Makro 1 301 Postad 10 Februari 2025-02-08 vid 17:46 skrev Hybro: Äre fel m a o att använda fotogen? Eftersom HVO är billigare och luktar mindre vid förbränning och sannolikt är bättre miljömässigt ser jag ingen anledning att använda fotogen. Men det verkar ju inte funka i alla apparater tydligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 21 Mars HVO har funkat bra vid några tester av värmaren i vinter. Det blir samma temperatur som med fotogen både på den inblåsta luften och på avgaserna och värmaren startar som vanligt. Sot bör vara ett mindre problem med HVO jämfört med fotogen, men jag borde låna en sottalsmätare och kontrollera detta. Den enda skillnaden jag märkt är att avgaserna inte luktar fotogenavgaser är mer eller mindre luktfria. Det återstår att se om det blir några negativa långtidseffekter, men det har jag svårt att sa att det ska bli. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 21 Mars 2025-02-10 vid 00:16 skrev speljakt: Ännu en trådkapning: Jag hör till den glesnande skara som fortfarande lagar mat ombord på fotogenkök, Optimus 155. Körs normalt på lysfotogen från Biltema à 50 kr/lit (förvärmning med T-röd/etanol). Har tankat HVO till inombordaren de senaste säsongerna och skulle gärna använda samma bränsle i byssan. Någon som provat? Något som talar för att det inte skulle funka? Nej, jag kan inte se att något talar emot att HVO ska funka bra i ditt fotogenkök. Det som talar emot är möjligen att HVO har högre flampunkt än fotogen. Fotogen, 40 - 70°C HVO, 60 - 100°C Flampunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger så mycket brännbar ånga att den kan antändas. När du förvärmer med etanol kan inte ensraka tiotals grader påverka tycker jag och i vår värmare funkade ju antändningen så det borde funka i ditt fotogenkök också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 300 Postad 21 Mars (redigerade) OT Gasolspis. Eberspäsher diesel luftvärmare, som jag liksom motorn kör på sjömacksdiesel. Samma tank. Bytt glödnät runt glödtiftet 2 ggr på 15 år. Nyttjar värmaren typ 40 nätter per år. Isolerade luftslangar. Nöjd. BT Redigerad 21 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 6 Postad 20 Augusti 2025-03-21 vid 06:23 skrev Mackey: HVO har funkat bra vid några tester av värmaren i vinter. Har det blivit några skarpa tester under säsongen än så länge? Överväger också att pröva överge fotogen till förmån för HVO i vår Wallas 2400 också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 21 Augusti (redigerade) Ja, vi använder numera HVO i vår Wallas 1800 Sail och det funkar utmärkt. Inget annat än att byta innehåll i dunken/tanken har vi gjort. När man startar vår värmare, och det har jag känt på andra Wallasvärmare också, så luktade det lite lite fotogen tidigare, nu luktad det lite lite HVO vilket är mera som gatukökslukt än som fotogenlukt. Det luktar inte alls illa, bara annorlunda och lite mildare. Redigerad 21 Augusti av Mackey 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 6 Postad 25 Augusti 2025-08-21 vid 03:55 skrev Mackey: Ja, vi använder numera HVO i vår Wallas 1800 Sail och det funkar utmärkt. Tack, får bli att prova själv. Ingen antydan till ofullständig förbränning jämfört med fotogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 25 Augusti 3 timmar sedan skrev bovil: Tack, får bli att prova själv. Ingen antydan till ofullständig förbränning jämfört med fotogen? Nej, snarare tvärt om och det stämmer med vad som beskrivs av HVO också. Varför sägs HVO vara "sotfritt"? HVO100 är en produkt som kombinerar teknisk och miljömässig prestanda på ett mycket bra sätt. Förutom fördelen med en hög CO2-reduktion uppför sig produkten i vissa fall bättre, beträffande förbränning, köldprestanda och filtrerbarhet. Energiinnehållet är något mindre i jämförelse med Mk1 diesel, men det höga cetantalet (min 70) medför att den brinner mer effektivt. Den effektivare och renare förbränningen ger mindre sot i motor och reningssystem, som exempelvis påverkar partikelfilter med förbättrad livslängd. https://www.circlek.se/drivmedel/biodrivmedel#:~:text=Den effektivare och renare förbränningen,får man också skonsammare emissioner. Bättre arbetsmiljö HVO100 är helt luktfri och bryts ner betydligt snabbare än traditionell diesel vid eventuellt spill. Mer än 50% har brutits ner inom en månad. HVO100 avger heller inget svart sot och är fri från cancerogena ämnen. Vid förbränning reduceras partiklarna med 33%. https://colabit.se/hvo100/#:~:text=Bättre arbetsmiljö,förbränning reduceras partiklarna med 33%. Med HVO100 kan man sänka växtgasutsläppen från den egna verksamheten med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. HVO100 har också lägre utsläpp av andra luftföroreningar som partiklar, sot, kväveoxider och svavelföroreningar, en stor fördel för motorer och den lokala luftkvaliteten. https://bioenergitidningen.se/sa-funkar-det-med-hvo100/#:~:text=VARFÖR ÄR HVO BÄTTRE ÄN,motorer och den lokala luftkvaliteten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 117 Postad 10 Oktober HVO är att likställa med Diesel inte fotogen, så varför vill man prova då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 10 Oktober Ja jag ska definitivt testa i våra antika fotogenlampor vi har hemma, kan ju inte vara sämre än det skitet de kallar för lampolja eller lysfotogen. Hyllan som är ca 1 m ovanför denna lampa måste torkas av efter varje gång man har haft lampan tänd och trasan blir helt kolsvart. Även om vi flyttar ut lampan från hörnet så blir det svart men då i taket som är svårare att torka av. Vi har köpt lampolja, lysfotogen och allt vad det nu kallas idag men allt sotar och bränner upp veken snabbare än vad det gjorde för bara 10–15 år sedan. Köpte en lampolja och en lysfotogen på ett av lågprisvaruhusen som börjar BI och slutar MA och det var det sämsta, sämsta jag någonsin provat, luktade som lacknafta och sotade något fruktansvärt. En Stelton skeppslampa hade vi utomhus en vindstilla kväll och den blev totalförstörd och blev helt svart. Påpekade detta för deras "kundtjänst" men svaret jag fick var ett inklistrat standard-svar att man skall vända sig till varuhuset där man köpt produkten. Ni som har provat, går det lätt att tända? Har även en fotogenkamin ute i verkstan med batteritändning och glödtråd, funkar det där också? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 10 Oktober (redigerade) 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ni som har provat, går det lätt att tända? Har även en fotogenkamin ute i verkstan med batteritändning och glödtråd, funkar det där också? Nu har Wallasvärmaren gått på HVO hela säsongen utan problem. Den tänder som den ska, går som den ska och sotar som den ska (ingenting). Även fotogenlampan går bra på HVO och det är inga problem att tända den. Vi använder den rätt lite, så jag kan inte uttala mig om hur veken förbrukas, men den funkar att ha tänd. Min bedömning är att även en fotogenkamin med eltändning också ska gå bra på HVO. Det som ev. skulle talar något emot är möjligen att HVO har lite högre flampunkt än fotogen. Fotogen, 40 - 70°C HVO, 60 - 100°C Flampunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger så mycket brännbar ånga att den kan antändas. Om du har en glödtråd som antänder bränslet så bör det inte vara några svårigheter att tända kan jag tycka. Vår Wallas tänder ju bra. Luftbehovet vid förbränning av HVO är i det närmaste samma som för fotogen och värmevärdet är ganska lika, HVO ungefär 43 MJ/kg och fotogen varierar mellan 43 och 46 MJ/kg. HVO och fotogen är rätt lika när de brinner i öppen låga. Däremot upphör likheterna om de används för att driva förbränningsmotorer, men det vet du ju. Redigerad 10 Oktober av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 10 Oktober (redigerade) 8 timmar sedan skrev vega1959: HVO är att likställa med Diesel inte fotogen, så varför vill man prova då? HVO och fotogen har väldigt lika egenskaper vid förbränning i öppen låga. Varför vill man då använda HVO istället för fotogen? Skönt att slippa hantera flera flytande bränslen ombord.HVO funkar i motorn, i värmaren, i fotogenlampan och som tändvätska om man tänder grillen med tändvätska. HVO sotar nästan inte alls och luktar mindre än fotogen HVO är en produkt som håller en ganska snäv specifikation till skillnad från den fotogen man kan köpa på olika mackar och butiker. HVO är ett biobränsle, inte ett fossilt bränsle, vilket man kan tycka är bra. HVO är billigare än fotogen och finns på många mackar, medan fotogen tillräckligt ofta råkat vara slut när man som bäst behövt det. Sedan är det ju också roligt att testa nya saker. Redigerad 10 Oktober av Mackey 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 9 November Uppdatering. Har idag testat med HVO100 i min fotogenkamin Toyotomi R266 från 1990-talets början. Med följande resultat och observationer: Relativt enkelt att tända med glödtändningen, behövde bara blåsa till lite in mot veken så tände den och det spred sig ganska snabbt runt hela veken. Skall tilläggas att veken är lika gammal som kaminen och den behöver nog vridas lite för den är sliten där glödstiftet går emot. Kom snabbt upp i osynlig låga och själva brännartornet blev glödgat snabbt, ingen som helst os eller lukt under själva uppvärmningsfasen. Kanske något (ytterst lite) lägre effekt än på Kemetyl Lampolja men den luktar ju betydligt mer och osar under uppvärmingsfasen. Fyllde på ca 0,5 L i tanken och lät det brinna ut så tanken var tom, tror den brann lite längre på HVO100 än vad den gör på lampolja/lysfotogen. Obetydlig os/lukt när den slocknat med HVO100. När man bränner lampolja/lysfotogen får man öppna dörren och vädra ut lite när den slocknat. Enda nackdelen är att det finns inte en enda mack i närheten som har HVO100, passade på när vi åkte till storstan ett annat ärende. Stor skillnad på priset, HVO100 kostade ca 24 kr/L mot Kemetyl Lampolja som kostar runt 60 kr/L finns även andra fabrikat runt 50 kr/L på billighetsvaruhusen men de luktar värre. Skall även prova i våra antika fotogenlampor vilket jag tror kommer att gå hur bra som helst, de brukar sota rejält på lampolja/lysfotogen och ju billigare man köper desto mer sot och os. Kommer nog aldrig mer att köpa lampolja eller lysfotogen efter detta, bara synd att det inte finns på nära håll. //Pär 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad 14 November 2025-11-09 vid 17:14 skrev Mercury_44XS: Uppdatering. Har idag testat med HVO100 i min fotogenkamin Toyotomi R266 från 1990-talets början. Med följande resultat och observationer: Relativt enkelt att tända med glödtändningen, behövde bara blåsa till lite in mot veken så tände den och det spred sig ganska snabbt runt hela veken. Skall tilläggas att veken är lika gammal som kaminen och den behöver nog vridas lite för den är sliten där glödstiftet går emot. Kom snabbt upp i osynlig låga och själva brännartornet blev glödgat snabbt, ingen som helst os eller lukt under själva uppvärmningsfasen. Kanske något (ytterst lite) lägre effekt än på Kemetyl Lampolja men den luktar ju betydligt mer och osar under uppvärmingsfasen. Fyllde på ca 0,5 L i tanken och lät det brinna ut så tanken var tom, tror den brann lite längre på HVO100 än vad den gör på lampolja/lysfotogen. Obetydlig os/lukt när den slocknat med HVO100. När man bränner lampolja/lysfotogen får man öppna dörren och vädra ut lite när den slocknat. Enda nackdelen är att det finns inte en enda mack i närheten som har HVO100, passade på när vi åkte till storstan ett annat ärende. Stor skillnad på priset, HVO100 kostade ca 24 kr/L mot Kemetyl Lampolja som kostar runt 60 kr/L finns även andra fabrikat runt 50 kr/L på billighetsvaruhusen men de luktar värre. Skall även prova i våra antika fotogenlampor vilket jag tror kommer att gå hur bra som helst, de brukar sota rejält på lampolja/lysfotogen och ju billigare man köper desto mer sot och os. Kommer nog aldrig mer att köpa lampolja eller lysfotogen efter detta, bara synd att det inte finns på nära håll. //Pär OKQ8 brukar ha HVO100 på sina mackar. Ibland dock bara på "lastbils"pumpen som brukar stå lite på sidan om. Skrev detta mest som tips om att kolla "lastbilspumpen" om man inte hittar HVOn bland vanliga pumparna. Blev sur sist när jag på norrlandstur svängde in med ganska lite i tanken och såg att de inte hade HVO och blev tvungen att tanka vanlig diesel, men på väg ut såg att den fanns på lastbilspumpen. Min erfarenhet är att de flesta OKQ8 har HVO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 17 November Uppdatering! Har nu testat med HVO100 i en av våra antika fotogenlampor vilket inte slutade så bra. Tog en av våra mindre bordslampor som var helt tom, fyllde på HVO100 och doppade veken från båda håll så den blev mättad. Lät sedan lampan stå i ca 30 min innan jag tände vilket gick bra och den brann fint till en början. Men efter 30–40 min började lågan falna lite så jag höjde veken lite och den brann fint igen. Sedan gick det allt mindre tid mellan att veken brann upp och behövde höjas på nytt, verkar precis som veken inte absorberade HVO100 på samma sätt som lysfotogen. Lampan hade nog brunnit lite mindre än en timme då lågan blev mindre och mindre och jag beslutade mig för att släcka den. Då råkar jag vrida på fel håll och höjde veken lite väl mycket och hörde ett svagt "krack" och då sprack lampglaset. Trodde först att det bara var en spricka men när jag tog i glaset föll det i två bitar. Inget reservglas hemma så det blir till att beställa ett nytt från Lysande Sekler, kostar bara 240 kr inkl. frakt., får väl titta efter om det är något annat vi behöver och hoppas Post Nord inte kastar med paketet. Fattar inte varför veken inte absorberade HVO100 som den gör med lysfotogen? Hade ju doppat veken i båda ändar och väntat ca 30 min innan jag tände, något galet är det. Kände på veken när allt svalnat av och veken var ganska torr i övre delen mot brännaren. Någon som har någon idé varför? Frågar jag Lysande Sekler så får jag väl svaret att jag inte ska använda HVO100🥴 Funkade ju hur bra som helst i kaminen... //Pär PS. Hittade en gammal "Vraglöjta" och en Stelton kopia uppe på loftet, ska testa i dom och se om det blir samma där, dessa har platt veke medan den jag provade i har ringveke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 845 Postad 17 November 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Lampan hade nog brunnit lite mindre än en timme då lågan blev mindre och mindre och jag beslutade mig för att släcka den. Då råkar jag vrida på fel håll och höjde veken lite väl mycket och hörde ett svagt "krack" och då sprack lampglaset. Trodde först att det bara var en spricka men när jag tog i glaset föll det i två bitar. Tråkigt att höra. HVO har funkat bra i vår vanliga fotogenlampa med platt veke. Ytspänningen är ju det som påverkar hur väl en vätska väter något och det verkar ju inte skilja särskilt mycket mellan fotogen och diesel, även om jag haft svårt att hitta tydliga uppgifter på diesel och inga uppgifter på HVO. Som jag ser det är det rimligt att anta att fossil diesel och HVO har nära lika ytspänning eftersom det är i stort sett samma produkt som tillverkats på samma vis, bara att när man gör HVO utgår man från vegetabiliska oljor istället för fossila. Ytspänning för fotogen : 25,7 mN/m vid 25°C. https://thordohlssonskemiska.se/content/files/media/pdf/sdb_fotogen_65_163463-3__2022-11-12.pdf Ytspänning för HVO hittar jag inte, men för diesel: 25 - 27 mN/m vid 23°C. https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/TechnicalNotes/NIST.TN.1949.pdf Alla förbränningsdata när det gäller förbränning i öppen låga är ju väldigt lika, men det kan ju vara en detalj som fäller avgörandet. Jag har ingen bra förklaring till varför veken inte verkade suga HVO lika bra som fotogen, iaf. inte just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 17 November Nu körde jag ca 50% fotogen (lacknafta, kristallolja eller vad det nu är som de kallar lysfotogen idag) och 50% HVO100 i Stelton kopian. Den hade ca 1 dl fotogen i tanken och skog på ca 1 dl HVO100. Blötte veken ordentligt och lät den stå ca 30 min innan jag tände. Ungefär samma resultat som innan idag fast där hade jag 100% HVO100. Brann inte optimalt och med liten låga som inte ökade så mycket om jag höjde veken. Funkade ju hur bra som helst i fotogenkaminen men den har glasfiberveke. Behöver kanske nya vekar i alla lampor, de kan ju vara fulla av paraffin och fan vet allt de har i det de kallar lysfotogen/lampolja idag. Tyvärr har ju alla slutat med tekniskt datablad för kemprodukter så man kan ju inte kolla vad de innehåller, finns ju lite info i säkerhetsdatabladen men inte samma sak tycker jag. Köpte både "lysfotogen" och "lampolja" på ett av lågprisvaruhusen för några år sedan som förstörde en äkta Stelton skeppslampa som blev kolsvart av sot som inte gick att får bort. Därav köpte jag en kopia som man inte behöver vara så rädd om. Jag slänger iväg i ett mejl till Lysande Sekler, den skammen får jag ta😧 Jag ger mig inte och återkommer med mer info hur det går. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 18 November Idag hände något märkligt. Jag tände Stelton kopian i morse som vanligt men lågan var lite högre än vad den var igår. Satte tillbaka lyktglaset och lågan minskade markant, fick skruva upp veken lite för att öka lågan. Lät lampan stå och brinna... Strax innan middag så fick jag för mig att lyfta av glaset medan lampan var tänd (med handskar förstås) och helt plötsligt blir lågan jättehög och börjar sota i lågtopparna. Sätter tillbaka lyktglaset över brännaren och lågan blev lite högre än vad den var i morse. Fick nu sänka veken rejält för att det skulle sluta sota och gå tillbaka till normal låga. Så här såg det ut: Normal låga med lyktglas på Blev tyvärr lite sot på glaset innan det lugnade ner sig, ska rengöra det sen. Högre låga med lyktglaset av, har dock sänkt veken annars sotade det rejält. Nu brinner den vackert med veken betydligt lägre än vad den var igår och i morse när jag tände. Känner även att det är betydligt varmare ovanför lampan än vad det var igår. Har fortfarande ca 50% "lysfotogen" och 50% HVO100 i denna lampa. Har inte vågat prova i de andra lamporna ännu p.g.a. av missödet igår med spräckt lyktglas. Så här fint brinner det i fotogenkaminen på 100% HVO100: Ingen os, ingen rök men något lägre effekt tror jag. Men det är ju en liten skillnad i energivärde mellan fotogen och HVO100. Experimentet fortsätter men jag tror jag ska klippa vekarna och låta dom dra längre innan jag tänder. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 117 Postad 18 November 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Idag hände något märkligt. Jag tände Stelton kopian i morse som vanligt men lågan var lite högre än vad den var igår. Satte tillbaka lyktglaset och lågan minskade markant, fick skruva upp veken lite för att öka lågan. Lät lampan stå och brinna... Strax innan middag så fick jag för mig att lyfta av glaset medan lampan var tänd (med handskar förstås) och helt plötsligt blir lågan jättehög och börjar sota i lågtopparna. Sätter tillbaka lyktglaset över brännaren och lågan blev lite högre än vad den var i morse. Fick nu sänka veken rejält för att det skulle sluta sota och gå tillbaka till normal låga. Så här såg det ut: Normal låga med lyktglas på Blev tyvärr lite sot på glaset innan det lugnade ner sig, ska rengöra det sen. Högre låga med lyktglaset av, har dock sänkt veken annars sotade det rejält. Nu brinner den vackert med veken betydligt lägre än vad den var igår och i morse när jag tände. Känner även att det är betydligt varmare ovanför lampan än vad det var igår. Har fortfarande ca 50% "lysfotogen" och 50% HVO100 i denna lampa. Har inte vågat prova i de andra lamporna ännu p.g.a. av missödet igår med spräckt lyktglas. - - - Att lågan brinner bättre när du tar av lyktglaset tyder väl på att det är dålig syretillförsel när lampglaset sitter på? Kolla nere runt brännaren så det inte ligger en massa skräp som hindrar lufttillförseln. Jag har en Travlerlampa med ringbrännare. När jag tänt veken på den så kan det brinna lite försiktigt i ena kanten men när lyktglaset sätts på så ökar lågan påtagligt. Jag tror att dessa brännare och lyktglas är anpassade för att det ska bli ett bra luftflöde förbi brännaren och upp i lyktglaset. Lyktglaset är nog inte bara till för att lågan inte ska blåsas ut av misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 432 Postad 18 November 30 minuter sedan skrev Lintott: Att lågan brinner bättre när du tar av lyktglaset tyder väl på att det är dålig syretillförsel när lampglaset sitter på? Inget som hindrade lufttillförseln i brännarfoten som damm eller annat mög, det har jag redan kollat. Helt rätt som du skriver att den skall bränna renare när glaset är på plats, det skapas en "venturi" effekt av värmen som stiger. Det är något som gör att veken inte suger HVO100 som den skall för veken känns torr om jag känner på den innan jag tänder. @Lintott använder du fotogen? Jag ska prova i "vraglöjtan" i morgon med 100% HVO100, den har också platt veke men den var så mögig så jag måste städa den först (har hängt uppe på loftet). //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 117 Postad 18 November 19 minuter sedan skrev Mercury_44XS: - - - @Lintott använder du fotogen? - - - Nej, jag använder lampolja från olika fabrikat (inte miljövarianten). Min lampa lyser klart o fint med den och obefintlig sotning om vekhöjden ställs på rätt nivå. Lampolja har högre raffineringsgrad än fotogen och luktar mindre, därför använder vi det i stället för fotogen. Det är långt mellan trimningarna av veken så brännaren verkar trivas med valet av bränsle. Travlerlampan med ringbrännare är trevlig, den ger både härligt sken och mycket värme. Det ska vara väldigt kallt för att vi ska behöva starta värmaren, fotogenlampan räcker oftast. Ett tips för dem som har fotogenlampa hängande i båten. När vi ska kasta loss så "hissar vi upp" lampan och fäster bygeln direkt i kroken i taket, å så hänger vi en handduk på brännarvredet som luftbroms mot att lampan ska pendla så vansinnigt. (Vid användning så hänger lampan i en mässingskedja på ca 20cm mellan lampbygeln o upphängningskroken.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser