Aqvila 0 Postad fredag kl 15:56 Hej Som ni kan se på bilderna har vi lite att göra Bör vi slipa ner allt å börja från start? Slipa rent olja och därefter lack? Kan man bli av med den svarta "sprickbildningen" på träet? Vår tanke var att lägga på olja först och därefter enfantes lack x antal lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad fredag kl 16:49 (redigerade) 59 minuter sedan skrev Aqvila: Hej Som ni kan se på bilderna har vi lite att göra Bör vi slipa ner allt å börja från start? Slipa rent olja och därefter lack? Kan man bli av med den svarta "sprickbildningen" på träet? Vår tanke var att lägga på olja först och därefter enfantes lack x antal lager. 1/ Skrapa bort lacken, gärna med hjälp värme 2/ Slipa för jämn och fin yta 3/ Olja med rå linolja och terpentin 50/50 4/ Betsa till önskad ton 5/ Lacka 10 lager, dom första utspädda, slipa mellan lagren för fäste och jämnhet Därefter nedmattning/slipning + 1 nytt lager lack varje år för att slippa totalrenovering igen. Redigerad fredag kl 16:59 av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 40 Postad igår kl 08:01 Olja inte där det är plywood! Jag skulle undvika rå linolja speciellt om du har ont om tid, kokt går oftast bra men bara på homogent trä. Lägg första lagren fernissa utan mellanslipning. Går mkt väl att lägga 2 lager, slipa och sedan lägga 2 lager till. Max 1 dygn mellan lager utan mellanslipning. Mycket av det du visar är inredning, där räcker 4 lager för att få en hyfsad yta, lägg på ngt lager eller 2 nästa år. Ytor utsatta för väder och vind behöver några lager till. Krakelarad fernissa behövar tas bort, gärna med värmepistol och skrapa, var försiktig så att du inte skrapar igenom ytfaner på plywood. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad igår kl 08:20 17 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Olja inte där det är plywood! Jag skulle undvika rå linolja speciellt om du har ont om tid, kokt går oftast bra men bara på homogent trä. Lägg första lagren fernissa utan mellanslipning. Går mkt väl att lägga 2 lager, slipa och sedan lägga 2 lager till. Max 1 dygn mellan lager utan mellanslipning. Mycket av det du visar är inredning, där räcker 4 lager för att få en hyfsad yta, lägg på ngt lager eller 2 nästa år. Ytor utsatta för väder och vind behöver några lager till. Krakelarad fernissa behövar tas bort, gärna med värmepistol och skrapa, var försiktig så att du inte skrapar igenom ytfaner på plywood. Aah okej bilden med fönstret ja där kan det vara plywood. Sittbrunnen som är på det andra bilderna är massiv mahogny. Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad igår kl 08:26 13 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Jag skulle undvika rå linolja speciellt om du har ont om tid, kokt går oftast bra men bara på homogent trä Rå linolja sugs in i träet, ev överskott kan torkas bort med en trasa. Kokt linolja som ger överskott lämnar en hård yta som blir flammig beroende på att insugningen kan variera över ytan. Rå linolja behöver inte"torka" före lackning, stryk på och torka bort det som inte sugs in.Lacken består ju delvis av rå linolja så det förenar sig bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad igår kl 08:31 8 minuter sedan skrev Aqvila: Aah okej bilden med fönstret ja där kan det vara plywood. Sittbrunnen som är på det andra bilderna är massiv mahogny. Tack för tips! Även plywood mår bra av rå linolja dock inte så mycket som massivt trä eftersom skiktet är tunnare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad igår kl 08:40 30 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Max 1 dygn mellan lager utan mellanslipning Maxtiden är väldigt beroende på temperaturen när man lackar. När jag lackade i våras var det +4 i skjulet så jag kunde lacka mina 10 lager alla dagar vädret var torrt. Fukt är det stora faromomentet vid lackning inte låg temp som man skulle kunna tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 277 Postad igår kl 10:23 2 timmar sedan skrev Aqvila: Aah okej bilden med fönstret ja där kan det vara plywood. Sittbrunnen som är på det andra bilderna är massiv mahogny. Det är massivt trä i ruffen också på en P28. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 40 Postad 20 timmar sedan 8 timmar sedan skrev Rascal: Maxtiden är väldigt beroende på temperaturen när man lackar. När jag lackade i våras var det +4 i skjulet så jag kunde lacka mina 10 lager alla dagar vädret var torrt. Fukt är det stora faromomentet vid lackning inte låg temp som man skulle kunna tro. Jag menar utan mellanslipning. Lacka kan man göra även i minusgrader. Hyfsat onödigt med linolja på plywood, bättre med ngn polyurethanlack gärna 2k, viktigast här att mätta ändträ. Fast var ju tydligen knappt ngn plywood här, annars vanligt inombords. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 19 timmar sedan 52 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Jag menar utan mellanslipning. Lacka kan man göra även i minusgrader. Hyfsat onödigt med linolja på plywood, bättre med ngn polyurethanlack gärna 2k, viktigast här att mätta ändträ. Fast var ju tydligen knappt ngn plywood här, annars vanligt inombords. Jag tycker att det är lättare att få en jämn nyans på betsen om man oljar före 1-komponents vanlig lack. 2-komponents lack funkar ju inte så bra på massivt trä då den inte följer träets rörelser något vidare pga av sin hårdhet.Men den är ju slitstark och bra. Jag skulle nog välja att köra med samma typ av lack för att slippa skarvarna mellan olika lacker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 277 Postad 16 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Hyfsat onödigt med linolja på plywood Det är massivt trä i en P28, inte plywood. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser