Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Georg_Ohm

Ombyggda livbåtar???

Rekommendera Poster

Jag har en längre tid funderat över en icke speciellt homogen båttyp.

När jag växte upp på 1960-talet såg man ofta motorbåtar, eller riggade motorbåtar som var ombyggda före detta livbåtar.

"De gamle" förtäljde att såväl handelssjöfarten som örlogsfartygen ibland bytte ut sina nästan obegagnade livbåtar av trä, mot modernare i plast under denna tid. Någonstans kunde man köpa dessa billigt.

Det fanns även ett upphuggningsvarv på Ringön, på Hisingen (då var nog Ringön en egen ö) där man kunde inhandla diverse olika saker från upphuggna fartyg, bland annat intakta livbåtar. Möjligen kan det även vara så att dessa livbåtar köptes nya, det fanns ett livbåtsvarv på Allmag på Orust och ett livbåtsvarv på redan nämnda Ringön.

Dessa kunde då köpas billigt och byggas om till fritidsbåtar. Det var stor variation på utförandet, från proffsiga varvsbyggen till kantiga eller klantiga hemmasnickerier. Gemensamt var ju då de klinkbyggda skroven, som jag tror var omkring 7-8 meter långa, rätt fylliga över buken men samtidigt ganska spetsgattiga varvid dom skiljde sig från den traditionella bohuslänska snipan som är rundare i formerna.

Under höststormen 1969 vet jag ett antal fritidsbåtar stormskadades kraftigt, bland annat två motorbåtar som hette "Varärdu" och "Härärjag" som låg i småbåtshamnen i Arendal (på Hisingen) dessa var ombyggda livbåtar, en av dem spolades upp på land.

 

Men... är det någon som vet mer i detta ämne??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg dessa båtarna det var helt ok och promenera runt och titta på varvet / båtskroten om man ville köpa något.Kommer ihåg en båt som jag tittade på fans ingen motor men propeller som drevs av besättningen med hjälp av typ cykelpedaler,kanske kommer tillbaka skonar miljön.😆 Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min farfar hade en sån som hos oss kallades för slup annars har jag sett benämningen jigg eller gigg om det nu är ungefär samma slags flytetyg?
Klinkbyggda som du säger med platt "julleakter" och ofta vitmålade skrov med översta bordet lackat.
Du nämner 7-8 meter men jag ser dem från ca 4.5 m och uppåt i längd, om vi nu tänker på samma båttyp som sagt. Min farfars gamla båt som även min far seglade med hemmagjort sprisegel fick jag ärva när jag var 10 år men den var då i för dåligt skick för att med enkla medel få sjöduglig så den slutatde som utfylle i en av de så kända påskbrasorna på ön men på senare år har jag börjat att leta efter en "slup" igen för att fylla det tomrummet i båtägarhistoriken.
Tyvärr har jag ingen fler detaljer med jag kommer att följa tråden eftersom jag lika intresserad av att få veta mer.
Finns ju även nybyggen
bild.png.972fb06ccbe7b611f74ece4db9708b76.png
 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den med lite grön färg är väldigt lik farfars gamla båt och den på bilden benämns som skeppsbåt eller livbåt. Inte riktigt samma fason som jiggarna ovan.
bild.png.6e59fec520652752fd2662b5b73b5d9b.png

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Dom jag har i minnet har inte platt julleakter, utan ser ut som en snipa fast litet spetsigare, och då längre än båtarna på bilderna., omkring 7-8 meter.

Några bekanta hade en, den var ungefär lika lång som farsans Vindö 28, (som då inte var 28 fot, utan hade 28m2 segelyta, löa 8 meter om jag minns rätt).

Jag skulle kunna tänka mig att dessa varit livbåtar på större oceangående passagerarfartyg, som då blev övertaliga när man började flyga över atlanten istället för att åka passagerarbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja nu läste jag spetsgattig.
Och det är inte flottans tiohuggare heller då som är rätt slanka och som ros av 10 man med varsin åra samt en styrman vid rorkulten? Tänker att dessa säkert byggts om till både segel och motordrift.
Jag var med och tävlade i tiohuggarrodd på 90-talet och det finns ju flera på öarna utanför Göteborg, så dessa borde du ju ha sett?
Är modellen du tänker på ännu mer spetsgattig än dessa?
bild.png.535e0e78442a44f570c32dbe14744dd7.png

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Makro:

Ja nu läste jag spetsgattig.
Och det är inte flottans tiohuggare heller då som är rätt slanka och som ros av 10 man med varsin åra samt en styrman vid rorkulten? Tänker att dessa säkert byggts om till både segel och motordrift.
Jag var med och tävlade i tiohuggarrodd på 90-talet och det finns ju flera på öarna utanför Göteborg, så dessa borde du ju ha sett?
Är modellen du tänker på ännu mer spetsgattig än dessa?
bild.png.535e0e78442a44f570c32dbe14744dd7.png

Ja  ungefär en sådan. Nu såg jag ju inte båtarna innan dom byggdes om, men skrovet kunde se ut ungefär som dom två främsta i bilden. Men dom kan ju även härstamma från handelsjöfartens fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en gammal livbåt/skeppsbåt i hamnen tidigare. Den var utrangerad från handelsflottan, oklart om det varit på frakt- eller passagerarfartyg. Den var spetsgattad, längd 8,00, bredd 2,50 och vägde 2300. Båten var bestyckad med en encylindrig tändkulemotor. Det var ett slankt skrov med rätt tunn klinkbordläggning. En liten kapp/ruff att bo o laga mat i och ett fördäck längst fram.

 

Ägaren hade åkt runt redan på 1950-talet med den. Han berättade bl.a. hur han och en kompis varit iväg under semestern, semestern tog slut och då ringde de och sa upp sig o fortsatte båtresan... (Jag uppfattade det som att det var en del sprit inblandat.)

 

Båten blev krokigare o krokigare i kölstocken för varje upptagning och i början av 2000-talet höggs den upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Lintott:

Vi hade en gammal livbåt/skeppsbåt i hamnen tidigare. Den var utrangerad från handelsflottan, oklart om det varit på frakt- eller passagerarfartyg. Den var spetsgattad, längd 8,00, bredd 2,50 och vägde 2300. Båten var bestyckad med en encylindrig tändkulemotor. Det var ett slankt skrov med rätt tunn klinkbordläggning. En liten kapp/ruff att bo o laga mat i och ett fördäck längst fram.

 

Ägaren hade åkt runt redan på 1950-talet med den. Han berättade bl.a. hur han och en kompis varit iväg under semestern, semestern tog slut och då ringde de och sa upp sig o fortsatte båtresan... (Jag uppfattade det som att det var en del sprit inblandat.)

 

Båten blev krokigare o krokigare i kölstocken för varje upptagning och i början av 2000-talet höggs den upp.

Det verkar rent skrovmässigt vara en båt av samma typ som jag minns.

När man tittar på gamla bilder, bland annat från Titanics förlisning, så ser man ju på de tecknade bilderna hur dåtidens livbåtar såg ut, dom kunde vara helt öppna, vilket kanske var vanligast, eller med en liten kapp förut, möjligen var de de med kapp som hade motor, annars roddes dom, och vad jag kan utröna skall dom ibland även kunnat riggas med en enklare mast med segel.

 

Ja sprit ombord, dricka alkohol under gång, var nog ganska vanligt förr. Det har berättats många historier på hur navigering och tilläggning gått till under alkoholens påverkan. Ibland gick det bra, ibland totalt åt helskotta.

"De gamle" har även berättat att man skulle ta sig en sup när man passerade "vite gavel", som är en vit gavel på en magasinsbyggnad på Nya varvet. Sedan skulle man ta en snaps när man kommit i hamn, och gärna en precis innan man kastade loss.

 

I någorlunda moden tid, någon gång på 1990-talet var vi på väg söderut genom Gullholmehalsar, en trång passage en bit söder om Gullholmen. På långt håll observerar vi en snipa som tycks kryssa i det trånga sundet.  När vi möts ropar en av de något överförfriskade gubbarna ombord:

-Dö, vad är det för ett ställe som ligger där borta? (samtidigt som han pekade i riktning nästan mot Gullholmen)...

-Det är Gullholmen svarade jag.

-Å, fan, vi trodde det var Skärhamn... 

Om man är någorlunda orienterad i Bohuslän vet man att det är en bra bit, mer än 10 NM mellan dessa orter, och dom påminner inte alls om varandra. Och undrar vad gubbarna egentligen skulle göra i Skärhamn, på den tiden fanns det inget systembolag där, det gör det nu för tiden. Men dom kanske lyckades ta sig till Lysekil innan kl 18... om dom nu hittade dit.

Förr inhandlades det "seglarvatten" och det var, eller är en butelj innehållande vodka, med en "segelbåt" på etiketten, ja ett vikingaskepp... Explorer, art.nr 154 på Systembolaget.

 

Carlaförlaget i Lysekil gav under många år ut ett vykort, ett sådant där med flera bilder på. Bilderna föreställde Bohusläns systembolag. Det sägs att det var populärt när det gavs ut, och betingar ett visst samlarvärde idag.

Marstrand, kungälv Stenungssund, Uddevalla, Lysekil, Kungshamn, Grebbestad och Strömstad.

457983773_0d8d78f1-779a-4e8c-bb8a-36279d1755c3.jpg.115603641d406606e4bddd46357827c1.jpg

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livbåtar har vanligen stor och bred buk så de skall bära mycket. Första borden är extremt vridna vid stammarna så buken skall bli så lång som möjligt. Därför vill de "bloåk" ganska illa i motsjö och så rullar de ju. Man borde ha mycket last i dem om de skall röra sig som en båt i vatten.

 

Många gamla livbåtar var byggda efter engelsk modell och engelsmännen har i allmänhet aldrig riktigt lärt sig att forma en båt på frihand. De bara kröker borden över mallarna och så blir det som det blir. Därför är engelskinspirerade båtar vanligen dåligt utlagda i bogarna.

 

Ännu då jag gick i yrkesskolan de sista åren på 90-talet kunde man se någon före detta livbåt vid båtbryggormna i Vasa och i Jakobstad. Någon hade rentav plastskrov. Någon hade nitat järnskrov. Någon var av trä. Det är några år sedan jag har sett någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev heimlaga:

Livbåtar har vanligen stor och bred buk så de skall bära mycket. Första borden är extremt vridna vid stammarna så buken skall bli så lång som möjligt. Därför vill de "bloåk" ganska illa i motsjö och så rullar de ju. Man borde ha mycket last i dem om de skall röra sig som en båt i vatten.

 

Många gamla livbåtar var byggda efter engelsk modell och engelsmännen har i allmänhet aldrig riktigt lärt sig att forma en båt på frihand. De bara kröker borden över mallarna och så blir det som det blir. Därför är engelskinspirerade båtar vanligen dåligt utlagda i bogarna.

 

Ännu då jag gick i yrkesskolan de sista åren på 90-talet kunde man se någon före detta livbåt vid båtbryggormna i Vasa och i Jakobstad. Någon hade rentav plastskrov. Någon hade nitat järnskrov. Någon var av trä. Det är några år sedan jag har sett någon.

Kan det ha varit så att byggkvaliteten iallmänhet inte var så hög? Jag menar dessa båtar var ju bara ämnade att användas en gång….

 

Bloåk? Vad betyder det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det ska vara en ombyggd livbåt som ska vara säker så vore väl en begagnad livbåt från tex en oljerigg vara något. Finns några som lagt ut information på Youtube kring detta. Här är en av dessa, livbåten Stødig:

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-52395200
https://youtu.be/JjpCFP0jJIY?si=SUCNl4fT57XacpUr
https://arctic-lifeboat.com/

image.png.4785501c5185ef81944deaa70c2204be.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte livbåt, men den typ av båt man hade för transport till och från land, i första hand kanske för officerarna ombord, på skepp från 1700- och 1800-tal. Gillar formen. Lättdrivna, snabba skrov. Eleganta linjer.

bild.png.d472a4d184f3707705ef71139be43dbd.png

bild.png.6b7d6b1fe11846ae9516f7a6ce45cec7.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den 50:e Postrodden över Ålands hav ros 2020-06-15 med start från Grisslehamn
Dessa båtar har även möjlighet att sätta segel om det blåser fördelaktiga vindar.

 

Många har fått sätta livet till att dela ut posten...

"1911 befriades bönderna längs postvägen från en av de farligaste uppgifter som haft sedan 1600-talet, nämligen att leverera post mellan Grisslehamn i Sverige och Vartsala i Finland."

 

https://sjofartsmuseet.se/Postrodden/Info-Postrodd-2024.html

image.png.42b461e415d4c0c9e3734c9f808e77bf.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det ha varit så att byggkvaliteten iallmänhet inte var så hög? Jag menar dessa båtar var ju bara ämnade att användas en gång….

 

Bloåk? Vad betyder det?

De jag har sett har varit mycket välbyggda. De skulle tåla väder och vind i många år och sedan vara färdiga att användas direkt.

 

Mitt högsvenska ordförråd tåg slut så jag tog till min hembys dialekt och skrev som vi uttalar det. En båt som har buken långt utdragen mot fören blåkar då den slår i de korta branta vågorna som vi har här. En båt där de första borden är mindre utlagda så bottnen blir skarpare medan bogarna sväller ut högre upp landar mjukt. Han blåkar int naa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev heimlaga:

Mitt högsvenska ordförråd tåg slut så jag tog till min hembys dialekt och skrev som vi uttalar det. En båt som har buken långt utdragen mot fören blåkar då den slår i de korta branta vågorna som vi har här. En båt där de första borden är mindre utlagda så bottnen blir skarpare medan bogarna sväller ut högre upp landar mjukt. Han blåkar int naa.

Kikade i Rietz dialektlexikon. Ett "bloka" (lär uttalas identiskt med bloåk/blåk) finns belagt i centrala till östra Svealand och sydöstra Norrland, med betydelsen "arbeta tungt", "jobba på med tyngd och kraft". Låter som om det stämmer rätt väl med att en för på en båt jobbar sig tungt genom vågorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev raol:

Kikade i Rietz dialektlexikon. Ett "bloka" (lär uttalas identiskt med bloåk/blåk) finns belagt i centrala till östra Svealand och sydöstra Norrland, med betydelsen "arbeta tungt", "jobba på med tyngd och kraft". Låter som om det stämmer rätt väl med att en för på en båt jobbar sig tungt genom vågorna.

Ja men ordet betyder också slamra eller bullra. Då en båt blåkar riktigt besvärligt så blir det ju ganska hårda smällar. Svårt att veta vilken väg språket har gått.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev heimlaga:

Ja men ordet betyder också slamra eller bullra. Då en båt blåkar så blir det ju ganska hårda smällar.

Jo, och det får mig att fundera på om det kanske kommer från samma ursprung som "bråka". L och R är inte ovanligt att de byts mot varandra i språkutveckling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Fast vi uttalar bloåk med tjockt L så det är fullt möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite off topic, men kan inte låta bli att nämna mina tidiga år på Mälaren. En god vän hade alltså en fd. livbåt. Ca 5,5 m lång å tung å den "bråkade" i hög sjö, så hög den nu kan bli på Galten, viken längst in i Mälaren. Båten låg in i vassen å var nästan osynlig från både land å sjö, man har huggit en krokig väg ut genom vassen. Man forkade ut. Det var en lång stör med lite påskruvade träbitar å såg ut som en grisfot eller klövar. Sen ute så startade man snurran. Vill minnas det var en Archimedes, två liggande cylindrar som en boxer. Startsnöre å spak för tändningen som man ställde på låg. En kran för blandningen som gjordes fet vid starten, å jag tror det var även en luftsrkuv. Längsta resan var tvärs över till Kungsör. Ofta gick vi till Broken-stugan. På den tiden fick den vara i fred å alla skötte den. Man la upp ny ved å städade efter sig. Det var på 60 talet. På samma vatten lärde jag mig segla med en Skärgårdstrettia, Zorra, Schelinbyggd med krokig mast, en "rule"-cheater sade man.  11 meter å en fena mitt under. Ägaren var Mr Jekyl å Dr Hyde. Allt var skinande blankt å nåde den som gick med sand under fötterna, blank som en Haupt byrå, men vid kapsegling så var det fan själv som flög i å inga medel skyrdes. Ja det var tider dä......

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...