Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Vestergren

Anchormatic - Öppna upp.

Rekommendera Poster

Mitt ankarspel frikopplar inte och jag har förstått att det kan vara en solenoid som man behöver köpa. 

 

Ni som gjort detta, plockade ni bort hela spelet och fixade hemma med det el går det enkelt att göra på plats? 

 

Jag vill helst minimera min tid utomhus i detta väder men skulle vilja se modell så man kan beställa och få den till sjösättning. Har kollat lite lätt med barnen med mig men kunde inte se några direkta skruvar el muttrar. Ligger dessa mot skrovsidan el har jag bara inte kollat tillräckligt noga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med att smörja kopplingen?
Har du läst felsökning/ gjort service enligt bruksanvisningen?
Nu kanske ankarspelen ser lite olika ut beroende på årsmodell men jag hjälpte en kompis att få igång hans spel genom att smörja kopplingen under den röda kåpan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Vestergren:

Mitt ankarspel frikopplar inte och jag har förstått att det kan vara en solenoid som man behöver köpa. 

 

Ni som gjort detta, plockade ni bort hela spelet och fixade hemma med det el går det enkelt att göra på plats? 

 

Jag vill helst minimera min tid utomhus i detta väder men skulle vilja se modell så man kan beställa och få den till sjösättning. Har kollat lite lätt med barnen med mig men kunde inte se några direkta skruvar el muttrar. Ligger dessa mot skrovsidan el har jag bara inte kollat tillräckligt noga? 

Jag har ungefär samma problem. Jag demonterade spelet i höstas (4 st skruv med mutter genom akterspegeln och tror det var 4 elkablar (mutter) på kopplingsboxen) och tog hem det. Det satt trångt till i båten och skulle aldrig fått bort elmotorn annars. Elmotorn med solenoid sitter med 4 skruv med mutter i spelet och inga konstigheter där.


Mitt fel är (sannolikt) lokaliserat till kolet, där ena fästet för kolet var trasigt och har legat ann och slitits på rotorn (eller vad den roterande delen heter). Toppen på elmotorn där kolen sitter var tejpad med eltejp i kombo med en stor slangklämma runt det hela.....anade att problemet kanske kunde ha med det att göra😂 Och mycket riktigt, de fanns där för att hålla ett trasigt kolfäste på plats.....men bevisligen inte funkat så bra.

IMG_4301.thumb.jpeg.1c4ef6a64f1eba3f45fe8e2ae602a4c5.jpeg

Fästet för elmotorn.

 

IMG_4303.thumb.jpeg.b830f7990db1f0e91dd7fd5290302977.jpeg

Den trasiga hållaren för kolet (den vänstra)

 

Mitt är en äldre modell:

IMG_4304.thumb.jpeg.bda58b20d1eb6ad30b11c32f5bb585dd.jpeg

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

ja börja med enkla/billigt smörj ankaret även remmen med olja. se även  fesökn frikoppling mm nedan 

Ankarklister har jag hört talas om, men att smörja ankaret verkar kontraproduktivt på något sätt... 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

Ankarklister har jag hört talas om, men att smörja ankaret verkar kontraproduktivt på något sätt... 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en även en länk till bruksanvisningar för Anchormatic

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera årsmodeller, eller snarare versioner av detta ankarspel.

Men det verkar som att själva solenoiden ser likadan ut. Det är samma typ av solenoid som man kan finna på flera startmotorer.

Men det är kanske inte den som är trasig...

90% av alla elproblem ombord brukar bero på kontaktproblem som orsakar spänningsfall eller ingen spänning alls. 

Men klart det kan ju vara något mekaniskt med själva kopplingen också.

 

Jag hade ett av det första versionerna av Ancharomatic i min förra båt. Hade också problem några gånger med frikopplingen, mitt ankarspel var monterat så att jag någorlunda lätt kunde komma åt den gaveln där frikopplingen sitter, jag mekade en hel del med den... det gick att frikoppla manuellt. Men det var inte där som felet fanns.

Felet fanns i elektronikboxen. Ett väldigt simpelt fel, på den modellen jag hade var det kablar från givaren, från manöverknappen och kanske till något mer som var skruvade i "sockerbitar" som i sin tur satt istuckna på stift som var lödade i moderkortet. Det var dessa "sockerbitsanslutningar" som glappade.

Sedan var det även dålig kontakt i de stora anslutningarna till strömförsörjningen och till just solenoiden. När solenoiden inte drog så blev det ju ingen frikoppling.

Givaren, en induktiv givare, gav upp en gång också. Det är en standardkomponent som jag köpte hos Conrads, men den finns nog att tillgå hos Elfa eller annan större sådan firma.

 

Så kolla dessa anslutningar! det kan ju förvisso se annorlunda ut på ditt ankarspel.

Jag upptäckte även efter några år att själva elektroniken var känslig för spänningsfall, det hände att man inte kunde manövrera spelet när motorn var avstängd, då generatorn inte laddade.

Det kan ju vara så att du har dåliga anslutningar, om du mäter på dessa kan du ju får fram en helt acceptabel spänning, men när motorn skall snurra eller när solenoiden skall dra räcker inte strömmen till då den den dåliga kontaktytan blir till en flaskhals för strömmen.

Det blir ju lätt fuktigt runt ankarspelet då bandet är blött när man tar hem på det, och den fukten sätter sig gärna på kabelskornas kontaktytor där det blir oxid.

 

För övrigt var Ancharomatic det överlägset bästa ankarspel jag haft, och jag har haft några stycken... (det finns nog en tråd som handlar om det nånstans).

 

Jodå, ankarklister är väldigt bra!

Men det funkar även att rolla ut lim på botten....😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra input 👍 

 

Ska börja med att smörja upp bakom den röda ratten sen se om det hjälper. 

 

Men då har ni fått av sidorna på spelet så man kommer åt kretskort etc även när det är monterat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Vestergren:

Tackar för bra input 👍 

 

Ska börja med att smörja upp bakom den röda ratten sen se om det hjälper. 

 

Men då har ni fått av sidorna på spelet så man kommer åt kretskort etc även när det är monterat? 

På mitt Acharomatic, som såg ut ungefär som det på bilden ovan, fanns det ingen elektronik på själva ankarspelet.

Elektroniken satt där i en separat box.

Då det finns ju olika versioner av detta ankarspel kan det ju underlätta att svara om du kan lägga ut en bild på ditt ankarspel.

Jag vet att under de första åren efter det att detta ankarspel introducerades, visade man varje år på Båtmässan nya versioner. 

Efter mail eller telefonkontakt en gång när mitt spel en gång hade strulat litet skickades det en påse med ett effektmotstånd och en större diod att ansluta någonstans, jag fick även några mekaniska delar till frikopplingen. Men det är ju nu omkring 25 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälpt en kompis i somras med ett liknande spel. I själva trumman var det en plastjunk som hade fastnat på grund av torkat fett. Vi rev isär allt och rengjorde, slipade av lite och fettade om. Spelet fungerade innan men var otroligt tungt att dra ut bandet som resulterade till icke frifall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj ett foto eller tydligare beskrivning från TS vilket spel som avses önskas. provar med ny länk som jag anser användbar 

@vesterberg får  gärna återkomma . se (flera)avsnitt märkt "här" i länken för mer detaljer . har ngn tips hur man lägger in foton?är själv osäker även på den biten  B

http://digitalmarin.se/anc.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lägga till bilder:
1. Klicka här för att välja bilder.

2. Välj bildbibliotek eller annat alternativ.

IMG_4546.jpeg

IMG_4547.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog urtypen WB512 som jag satte in i förre båten.

Den skiljer ju sig märkbart från de senare modellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ute på vift någon vecka till sen ska jag åka ner till båten om det blir ngn plus grad.

 

Återkommer med ev framsteg el motgångar!😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-16 vid 09:55 skrev ABC:

Ankarklister har jag hört talas om, men att smörja ankaret verkar kontraproduktivt på något sätt...

 

Citerar mig själv här, men nu har jag stött på ännu en intressant produkt. Propellerolja! Att den smörjer propellern hör man ju på namnet, skulle tro att det är för att propellern ska glida bättre i vattnet och ge mindre motstånd. Men riskerar man inte att man får sämre grepp i vattnet och båten går långsammare? Motsatsen till ankarklister alltså, fast till propellern denna gång.

 

1093486542_propellerolja.jpg.fca01f3320617b9aa9ddd2b64d1049b1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara på en vägfärja och en bunkringsstation för smörjolja?

 

Ja de där vägfärborna går ju inte alltid så fort trots en propeller i varje ände........nu förstår jag varför😄 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så där då har jag påbörjat projektet...stött på patrull direkt haha. 

 

Förhoppningen just nu är att det helt enkelt är väldigt dåligt smörjt, men jag är osäker på hur man frikopplar manuellt. 

 

Det står "tryck in och vrid för frikoppling" ska man trycka in hela bromstrumman eller själva tappen i mitten? 

 

Logiken borde väl vara att man trycker in trumman så blecken går fria men det kanske är ngn funktion inne i spelet som sköter frikopplingen. 

IMG20240208143509.jpg

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Vestergren:

Så där då har jag påbörjat projektet...stött på patrull direkt haha. 

 

Förhoppningen just nu är att det helt enkelt är väldigt dåligt smörjt, men jag är osäker på hur man frikopplar manuellt. 

 

Det står "tryck in och vrid för frikoppling" ska man trycka in hela bromstrumman eller själva tappen i mitten? 

 

Logiken borde väl vara att man trycker in trumman så blecken går fria men det kanske är ngn funktion inne i spelet som sköter frikopplingen. 

IMG20240208143509.jpg

Varför är det så blött?

Den ser ju ut som att den redan är frikopplad (klämman med fjädern).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sprayat 5-56 för att lösa gammalt fett. 

 

Bromsbandet som är runt trumman är manuellt, justeras med en skruv som går till utsidan höljet. Jag tippar det är den som gör så inte trumman frihjular för mkt när den väl är frikopplad och man släpper ankaret så bandet fortsätter mata ut och trasslar sig. 

 

Men man ser att det inte varit smort på ett bra tag så får se hur det ser ut bakom trumman, tyvärr hade jag ingen tång för låsbrickor. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Vestergren:

Jag har sprayat 5-56 för att lösa gammalt fett. 

 

Bromsbandet som är runt trumman är manuellt, justeras med en skruv som går till utsidan höljet. Jag tippar det är den som gör så inte trumman frihjular för mkt när den väl är frikopplad och man släpper ankaret så bandet fortsätter mata ut och trasslar sig. 

 

Men man ser att det inte varit smort på ett bra tag så får se hur det ser ut bakom trumman, tyvärr hade jag ingen tång för låsbrickor. 

 

 

 

Okej.

 

Om jag minns rätt så fick vi skruva isär den (sidorna) för att kunna dela den och komma åt trumman i mitten. Så allt ska loss. Ta bilder innan/under tiden så du kommer ihåg, var mycket skruvande. Bästa är om du kan ta med dig hela hem och skruva i lugn och ro samt varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så nu va spelet hemma och problemet troligen löst, allt ska monteras ihop och testas men det ska förhoppningvis gå bra.

 

Trumman med bromsbandet skulle löpa på ett spår och därmed åka in ca 5 mm för att så frikoppla blecken från "kugghjulet". Var osäker på om det hade rostat fast och det verkligen skulle löpa fritt, men efter hört med anchormatics support så fick jag detta bekräftat. Så fick gå loss med ännu mer 5-56 och lite lätta hammarslag/värme. 

 

IMG20240213101623.jpg

IMG20240212155058.jpg

IMG20240213101623_1.jpg

IMG20240213101633.jpg

IMG20240213104413.jpg

Redigerad av Vestergren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Kan vara värt att kolla över detta på mitt eget som just nu ligger på arbetsbänken med demonterad elmotor. Den har ju surrat men ej frikopplat. Eftera att hittat dekekt kolborst så tänkte jag att det är felet, men kanske är det mer än så. Har inte köpt nytt kol ännu eftersom jag glömmer bort detta hela tiden. Blir nog översyn av denna mojäng oxå innan tillbaka montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Intressant. Kan vara värt att kolla över detta på mitt eget som just nu ligger på arbetsbänken med demonterad elmotor. Den har ju surrat men ej frikopplat. Eftera att hittat dekekt kolborst så tänkte jag att det är felet, men kanske är det mer än så. Har inte köpt nytt kol ännu eftersom jag glömmer bort detta hela tiden. Blir nog översyn av denna mojäng oxå innan tillbaka montering.

Frikopplingen är att motorn går bakåt i ngn sekund för att bromsbandet ska nypa tag i trumman som då glider in på spåren och frikopplar. 

 

Så om det inte frikopplat även om trumman glider i spåren så kanske spänna bromsbandet hjälper. 

 

De säljer även denna del som reservdel om det är helt fast/rostat. 

 

Det är först i nyare manualer de har lagt till att smörja frikopplingen som underhåll, min manual från 2003 nämner inget om detta. 

 

Nyaste: 

"Smörj ledarskruv med universalfett
- Spreja olja eller på annat sätt olja in kopplingen, som är en viktig del i ankarspelets funktion. Kopplingen är 
dold bakom den röda ”hatten” för manuell frikoppling. Spreja in i den röda hatten genom hålet på dess sida 
eller lossa hatten genom att försiktigt bända loss den.
- Torka av ankarspelet och ankarrullen med jämna mellanrum och alltid efter båtsäsongen"

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...