Jump to content
Friday 23 February 2024
Kvinnornasman

Fryst motor

Recommended Posts

Hej. 

Jag var helt enkelt jävligt klantig och sen på pucken när det gäller att vinterkonservera. Helt plötsligt slog kylan till.. 

Var ute nyss och öppnade locket för sjövattenfiltret och ser att det är fruset. Att tillägga är att jag har en sötvattenkyld motor. Det interna systemet har glykol i sig så det är ingen fara. Dock är jag orolig för övriga delar.. 

Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering? 

Edited by Kvinnornasman

47 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

- - -

Eftersom det redan har varit -10 så antar jag att skadan redan är gjord? Eller finns det någon anledning att försöka värma upp motorrummet och köra en vinterkonservering?

Temperaturen på hemmatermometern är inte alltid densamma som på uppläggningsplatsen. Uppläggning är ofta i närheten av vatten och då kan vattnet göra att det inte blir lika kallt.

Så det är dumt att chansa och vänta. Försök köra igenom sjövattenpump, värmeväxlare o avgassystem så fort det blir lite plusgrader. Då vet du dessutom om du ska börja leta nya delar redan nu inför nästa säsong.

• Like 4

38 minuter sedan skrev Lintott:

Temperaturen på hemmatermometern är inte alltid densamma som på uppläggningsplatsen. Uppläggning är ofta i närheten av vatten och då kan vattnet göra att det inte blir lika kallt.

Så det är dumt att chansa och vänta. Försök köra igenom sjövattenpump, värmeväxlare o avgassystem så fort det blir lite plusgrader. Då vet du dessutom om du ska börja leta nya delar redan nu inför nästa säsong.

Tack för svar! Tror du risken är stor att något har tagit stryk? 

3 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Tack för svar! Tror du risken är stor att något har tagit stryk? 

Min gissning blir helt meningslös så jag avstår från det. Det måste kollas på plats efter att motorn tinat och försökts bli konserverad.

• Like 2

5 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Hej. 

Jag var helt enkelt jävligt klantig och sen på pucken när det gäller att vinterkonservera. Helt plötsligt slog kylan till.. 

Var ute nyss och öppnade locket för sjövattenfiltret och ser att det är fruset. Att tillägga är att jag har en sötvattenkyld motor. Det interna systemet har glykol i sig så det är ingen fara. Dock är jag orolig för övriga delar.. 

Tina motorn, sätt in en kupéfläkt och när den verkligen är tinad så försöker du konservera. Min båtgranne har glömt att konservera 2 gånger de senaste åren utan något har pajat. Om man skulle testa detta själv skulle naturligtvis blocket, vattenpump, kylare och fan och hans moster frysa efter ett par dagar :D

En av gångerna kom han faktiskt på det och gjorde som jag sa, tina upp och konservera.

Även om något skulle vara paj så är det skönare att veta det nu än i vår då alla vil ha hjälp samtidigt.

Vanliga halvhårda kopparrör brukar klara att frysa en gång men inte två. Vid första frysningen vidgad rören så att rördelar inte längre passar, men de brukar enligt min erfarenhet hålla tätt. Vid andra frysningen spricker de. Så det kan vara ide att tina och konservera.

Är väl inte så stor ide att tro något. Inte ens i kyrkan är det säkert.

Svaret får du när allt tinat, dränerat NU och provkört till våren.

Edited by Hybro

Föreslår att Du fixar allt detta i september nästa år...

Tar väl nån vecka innan man får fingrarna ur, och så är vi inne i oktober. Och sen november i värsta fall...

Då samma historia som nu...

När du tinar och konserverar, ta det lugnt och tänk igenom vad du skall kika på så du får reda på vad som är trasigt.

Om det läcker vatten utåt är det såklart lätt att se, men värmeväxlare och ev oljekylare kan läcka till andra sidan och då kan det krävas att man kör motorn lite längre för att märka det.

• Like 1

Ja, ja ... Vi förstår.

Han ägnar sig väl åt kvinnorna.

Resten kommer i andra hand😆