Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
WearWolf

2-taktare som strular

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 6HK som krånglat sedan i somras, eventuellt i samband med att den stod och slog några timmar mot ett stålräckte (slarvig förtöjning).

 

Efter den incidenten så startade motorn men dog vid tomgång/låg gas. Öppnade motorn och skruvade åt tomgångskruven vilket löste det problemet...Men snart uppstod ett nytt problem.

 

Motorn gick efter detta utan problem ett tag men dog en dag när jag var ute på sjön. Lyckades starta motorn igen men den dog efter 30 sekunder....Lyckades starta motorn igen...Dör efter 20 sekunder...Ytterligare en gång men dör nu efter 10 sec...Etc...Till den inte startar alls. 

 

Lät sedan motorn stå ett par dagar och efter det fungerade den felfritt igen...I någon timme eller 2 tills ovanstående problem uppstår igen och så har det varit under hösten... Ena dagen kör jag 1+ timme med den utan problem för att andra dagen börja krångla på ovanstående sätt. Ibland startar den heller inte alls, för att några dagar senare gå felfritt.

 

Följande har provats:

Tändstiften har bytts ut

Förgasaren har demonterats och gjorts rent (fanns lite skit men inte mycket)

Tanken + slang har bytts ut då gamla läckte något

Har provat bränslefiltret genom att koppla loss det från bränslepumpen och handpumpat bensin genom det som flödar med till synes full kraft (antar innebär att problemet inte ligger här?)

 

Fanns ett membran i bränslepumpen som såg lite slitet ut...Ska prova att byta ut det men om det gör skillnad så har jag slut på förslag.

 

 

Är det någon som har någon ide?

 

 

 

 

Redigerad av WearWolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en bensinmotor dör utan föregående varning så beror det oftast på ett elefel.

Om den först går dåligt och hostar för att sedan stanna är det då oftast ett bränslefel.

 

Membran i utombordare brukar ju styras av ett växelvis undertryck i vevhuset, som då ger en pumpverkan, om membranet är sprucket blir det ingen pumpverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om en bensinmotor dör utan föregående varning så beror det oftast på ett elefel.

Om den först går dåligt och hostar för att sedan stanna är det då oftast ett bränslefel.

 

Membran i utombordare brukar ju styras av ett växelvis undertryck i vevhuset, som då ger en pumpverkan, om membranet är sprucket blir det ingen pumpverkan.

 

Låter eventuellt som att det kan vara lite av varje eftersom den dels dör utan förvarning...Men även krånglar då den ibland endast vill gå med choke i.

 

Börjar med att byta membranet och ser var det ger.

 

Har du något tips gällande vart man börjar för att felsöka ev elfel? Är det kabel till tändstift eller någon säkring eller liknande som bör misstänkas först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med luftningen till bränsletanken?

 

Stängd eller tät ger symptomen du beskriver 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Hur är det med luftningen till bränsletanken?

 

Stängd eller tät ger symptomen du beskriver 

Kan ha slarvat med den, speciellt efter att jag bytt tank kan luftventilen tom varit helt stängd på den nya under senare tid.

 

Ska öppna den och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte föreslå det där med luftningsskruven på tanken, men tänkte att det är så elementärt att det var nog det första du kollade….

 

Kolla om det blir gnista på tändstiftet…

Ett gammalt mopedtips, anslut stiftet med ”tändhatten” jorda sexkantsgreppet eller gängan mot topplocket, drag i snöret… se om det blir någon gnista, kan vara svårt att se vid fullt dagsljus.

Numera kan man ju ”jorda” stiftet i godset med en startkabel, sådana hade man ju inte under moppeåldern.

Biltema har en slags testgrej som man sätter i tändkabeln och jordar, det skall då bli en gnista inuti en plastcylinder. Jag har ingen sådan själv och har aldrig testat heller, men har funderat på att köpa en.

 

Bra att strypa bränsletillförseln innan man testar.

 

Att motorn bara går när du chokar beror sannolikt på att den inte får tillräckligt med bränsle.

 

Sedan tycker jag att tvåtaktare är individer, väldigt inviduella… en del skall chokas ordentligt vid start, andra bara litet, jag har en gräsröjare som skall chokas innan start, tre drag i snöret, sedan stängs chokspjället och då startar motorn på ett halvt ryck i snöret… en motorsåg startar alltid utan choke, min tvåockenhalvhästars utombordare startar också utan choke… fast vid närmare eftertanke är det en fyrtaktare…

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte föreslå det där med luftningsskruven på tanken, men tänkte att det är så elementärt att det var nog det första du kollade….

 

Kolla om det blir gnista på tändstiftet…

Ett gammalt mopedtips, anslut stiftet med ”tändhatten” jorda sexkantsgreppet eller gängan mot topplocket, drag i snöret… se om det blir någon gnista, kan vara svårt att se vid fullt dagsljus.

Numera kan man ju ”jorda” stiftet i godset med en startkabel, sådana hade man ju inte under moppeåldern.

Biltema har en slags testgrej som man sätter i tändkabeln och jordar, det skall då bli en gnista inuti en plastcylinder. Jag har ingen sådan själv och har aldrig testat heller, men har funderat på att köpa en.

 

Bra att strypa bränsletillförseln innan man testar.

 

Att motorn bara går när du chokar beror sannolikt på att den inte får tillräckligt med bränsle.

 

Sedan tycker jag att tvåtaktare är individer, väldigt inviduella… en del skall chokas ordentligt vid start, andra bara litet, jag har en gräsröjare som skall chokas innan start, tre drag i snöret, sedan stängs chokspjället och då startar motorn på ett halvt ryck i snöret… en motorsåg startar alltid utan choke, min tvåockenhalvhästars utombordare startar också utan choke… fast vid närmare eftertanke är det en fyrtaktare…

 

Igår ville den inte starta alls, provade då tanklocket öppet och kunde konstatera att bränslet flödade som det ska åtminstone till bränslepumpen...

 

Var sedan ute på kvällen och testade ena tändstiftet som gav ifrån sig tydlig gnista (mopedtipset gjorde det!).

 

Några idéer?

 

Värt att nämna är kanske att när jag bytte tändstift var stiften helt blöta av bensin när jag skruvade ut dem. Så var dock inte fallet igår kväll när jag skruvade ut de nya.

 

Det ska också sägas att choken normalt inte behövs under gång. Det var endast någon gång eller 2 härom månaden som den krånglade och krävde choke för att gå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter alla dina bränsleanslutningar rätt ? T.ex koppling till tank eller motorn ? Kanske motorn suger luft i stället för bensin ?

Annars håller med att teoretiskt borde det vara väldigt enkelt att felsöka en tvåtaktsmotorn, men så är det inte i verkligheten.

Sen finns det elektronik, som kan funka ibland och ibland inte. Dyrt köpa nytt bara för att testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-28 vid 08:42 skrev WearWolf:

- - -

Värt att nämna är kanske att när jag bytte tändstift var stiften helt blöta av bensin när jag skruvade ut dem. Så var dock inte fallet igår kväll när jag skruvade ut de nya.

- - -

Om stiften omväxlande är blöta och torra så kan det vara flottören som hänger sig i helt stängt eller helt öppet läge.

Flottören sitter i en kopp i botten/under förgasaren. Ibland lägger det sig smuts och/eller oxid i koppen som kan behöva rengöras. Det kan även vara flottörventilen som kärvar (sitter ovanför flottören inne i koppen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Redigerad av WearWolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-12 vid 14:14 skrev Lintott:

Om stiften omväxlande är blöta och torra så kan det vara flottören som hänger sig i helt stängt eller helt öppet läge.

Flottören sitter i en kopp i botten/under förgasaren. Ibland lägger det sig smuts och/eller oxid i koppen som kan behöva rengöras. Det kan även vara flottörventilen som kärvar (sitter ovanför flottören inne i koppen).

Fanns lite vitaktiga avlagringar på "huvudmunstycket" nu när jag öppnade förgasaren (påminner om ett fint salt). Försökte tvätta bort så gott det gick men hade inte tillgång till tryckluft eller nål. När jag provade starta motorn så gick den igång 1 sekund...Innan den dog...Minimal förbättring alltså.

 

Är nybörjare på det här men flottörventilen verkar så vitt jag ser fungera...Förstår dock inte dess funktion?

 

"Huvudmunstycket" går ju rakt ner till utrymmet där bensinen går in i motorn? Flotörsventilen ser dock ut att bara gå in i "väggen" till förgasaren? Den verkar helt sakna koppling till motorns inlopp? Vad är den till för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Flottörventilen", heter ju nålventil.

När det finns tillräckligt med bränsle i flottörhuset flyter flottören upp och petar till nålventilen som då stänger för inkommande bränsle. När sedan bränslet förbrukas i flottörhuset sänks flottören och öppnar nålventilen så att nytt bränsle kan komma in.

Nålventiler kan haverera fastna om det är avlagringar på dem, flottörer kan börja läcka och då flyter dom inte upp, vanligt då är att förgasaren flödar över. Det finns några olika varianter på denna konstruktion i olika typer av förknasare, men funktionen är densamma.

Huvudmunstycket brukar sitta i  en kanal längst ned i flottörhuset, genom vilken bränslet rinner vidare ned i förgasaren där det förångas och blandas med syre, för att nu förenkla förklaringen..

Lättare än så är det inte.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvat åt tomgångsskruven!

Det är en ställskruv och skall inte vara helt åtskruvad(stängd).

Men jag kanske missförstår dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev FIATX19:

Skruvat åt tomgångsskruven!

Det är en ställskruv och skall inte vara helt åtskruvad(stängd).

Men jag kanske missförstår dig.

Det är ju naturligtvis olika på olika förgasare/motorer.

Men det är vanligt att man i instruktionsböcker rekommenderar att man skruvar in tomgångsskruven helt och sedan skruvar ut den 2,5 varv eller någonting ditåt . Det kallar man för en grundinställning, utifrån den inställningen så skruvar man ut för att öka tomgångsvarvtalet, och inåt för att minska.

Dessa brukar vara av typen "nålmunstycke" den innersta delen av skruven är spetsig, om man skruvar in den för hårt kan spetsen deformeras, men det brukar vara lätt att åtgärda med en fil eller ett bryne.

 

MEN om nu stiften är blöta när du kollar så kommer det ju fram bränsle, kanske tillockmed för mycket... Skruva ur stiften igen, dra i startsnöret, kommer det ut nånting ur tändstiftshålen? du kan ju stoppa in litet hushållspapper i hålet (men inte för långt in), om det åker ut och är fuktigt är det ju bra.

 

Finns det ett chokespjäll i förgasaren? Det är en skiva som vrids inuti förgasarens hals, så att det kommer in mindre luft, bränslebandningen blir fetare. Om det finns choke, vilket det brukar göra, så kolla funktionen. 

 

En del 2-taktare måste man starta på fullgas, andra nöjer sig med bara litet gaspådrag. En del måste man choka, andra startar ändå... 

Men hoppas att du löser problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju naturligtvis olika på olika förgasare/motorer.

Men det är vanligt att man i instruktionsböcker rekommenderar att man skruvar in tomgångsskruven helt och sedan skruvar ut den 2,5 varv eller någonting ditåt . Det kallar man för en grundinställning, utifrån den inställningen så skruvar man ut för att öka tomgångsvarvtalet, och inåt för att minska.

Dessa brukar vara av typen "nålmunstycke" den innersta delen av skruven är spetsig, om man skruvar in den för hårt kan spetsen deformeras, men det brukar vara lätt att åtgärda med en fil eller ett bryne.

 

MEN om nu stiften är blöta när du kollar så kommer det ju fram bränsle, kanske tillockmed för mycket... Skruva ur stiften igen, dra i startsnöret, kommer det ut nånting ur tändstiftshålen? du kan ju stoppa in litet hushållspapper i hålet (men inte för långt in), om det åker ut och är fuktigt är det ju bra.

 

Finns det ett chokespjäll i förgasaren? Det är en skiva som vrids inuti förgasarens hals, så att det kommer in mindre luft, bränslebandningen blir fetare. Om det finns choke, vilket det brukar göra, så kolla funktionen. 

 

En del 2-taktare måste man starta på fullgas, andra nöjer sig med bara litet gaspådrag. En del måste man choka, andra startar ändå... 

Men hoppas att du löser problemet!

Choke har den och har provat både med och utan samt alla lägen på gasen (kanske inte full gas iof men allt mellan 0-80%).

 

Har inte provat hushållspapper än men tändstiften är något blöta när jag skruvar ut dem...Förgasaröret är också blött av bensin när jag skruvar upp den...Misstänker då också att den får för mycket bensin?

 

Har svårt att bedöma om nålventilen fungerar som den ska. Bifogar klipp som du gärna får titta på.

Redigerad av WearWolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju naturligtvis olika på olika förgasare/motorer.

 

 

 

Klipp nr 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser nästan ut som på dom Solexförgasarna jag ofta mekar med.

Nålventiler testar jag genom att blåsa i dem med munnen och ömsom stänga och öppna för att se om dom har flöde eller håller tätt. Klart det kan smaka litet bensin efteråt, men det är en smäll man får ta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min lilla käpphäst gällande motorer med flottörförgasare.

 

Det är inte ovanligt att det samlas bös strax ovan sätet( kan vara löst liggande av typ silicone och lätt att tappa bort).

Alltså mellan slanganslutningen från tank eller bränslepump och ventilsäten.

 

Plocka dän flottörnålen. Var noga med att fota hur den är uppfäst. Känsligt.

Inte ovanligt med en typ fjäder.

Plocka ur sätet om det är av t ex silicone.

Lossa slangen.

Lys med ficklampa, så ser du ev bös.

Blås rent, alltså ifrån sätet och utåt.

Klart.

 

Nu är det inget som hindrar bensinflödet.

 

Hade detta fel bl a på båtmotorer och 600 cc Endurocykel.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, var försiktig, fotografera grejerna innan du tar isär det.

Flottören sitter med en väldigt klen splint i godset, ibland är den splinten säkrad med ett clips av plast.

Fjädern som @Hybroskriver om, jan vara en liten bladfjäder av forsforbrons, som är väldigt lätt att tappa bort, och den är ju inte magnetisk så den går inte att leta upp med en magnet.

 

Jag har renoverat väldigt många Solex  i PICT-serierna. 

Till dessa köper man en renoveringssats med alla packningar och med en ny nålventil, men det är ofta ”made in China” och då kan nålventilen läcka. Det åtgärdas väldigt enkelt genom att fästa stiftet på den i chucken på en Dremel eller liknande, man håller i godset och låter maskinen rotera och slipa in ventilsiftet.

 

Men då bränsleblandning når fram till cylindern är det nog inte förgasaren egentligen som du skall fokusera på.

Jag har läst ditt första inlägg igen, och då känns det mer som om det är ett elektriskt fel, eller ett värmefel som påverkar någon komponent i tändningen.

 

Jag skulle nog kollat att tändkabeln sitter ordentligt fast i sin anslutning i tändspolen, som finns nånstans under svänghjulet. Likaså att ”tändhatten” är ordentligt påskruvad på tändkabeln, liksom att anslutningen inuti tändhatten verkligen har en bra kontakt med tändstiftet. Eftersom det kan glappa ordentligt på dessa ställen. 
Du hade ju visserligen gnista, men har du det hela tiden…?

 

Sedan var det ju en mekanisk påverkan på motorn när den slog mot bryggan. Kan det vara så att någon komponent blivit skadad eller lossnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvi, finns inget värre än när motorn inte vill...

Kan tipsa om ett svårfångat löjligt men dödligt fel.

En liten micro liten järnflisa som fastnat mellan magneten å godset. Den flyttar sig runt å så går det olika, ibland inte alls å ibland några varv.

 

Å innan jag hittade den!!! 😡

 

Så kolla för säkerhetsskull att det inte ligger en liten metallflisa mot magneten. Hoppas du hittar oavsett. Håller tummarana.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...