Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Dany_ms

Tipsom slangklämma och slang som inte vill hålla tätt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Man behöver inte läsa den verbala "finstila" svadan för att svara på min fråga som kommer längst ner. Faktum är att jag inte ens orkar läsa den själv.

 

<tl;dr>

 

Jag har haft problem med en läckande slanganslutning sedan start. Faktum är att när båten införskaffades så stod det vatten i ett av skotten. Ägaren återkom sedermera och hade dragit åt en slangklämma (färskvattnet). Såg bra ut. Sedan började pumpen låta lite då och då igen. I somras så upptäckte jag att landströmsintaget var halvruttet och där pissade in vatten när det regnar ordentligt. Har bytt ut intaget. Vattnet som läckte in lägger sig i skottet bakom det skott som får vatten från slangen/slangarna. Där är det supersvårt att komma åt att ösa, men det problemet bör vara löst, behövs ett riktigt regn för att konstatera att det är åtgärdat. Det är inte helt relaterat dock.


Angående färskvattenslangen; den har en T-koppling på slangen från pumpen och den går åt pentry och åt toa/vvb. Framför den pumpen sitter saltvattenpumpen till pentry toa som också har en T-koppling på samma sätt. De sitter monterade under trappan till salongen (ovanför det skott som tog in regnvattnet) och det är i princip omöjligt att mecka med dem/ta ut dem. Skall fråga förre ägaren hur han gjort, vill inte lyfta upp trappan och börja skruva upp gigantiska spårskruvar i mässing än - alltså vill få ordning på detta utan att behöva det, åtminstone för nu.

 

Jag skar av en bit på slanganslutning som läckt tidigare och satte på en ny slangklämma och drog åt av h*lv*t*. Funkade en tid tror jag. Men problemet har återkommit. Så eftersom jag är priviligerad på så sätt att jag kan gå förbi båten nästan dagligen så har jag öst ut lite då och då. Öste ut helt och hållet häromsistens för att sätta igång att få ordning på historien och då smakar det salt! Efter en hel del olika försök hittade jag ett sätt att få reda på var läckan/läckorna finns (vilka anslutningar). Jag fixade till en kostruktion i trä som jag kunde lägga slangarna på. Papper på det träet funkade inte, det blev för blött (eller för torrt om jag inte hade tid att vänta) för att kunna dra en slutsats. Finns säkert ett bättre trick men när jag lagt de två T-kopplingarna på en bit cellplast i stället så kan man nu även efter längre tid se att det läcker från en koppling på färskvattnets slang och en på saltvattnets och man kan också se att det läcker tillräckligt för att det ska bli någon cm på någon vecka.

Har läst här att slangar inte blir sämre med användning utan med tiden och det låter logiskt. Så i väntan på att jag får möjlighet att införskaffa ny slang samt orkar gå igenom kvittopärmen eller kan fråga om hur gamla slangarna är vill jag får problemet tillfälligt (halvår/år typ) löst. Själva slangarna ser fräsha nog ut, men kan kännas lite väl "rigida". Ska gå in i en butik och känna på en ny slang för att få en uppfattning om mina åldrats.

 

</tl;dr>

 

Så NU kommer min fråga :) har ni några tips på att göra en slangkoppling med slangklämma tätare? Det gäller alltså pentrypumpar så det är inget jättetryck (3 bar om jag inte missminner mig). Att kanske lägga något runt kopplingen (en T-kopplings utlopp i detta fall) innan man för på slangen? Slangen är trög att få på dock, så jag kan inte använda något som trycks bort inåt när jag för på slangen. Eller slipa invändigt eller på T-kopplingen eller ja... det är ju därför jag frågar. Vet inte. Någon pasta kanske :) brukar ju finnas massor med gegg för båtfolk. Något som klår en "vanlig" slangklämma kanske (jag har inte köpt de billigaste, de jag införskaffat är helt ok)? Att bara göra samma sak igen, skära av en liten bit på slangen och dra åt som bara den, lär inte hjälpa (jfr Einstein citatet). Kanske kan man preppa T-kopplingen?

 

Stort tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Dany_ms:

- - -

Så NU kommer min fråga :) har ni några tips på att göra en slangkoppling med slangklämma tätare? Det gäller alltså pentrypumpar så det är inget jättetryck (3 bar om jag inte missminner mig). Att kanske lägga något runt kopplingen (en T-kopplings utlopp i detta fall) innan man för på slangen? Slangen är trög att få på dock, så jag kan inte använda något som trycks bort inåt när jag för på slangen. Eller slipa invändigt eller på T-kopplingen eller ja... det är ju därför jag frågar. Vet inte. Någon pasta kanske :) brukar ju finnas massor med gegg för båtfolk. Något som klår en "vanlig" slangklämma kanske (jag har inte köpt de billigaste, de jag införskaffat är helt ok)? Att bara göra samma sak igen, skära av en liten bit på slangen och dra åt som bara den, lär inte hjälpa (jfr Einstein citatet). Kanske kan man preppa T-kopplingen?

 

Stort tack på förhand.

Ibland när man drar åt en slangklämma så veckar sig slangen under den del av slangklämman där "omslaget" med spännskruven sitter. Drar man åt hårdare så resulterar det bara i att det läcker ännu mer... Det rekommenderas att alltid använda dubbla slangklämmor. Skälet tror jag beskrivs som säkerhet om en slangklämma går sönder (det händer nog väldigt sällan), men det hjälper mot småläckor. Det är viktigt att montera "omslaget" med spännskruven på motsatta sidor av slangen så att eventuella veck i slangen inte hamnar på samma sida.

 

Jag hade en gång läckage vid vattenintaget till toapumpen, ungefär som du beskriver. Det blev inte bättre av att jag drog åt stenhårt, snarare sämre. Efter noggrannare undersökning upptäckte jag att anslutningsröret spruckit. Om det berodde på att jag dragit åt för mycket eller om det var konstruktionsfel vet jag inte. Jag fick en ny del på garanti. Sprucken anslutning på nya delar förväntar man sig knappast med det kan hända.

 

Sen går de så klart alltid att kladda på tätningsmedel (typ Sikaflex) på anslutningen för att fylla ut o få bättre tätning. Att lägga tätning utvändigt gör ingen nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen bild på slangen och kopplingen ?

 

Vissa slangtyper kan vara smått hopplösa att få täta. Gäller speciellt modeller med utanpåliggande armering i plast/räffling som ofta säljs i båtbutikerna. Men den används nog sällan för tryckvatten.

 

Normalt skall det inte vara några problem att få tätt med en enkel slangklämma, slang och koppling ens för tryckvatten. Är det plast eller mässingkoppling ?  För jag har råkat ut för att någon tidigare användare/fixare haft svårt att få av slangen och då skurit upp den i längsled över kopplingen. Men då också lyckats göra ett längsgående spår/jack i själva kopplingen, som om den är i plast kan vara så påtagligt/djupt att den blir snudd på omöjlig att få tät igen.

 

I övrigt instämmer jag i @Lintotts svar 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom båtägare är jag även akvarist, dvs jag har ”ett och annat” akvarium och några av dessa har externa pumpar med slanganslutnigar liksom i båten.

De här erfarenheterna har jag gjort:

  • Plastslangar, eller PVC-slangar liksom ”flyter” under slangklämmorna och börjar med tiden att läcka, på kritiska ställen monterar man dubbla slangklämmor med förskruvningarna motmonterade.
  • Direkt efter varmvattenberedarens utlopp blir det så varmt att plastslangar av olika slag deformeras och kalvar, här sätter man en gummislang den första halvmetern eller så.
  • T-rör, Y-rör och liknande av plast är ju inte så där jättebra, men jag har själv sådana, jag vet att jag dragit sönder ett sådant rör till en akavariepump då jag drog åt slangklämman så hårt det bara gick och sedan litet till. Dom förgerningarna jag nu har är inköpta i en blå plastlåda hos Biltema, det förefaller som om dessa håller bra.
  • För att montera en en sådan där armerad PVC-slang på en nippel värmer man litet försiktigt med varmluftspistolen på låg värme eller stoppar den en stund i varmt vatten. Sedan kan du ta och stryka ut saliv eller litet vatten på nippeln/stosen så glider den varma slangen på med minimalt med våld. Jag har någon gång smort med cerat eller vaselin, det var inte optimalt, då kan det bli för halt och slangen kan kalva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa grymma svar och tips! Nu känns det som jag på fötterna för att ta tag i detta.

 

Frågan saknade info om T-kopplingen. Det är mässing och här kommer en bild (skrev posten från båten), den röda är salt ut från pump och på kopplingen med den blå slangen är färsk in från pump. Det silvriga kladdet på slangarna har med stor säkerhet tillkommit när man målat på ny färg.

 

 

 

 

Ironic_VVS.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha... Och Du är säker på att det är mellan slang och metallstos det läcker?

 

Det är inte mellan typ de två grenrören och de iskruvade slangstosarna det läcker?

Kanske iskruvade slangstosar utan linblånor, flattätningar eller gängtejp.

 

Har du kollat efter frostsprängning av de totalt 8 metalldelarna?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vissa slangar ser ut att ha större innerdiameter än vad nipplarna på t-rören har.

Det funkar dåligt, ofta inte alls.

 

Det bästa är om det är lite svårt att trycka på skangen på nippeln och det ska definitivt vara åtminstone något litet motstånd när man trycker på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-30 vid 11:27 skrev Dany_ms:

Tack för dessa grymma svar och tips! Nu känns det som jag på fötterna för att ta tag i detta.

 

Frågan saknade info om T-kopplingen. Det är mässing och här kommer en bild (skrev posten från båten), den röda är salt ut från pump och på kopplingen med den blå slangen är färsk in från pump. Det silvriga kladdet på slangarna har med stor säkerhet tillkommit när man målat på ny färg.

 

 

 

 

Ironic_VVS.jpg

Kanske inbillar mig men jag tycker att slangklämman på den blå slangen ser ut att sitta långt ifrån  T-kopplingen och bara klämma runt slangen. Är slangstosen så lång?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Kanske inbillar mig men jag tycker att slangklämman på den blå slangen ser ut att sitta långt ifrån  T-kopplingen och bara klämma runt slangen. Är slangstosen så lång?

Det tror jag också. 
Kolla upp det, försök att få den dikt kanten på T-kopplingen.
 

@Dany_ms :

Tag isär dessa förgreningar, som redan sagts kolla om dom läcker, du kan säkert ordna med något test med en trädgårdsslang, i duschen eller på något sätt.

Om dom inte är frostspängda aller skadade på annat sätt, sätter du upp dom i ett skruvstäd och skruvar isär dom. Du har redan fått tipset att linda lin i gängorna, när du sedan skruvar ihop igen. Man kan använda gängtape också, men fördelen med linet är att det sväller när det blir blött och tätar bättre.

 

Den röda slangen ser ut att vara en gummislang, den blå är av ett plastmaterial och brukar användas till kallvatten, det finns likadana som är röda också, som man har till varmvatten, kvaliteten på dessa brukar var sisådär, det finns ju olika fabrikat, men rätt använda och ordentligt anslutna brukar dom hålla tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för återkoppling... eller återklämning, kanske :)

 

Angående de andra slangarna, jag trodde jag skrev det inledningsvis att det tog en stund att hitta rätt grejj att lägga under slangarna för att se var det läcker. Det är på den högra utgången färskvatten, dvs den med blå slang åt vänster. Och på den vänstra utgången påsaltvatten (den som har en röd slang in).

 

Det fungerar med två åt var sitt håll fästa slangklämmor :) hepp! Har redan gett en pokal till det inlägget. Det andra tipset jag inte skulle klarat mig utan var det att doppa slangen i hett vatten innan man trycker på den. Det underlättade något enormt.

 

Saltläckan är mindre än färskläckan, så nu är det snart 100%.

 

Tack än en gångalliphopa!

 

/D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Dany_ms:

Dags för återkoppling... eller återklämning, kanske :)

 

Angående de andra slangarna, jag trodde jag skrev det inledningsvis att det tog en stund att hitta rätt grejj att lägga under slangarna för att se var det läcker. Det är på den högra utgången färskvatten, dvs den med blå slang åt vänster. Och på den vänstra utgången påsaltvatten (den som har en röd slang in).

 

Det fungerar med två åt var sitt håll fästa slangklämmor :) hepp! Har redan gett en pokal till det inlägget. Det andra tipset jag inte skulle klarat mig utan var det att doppa slangen i hett vatten innan man trycker på den. Det underlättade något enormt.

 

Saltläckan är mindre än färskläckan, så nu är det snart 100%.

 

Tack än en gångalliphopa!

 

/D

Bad bra att du fick det tätt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...