Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kvinnornasman

Fryst motor

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag var helt enkelt jävligt klantig och sen på pucken när det gäller att vinterkonservera. Helt plötsligt slog kylan till.. 

Var ute nyss och öppnade locket för sjövattenfiltret och ser att det är fruset. Att tillägga är att jag har en sötvattenkyld motor. Det interna systemet har glykol i sig så det är ingen fara. Dock är jag orolig för övriga delar.. 

Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering? 

 

 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

- - -

Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering?

Temperaturen på hemmatermometern är inte alltid densamma som på uppläggningsplatsen. Uppläggning är ofta i närheten av vatten och då kan vattnet göra att det inte blir lika kallt.

Så det är dumt att chansa och vänta. Försök köra igenom sjövattenpump, värmeväxlare o avgassystem så fort det blir lite plusgrader. Då vet du dessutom om du ska börja leta nya delar redan nu inför nästa säsong.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Lintott:

Temperaturen på hemmatermometern är inte alltid densamma som på uppläggningsplatsen. Uppläggning är ofta i närheten av vatten och då kan vattnet göra att det inte blir lika kallt.

Så det är dumt att chansa och vänta. Försök köra igenom sjövattenpump, värmeväxlare o avgassystem så fort det blir lite plusgrader. Då vet du dessutom om du ska börja leta nya delar redan nu inför nästa säsong.

Tack för svar! Tror du risken är stor att något har tagit stryk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Tack för svar! Tror du risken är stor att något har tagit stryk? 

Min gissning blir helt meningslös så jag avstår från det. Det måste kollas på plats efter att motorn tinat och försökts bli konserverad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Hej. 

Jag var helt enkelt jävligt klantig och sen på pucken när det gäller att vinterkonservera. Helt plötsligt slog kylan till.. 

Var ute nyss och öppnade locket för sjövattenfiltret och ser att det är fruset. Att tillägga är att jag har en sötvattenkyld motor. Det interna systemet har glykol i sig så det är ingen fara. Dock är jag orolig för övriga delar.. 

Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering? 

 

 

Tina motorn, sätt in en kupéfläkt och när den verkligen är tinad så försöker du konservera. Min båtgranne har glömt att konservera 2 gånger de senaste åren utan något har pajat. Om man skulle testa detta själv skulle naturligtvis blocket, vattenpump, kylare och fan och hans moster frysa efter ett par dagar :D

En av gångerna kom han faktiskt på det och gjorde som jag sa, tina upp och konservera.

 

Även om något skulle vara paj så är det skönare att veta det nu än i vår då alla vil ha hjälp samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga halvhårda kopparrör brukar klara att frysa en gång men inte två. Vid första frysningen vidgad rören så att rördelar inte längre passar, men de brukar enligt min erfarenhet hålla tätt. Vid andra frysningen spricker de. Så det kan vara ide att tina och konservera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte så stor ide att tro något. Inte ens i kyrkan är det säkert.

 

Svaret får du när allt tinat, dränerat NU och provkört till våren.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att Du fixar allt detta i september nästa år...

 

Tar väl nån vecka innan man får fingrarna ur, och så är vi inne i oktober. Och sen november i värsta fall...

 

Då samma historia som nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tinar och konserverar, ta det lugnt och tänk igenom vad du skall kika på så du får reda på vad som är trasigt.

 

Om det läcker vatten utåt är det såklart lätt att se, men värmeväxlare och ev oljekylare kan läcka till andra sidan och då kan det krävas att man kör motorn lite längre för att märka det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte tinad än, då TS inte svarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja ... Vi förstår.

 

Han ägnar sig väl åt kvinnorna.

Resten kommer i andra hand😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Får be om ursäkt för det otroligt sena svaret.. missade notiserna.

Jag har startat upp motorn och hittills har jag ännu inte sett att det läcker! Så det kan vara så att jag hade en otrolig tur men jag ska starta upp motorn idag igen och låta den gå en stund för att säkerhetsställa att inget läcker. 

Iår gäller det att gör allt samma dag som upptagning! 

Tack så mycket för alla svar! 

Mvh! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-30 vid 17:14 skrev Hybro:

Han ägnar sig väl åt kvinnorna.

App-app! Det är ju motsatsen till särskrivning!! Det är ju inte "kvinnornas man" utan "kvinnor nasman" det ska tolkas som! Sedan kanske grammatiken kan justeras en aning till.

 

@IngemarE försökte göra en parallell till de som krånglat sig ur metoo och hur det brukar låta. Funka inte så bra.

Redigerad av Dany_ms
Ingemars reaktion fick mig inse det var skräp
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...