Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
Tore33

Tohatsu 9.8a - gammal 2-taktare

Rekommendera Poster

Spruta in startgas i förgasaren o se om den startar gör den det så är det bränlse problem.Startar den inte så är det dålig gnista

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter, är övertygad om att jag hittat felkällan.

 

Provade med startgas - motorn gick igång på 1 och 1/2 drag.

 

När motorn var igång började jag då noggrannare kolla på bränsletillförseln. Upptäckte då felet. Bränslepumpe läcker, rejält.
Vet inte varför jag inte upptäckt detta innan.

Skruvade bort bränslepumpen och upptäckte att en skruv saknades (?)
 

Jag har nu kapat till en M4-vagnsbult (allt jag hade) för att få tätt. Det blir dock inte helt tätt. Måste köpa en annan skruv.

 

Nästa provkörning fick dock avbrytas abrupt på grund av ett smärre missöde =D
Jag hade tydligen råkat lägga i backväxeln när jag mixtrade med bränslepumpen...

Skärmbild 2024-03-22 131127.jpg

Skärmbild 2024-03-22 131205.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att denna dåliga packning behöver bytas också.
Hur gör man för att hitta en lämplig packning som tål bensin (har skickat frågan till marinshopen). Bir det att försiktigt pilla ut den och ta mått?

Skärmbild 2024-03-20 181834.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Tore33:

 

 

Nästa provkörning fick dock avbrytas abrupt på grund av ett smärre missöde =D
Jag hade tydligen råkat lägga i backväxeln när jag mixtrade med bränslepumpen...

 

 

"Av någon anledning"... brukar jag numera plocka bort propellern innan provkörning i vattentunna företages.

Nu har jag bara en tvåochenhalvhästare, den saknar både backslag och frikoppling, och det blir ganska blött runtikring provkörningstunnan om propellern sitter kvar.

Köp en ordentlig tunna, Jula brukar ha en gedigen regnvattentunna som kan vara lämplig att köra utombordare i, för du skall ju sedan konservera motorn till hösten.

 

Men bra att du fann felet, kostade kronor istället för tusenlappar att åtgärda. Men du kan ju kolla tanken iallafall, förr eller senare, oftast förr, så kan det samlas en massa skräp i botten, som täpper till bränsleflödet då man minst önskar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Tore33:

Hur gör man för att hitta en lämplig packning som tål bensin (har skickat frågan till marinshopen). Bir det att försiktigt pilla ut den och ta mått?

Enklast är kanske att följa mitt råd från tidigare i tråden och köpa denna och skära till. Den korkbaserade klarar olja och därmed även bensin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här sprinten är krokig så att man inte får ut den. Går ju att bända till och få ut men spelar dt stor roll att den är lite krokig? Hur lätt är det att få tag på en ny i rätt dimension?

När man sen sätter tillbaka propellern så ska man olja in stången med propelleraxelfett, korrekt?

Skärmbild 2024-03-22 153214.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Tore33:

Den här sprinten är krokig så att man inte får ut den. Går ju att bända till och få ut men spelar dt stor roll att den är lite krokig? Hur lätt är det att få tag på en ny i rätt dimension?

När man sen sätter tillbaka propellern så ska man olja in stången med propelleraxelfett, korrekt?

Skärmbild 2024-03-22 153214.jpg

Med stor sannolikhet är det en brytpinne.

Om det är så att propellern tar emot någonting, grundstötning eller blir intrasslad i en kraftig lina, så skall denna brytpinne sjuvas av och då frikoppla propellern, detta för att spara på dyrbara kugghjul i motorns växelhus.

Så om du börjar att bearbeta denna kan den väldigt lätt och snabbt gå av.

Jag tror inte att det spelar så stor roll att den är litet krokig, det är nog så att den kroknat efter någon lättare grundstötning, men nästa gång propellern stöter på hinder kan den ju kanske gå av på riktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem som återstår är att motorn dör på låga varv, d v s att man måste hålla relativt höga varvtal (åtminstone mot vad jag är van vid) för att den inte sakta ska dö.


Jag har ju rengjort förgasaren. Är det då kassa bränslepumpsmembran som är den troliga felkällan? Jag tycker inte det hjälper att klämma på bränsleblåsan utan denna känns lika hård även efter några minuters körning.
Justera luft/bränsleblandningen med skruven på förgasaren kan inte hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tore33:

för att den inte sakta ska dö.

En motor där motorvarvet sjunker för att sedan dö får för mycket bensin på tomgång. Justera med blandningsskruven för tomgången. 

Om motorn däremot varvar upp innan den dör får den för lite bensin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tore33:

Den här sprinten är krokig så att man inte får ut den. Går ju att bända till och få ut men spelar dt stor roll att den är lite krokig? Hur lätt är det att få tag på en ny i rätt dimension?

När man sen sätter tillbaka propellern så ska man olja in stången med propelleraxelfett, korrekt?

Skärmbild 2024-03-22 153214.jpg

En brytpinne blir normalt inte krokig utan går av vid ett "propellerstopp". Kolla att brytpinnen verkligen "är en brytpinne" annars kan det uppstå kugghjulshaverier vid grundstötning.

 

Brytpinnar är ofta tillverkade av mässing som har en lagom sjuvhållfasthet. Någon okunnig tidigare båtägare kan ju bytt en trasig brytpinne mot ett stålstift (enligt modellen - man tager vad man haver, jag byter den senare och så var det bortglömt...). Skrapa på stiftet o kolla vad det är för metall. Om det är ett stålstift så byt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rascal:

En motor där motorvarvet sjunker för att sedan dö får för mycket bensin på tomgång. Justera med blandningsskruven för tomgången. 

Om motorn däremot varvar upp innan den dör får den för lite bensin.

Låter ju onekligen som att den får för mycket bränsle.

vet du åt vilket håll man vanligtvis skruvar för att minska bensinen? 

Jag fick tips tidigare i tråden om att kolla så att flottörnålen höll tätt. Hur säkerställer man det?

På bilden på flottörnålen kan du se att den saknar gummi i änden, men det kan ske de inte hade förr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har har jag skrivit om tidigare i tråden. Byt soppapumpens membran först, är det en liten spricka eller litet hål så kommer motorn att suga in soppa i vevhuset vilket resulterar i att den surar ner sig. 
Hjälper inte byte av membranet så går du vidare till förgasaren, här vill det till att förstå vad som händer när man skruvar på inställningarna. 
All justering måste göras med motorn belastad dvs tomgång med växel i (propellern måste vara monterad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Gelis:

Det har har jag skrivit om tidigare i tråden. Byt soppapumpens membran först, är det en liten spricka eller litet hål så kommer motorn att suga in soppa i vevhuset vilket resulterar i att den surar ner sig. 
Hjälper inte byte av membranet så går du vidare till förgasaren, här vill det till att förstå vad som händer när man skruvar på inställningarna. 
All justering måste göras med motorn belastad dvs tomgång med växel i (propellern måste vara monterad)

Dock ett problem när det är svårt, eller omöjligt, att få tag i ett nytt membran. Verkar som att enda alternativet är att byta pumpen till någon som kan passa.
 Bra tips om att justera när den är belastad! Justerade nu så att den går på lägre varv utan att dö, men det var obelastad. Jag skruvade då in skruven ett och ett halvt varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja justera tomgången. Nu har jag gasreglaget  på drygt 1/3 när jag ligger på tomgång (obelastad). Allt under det så dör motorn.

Vore ju smidigt att ha tomgången närmre början. Provade att justera det som jag fått tips om är tomgångsskruven (den gröna) men märkte ingen skillnad?
Har tidigare justerat på 4-taktsmotorer och då har det inte varit så svårt att få det lagom.

 

Funderar också på vad den röda skruven har för funktion?

Skärmbild 2024-03-23 160439.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul skruv trottel-stopp, där justeras tomgångsvarvet.

Röd mutter är troligen chokespjället.

Får du den att gå på tomgång obelastad,, om det finns blandningsskruven , skruva på den(håll koll på hur mycket du skruvar in eller ut) och där motorn går jämnt (ej oroligt) är idealförhållandet för lågfartsjusteringen. 

 

Tips på packning till membranpumpen är Hylomar. Flera års tävlande/skruvande med tvåtakts crossar så har Hylomar varit en trogen vän .

Finns på bl a Kullagret.

Hylomar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...