Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
Comfort4

bottenfärg

Rekommendera Poster

Kollar man status på KEMI verkar det gå åt hållet att vi får leva med produkter med max 15% koppar inom de närmsta åren. Alla färger över 15% koppar har ett datum för försäljnings/ användningsförbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Kollar man status på KEMI verkar det gå åt hållet att vi får leva med produkter med max 15% koppar inom de närmsta åren. Alla färger över 15% koppar har ett datum för försäljnings/ användningsförbud.

Inte för västkustfärger i alla fall. Mest Jotun-färger och nån till som upphört. Micron Superior med drygt 31 % koppar finns med, t ex.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen erfarenhet alls av saltvatten förutom några dagar. Håller enkom till i Vänern i övrigt. Besökt mer än 140 öar och hamnar.

Bottenrollade för några år sedan med Tikkurila RM40.

Ingen påväxt alls sedan dess.

- Kan väl hoppas att inte allt för många immigrerar in till Vänern, till följd av brist på ordentlig färg.

Tvätt varje vecka, kan jag inte tänka mig.

Sånt har jag inte tid med.

Då får det bli en hjulbracke i stället.

Gillar när det är glest mellan skutorna. Räcker om man ser typ 3-5 ute på öppet vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2024-12-25 vid 19:32 skrev raol:

Nja, jag tror inte det. Vi ser ju att de första redan förbjudits. Det beror inte på andra tillsatser, för samma färger men utan koppartillsatsen finns kvar. Övriga komponenter är ändå bara strukturella för att färgen ska sitta på plats, ha en viss hårdhet och sen pigment på det. Koppar, den verksamma substansen, är skillnaden.

Så kopparfärgerna kommer att bli förbjudna så fort alla processer enligt det nya regelverket genomförts. Inget tyder på nåt annat.

Begriper inte varför du tror detta. Jotun har fått sina färger (i alla fall de mörka nyanserna, de som innehåller kopparoxid) godkända enligt det nya EU-regelverket, eller snarare EES-regelverket. De fick färgerna godkända i Norge för drygt ett år sedan. Norge är med i EES, vilket gör att de därefter har kunnat få detta godkännande godtaget även i sju andra länder hitills, däribland Danmark, Tyskland, Estland och Lettland. I Danmark har de dock lagt till ett nationellt förbehåll, "endast för professionellt bruk", dvs privatpersoner får inte måla själva (men proffs får måla privatägda fritidsbåtar).

Det nya EU-gemensamma regelverket tillåter alltså bevisligen kopparbaserade bottenfärger. Varför Jotun sedan valt att dra tillbaka sin ansökan om att få detta godkänt även i Sverige är inte lätt att begripa. De hävdade i media att de fått någon slags besked under hand om att giftfärger för fritidsbåtar inte skulle godtas överhuvudtaget i Sverige, men detta var innan de ens fått färgerna godkända i Norge, och de påstod också att det på något sätt skulle vara den svenska Kemikalieinspektionen som var ansvariga för deras ansökan, vilket inte stämmer. Man kan också fråga sig varför de inte helt enkelt väntade på att få ett formellt avslag från KemI, de hade ju troligen kunnat överklaga det i så fall. Deras norska godkännande gäller ju för övrigt också fartyg i yrkessjöfart, så även om det påstådda beskedet om avslag för användning på fritidsbåtar hade varit helt riktigt så är det fortfarande konstigt. Vi får se hur de andra färgtillverkarna gör, alla väntar på godkännande enligt det nya regelverket, Jotun råkade bara vara först ut.

VC17 fick däremot avslag enligt det nya EU-gemensamma regelverket. Färgen är visserligen kopparbaserad men har ett kemiskt annorlunda verkningssätt, det är i formell mening en annan verksam substans än i Jotuns färger (kopparflingor behandlade med alifatisk syra vs koppar(I)oxid). Detta befanns ha oacceptabla miljörisker vid applicering på fritidsbåtar.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar inte förstå att det är svenska myndigheter som bestämmer i Sverige. Du nämner själv det danska förbehållet (som i praktiken är ett förbud, för inte mer än några alldeles för rika idioter skulle betala för att få botten målad - lägga ut många tusentals, tiotusentals, kronor för nåt man kan göra gratis på några timmar!). Det finns inget som hindrar den svenska myndigheten från att bestämma att vissa inte får användas. Det är helt självklart att giftiga bottenfärger kommer att bli otillåtna i Sverige på sikt. Frågan är om det sker inom fem år, inom tio år eller om vi får lite längre respit än så. Men det är bra att ha det med sig att det kommer att ske, så man inte står där med en oanvändbar, och osäljbar, båt 2035-2040.

Offren blir bobara deplacementsbåtar från Öresund till norska gränsen. De kommer i praktiken bli omöjliga att använda utan giftiga bottenfärger. Snabbare motorbåtar kan använda färg som är hal så påväxten släpper med fart, eller bottendukar vid hamnplatsen. Mindre båtar kan lyftas ur på kärra eller vagn mellan användningstillfällena, eller enkelt lyftas så ofta för rengöring att det är oproblematiskt.

Och eftersom inte alla drabbas, ser myndigheten det som en acceptabel förlust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev raol:

Det är helt självklart att giftiga bottenfärger kommer att bli otillåtna i Sverige på sikt.

Nä, det tycker jag verkligen inte är självklart. Du påstår det helt taget ur luften.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev kblomster:

Nä, det tycker jag verkligen inte är självklart. Du påstår det helt taget ur luften.

Du förstår inte det? Jag hoppas du har en billig båt, så förlusten blir minimal när du ser att jag fick rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev raol:

Du förstår inte det? Jag hoppas du har en billig båt, så förlusten blir minimal när du ser att jag fick rätt.

Brukar inte fästa så stor vikt vid domedagsprofeter som av en eller annan anledning hävdar att jorden går under inom 5-10 år, så jag är inte särskilt orolig.

Men även om du skulle få helt rätt så seglar jag nog glatt vidare ändå, utan giftig bottenfärg, och det tror jag nog många andra gör också.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev kblomster:

Brukar inte fästa så stor vikt vid domedagsprofeter som av en eller annan anledning hävdar att jorden går under inom 5-10 år, så jag är inte särskilt orolig.

Men även om du skulle få helt rätt så seglar jag nog glatt vidare ändå, utan giftig bottenfärg, och det tror jag nog många andra gör också.

Segla vidare, i 0.7 knop när det blåser styv bris...

Det hela är väldigt enkelt. Se på utvecklingen för bottenfärger och vad som har varit tillåtet och hur det gradvis stramats åt. Vad får dig att tro att den trenden, som drivs av myndigheten som har ansvar och ensam beslutanderätt i frågan, skulle brytas just nu? Nej, naturligtvis kommer den att fortsätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev raol:

Segla vidare, i 0.7 knop när det blåser styv bris...

Det hela är väldigt enkelt. Se på utvecklingen för bottenfärger och vad som har varit tillåtet och hur det gradvis stramats åt. Vad får dig att tro att den trenden, som drivs av myndigheten som har ansvar och ensam beslutanderätt i frågan, skulle brytas just nu? Nej, naturligtvis kommer den att fortsätta.

Visste inte att KemI hade makten att bestämma över riksdag och regering, det var nytt för mig. Skämt åsido så är detta självklart en politisk fråga, myndigheten existerar naturligtvis inte i ett vakuum och besluten är knappast inristade i stentavlor likt de tio budorden. Jag kan absolut tänka mig att reglerna kommer bli mer restriktiva, restriktivare i Sverige än på andra håll, och kanske förbjuds giftfärger på ostkusten. Ett totalförbud verkar dock för mig extremt osannolikt mot bakgrund av att ett flertal andra länder kring Östersjön redan godkänt kopparbaserade färger enligt samma EU-regelverk som myndigheten har att tillämpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev kblomster:

Ett totalförbud verkar dock för mig extremt osannolikt mot bakgrund av att ett flertal andra länder kring Östersjön redan godkänt kopparbaserade färger enligt samma EU-regelverk som myndigheten har att tillämpa.

Jag tror att båtlivet kommer att gå under! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...