bakkant på centerbordslådan. Kan det pressas upp vatten i lådan och ut där om det går lite vågor vid bryggan? Det finns ju även en bult som håller det fällbara centerbordet och den sitter ju mycket längre ner på lådan. Kan det komma in vatten där tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 20 April 50 minuter sedan skrev Kalle-bah: Problem nr 1: Båten slet sig och har legat och skavt med fören mot bommen. Det har gått igenom färg gelcoat och iaf något lager glasfiberväv. Att den slet sig är en genant nybörjar klantning av mig, men frågan är hur allvarlig är skadan? Min tanke lite gelcoatspackel, slipa till lite och ett par lager färg på det medans båten ligger i sjön. Snygga till mer till hösten när båten är upptagen. Jag tänker att i fören är det inte ihåligt och lika tunna vägar som i resten av skrovet. Att strukturellt spelar det mindre/ingen roll. Vad tror ni? Problem nr 2: Båten tog in en hel del vatten när jag spolade av däcket före sjösättning. Fogade då om längs med hela relingslisten då fog saknades för det mesta och där det satt var det gammalt och slitet. Nu efter ett väldigt regningt och blåsigt dygn vid bryggan var det mycket vatten i den. Får foga lite mer vid genomföringar och sånt men undrar om det kan finnas andra orsaker? Det finns ett hål längst upp i bakkant på centerbordslådan. Kan det pressas upp vatten i lådan och ut där om det går lite vågor vid bryggan? Det finns ju även en bult som håller det fällbara centerbordet och den sitter ju mycket längre ner på lådan. Kan det komma in vatten där tro? Svårt att komma med några vettiga synpunkter när du inte talar om vad det är för båt!! Gärna bilder som visar båt och detaljer som centerbord och det du fogat också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 20 April Det är en "ski breeze", byggd i oxeviken slutet 50-tal till mitten 60-tal. Var ute ve den nu igen och tömde 8-9L vatten samt undersökte lite mer. Det jag fogat är främst en relingslist av teak, samt lite andra detaljer. Jag kollade centerbordet där axeln går igenom och där verkade det torrt. Det stog fortfarande lite vatten på däck vid grejen man fäster "skotet?"🤔 (ursäkta, känner mig väldigt osäker på lingon än så länge😅) till förseglet, ungefär midskepps. Det var lite svårt att foga ordentligt där iom att prylarna till skotet sitter nära inpå relingslisten. Prylarna sitter med en rad rejäla skruvskallar. Käns som det kan vara idé att skruva bort och täta ordentligt där. När det blir så många liter vatten på ett enda regnoväder så borde det nästan vara läcka just där vatten ansamlas och inte på något ställe där det rinner fort förbi? Båten har en öppen sittbrunn med ett kapell spänt över. Det sitter tight och med fall från centrum och ut mot sittbrunnssargen, men jag noterade att visst skulle vatten kunna tränga sig in under och upp över sargen om det blåser tillräckligt hårt samtidigt som det regnar mycket. 8-9L vatten käns lite mycket bara för att det skulle vara förklaringen. Vad tros om skadan i fören då? Ok att fixa med gelcoatspackel ok färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 593 Postad 20 April 14 minuter sedan skrev Kalle-bah: Prylarna sitter med en rad rejäla skruvskallar. Käns som det kan vara idé att skruva bort och täta ordentligt där. Absolut! Att täta runt skruvskallar är ett måste. När du skruvar bort beslagen så se om du ser vad du har för distansmaterial. Är det någon sorts trä (oftast balsa) så är risken att trät sugit upp vatten och detta sedan har spritt sig utanför själva skruvhålet. Nu vill jag inte ”måla fan på väggen” men det är alltid bra att kolla sånt så man vet för ev framtida projekt. 17 minuter sedan skrev Kalle-bah: Vad tros om skadan i fören då? Ok att fixa med gelcoatspackel ok färg? Det ser ut som om en del av glasfibern har skavts bort men båtar från den tiden byggdes ofta med väldigt tjocka skrov och speciellt i fören brukar det vara gott om glasfiber så det borde gå att fixa med spackel. Om det är möjligt kan du titta inifrån och se om det lyser nästan helt igenom. Då får du lägga lite glasfibermatta också. Det brukar alltid lysa igenom även ganska tjocka skrov men där får du kanske jämföra med andra ställen på båten för att avgöra behovet. Generellt så brukar båtar läcka vid genomföringar, beslag och ibland genom kapell som inte alltid är helt vattentäta. Kan vara ett ganska omständigt letande innan man hittat alla ställen det läcker på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 720 Postad 20 April (redigerade) Som @Rascal skriver - omöjligt att ge några råd utan bilder och lite mer detaljer. I synnerhet om båtmodellen är ovanlig så är bilderna ännu viktigare. Inte minst på vad det är du gjort och inte. 34 minuter sedan skrev Kalle-bah: Det jag fogat är främst en relingslist av teak, samt lite andra detaljer Att du fogat om relingslisten och att du tänker foga lite mer "vid genomföringar och sånt" gör i alla fall inte mig klokare. Genomföringar fogar man normalt inte efteråt, de fogas/tätas vid (om)montering. 34 minuter sedan skrev Kalle-bah: Jag kollade centerbordet där axeln går igenom och där verkade det torrt Vilken axel går igenom centerbordet ? 2 timmar sedan skrev Kalle-bah: Det finns ju även en bult som håller det fällbara centerbordet och den sitter ju mycket längre ner på lådan. Kan det komma in vatten där tro? Som sagt - bilder. Annars är det väldigt svårt att förstå. Sedan är alla båtar olika, och din har uppåt 70år på nacken. Den kan ha vilka fel och läckage som helst som inte alls är typiska för modellen. Men som man med sunt förnuft och bedömning av just ditt exemplar kan få mycket bättre förståelse för. Och den som kan göra det bäst är du själv. Om det är så mycket som en hink vatten som kommer in per dygn borde det ju synas var det är blött. I synnerhet om det kommer uppifrån. Om det inte syns nu, så tejpa upp ett par pappersark eller bitar av på misstänkta ställen och dra ett streck med vattenlöslig tuschpenna på papperet. Om/när vatten passerat så har du ett utsmetat streck. Även om det hunnit torka. Redigerad 20 April av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 20 April Nu är jag hemma igen och har inga bra bilder. Med "axeln" menar jag den som själva centerbordet sitter fast med. Det är fällbart. Tack för fina tips! Det käns lite bättre nu och jag ska nog få ordning på det. Jo båten käns minst sagt solid. Mycket glasfiber och tittar man inifrån så möts inte sidorna i en spets, utan det är några cm platt det sista. Antar att stäven är solid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 605 Postad 21 April 7 timmar sedan skrev IngemarE: Om det inte syns nu, så tejpa upp ett par pappersark eller bitar av på misstänkta ställen och dra ett streck med vattenlöslig tuschpenna på papperet. Om/när vatten passerat så har du ett utsmetat streck. Även om det hunnit torka. Andra tillvägagångssätt på samma tema: Lägg rutor av toapapper på ställen där du tror att det läcker. Det syns direkt vilka rutor som blibit blöta. Använd färgade gatukritor (https://www.clasohlson.com/se/Gatukritor/p/31-5416) och dra streck direkt på plasten så ser du var kritan tvättats bort. Det blir inte sällan nya små läckage på äldre båtar och till dess man hittat orsaken kan man suga upp vattnet med vanliga blöjor. Det funkar tyvärr dåligt om det läcker in flera liter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 605 Postad 21 April 9 timmar sedan skrev Kalle-bah: Min tanke lite gelcoatspackel, slipa till lite och ett par lager färg på det medans båten ligger i sjön. Är skrovet målat kan du ta nästan vilket polyesterspackel som helst. Det blir billigare än gelcoatspackel om du ändå ska måla ovanpå. Om skrovet inte är målat utan har gelcoat ytterst så använd gelcoatspackel. Det svåra är att hitta rätt kulör. Då ska du inte måla utanpå, utan våtslipa lagningen med allt finare våtslippapper och slutligen rubba, polera och vaxa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 21 April Ang efterfrågade bilder. Du har väl kamera i mobilen, eller sitter du hemma o knappar på en dator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 21 April Händer att jag knappar dator😁, men jo har ju mobil med kamera förstås. Det är en bit mellan hem och båt bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 21 April Har köpt gelcoatspackel, men lite kallt för det nu väl? Bäst att hålla sig över 10 grader iaf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 155 Postad 23 April Cool båt! Ski-breeze är verkligen före sin tid! Har du funderat över kapellet, det är inte där vattnet kommer in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 23 April Det är inte omöjligt att det tar sig in lite men har svårt att se att sådana mängder ska göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-bah 6 Postad 23 April Efter att ha kladdat ordentligt med fogmassa kollade jag båten igen igår. Hittade ca 3dl vatten. Vet inte riktigt hur mycket det hade regnat, men inte jättelite iaf. Kan man tro att dom 3dl möjligen kan vara kondensvatten? Hittade inga spår av vatten alls på insidan skrovet, annat än dom 3dl i botten då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 605 Postad 23 April 13 timmar sedan skrev Kalle-bah: Kan man tro att dom 3dl möjligen kan vara kondensvatten? Nej, det är inte särskilt troligt. Då skulle alla båtar mer eller mindre ofta få många deciliter vatten i kölsvinet på några dagar och det skulle vara vått på skrovsidorna invändigt som om du just spolat av dem. Använd någon av pappersmetoderna eller kritmetoden som beskrivits tidigare i tråden så hittar du läckan/läckorna till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser