Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MrMe

Propellerproblem

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har dubbla AQAD40b med 290 duoprop men Penta A6 propellrar

i somras kom den aktre propellern på ena drevet i kontakt med en sten så jag köpte en ny uppsättning A6 från Solas. Då båten låg i vattnet och endast den aktre propellern var skadad bytte jag bara den.

 

Nu när säsongen närmar sig så satte jag istället dit båda nya propellrarna men se det funkade inte alls. Den främre propellern har bladen längre ut än orginalpropellern så den tar i det lilla fästet som sitter i underkant på 290-drevet

 

På det andra drevet har jag kvar originalpropellrarna.

 

Valmöjligheter:

1. Fortsätta som jag avslutade sommaren med Penta fram och Solas bak på ena drevet och två penta på det andra

 

2. Konstatera att Solaspropparna inte passar och skaffa en penta bakre propeller

 

3. såga bort fästet på drevet (ingen aning om vad det används till) så att jag kan köra Solas på ”hela” drevet

 

Så vad säger experterna?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rekommenderas att inte blanda DP-propellerpar från olika tillverkare, men det låter märkligt att propellern tar i drevet, är du säker på att du monterar den åt rätt håll? 
Är det trimfenan du du menar när du säger ”fäste”?

IMG_4641.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Makro:

Det rekommenderas att inte blanda DP-propellerpar från olika tillverkare, men det låter märkligt att propellern tar i drevet, är du säker på att du monterar den åt rätt håll? 
Är det trimfenan du du menar när du säger ”fäste”?

IMG_4641.jpeg

Hej,

 

Tack för svar. Ja det är trimfenan och jag har monterat propellern rätt.

 

Lägger jag propellrarna bredvid varandra så sticker bladen på solas propeller 25mm längre bakåt än motsvarande Volvo. Diametern är den samma.

 

Det gör att volvopropellen får plats framför trimfenan men inte den från Solas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle ju Solas propparna vara feltillverkade vilket också låter märkligt? Det måste ju ha monterats mängder av Solas på Pentas DP-drev. Antingen har du fått fel propellrar eller så får du dubbelkolla att du monterat rätt eller så sitter trimfenan fel. 

Jag blev i och för sig rekommenderad att köpa BS.Pro istället för Solas och de passade som originalet och har funkat som de ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag blir inte klok på det.....

Det jag beställde var ersättning till A6. Den främre propellern har Solas Artikelnummer 8512-153-19 vilket stämmer bra med deras översättningstabell till A6 - men de passar uppenbarligen inte. Får försöka kontakta leverantören....

 

Jag ser inte heller vad jag skulle kunna gjoprt fel, det finns inte så många sätt att montera dem....

 

 

Volvo.jpg

Solas.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att piratprylar inte funkar.

Solas får nog börja med en QA-avdelning.

Som sagts tidigare BLANDA INTE PROPELLRAR som är avstämda i par till duo arrangemang, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har servostyrning ska trimfenorna plockas bort och ersättas med en skruv och plastplugg.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rollen:

Om båten har servostyrning ska trimfenorna plockas bort och ersättas med en skruv och plastplugg.

Hej!

 

Super - tack för tipset, detta har jag aldrig hör talas om. Finns det någon "officiell" volvo information om detta eller är det ett av alla dessa husmorstips som florerar? 🙂

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MrMe:

Hej!

 

Super - tack för tipset, detta har jag aldrig hör talas om. Finns det någon "officiell" volvo information om detta eller är det ett av alla dessa husmorstips som florerar? 🙂

 

/Christian

Det står i installationsanvisningen. Plastpluggen är till för att det inte ska komma avgaser ur hålet. Pluggen har utgått, så man får hitta på en egen lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DUO-prop och dubbla maskiner - jag förstår inte ens vad trimfenorna skulle göra för nytta? Att dom är kvar är nog sannolikt felet, inte Solas propellrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På denna bild ser man tydligt hur trimfenan är placerad mellan propellrarna, något som Solas troligen har missat när de designade sin propeller.

 

Edit: Enligt VP är det en kylplåt (854054) och inte trimfena.

 

image.png.317536182e634d2410c05dbf8125ab1d.png

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte ut till båtklubben för att göra en högst ovetenskaplig undersökning. Kikade på fyra olika båtar med dubbla 290 drev med följande resultat:
1st Båda "trimfenorna" kvar
1st "Trimfena" på ena drevet men inte det andra
2st Inga "trimfenor"

 

För att lösa mitt problem så blir det att montera bort "trimfenan" då det verkar gå bra ändå. Tack alla för värdefull input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också Solas och fick samma problem med trimfenan som du fick, en bågfil löste problemet för min del. Jag har inte saknat den.

 

Vad jag däremot skulle fundera på är om man verkligen skall åka med olika propellrar på de SB resp BB drev, det funkar säkert utmärkt. Men det är garanterat skillnad på den verkliga stigningen, du får väl experimentera med att köra en motor i taget på ett givet varvtal och se om du märker någon fartskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På DP-D , DP-E försvann dubbelfenan och p g a det utökade avgasutsläppet. Så vad den har för funktion är oklart. Ändå  förvånande att Solas inte är mer skärpta. Verkar som DP-B inte fick fenan enligt 280/290 boken.

DP E nedre hus.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev NW355:

Verkar som DP-B inte fick fenan enligt 280/290 boken.

Vilka drev som utrustades med kylplåten syns på ritningarna i denna fil:

Volvo Penta Drives.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Tristan_301:

Jag köpte också Solas och fick samma problem med trimfenan som du fick, en bågfil löste problemet för min del. Jag har inte saknat den.

 

Vad jag däremot skulle fundera på är om man verkligen skall åka med olika propellrar på de SB resp BB drev, det funkar säkert utmärkt. Men det är garanterat skillnad på den verkliga stigningen, du får väl experimentera med att köra en motor i taget på ett givet varvtal och se om du märker någon fartskillnad.

Hej....

 

Klart jag har funderat på samma sak och det kan bli så att jag byter även på styrbord drev.... dock känns det så där att byta ut felfria propellrar men jag får se hur jag gör

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de felfria så är de lättsålda på Blocket, om du inte vill ha en uppsättning med dig i reserv i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...