Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
roddman

Första familjebåt 2 vuxna plus 3 barn

Rekommendera Poster

Hej och tack insläpp, vi letar efter första familjebåt för att spendera några helger på Nynäshamn (Torö) hos svärföräldrar den  landstället ligger uppe i en backe så inga möjlighet finns att förvara båten där, hur ska man tänka prismässigt och man säger att familjen gillade inte båten och ska man tvungen att sälja den under/efter sommaren  jag läser att ca. 30-40% tappar sitt värde en begagnad båt om man vill sälja privat/företag även om man inte lägger mkt pengar på inredning?

jag har så länge backat på att köpa motorbåtar med så hoppas gamla motorn att inga varv vill inte ta emot pga. brist på delar t.ex volvo penta b30 eller vilka volvo penta motorn ska man titta ? budget ca. 80tussen har hittat fina uttern men har hört att det är svart att sälja senare och långsamma kollar på flipper 620 med yamaha motorn 90 hk 2 takt, har som sist tänkt en mindre familjebåt ca. 5 meters men svart att hitta någon bra modell .... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev roddman:

- - -

hur ska man tänka prismässigt och man säger att familjen gillade inte båten och ska man tvungen att sälja den under/efter sommaren  jag läser att ca. 30-40% tappar sitt värde en begagnad båt om man vill sälja privat/företag även om man inte lägger mkt pengar på inredning?

- - -

Det där gäller ju om du köper en ny båt. Om du köper en begagnad båt av välkänt fabrikat som är populär på marknaden så är värdeminskningen obetydlig om du inte gör ett dåligt köp.

 

Som ny i båtlivet rekommenderar jag att köpa en beg båt som inte är så gammal att det börjar kräva en massa extra underhåll o reparationer (framförallt på motorn - skrovet åldras inte på samma sätt). Du vet inte riktigt vilka båtbehov du har och hur mycket du och din familj vill vara på sjön. Efter ett par säsonger så har ni kanske tröttnat och vill bli av med båten. Eller har ni fängslats av båtlivet och vet lite bättre vilken storlek och typ av båt ni behöver. I båda fallen är det enklare att bli av med båten om den är eftertraktad.

 

I mitt eget fall tog det ett par båtar innan jag hittade rätt. (Segelbåtar men principen är densamma)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska ni använda den till?

Bara dagsutflykter så är en äldre Flipper 575 bra, vill ni kunna sova en natt så är Flipper 620 okej. Bägge är bra, välkända och äldre båtar som bör ha lite värdeminskning. 

 

Men i den typ och storleksklass och pris finns det en uppsjö med båtar att välja mellan.

 

Försök hitta en med nyare motor är väl den vanligaste rekommendationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Boanjohan:

vill ni kunna sova en natt så är Flipper 620 okej

Sova 2 vuxna + 3 barn i en 620? Jaja. Kanske går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Det där gäller ju om du köper en ny båt. Om du köper en begagnad båt av välkänt fabrikat som är populär på marknaden så är värdeminskningen obetydlig om du inte gör ett dåligt köp.

 

Som ny i båtlivet rekommenderar jag att köpa en beg båt som inte är så gammal att det börjar kräva en massa extra underhåll o reparationer (framförallt på motorn - skrovet åldras inte på samma sätt). Du vet inte riktigt vilka båtbehov du har och hur mycket du och din familj vill vara på sjön. Efter ett par säsonger så har ni kanske tröttnat och vill bli av med båten. Eller har ni fängslats av båtlivet och vet lite bättre vilken storlek och typ av båt ni behöver. I båda fallen är det enklare att bli av med båten om den är eftertraktad.

 

I mitt eget fall tog det ett par båtar innan jag hittade rätt. (Segelbåtar men principen är densamma)

Tack för information, jag tror mkt beror på sambon och hon trivs i en sånt båt, tyngre är det bättre upplevelse visst? Tyvärr budget räcker till en uttern690 eller flipper 620 sedan när man ringer runt varv i Nynäshamn de flesta vill inte ta emot båtmotorn ändre än 20 år. Därför tänkte att om de förvarar båten åt mig då tar jag utombordare motorn nån annanstans eller hemma i Årsta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Vad ska ni använda den till?

Bara dagsutflykter så är en äldre Flipper 575 bra, vill ni kunna sova en natt så är Flipper 620 okej. Bägge är bra, välkända och äldre båtar som bör ha lite värdeminskning. 

 

Men i den typ och storleksklass och pris finns det en uppsjö med båtar att välja mellan.

 

Försök hitta en med nyare motor är väl den vanligaste rekommendationen.

Flipper 620 är alternativ som finns på min budget, visst flipper 700 har en toa? Hoppet är Att hitta en flipper 700 med en bra motorn. 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Sova 2 vuxna + 3 barn i en 620? Jaja. Kanske går.

Jag är också skeptiskt att vi kommer att få plats men hoppet är att hitta en större flipper tills den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev roddman:

visst flipper 700 har en toa?

Toan i 700 är sådan att du måste stå i den öppna salongen och dra ner brallorna och backa in på toan lätt knäande. Men visst, det är en toa.

Som första båt så skulle jag istället välja en styrpulpetare, HT eller bowrider och skippa möjligheten att sova över i båten. Låt det komma sen om det verkar lockande.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Sova 2 vuxna + 3 barn i en 620? Jaja. Kanske går.

Ha ha, ja  det är ju inte optimalt men går om man vill. Beror såklart på hur stora barnen är. Men 2 vuxna + 1 litet barn fram och 2 barn uppe i sittbrunnen funkar om man vill, men det är inte höjden av komfort🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en enkel öppen motrorbåt med kapell och 50hk utombordare några år. Fungerade med två barn och gjorde lite utflykter i Stocholms södra skärgård. Det blev även några spännande turer över Mysingen till Utö och Nåttarö i höga vågor.

Därefter har det blivit segelbåtar och längre turer.

Att hyra en båt kan även vara ett alternativ. Speciellt om ni inte riktigt vet vilken typ av båt som skulle passa att äga. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Sova 2 vuxna + 3 barn i en 620? Jaja. Kanske går.

Det går utmärkt 😊

 

#Egen erfarenhet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken båt du än väljer så känner du efter ett tag att den inte var optimal för dina och familjens behov.

Det är först då man ägt en båt i några säsonger och färdats i den och bott i den som man vet, eller önskar att det skulle varit istället.

Sedan 80.000 kr.. ja om man köper en båt i den prisklassen som man kan bo i, då går det inte att ha en tom verktygslåda och fem tummar mitt i handen. Då måste man kunna meka själv. Det är ju klart att du kan få en bra HT båt i sexmetersklassen, men i en sådan blir det trångt att sova två vuxna och tre barn, om man nu inte är väldigt småväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-24 vid 22:42 skrev roddman:

Hej och tack insläpp, vi letar efter första familjebåt för att spendera några helger på Nynäshamn (Torö) hos svärföräldrar den  landstället ligger uppe i en backe så inga möjlighet finns att förvara båten där, hur ska man tänka prismässigt och man säger att familjen gillade inte båten och ska man tvungen att sälja den under/efter sommaren  jag läser att ca. 30-40% tappar sitt värde en begagnad båt om man vill sälja privat/företag även om man inte lägger mkt pengar på inredning?

jag har så länge backat på att köpa motorbåtar med så hoppas gamla motorn att inga varv vill inte ta emot pga. brist på delar t.ex volvo penta b30 eller vilka volvo penta motorn ska man titta ? budget ca. 80tussen har hittat fina uttern men har hört att det är svart att sälja senare och långsamma kollar på flipper 620 med yamaha motorn 90 hk 2 takt, har som sist tänkt en mindre familjebåt ca. 5 meters men svart att hitta någon bra modell .... 

Viktigt att veta är att om man köper en gammal båt med gammal motor som man inte tänkt eller kan meka med själv så är det lite som att köpa ett ekonomiskt svart hål. Reparationer innom båtvärlden är snordyrt, långt dyrare än bilreparationer och risken är stor att du kommer behöva lägga stora pengar på en motormekaniker och samtidigt inte kunna nyttja båten. Utombordare är då att föredra, den kan man åtminstone ta loss och köra iväg (även om det inte är så lätt) till verkstad. Men det är dyrt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Oavsett vilken båt du än väljer så känner du efter ett tag att den inte var optimal för dina och familjens behov.

Det är först då man ägt en båt i några säsonger och färdats i den och bott i den som man vet, eller önskar att det skulle varit istället.

Sedan 80.000 kr.. ja om man köper en båt i den prisklassen som man kan bo i, då går det inte att ha en tom verktygslåda och fem tummar mitt i handen. Då måste man kunna meka själv. Det är ju klart att du kan få en bra HT båt i sexmetersklassen, men i en sådan blir det trångt att sova två vuxna och tre barn, om man nu inte är väldigt småväxt.

Tack för rådgivning, vi ska verkligen kolla genom noggrant allt, båtplats, hjälp med sjösättning etc , det lutar till utombordare nu och försäkring känns mest symbolisk i att det är en gammalt motorn det täcker knapp något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Boanjohan:

Viktigt att veta är att om man köper en gammal båt med gammal motor som man inte tänkt eller kan meka med själv så är det lite som att köpa ett ekonomiskt svart hål. Reparationer innom båtvärlden är snordyrt, långt dyrare än bilreparationer och risken är stor att du kommer behöva lägga stora pengar på en motormekaniker och samtidigt inte kunna nyttja båten. Utombordare är då att föredra, den kan man åtminstone ta loss och köra iväg (även om det inte är så lätt) till verkstad. Men det är dyrt ändå.

Det är min plan köpa en med utombordare och lämna motorn till en verkstad inför service, sedan kan man lära sig underhåll mellan. Tack för hjälp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev roddman:

Tack för rådgivning, vi ska verkligen kolla genom noggrant allt, båtplats, hjälp med sjösättning etc , det lutar till utombordare nu och försäkring känns mest symbolisk i att det är en gammalt motorn det täcker knapp något. 

 

5 timmar sedan skrev roddman:

Det är min plan köpa en med utombordare och lämna motorn till en verkstad inför service, sedan kan man lära sig underhåll mellan. Tack för hjälp 

Jag tänkte på en annan viktig sak…

Har du båtplats på fastlandet? Det kan vara bra att kolla upp det, om det finns, om det är kö för att få köpa in sig i en båtklubb eller insats i kommunal hamn.

Jag vet ju inte hur det är på din sida av landet, men här i Göteborgsområdet finns det inga egentliga båtklubbar eller knappt några regelrätta marinor, mest kommunala hamnar och några privatägda. Och det har under många år varit långa köer till platser i vissa storlekar. Men det blev bättre 2015 då man ”städade på kontoret”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag tänkte på en annan viktig sak…

Har du båtplats på fastlandet? Det kan vara bra att kolla upp det, om det finns, om det är kö för att få köpa in sig i en båtklubb eller insats i kommunal hamn.

Jag vet ju inte hur det är på din sida av landet, men här i Göteborgsområdet finns det inga egentliga båtklubbar eller knappt några regelrätta marinor, mest kommunala hamnar och några privatägda. Och det har under många år varit långa köer till platser i vissa storlekar. Men det blev bättre 2015 då man ”städade på kontoret”.

Vi har en båtbrygga som vi kan ha båten under säsongen, här däremot blåser rejält och behöver ordna en bojring för den typ av vikt. Tack för rådgivning 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev roddman:

Det är min plan köpa en med utombordare och lämna motorn till en verkstad inför service, sedan kan man lära sig underhåll mellan. Tack för hjälp 

Ska du vända dig till en verkstad för service är det bra om du har en verkstad för det märket i närheten, även om ”bara service” ibland kräver lite mer märkesspecifik utrustning. Ju nyare utombordare desto viktigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...