Comfort_26 0 Postad lördag kl 12:21 Hej om någon vet jag i höstas tappade jag djupmätaren och beställde ny givare men nu när båten sjösatts har jag samma problem kan det vara för grunt vatten? Vänern har extremt lågt vattenstånd för tillfället jag har bara kikat i hamn än så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 014 Postad lördag kl 14:43 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Comfort_26: Hej om någon vet jag i höstas tappade jag djupmätaren och beställde ny givare men nu när båten sjösatts har jag samma problem kan det vara för grunt vatten? Vänern har extremt lågt vattenstånd för tillfället jag har bara kikat i hamn än så länge Knappast för grunt vatten. Ibland kan ekolod ge instabila värden om botten är väldigt dyig så känslighetsfunktionen i ekolodet blir förvirrad. Om du tidigare haft stabila värden i hamnen så torde inte dyig botten vara felet. Har du kollat att kablarna i plottern sitter korrekt fastskruvade? Om felet inte är kablarna så finns nog felet tyvärr i plotterns ekolodsmodul. Försök låna ett ekolod av ungefär samma årgång och testmontera det i båten för att se om det fungerar bättre. En programvaruuppdatering av plottern kan ibland lösa det om det blivit något knas i plotterns programvara. Du kan läsa på Garmin hemsida hur du uppdaterar programvaran. Det brukar vara att skaffa ett tillräckligt stort SD-minneskort som laddas med ny programvara i datorn för att sedan stoppas in i plottern där sjökorts-SD-kortet sitter o sedan starta om plottern. Var bara försiktig så du inte raderar sjökortet. (Är det nmea0183 eller nmea 2000 i din plotter?) Det verkar vara en fyrpolig kontakt i plottern för att ansluta ekolodgivaren. Då är det sannolikt nmea0183-kommunikation. På Garmin hemsida finns manual med hur du ställer in rätt ekolodsgivare i plottern. Kolla den sidan i plottern så kan du kanske få det att fungera. https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-CDD85099-F5B6-41B4-84D1-524AE6475690/SV-SE/GUID-0A368EF1-2906-4159-B7B0-DAF05D3ADFDE.html Redigerad lördag kl 14:52 av Lintott Lagt till om inställning för ekolodsgivare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad lördag kl 19:51 Om detta inte hjälper, föreslår jag att du ringer Garmin Support. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser