Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025
damzi10

Vilken ska man välja? Båtköp

Rekommendera Poster

Hej! 
vill köpa en öppen styrpulpet med en motor på 50-60hk och har en budget på 120.000 Max men skulle helst vilja landa på 80-100k

har nu kollat på båtar runt 4-6m som ska vara enkla att köra samt bra kvalite och då är min fråga vad ska man välja? Vad har ni för tips?

tips på modeller?

Yamarin

HR

Ryds

Terhi

Uttern

Bella

har kollat lite på tex HR442, UtternS45, Yamarin 46SC

tar gärna emot tips ifrån er, vad får man mest båt för pengarna?

vilka 4 takts motorer bör man köpa och inte köpa?

vad är många gångtimmar för en utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor på en gång…

Jag köpte år 2000 en ny Yamarin 490 med en 50 hk Yamaha på och för ca 5 år sedan var motorn slut. Den hade värmenypt sa mecken. Sålde motorn (alldeles för billigt) och lät sätta på en Selva 70 hk 4-takt vilket i grunden är en Yamaha.
Båten tycker jag är alldeles utmärkt om man är 1-4 pers ombord med 70 hk. Med 50 blev det lite trögt om man var fler än 3 vuxna. Men båten har bra byggkvalitet och ett väldigt bra skrov för de vatten (Stockholms skärgård) där jag håller till. Visserligen är en 70 hk 4-takt lite för tung för båten så sitter man tre man där bak och ingen fram så kommer det in vatten via självlänsarna men det försvinner när man kommer upp i planing.

Var håller du till? Vilka vatten man färdas på spelar stor roll för vad som är en bra båt och inte.

Mitt tips skulle vara en äldre båt, gärna Yamarin 490, med en nyare motor samt, kanske det viktigaste, nära till en verkstad som kan serva/laga din motor. Märke på motorn spelar större roll än märket på båten men flera av de du nämner bygger i första hand båtar för insjöar så var du håller till spelar alltså stor roll.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade kollat på Ryds 510. Jag gillar Ryds p g a höga fribord, bra stabilitet i gången och väldigt trevlig att köra. Våran lillebåt idag är en Ryds 480, med en 30 hk Tohatsu 4-takt. Gillar den skarpt. Skulle jag gå upp ett steg, blir det 510. Bra i budget och ser mycket trevlig ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor i Nyköping så har Östersjön precis vid mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Många frågor på en gång…

Jag köpte år 2000 en ny Yamarin 490 med en 50 hk Yamaha på och för ca 5 år sedan var motorn slut. Den hade värmenypt sa mecken. Sålde motorn (alldeles för billigt) och lät sätta på en Selva 70 hk 4-takt vilket i grunden är en Yamaha.
Båten tycker jag är alldeles utmärkt om man är 1-4 pers ombord med 70 hk. Med 50 blev det lite trögt om man var fler än 3 vuxna. Men båten har bra byggkvalitet och ett väldigt bra skrov för de vatten (Stockholms skärgård) där jag håller till. Visserligen är en 70 hk 4-takt lite för tung för båten så sitter man tre man där bak och ingen fram så kommer det in vatten via självlänsarna men det försvinner när man kommer upp i planing.

Var håller du till? Vilka vatten man färdas på spelar stor roll för vad som är en bra båt och inte.

Mitt tips skulle vara en äldre båt, gärna Yamarin 490, med en nyare motor samt, kanske det viktigaste, nära till en verkstad som kan serva/laga din motor. Märke på motorn spelar större roll än märket på båten men flera av de du nämner bygger i första hand båtar för insjöar så var du håller till spelar alltså stor roll.

Lycka till med båtköpet!

Nyköping

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kollat på yamarin, ryds, uttern eller finnmaster i den storleksklassen. Desto nyare motor är att föredra. Går att hitta många fina båtar nu för en billig slant pga börsen skulle jag gissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Aders:

Jag skulle kollat på yamarin, ryds, uttern eller finnmaster i den storleksklassen. Desto nyare motor är att föredra. Går att hitta många fina båtar nu för en billig slant pga börsen skulle jag gissa.

Om jag får fråga dig, vad är nyare för dig?

2018 med 100 gångtimmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev damzi10:

Om jag får fråga dig, vad är nyare för dig?

2018 med 100 gångtimmar?

Nu är det ju inte mig du frågar men jag brukar jämföra med bilar. En bil som är tex 10 år betraktar de flesta som en äldre bil och detsamma gäller båtmotorer. Båtmotorer kan man säga går med max gaspådrag på ettans växel i uppförsbacke hela tiden och får ofta utstå ett betydligt saltare liv än bilar. Bara som jämförelse.

(Visst finns det båtmotorer, utombordare, som lever väldigt länge men det kräver oftast bra vård och denna vård är det tyvärr ganska få båtägare som orkar med eller förstår vikten av.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 478 GTI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj ingen där man sitter på aktertoften och kör, de är obekväma.

Välj en med mittpulpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Välj ingen där man sitter på aktertoften och kör, de är obekväma.

Välj en med mittpulpet.

Ju längre akterut styrplatsen är placerad desto mindre stötar blir det för föraren i mindre, planande, båtar. (Talar för en styrplats från aktertoften.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte stötar jag tänker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...