Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
autopilot

Tejpa dubbla stripes

Rekommendera Poster

Hej,

Ska byta stripes på båten (ca 10 m) och funderar på att tejpa dubbla linjer. Är det någon som har erfarenhet av att göra det själv?

Är orolig att det är svårt att hålla mellanrummet tillräckligt rakt så att det ser dåligt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev autopilot:

Hej,

Ska byta stripes på båten (ca 10 m) och funderar på att tejpa dubbla linjer. Är det någon som har erfarenhet av att göra det själv?

Är orolig att det är svårt att hålla mellanrummet tillräckligt rakt så att det ser dåligt ut.

Kanske kan du tejpa mellanrummet först, med tejp som har exakt rätt bredd, och sen bara använda kanterna av den för att placera den andra tejpen?

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev raol:

Kanske kan du tejpa mellanrummet först, med tejp som har exakt rätt bredd, och sen bara använda kanterna av den för att placera den andra tejpen?

 

Det är ett bra tips!

 

Nu var det längesedan jag tejpade strips på en båt, men det har jag gjort några gånger, samt även på andra slags fordon.

Jag köper billig och ganska smal maskeingstape, mäter upp väldigt exakt var dekorlinjerna skall vara, tejpar med maskeringstapen 1 mm under och 1 mm över där dekorlinjen skall sitta.

Sedan är det ”bara” att  fästa dekoren några cm i taget, man viker skyddspappret bakom och drar sakta av detta samtidigt som man passar in dekoren mellan maskeringstapen och stryker ut med en hård gummiskrapa… Man kan även först spraya med såpvatten på skrovet, men det har jag aldrig testat.

Och det underlättar betydligt om man är minst två personer när man gör ett sådant jobb.

 

Dubbla linjer… ja du kan ju beställa en färdig tape med dubbla linjer, det kanske underlättar..?

Jag har några gånger köpt dekortape från Dekaltrim.nu.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips!

1 mm marginal låter ju smart för att inte riskera att få stripen på tejpen.

Har tänkt att köpa stripe från Dekaltrim, men kan inte se att de säljer några dubbla varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelt jobb för dig.

En stripe ovan och en på undersidan.

Det räds du väl inte för?

 

I värsta fall kan du väl leja in nån för 5000...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev autopilot:

Tack för bra tips!

1 mm marginal låter ju smart för att inte riskera att få stripen på tejpen.

Har tänkt att köpa stripe från Dekaltrim, men kan inte se att de säljer några dubbla varianter.

Du kan nog ha mer än en mm, men det beror på hur elastisk dekortapen är.

Det lär ju bli billigare att beställa två tullar, en med smal och en mad bred tape. Annars får du specialbeställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ersatte några tidigare dubbelstripes på min båt. Jag köpte dem från Dekaltrim. Då jag jag hade en tidigare stripas markerade jag med en tunn blyertspenna med några punkter längs tejpen. Sedan tog jag bort den. 
Sedan var det inga problem montera stripen torr med en skrapa, som man kan köpa hos Dekaltrim. 
Dekaltrim rekommenderar inte att montera med såpavatten. 
 

IMG_0186.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta och bra tips! Jag är precis på väg att byta tejp, som är gammal och skadad, men hur får man bäst bort den tejp som nu sitter där? Värmepistol och skrapa? Klisterrester - finns det något medel som inte skadar gelcoaten?

 

Pillrade lite på tejpen idag och den sitter rätt hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stormfocken:

Intressanta och bra tips! Jag är precis på väg att byta tejp, som är gammal och skadad, men hur får man bäst bort den tejp som nu sitter där? Värmepistol och skrapa? Klisterrester - finns det något medel som inte skadar gelcoaten?

 

Pillrade lite på tejpen idag och den sitter rätt hårt.

Klisterrester brukar släppa bra med Lacknafta/varnolen. Torka dock efter med Aceton för att få bort oljehinnan innan du tejpar dit ny rand.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde en hårfön. Kanterna sitter hårdast och kan vara lite spröda, men när man väl fått tag i en bit var det hyfsat lätt att dra loss långsamt samtidigt som man värmer.

 

Jag torkade av ytan med isopropanol efteråt.

 

(Det blev inga dubbla ränder för min del, men däremot en upptill och en nertill. Gick mycket lättare än jag trott att montera och jag klarade det ensam. Använde mig av tipset att tejpa en stödlinje först. Använde inte såpvatten. )

Redigerad av autopilot
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Stormfocken:

Intressanta och bra tips! Jag är precis på väg att byta tejp, som är gammal och skadad, men hur får man bäst bort den tejp som nu sitter där? Värmepistol och skrapa? Klisterrester - finns det något medel som inte skadar gelcoaten?

 

Pillrade lite på tejpen idag och den sitter rätt hårt.

Jag hade väldigt många slitna strips på min båt som låg i linje med förtöjningslinor, bryggor och fenders. Det enklaste hade varit att ta bort alla dekaler och slippa problemen. Men då båten har ett rätt "tjockt" utseende utan ränder valde jag renovera alla sex stripsen längs båten. Totalt tolv för bägge sidorna. 
Jag testade olika kemikalier och värmepistol men det mest tog rätt lång tid.


Det absolut snabbaste metoden är att använda ett roterande radergummi monterat på en borrmaskin, typ en sådan här,

https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675

 

Utmaningen oavsett metod, är att se hur den de gamla tejpen har suttit. Om man markerar innan finns det risk att markering försvinner när man tar bort dekalen. I mitt fall kunde man skönja en blank yta där den gamla dekalen har suttit. Där markerade med en tunn blyertspenna med 20 cm intervaller. Jag började med en tuschpenna men det krävde aceton att ta bort och då skadade jag dekalen.

 

En fördel med att köpa single tejp är att det är ett enkelt jobba att reparera tejpen vis slitage, om man fick lite tejp över. För komplexa dekaler är svårare att reparera. 

 

 

image.png.1b1549d44cb36aca52b07402edb30e48.png 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...