Makro 1 270 Postad 10 Februari 2025-02-08 vid 17:46 skrev Hybro: Äre fel m a o att använda fotogen? Eftersom HVO är billigare och luktar mindre vid förbränning och sannolikt är bättre miljömässigt ser jag ingen anledning att använda fotogen. Men det verkar ju inte funka i alla apparater tydligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad 21 Mars HVO har funkat bra vid några tester av värmaren i vinter. Det blir samma temperatur som med fotogen både på den inblåsta luften och på avgaserna och värmaren startar som vanligt. Sot bör vara ett mindre problem med HVO jämfört med fotogen, men jag borde låna en sottalsmätare och kontrollera detta. Den enda skillnaden jag märkt är att avgaserna inte luktar fotogenavgaser är mer eller mindre luktfria. Det återstår att se om det blir några negativa långtidseffekter, men det har jag svårt att sa att det ska bli. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad 21 Mars 2025-02-10 vid 00:16 skrev speljakt: Ännu en trådkapning: Jag hör till den glesnande skara som fortfarande lagar mat ombord på fotogenkök, Optimus 155. Körs normalt på lysfotogen från Biltema à 50 kr/lit (förvärmning med T-röd/etanol). Har tankat HVO till inombordaren de senaste säsongerna och skulle gärna använda samma bränsle i byssan. Någon som provat? Något som talar för att det inte skulle funka? Nej, jag kan inte se att något talar emot att HVO ska funka bra i ditt fotogenkök. Det som talar emot är möjligen att HVO har högre flampunkt än fotogen. Fotogen, 40 - 70°C HVO, 60 - 100°C Flampunkten är den lägsta temperatur vid vilken en vätska avger så mycket brännbar ånga att den kan antändas. När du förvärmer med etanol kan inte ensraka tiotals grader påverka tycker jag och i vår värmare funkade ju antändningen så det borde funka i ditt fotogenkök också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 21 Mars (redigerade) OT Gasolspis. Eberspäsher diesel luftvärmare, som jag liksom motorn kör på sjömacksdiesel. Samma tank. Bytt glödnät runt glödtiftet 2 ggr på 15 år. Nyttjar värmaren typ 40 nätter per år. Isolerade luftslangar. Nöjd. BT Redigerad 21 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 6 Postad onsdag kl 12:30 2025-03-21 vid 06:23 skrev Mackey: HVO har funkat bra vid några tester av värmaren i vinter. Har det blivit några skarpa tester under säsongen än så länge? Överväger också att pröva överge fotogen till förmån för HVO i vår Wallas 2400 också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad torsdag kl 01:55 (redigerade) Ja, vi använder numera HVO i vår Wallas 1800 Sail och det funkar utmärkt. Inget annat än att byta innehåll i dunken/tanken har vi gjort. När man startar vår värmare, och det har jag känt på andra Wallasvärmare också, så luktade det lite lite fotogen tidigare, nu luktad det lite lite HVO vilket är mera som gatukökslukt än som fotogenlukt. Det luktar inte alls illa, bara annorlunda och lite mildare. Redigerad torsdag kl 01:57 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bovil 6 Postad 13 timmar sedan 2025-08-21 vid 03:55 skrev Mackey: Ja, vi använder numera HVO i vår Wallas 1800 Sail och det funkar utmärkt. Tack, får bli att prova själv. Ingen antydan till ofullständig förbränning jämfört med fotogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 743 Postad 10 timmar sedan 3 timmar sedan skrev bovil: Tack, får bli att prova själv. Ingen antydan till ofullständig förbränning jämfört med fotogen? Nej, snarare tvärt om och det stämmer med vad som beskrivs av HVO också. Varför sägs HVO vara "sotfritt"? HVO100 är en produkt som kombinerar teknisk och miljömässig prestanda på ett mycket bra sätt. Förutom fördelen med en hög CO2-reduktion uppför sig produkten i vissa fall bättre, beträffande förbränning, köldprestanda och filtrerbarhet. Energiinnehållet är något mindre i jämförelse med Mk1 diesel, men det höga cetantalet (min 70) medför att den brinner mer effektivt. Den effektivare och renare förbränningen ger mindre sot i motor och reningssystem, som exempelvis påverkar partikelfilter med förbättrad livslängd. https://www.circlek.se/drivmedel/biodrivmedel#:~:text=Den effektivare och renare förbränningen,får man också skonsammare emissioner. Bättre arbetsmiljö HVO100 är helt luktfri och bryts ner betydligt snabbare än traditionell diesel vid eventuellt spill. Mer än 50% har brutits ner inom en månad. HVO100 avger heller inget svart sot och är fri från cancerogena ämnen. Vid förbränning reduceras partiklarna med 33%. https://colabit.se/hvo100/#:~:text=Bättre arbetsmiljö,förbränning reduceras partiklarna med 33%. Med HVO100 kan man sänka växtgasutsläppen från den egna verksamheten med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. HVO100 har också lägre utsläpp av andra luftföroreningar som partiklar, sot, kväveoxider och svavelföroreningar, en stor fördel för motorer och den lokala luftkvaliteten. https://bioenergitidningen.se/sa-funkar-det-med-hvo100/#:~:text=VARFÖR ÄR HVO BÄTTRE ÄN,motorer och den lokala luftkvaliteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser