Aton 4 Postad 10 April Har seglat på västkusten och byggt toalettsystemet så det spolar med färskvatten. Jättebra och helt luktfritt om man sköter om det hela. Men, det drar också rätt så mycket färskvatten som alltid blir en bristvara. Det är alltid den enda anledningen att gå in till en marina för att fylla på vatten. Nu är vi på östkusten och jag tror inte det är något problem att spola med sjövatten om man tömmer septitanken någorlunda ofta (alltid när man lämnar båten förstås). Så då återstår frågan vilken pump man ska ha? Vilket flöde behövs för att spola en toa? Då man nuförtiden ofta behöver gå upp på natten så är det också väsentligt att den är så tyst som möjligt. Någon som har tips här? Bilder från eltoa installation för ett par år sedan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 017 Postad 10 April 1 timme sedan skrev Aton: Har seglat på västkusten och byggt toalettsystemet så det spolar med färskvatten. Jättebra och helt luktfritt om man sköter om det hela. Men, det drar också rätt så mycket färskvatten som alltid blir en bristvara. Det är alltid den enda anledningen att gå in till en marina för att fylla på vatten. Nu är vi på östkusten och jag tror inte det är något problem att spola med sjövatten om man tömmer septitanken någorlunda ofta (alltid när man lämnar båten förstås). Så då återstår frågan vilken pump man ska ha? Vilket flöde behövs för att spola en toa? Då man nuförtiden ofta behöver gå upp på natten så är det också väsentligt att den är så tyst som möjligt. Någon som har tips här? Bilder från eltoa installation för ett par år sedan... Jag har manuell toa o är ostkustseglare som använder sjövatten i toan så här är mina erfarenheter: Det är inga problem att använda sjövatten för spolningen. Problemet med sjövattenspolning kommer när du inte använder toan på några dagar. Det finns smådjur/alger/växter i sjövattnet som ruttnar när det står stilla. Då börjar det lukta lite om toan. För att lösa detta problem så är det bara att slå i o pumpa ut lite färskvatten innan du lämnar båten så slipper du problemet (jag brukar använda handduschen jag har på toan). Ett annat problem är att det (i alla fall med min manuella pump) ibland följe med fiskyngel som fastnade inne i toan (satte sig i utloppshålen) och när de ruttnade så luktade det vedervärdigt. Jag monterade en enkel sil som var lätt att rensa på inloppet och så var problemet löst (sätt inte sil på trycksidan - då ökar läckagerisken). Om du ska ansluta till tryckvattenpumpen så sitter det vanligtvis en sil på dess inlopp. Jag har både färsk- o sjövattenpump av modell ParMax. De bullrar en del. För att inte störa så sitter mina pumpar (så klart gummiupphängda men det är originalmonteringen) inne under handfatet på toaletten. Där är de inte i närheten av kojerna och jag tror inte någon har störts av när de går nattetid för handtvätt (de hörs svagt in i salongen när de körs dagtid). Om du ska göra nyinstallation av sjövattenpump så välj gärna en kraftigare pump, då kan den merutnyttjas som spolpump för t.ex. däcksspolning. På ostkusten med lägre salthalt så fungerar det bra att spola med sjövatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aton 4 Postad 10 April 1 timme sedan skrev Lintott: Jag har manuell toa o är ostkustseglare som använder sjövatten i toan så här är mina erfarenheter: Det är inga problem att använda sjövatten för spolningen. Problemet med sjövattenspolning kommer när du inte använder toan på några dagar. Det finns smådjur/alger/växter i sjövattnet som ruttnar när det står stilla. Då börjar det lukta lite om toan. För att lösa detta problem så är det bara att slå i o pumpa ut lite färskvatten innan du lämnar båten så slipper du problemet (jag brukar använda handduschen jag har på toan). Ett annat problem är att det (i alla fall med min manuella pump) ibland följe med fiskyngel som fastnade inne i toan (satte sig i utloppshålen) och när de ruttnade så luktade det vedervärdigt. Jag monterade en enkel sil som var lätt att rensa på inloppet och så var problemet löst (sätt inte sil på trycksidan - då ökar läckagerisken). Om du ska ansluta till tryckvattenpumpen så sitter det vanligtvis en sil på dess inlopp. Jag har både färsk- o sjövattenpump av modell ParMax. De bullrar en del. För att inte störa så sitter mina pumpar (så klart gummiupphängda men det är originalmonteringen) inne under handfatet på toaletten. Där är de inte i närheten av kojerna och jag tror inte någon har störts av när de går nattetid för handtvätt (de hörs svagt in i salongen när de körs dagtid). Om du ska göra nyinstallation av sjövattenpump så välj gärna en kraftigare pump, då kan den merutnyttjas som spolpump för t.ex. däcksspolning. På ostkusten med lägre salthalt så fungerar det bra att spola med sjövatten. Tack för delning av erfarenheter, mycket värdefullt. Sil och kanske ett filter ska jag absolut tänka på. Min färskvattenpump sitter monterad i motorutrymmet så satsar på att få in nästa pump där också. Men trots allt låter den som sitter där en hel del. Bifogar en bild på bef. fvp från JABSCO (Sensor max 17). Tanken med flera användingsområden kan ju vara intressant förstås men fråga är om inte en större pump som klarar avspolning också låter mer vid toaspolning? De flesta pumpar verkar vara av membrantyp med återcirkulering, dvs de går kontinuerligt på ett varvtal och pulsar vid lägre flöde. Eller finns det alternativ med variabelt varvtal tro? Funderar också vad som händer på toan om det blir för högt flöde/tryck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 114 Postad 20 April Jag har en eltoa och dom låter, alla sorter låter men olika mycket. Men toan är ju viktig så jag tycker att jag har accepterat ljudet nu efter en säsong med eltoan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 437 Postad 21 April En fördel med söt/färskvatten vid spolning av urin är att det inte bildas urinsten vilket sätter igen slangar och bygger inne i septitanken. Köpt prylar för att spola med färskvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 543 Postad 22 April 9 timmar sedan skrev skippeer: En fördel med söt/färskvatten vid spolning av urin är att det inte bildas urinsten vilket sätter igen slangar och bygger inne i septitanken. Köpt prylar för att spola med färskvatten. Aha. Tack för den infon. Jag har undrat över varför så många talar om urinsten och problem och mitt system har alltid varit som nymonterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser