Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
  • 0

Fråga

Postad (redigerade)

Jag har tillsammans med en kompis börjat jobba på en marknadsplats för marina tjänster som jag skulle vilja dela med mig av för att höra mer om hur vårt projekt skulle kunna hjälpa er båtägare och för att ta del av era tankar och feedback.

 

Bakgrunden är att jag och min pappa själva är stora båt entusiaster men vi har varit tvunga att sälja båten för att underhållet har varit för tids och energi krävande och alternativet att förvara båten på en marina är ofta väldigt dyrt. Därför vill jag skapa en lösning som gör båtunderhåll smidigare, billigare och som ger båtägare som förvarar båten på en båtklubb samma premisser som man kan få tillgång till på en marina. 

 

Vår lösning är att skapa en marknadsplats för marina tjänster som matchar båtägare med marina företag men även lokala båtfixare, där alla på båtklubben kan utföra uppdrag mot ersättning och slippa den administrativa bördan. 

Som båtägare så ska man enkelt kunna lägga upp en jobb annons för olika tjänster och bli kontaktad med offerter av olika utförare. Där plattformen smidigt sköter matchning, betalningar, administration och försäkringar.

 

Avslutnigsvis så skulle jag bli väldigt tacksam om du skulle vilja dela med dig av dina tankar och din feedback och kanske svara på dessa frågor:

Tror du att den här plattformen skulle kunna vara till nytta för dig eller inte?

Vilka tjänster och behov känner du att den här plattformen skulle kunna hjälpa dig med? (Till exempel botten tvätt, bottenmålning, polering osv.)

 

Jag skulle bli mycket tacksam om du skulle vilja dela med dig av alla dina tankar och feedback då det hjälper oss att säkerställa att vi skapar något av värde och utefter era behov.

 

Tack på förhand!

 

Vänliga hälsningar,

//Bertil 

Redigerad av Bertil_04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 1

Tanken är inte helt fel.Som många gamla chaufförer problem med axlar och arbeta ovanför axelhöjd.

Klarar bottenmålning, mastning utan problem,men polering är ett helsike,gör jag för mycket en dag kan jag inte fortsätta på ett par dagar,detta pga smärtan i axlarna.Skulle gärna betala en peng för att slippa. Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1

Hur funkar det (det är väl samma på blocket, gissar jag) med tjänster mellan privatpersoner och skattegrejjen? Jag har haft verksamhet hela livet men är numera 100% privatperson så jag vet noll om sådant här. Med ett lokalt filter ned till specifika hamnar för utbyte av prylar och tjänster skulle jag förmodligen kolla in plattformen. Dock, jag brukar läsa villkor och annat rätt noga och det är inte många plattformar som jag använder av många förekommande anledningar. "Råkade" gå in på "ICA Stammis" och avslutade det där bums tjolahopp med det samma. Detta med datainsamling är ju kopplat till finansiering - vad har ni för inställning gällande insamling av kommersiell persondata?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1

God tanke!
Jag är inte jättekänslig för dataintegritet men min första tanke när jag läser ditt inlägg är hur lagligt det kommer vara att anlita privatpersoner genom en app som en firma ligger bakom. Det är ju ett av scenarierna, om jag förstod det rätt (”alla på båtklubben kan utföra tjänster mot betalning”).

Visst Blocket finns och kan erbjuda liknande tjänster men dessa är jag tveksam till lagligheten i. Är inte speciellt bevandrad i skattelagstiftningen dock.

Själv skulle jag gärna leja bort vissa saker och gärna via en app/marknadsplats men jag skulle vilja ha ganska mycket referenser på den som ska göra jobbet.

Berätta gärna mer om hur ni tänkt lösa de lagliga grejerna och referenserna.

Sen kan jag tänka mig att om jag hittar ”en gubbe” som verkar bra så kommer jag gå direkt på denne för nästa års jobb och därmed runda er och den andel jag förmodar ni tar av transaktionen.

Lite tankar bara.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1
1 timme sedan skrev Bertil_04:

Uber är förresten mycket verksamma i Sverige och har lyckats fint. Ska gräva lite djupare i hur de har gjort.

Ja, men de har ändrat koncept. 
Nu jobbar de med friåkare, dvs företagare, och fungerar som en taxiväxel mer eller mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Bertil_04:

Om du hittar en båtfixare som du sedan efter uppdraget anställer utanför plattformen så kan du nog undangå avgiften på 10% men frågan är om det är värt för utföraren som då måste sköta administration, försäkring och betalningar själv.

Du menar väl "anlitar" (min fetstil ovan) ?  För ingen av oss "vanliga" kunder kommer nog "anställa" någon båtfixare.

Visst, nu är jag petig och hoppas att du bara skrev fel, men just med tanke på vad som diskuteras är detta ord väldigt väsentligt..... 😉

 

10 timmar sedan skrev Bertil_04:

Tanken är att båtfixarna ska kunna registrera sig som frilansare via plattformen,

Tror - liksom flera varit inne på - att du/ni bör gå igenom konceptets detaljer synnerligen grundligt just ur den skattemässiga aspekten. För du skriver att ni inte bara står för administration och betalningar utan även t ex försäkringar. Det börjar bli väldigt nära en "anställningslik arbetsform" a la bemanningsföretag, oavsett om ni väljer att kalla båtfixarna för "frilansare".

 

Skatteverket och myndigheterna har en ganska snäv syn på anställningslika förhållanden. T ex kan det vara svårt att få eller behålla sin F-skatt som företagare om man är konsult med i stort bara en enda kund på ett löpande kontrakt. Det kan då betraktas som en förtäckt anställning.

Inte helt relevant i ditt/ert fall kanske, men ett exempel på att man inte skall ta för lätt på myndigheternas tolkningen av vad som är ett "anställningslikt förhållande".

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1
14 timmar sedan skrev Bertil_04:

Ja man skulle kunna se på det lite som blocket, skillnaden är däremot att vår plattform måste se till så att alla transaktioner redovisas till skatteverket för att ingen ska begå skattefusk.

Om ni 100% integrerar en sådanhär ... vad-ska-man-kalla-det ... tjänst https://coolcompany.com/se/ i er tjänst så skulle jag tro (se ovan om företagande) att det kan gå rätt bra. Även folk som går på A-kassa kan använda sig av en sådan tjänst om hen klickar korrekt.

 

Det finns flera sådana företag, jag tog bara det första som dök upp i google. Jag vet ju inte om ni har den "kompetensen", om inte tror jag att det säkert finns flera företag att samarbeta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Om ni 100% integrerar en sådanhär ... vad-ska-man-kalla-det ... tjänst https://coolcompany.com/se/ i er tjänst så skulle jag tro (se ovan om företagande) att det kan gå rätt bra. Även folk som går på A-kassa kan använda sig av en sådan tjänst om hen klickar korrekt.

 

Det finns flera sådana företag, jag tog bara det första som dök upp i google. Jag vet ju inte om ni har den "kompetensen", om inte tror jag att det säkert finns flera företag att samarbeta med.

Men det där du länkar till är ju i princip just ett bemanningsföretag. Med F-skatt och med ett anställningsförhållande till dem som utför jobbet. Ett företag, som även ansvarar för skatteinbetalningar, löner o.s.v. och t.o.m. säger sig ha kollektivavtal för sina "egenanställda" som de väljer att kalla dem.

 

Istället för att balansera i gråzonen på vad som är anställningsförhållande och egna företag har man gått "all in" i varianten i länken.

Eftersom TS även nämner att deras lösning skall ta hand om administration, betalning och försäkringar redan i sitt inledande inlägg, så är det väl bara att betala skatterna som skiljer från ett vanligt bemanningsföretag med anställningsform.

 

Kan nog bli svårt att övertyga Skatteverket om upplägget att ha hand om allt utom skatteinbetalningen.

Men rodda gärna i det 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
12 timmar sedan skrev ChristerN:

…min första tanke när jag läser ditt inlägg är hur lagligt det kommer vara att anlita privatpersoner genom en app som en firma ligger bakom.

Även min tanke. 
Det är lite som den där Über-appen där man skulle kunna köra personer i sin privata bil mot ersättning. I stort sett alla körde svart, företaget som ägde appen och förmedlade tjänsterna blev ålagda att betala arbetsgivaravgifter pga ”anställningslika förhållanden” och appen finns inte längre i Sverige. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Hur funkar det (det är väl samma på blocket, gissar jag) med tjänster mellan privatpersoner och skattegrejjen? Jag har haft verksamhet hela livet men är numera 100% privatperson så jag vet noll om sådant här. Med ett lokalt filter ned till specifika hamnar för utbyte av prylar och tjänster skulle jag förmodligen kolla in plattformen. Dock, jag brukar läsa villkor och annat rätt noga och det är inte många plattformar som jag använder av många förekommande anledningar. "Råkade" gå in på "ICA Stammis" och avslutade det där bums tjolahopp med det samma. Detta med datainsamling är ju kopplat till finansiering - vad har ni för inställning gällande insamling av kommersiell persondata?

Ja man skulle kunna se på det lite som blocket, skillnaden är däremot att vår plattform måste se till så att alla transaktioner redovisas till skatteverket för att ingen ska begå skattefusk. Data sammlingen skyddas av gdpr lagar som plattformen behöver följa och vi vill inte vara ute efter data samling utan istället finansiera plattformen genom transaktions avgifter.

 

Tack för svar,

//Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
21 timmar sedan skrev ChristerN:

God tanke!
Jag är inte jättekänslig för dataintegritet men min första tanke när jag läser ditt inlägg är hur lagligt det kommer vara att anlita privatpersoner genom en app som en firma ligger bakom. Det är ju ett av scenarierna, om jag förstod det rätt (”alla på båtklubben kan utföra tjänster mot betalning”).

Visst Blocket finns och kan erbjuda liknande tjänster men dessa är jag tveksam till lagligheten i. Är inte speciellt bevandrad i skattelagstiftningen dock.

Själv skulle jag gärna leja bort vissa saker och gärna via en app/marknadsplats men jag skulle vilja ha ganska mycket referenser på den som ska göra jobbet.

Berätta gärna mer om hur ni tänkt lösa de lagliga grejerna och referenserna.

Sen kan jag tänka mig att om jag hittar ”en gubbe” som verkar bra så kommer jag gå direkt på denne för nästa års jobb och därmed runda er och den andel jag förmodar ni tar av transaktionen.

Lite tankar bara.

Lycka till!

Tanken är att båtfixarna ska kunna registrera sig som frilansare via plattformen, men vi ser såklart över olika anställningsformer för att ta fram det bästa alternativet. Utförarna kommer även att betygsättas av dess kunder i ett ratingsystem t.e.x. 1-5  med en bild och feedback text så att man kan kolla igenom kundnöjdheten hos tidigare kunder. 

 

Om du hittar en båtfixare som du sedan efter uppdraget anställer utanför plattformen så kan du nog undangå avgiften på 10% men frågan är om det är värt för utföraren som då måste sköta administration, försäkring och betalningar själv. 

 

Tack för feedback Christer det uppskattas!

//Bertil 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Även min tanke. 
Det är lite som den där Über-appen där man skulle kunna köra personer i sin privata bil mot ersättning. I stort sett alla körde svart, företaget som ägde appen och förmedlade tjänsterna blev ålagda att betala arbetsgivaravgifter pga ”anställningslika förhållanden” och appen finns inte längre i Sverige. 

Vi kommer inte kunna friskriva oss från all administration som till exempel tipptap då beloppen då den totala ersättning en kund betalar en utförare kan överstiga 10.000 kr per år, vilket innebär att vi kommer att behöva skicka in alla transaktioner som har skett via plattformen till skatteverket. Därför tänker vi att det är bättre att integrera en bokförings funktion i plattformen så att man kan styra sin verksamhet genom plattformen.

 

Uber är förresten mycket verksamma i Sverige och har lyckats fint. Ska gräva lite djupare i hur de har gjort.

 

Tack för din input Peter!

//Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Du menar väl "anlitar" (min fetstil ovan) ?  För ingen av oss "vanliga" kunder kommer nog "anställa" någon båtfixare.

Visst, nu är jag petig och hoppas att du bara skrev fel, men just med tanke på vad som diskuteras är detta ord väldigt väsentligt..... 😉

 

Tror - liksom flera varit inne på - att du/ni bör gå igenom konceptets detaljer synnerligen grundligt just ur den skattemässiga aspekten. För du skriver att ni inte bara står för administration och betalningar utan även t ex försäkringar. Det börjar bli väldigt nära en "anställningslik arbetsform" a la bemanningsföretag, oavsett om ni väljer att kalla båtfixarna för "frilansare".

 

Skatteverket och myndigheterna har en ganska snäv syn på anställningslika förhållanden. T ex kan det vara svårt att få eller behålla sin F-skatt som företagare om man är konsult med i stort bara en enda kund på ett löpande kontrakt. Det kan då betraktas som en förtäckt anställning.

Inte helt relevant i ditt/ert fall kanske, men ett exempel på att man inte skall ta för lätt på myndigheternas tolkningen av vad som är ett "anställningslikt förhållande".

Ja självklart menar jag anlitar, tack för rättning👍.

 

Anställningsformer utgör en av våra största utmaningar, eftersom skattesystemet idag är utformat med fokus på långvariga anställningar. Så jag ska definitivt kolla noggrannare på det för att hitta den bästa lösningen.

 

Tack för feedback Ingemar!

//Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Eftersom TS även nämner att deras lösning skall ta hand om administration, betalning och försäkringar

Bra att du har sådan koll, jag uppfattade det inte så vid tiden då jag skrev inlägget. Men jag skall vrida ner mängden förslag framöver och formulera allt som frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
49 minuter sedan skrev Dany_ms:

Bra att du har sådan koll, jag uppfattade det inte så vid tiden då jag skrev inlägget. Men jag skall vrida ner mängden förslag framöver och formulera allt som frågor.

Äh, vi läser väl saker olika. Koll ? Nja, står i slutet på tredje stycket i TS första inlägg, men kan nog vara lätt att missa:

2024-01-28 vid 15:25 skrev Bertil_04:

Där plattformen smidigt sköter matchning, betalningar, administration och försäkringar.

Men det är det som är så bra med ett forum - man får många vinklar. Sedan får man givetvis sålla ut det man tycker är relevant 😉

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...