Bojesper 5 Postad 20 April Hej! Säsongen är igång och en fråga som slagit mig. Hur gör samtliga som för sig i Vätterns vatten, använder ni offeranoder? må gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 213 Postad 20 April Har inombordare med rak rostfri axel. Glasfiberskrov. Bronspropeller, med zinkanod strax framför. Ser att anoden blir lite mer anfrätt för varje säsong... Kanske skulle göra mer nytta om jag haft drev. Ligger i Vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad 20 April 1 timme sedan skrev Bojesper: Hej! Säsongen är igång och en fråga som slagit mig. Hur gör samtliga som för sig i Vätterns vatten, använder ni offeranoder? må gott I Sötvatten rekommenderas användning av magnesiumanoder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 20 April 2 timmar sedan skrev Wildeside: I Sötvatten rekommenderas användning av magnesiumanoder. Tack det vet jag men samtidigt osäker på om folk faktiskt använder det i Vättern. Gör du det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 710 Postad 20 April (redigerade) Vanliga zinkanoder (eller från leverantör monterade anoder i aluminiumlegering) duger oftast bra, men man skall komma ihåg att täringen bara är en bråkdel av den i bräckt/salt vatten. Så de håller ofta i många, många år. Alla former av strömmar som orsakar metallvandring (även elektrolytisk korrosion) går enormt mycket trögare i sötvatten beroende på deess usla ledningsförmåga. I synnerhet i rena sjöar. Oron att anoden inte fungerar eftersom den inte tärs är väl det som skapat marknaden för magnesiumanoder. Men det är egentligen knappast nödvändigt, för spänningskedjan ser likadan ut oavsett vattentyp. Och ligger anoden lägre än det den skall skydda, ja då duger det. Zinkanoder kan dock ibland få en vitaktig beläggning i sötvatten. Men det är inte så isolerande som påstås, och avborstning årligen brukar räcka. På 20 år bytte jag motoranoder en gång i förra båten, och då var 75% kvar. Roderanod pch den på propellern bytte jag också en gång, men mer för att den höll på att lossna än att den var uppäten. På nuvarande båt (2021) ser alla zinkanoder fortfarande nya ut. Och det är alltså inget fel att de inte tärs. Inte så länge det inte finns några tendenser på täring på andra metaller (som anonden skall skydda). Redigerad 20 April av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 534 Postad 20 April Jag använder Mg‐anoder i Vänern. De håller ca 5 år medans Zn‐anoderna som fanns på när jag köpte båten inte påverkades alls. Mg kostar betydligt mer men det är det värt att få sova gott om natten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad 20 April 1 timme sedan skrev IngemarE: Vanliga zinkanoder (eller från leverantör monterade anoder i aluminiumlegering) duger oftast bra, men man skall komma ihåg att täringen bara är en bråkdel av den i bräckt/salt vatten. Så de håller ofta i många, många år. Alla former av strömmar som orsakar metallvandring (även elektrolytisk korrosion) går enormt mycket trögare i sötvatten beroende på deess usla ledningsförmåga. I synnerhet i rena sjöar. Och det är alltså inget fel att de inte tärs. Inte så länge det inte finns några tendenser på täring på andra metaller (som anonden skall skydda). Lite jobbigt att komma på att det tärt på metallen på motorn för att man inte köpt MG-anoder, då har ju skadan redan uppstått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad 20 April (redigerade) 2 timmar sedan skrev Bojesper: Tack det vet jag men samtidigt osäker på om folk faktiskt använder det i Vättern. Gör du det? Har aldrig haft båt i Vättern, men använder MG-anoder när jag har haft båt i sötvatten. Redigerad 20 April av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 393 Postad 20 April (redigerade) 2 timmar sedan skrev IngemarE: Vanliga zinkanoder (eller från leverantör monterade anoder i aluminiumlegering) duger oftast bra, men man skall komma ihåg att täringen bara är en bråkdel av den i bräckt/salt vatten. Så de håller ofta i många, många år. Alla former av strömmar som orsakar metallvandring (även elektrolytisk korrosion) går enormt mycket trögare i sötvatten beroende på deess usla ledningsförmåga. I synnerhet i rena sjöar. Oron att anoden inte fungerar eftersom den inte tärs är väl det som skapat marknaden för magnesiumanoder. Men det är egentligen knappast nödvändigt, för spänningskedjan ser likadan ut oavsett vattentyp. Och ligger anoden lägre än det den skall skydda, ja då duger det. Zinkanoder kan dock ibland få en vitaktig beläggning i sötvatten. Men det är inte så isolerande som påstås, och avborstning årligen brukar räcka. På 20 år bytte jag motoranoder en gång i förra båten, och då var 75% kvar. Roderanod pch den på propellern bytte jag också en gång, men mer för att den höll på att lossna än att den var uppäten. På nuvarande båt (2021) ser alla zinkanoder fortfarande nya ut. Och det är alltså inget fel att de inte tärs. Inte så länge det inte finns några tendenser på täring på andra metaller (som anonden skall skydda). Har funderat en del på detta senaste tiden. Båten ligger i älvvatten under säsongen, så i så sött vatten det kan bli, men eftersom båten varit i under vintern (i saltvatten) och förmodligen inte kommer att lyftas den här säsongen eller till vintern, så undrar jag hur illa det kan gå... Redigerad 20 April av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 710 Postad 21 April 8 timmar sedan skrev Wildeside: Lite jobbigt att komma på att det tärt på metallen på motorn för att man inte köpt MG-anoder, då har ju skadan redan uppstått. Spänningskedjan ändras inte beroende på salthalten i vattnet. Så en zinkanod skyddar lika bra/dåligt i söt- som saltvatten 😉 Enda anledningen att ha magnesium är möjligen om vattentypen gör att zinkanoden på kort tid blir alldeles överklädd av vitt (oxid ?), men det har jag aldrig upplevt som ett problem i Vättern. Tror f.ö. det går minst 20 båtar med zinkanoder på varje med magnesium i vår hemmahamn - om inte fler. Ersättare av Mg är dessutom svåra att få tag på till alla ställen på båten. 8 timmar sedan skrev raol: Har funderat en del på detta senaste tiden. Båten ligger i älvvatten under säsongen, så i så sött vatten det kan bli, men eftersom båten varit i under vintern (i saltvatten) och förmodligen inte kommer att lyftas den här säsongen eller till vintern, så undrar jag hur illa det kan gå... Troligen inga problem. Men aldrig fel att kolla hur de ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 393 Postad 21 April 39 minuter sedan skrev IngemarE: Troligen inga problem. Men aldrig fel att kolla hur de ser ut. Mm, men eftersom båten inte ska upp så blir det svårt... Jag hade en GoPro med vattentätt skal en gång men den har kommit bort. Inte sett den på åtta år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 472 Postad 21 April 13 minuter sedan skrev raol: Mm, men eftersom båten inte ska upp så blir det svårt... Jag hade en GoPro med vattentätt skal en gång men den har kommit bort. Inte sett den på åtta år. Ta kontakt med något dykcenter eller dykklubb och be om hjälp, det brukar alltid finnas någon som tycker det är kul att ta ett dopp och många dykare har en vattentät kamera och kan ta några bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 393 Postad 21 April 19 minuter sedan skrev Wildeside: Ta kontakt med något dykcenter eller dykklubb och be om hjälp, det brukar alltid finnas någon som tycker det är kul att ta ett dopp och många dykare har en vattentät kamera och kan ta några bilder. Har ingen budget för sånt. Nä, jag får hoppas att det inte är några problem. Nackdelen med inombordare, att det är saker permanent i vattnet. Där var det ju mycket bättre med förra båten där vi hade utombordare. Den var bara under vatten när motorn användes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser