Jump to content
Tuesday 18 June 2024

Recommended Posts

Hej. 

I slutet på förra säsongen märkte jag att båten, en Flipper 700 med 250 b motor, inte ville komma upp i fart. Har legat runt 20 knop som mest men denna gång ville båten inte ens komma upp i planing. 

 

Jag tänkte att det kunde vara påväxt så väntade till nästa säsong. För säkerhetsskull så gjorde jag ett komptest och detta såg bra ut, bytta även tändstift. 

Jag kollade även propellern men såg inga konstiga samt att jag inte gått på grund så bör inte vara pga propellern. 

Idag när jag sjösatta hade tyvärr inget hjälpt.. samma problem. 

Det enda jag gjorde med motorn förra året var att byta rem mellan motorn och generatorn. 

 

Någon som har några erfarenheter kring liknande situation? 

 

Mvh 

KM 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du koll på om motorn varvar lika mycket som den gjorde när båten kom upp i normal hastighet?

Om motorn kommer upp i rätt varvtal så kan det vara så enkelt att det är navet i propellern som slirar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev No_jah:

Har du koll på om motorn varvar lika mycket som den gjorde när båten kom upp i normal hastighet?

Om motorn kommer upp i rätt varvtal så kan det vara så enkelt att det är navet i propellern som slirar.

Tack för svar! 

Nej det har jag inte riktigt koll på..

Finns det något "enkelt" sätt att kontrollera navet? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rita eller ritsa ett streck från propellernavet ut mot ett av propellerbladen.

Ifall navet slirar så kommer strecket flytta på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! 

Jag har dock känslan av att motorn inte varvar upp som förra säsongen. Den låter okej och startar fint men känns "trög".

Kan det vara tjuvluft/bränslefilter/luftfilter? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

Tack! 

Jag har dock känslan av att motorn inte varvar upp som förra säsongen. Den låter okej och startar fint men känns "trög".

Kan det vara tjuvluft/bränslefilter/luftfilter? 

Har du ingen varvräknare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Poppe:

Har du ingen varvräknare?

Jo men minns inte vad jag låg på för varvtal och vill inte gissa då det känns ganska relevanta för felsökningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte på en sak till.. om det hade varit problem med för lite bränsle och luft, hade motorn då inte dött på högre varvtal? Nu tar det lixom stopp i varvtalsökning men motorn dör inte.

 

Satt och funderade på om den kunde vara något med gasreglaget, kan det ha blivit slitet så att det är det som gör man får för lite gas helt enkelt? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontrollera med avstängd motor att max på gasreglaget ger fullt öppna spjäll. Vad fick du för komp när du mätte?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Mange249:

Kontrollera med avstängd motor att max på gasreglaget ger fullt öppna spjäll. Vad fick du för komp när du mätte?

Tack för tipset! 

Jag fick följande: 

PSI       BAR 

120        8,27 

130        8,96

115        7,93

130        8,96

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åk ut en gång till, full gas och notera varvtalet.

Återkom sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade du full gas när du mätte? Siffrorna låter lite låga. En b23 i bra skick borde nog ligga över 10 i alla fall…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Mange249:

Hade du full gas när du mätte? Siffrorna låter lite låga. En b23 i bra skick borde nog ligga över 10 i alla fall…

Nej, testade när den låg på land och då hade jag neutralt (noll) läge på reglaget. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Jorgen01:

Åk ut en gång till, full gas och notera varvtalet.

Återkom sedan.

Skall bli 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Jorgen01:

Åk ut en gång till, full gas och notera varvtalet.

Återkom sedan.

Nu är jag ute och kör! 

Inga problem att varva upp utan belastning men varvtal med full gas ca 2600. Tycker det luktar mer bensin än vanligt och att det vibrerar mer. Om propellern slirar borde väl ändå motorn varva som vanligt? 

Spjällen i båda förgasarna öppnar fullt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag ute och kör! 

 

Inga problem att varva upp utan belastning men varvtal med full gas ca 2600. Tycker det luktar mer bensin än vanligt och att det vibrerar mer. Om propellern slirar borde väl ändå motorn varva som vanligt? 

 

Spjällen i båda förgasarna öppnar fullt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den går sannolikt inte på alla cylindrar vid belastning. Kika stiften efter du kört en liten stund, så kan du med lite tur se vilken som felar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mange249:

Den går sannolikt inte på alla cylindrar vid belastning. Kika stiften efter du kört en liten stund, så kan du med lite tur se vilken som felar.

Det var sot i ena förgasaren som jag rengjorde, men kanske säger något? 

PXL_20240510_144721209.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kollat tändstiften nu och motorn går troligtvis bara på 2 cylindrar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

Har kollat tändstiften nu och motorn går troligtvis bara på 2 cylindrar. 

 

PXL_20240510_164027486_MP.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolla isolatorn på stiften spricker om  olämpligt verktyg odyl använts . ser du om det finns gnista på kablarna det finns enkla verktyg för att se gnista . kolla om nya stift har rätt värmetal   hur sr det ut i fördelarlocket peta bort "mossa" från kontaktytor   B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kika på insugsröret vilken förgasare som matar de 2 som är sotiga. Är det samma, skulle jag börja med förgasaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-11 vid 09:06 skrev Mange249:

Kika på insugsröret vilken förgasare som matar de 2 som är sotiga. Är det samma, skulle jag börja med förgasaren.

Nu har vi undersökt motorn lite mer och antagligen går motorn på alla cylindrar men att det inte är rätt blandning i 2 av 4 cylindrar. Vi har dubbelkollat att vi får tändning. 

Båda förgasarna (solex) ger bensin, dock kommer det vit rök från ena förgasaren. 

Som jag nämnt innan så är det inga problem att varv upp på tomgång men får bara upp den till ca 2600 vid full gas. 

 

Idé någon? 

Mvh 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du komp och förgasarna är renoverade(täthet, accpumpar och munstycken) så hade jag tittat på tändfördelaren( rotor, lock ) och inställning. Tändkablar hela och friska (fria från överslag ).

Kamremmen är inte föråldrad, timingen stämmer.

Tänk på att 4:ans avgasport kan frätas ner så att läckage uppstår, men det påverkar inte driften på motorn till en början.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komp har vi kollat och den är ingen som sticker ut. Den startar och går fint utan belastning. 

 

Munstycket i förgasarna ger bensin och luftskruven är rengjord. Spjället öppnar som det ska. Dock vit rök i ena förgasaren och hänger ihop med de 2 tändstiften som är sotiga. Högst troligt går motorn på alla cylindrar då vi testades att starta utan alla tändkablar i och då var den väldigt svårstartad. Men sen när alla tändkablar var på igen så startade motorn fint. 

 

Kan inställningar ändras utan att att man faktiskt gör någon åtgärd? För det enda jag har haft loss på motorn är som sagt generatorn och tillhörande rem. 

 

Om det skulle vara otätheter i förgasaren (slitna packningar?), skulle det då inte vara svårt att få igång motorn samt ha igång på tomgång? 

 

Det är något som gör att den inte vill ge full effekt under belastning men utan belastning går den och låter fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som att du har problem med den förgasaren som förser de 2 sotiga stiften med bensin. Kan det vara en flottör som hängt sig ? Jag hade nog tagit av båda förgasarna och renoverat dem. Misab har servicesatser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag inte så mycket om just båtmotorer - men vit rök brukar betyda att man får in vatten i förbränningen, vilket oftast beror på dålig packning eller att man fått en spricka i toppen, mellan kylkanal och cylinder...

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Janne_G:

Låter som att du har problem med den förgasaren som förser de 2 sotiga stiften med bensin. Kan det vara en flottör som hängt sig ? Jag hade nog tagit av båda förgasarna och renoverat dem. Misab har servicesatser.

Tack för svar, tror jag börjar med att undersöka den förgasaren som hänger ihop med de två tändstiften som blir sotiga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Marina16GT:

Nu vet jag inte så mycket om just båtmotorer - men vit rök brukar betyda att man får in vatten i förbränningen, vilket oftast beror på dålig packning eller att man fått en spricka i toppen, mellan kylkanal och cylinder...

Tack för svar! 

Ska byta packningar. 

Om det hade varit en spricka i toppen, borde de då inte märkas på komptestet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felet var vatten i bränslet.

Alltså inga sprickor eller dåliga packningar.

IMG_5251.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...