Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Stan

NYHETER Späckhuggare sänkte segelbåt

Rekommendera Poster

Från senaste info från Kryssarklubbens vecko info

https://pakryss.se/spackhuggare-sankte-segelbat/

 

54 incidenter runt Portugal och Gibraltar sund, området enligt Kryssarklubbens artikel.

Tydligen gör späckhuggarna detta enbart på kul eller av någon annan anledning.

Man ska inte beskylla späckhuggare för att ha någon sorts mänsklig intelligens, eller förmåga att förstå vad man ställer till med.

Eventuell hämnd för någon oförrätt längre tillbaka i tiden.

 

Nu till frågan.

Ska människor ha all rätt att med givna medel få kunna försvara sig själva och sin egendom?

 

I förra årtusendet tror jag att svaret vore givet. Men hur är det nu ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekten av att blanda cayennepeppar i bottenfärgen har ju testats på havstulpaner, men undrar om det avskräcker havslevande däggdjur såsom späckhuggare att anfalla segelbåtsroder…? 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplicerad fråga. Om det hade handlat om t ex vikvalar som det finns närmare 200 000 av i Atlanten, så tror jag man hade genomfört nån form av "skyddsjakt" på de identifierade individer som hade det beteendet. Men med ett så hotat djur som späckhuggare är det förstås inte aktuellt.

 

Jag tror inte det finns mycket man kan göra mer än att vänta ut det hela. Om 10-20 år kanske de slutat med beteendet, antingen för att de tröttnat eller för att styrande individer blivit för gamla och dött. Vi får bara hoppas att det inte sprider sig, för då blir fritidsbåtlivet hotat för de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Späckhuggare och Delfiner anses vara de mest intelligenta djuren vid sidan av oss människor. De använder sig av ljud för att kommunicera och jaga, som superavancerade ekolod.
Allt fler båtar och fartyg har med åren utrustats med alltmer avancerade ekolod och sonarer, och det anses att dessa stör valarna.
Även om inte alla båtar använder eller har igång sina system, så är det ändå troligt att valarna med sin intelligens förknippar båtarna med oljudet, och upplever dem som fientliga och oönskade, och denna ”åsikt” sprider de mellan sig.
(Jämför människans uppfattning av vargar – även de som inte personligen drabbas av dem har traditionellt bilden av att de är oönskade och ska bekämpas i alla lägen även då de inte akut hotar fåren)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delvis en filosofisk fråga. En miljöpartist och en moderat har förmodligen motvalls uppfattningar i frågan. Personligen skulle jag tömma latrinen och ge dem en chock de aldrig glömmer, och sedan styra in mot kusten och hålla mig där. I områden där dessa späckhuggare är kända, såsom Portugal, skulle jag alltid segla tätt intill kusten.

 

Kanske dessa unga späckhuggare har blivit curlade av sina föräldrar? De borde väl ändå ha viktigare bestyr för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Späckhuggarna vi talar om nu (utanför Portugal och Spanien och troligen även norra Marocko) är fridlysta, så man får inte göra så mycket. Frislysta arter bör skyddas tycker jag.

 

Dessutom verkar det inte finnas så mycket att göra som fungerar.

Skjuta dem kanske funkar och slänga knallskott i vattnet kanske också funkar.

Knallskott förstör hörseln på späckhuggare.

 

Bästa tipset är att hålla sig på vatten grundare än 20 meter. Problemet då är istället att man fastnar i nät, men det är ju bättre än att få rodret uppätet eller båten vält/krossad.

 

Ett relativt nytt råd, som också testats och utvärderats, är att ge full gas och styra mot land om man blir attackerad. Det verkar som att de flesta andra råd är sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har i år ”seglat” längs Portugals kust med vår säkerhet som prio 1.

Enbart seglat dagtid och försökt att hålla oss på max 20 meters djup.

2 ggr har vi varit nära angripna båtar (inom VHF avstånd från segelbåtarna).

De som drabbats verkar ha seglat utan försiktighetsåtgärder dvs även nattetid och på djupt vatten.

Den tyska båten som angreps utanför Nazare hörde/kände plötsligt en smäll i rodret och inom någon minut en andra smäll och sedan flöt rodret upp så angriparna kunde leka en stund med det.

När det går så snabbt hinner man inte ösa ut sand eller kasta i fire-crackers.

 

Om man hade avlivat de första individerna direkt hade detta sjuka beteende stoppats. Nu har yngre späckhuggare lärt sig och beteendet spridits.

 

Känslorna vad som skall göras med Orcas påminner om vad vi skall göra med svenska vargar, stor skillnad på åsikterna på Södermalm jämfört med fårägare med vargangripna får.

 

Lite lustigt hur spanjorer vill skydda späckhuggare men har inga problem med att stressa tjurar och skada dem långsamt tills de dör.

 

Idag finns det inga entydliga fakta om späckhuggarnas attacker, många teorier och mycket känslor flödar på internet.

 

Rui har varit ett bra stöd under vår seglats:

https://www.orcas.pt/maps

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/14/2023 at 8:46 PM, Georg_Ohm said:

Effekten av att blanda cayennepeppar i bottenfärgen har ju testats på havstulpaner, men undrar om det avskräcker havslevande däggdjur såsom späckhuggare att anfalla segelbåtsroder…? 😃

Jag har kört med Cayennepeppar i några år nu och jag kan säga att det fungerar till 100% mot späckhuggare! Trots att jag kör båt flera gånger i veckan under 8 mån per år i de Åländska vattnen så har jag aldrig blivit attackerad! 🙂 🙂 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-15 vid 13:08 skrev Terri:

Personligen skulle jag tömma latrinen och ge dem en chock de aldrig glömmer

Späckhuggare har inget luktsinne, så latrinen skulle gå obemärkt förbi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/20/2023 at 9:58 AM, raol said:

Späckhuggare har inget luktsinne, så latrinen skulle gå obemärkt förbi.

 

Intressant. Så luktorganet har tillbakabildats under evolutionen. Hajar har bra luktsinne. Men delfinfamiljen och övriga valar förlitar sig på syn och hörsel (eller ekolokalisering).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ”ser” de?

Vi har 2 sandsäckar som enligt tips skall störa odjurens ”undervattensradar” men frågan är ju om vi hinner sprida sanden om de angriper snabbt 2 ggr och sedan glatt simmar vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

Hur ”ser” de?

Vi har 2 sandsäckar som enligt tips skall störa odjurens ”undervattensradar” men frågan är ju om vi hinner sprida sanden om de angriper snabbt 2 ggr och sedan glatt simmar vidare.

 

De har, liksom alla valar och delfiner, förhållandevis dålig syn. Syn är inte mycket nytta under vattenytan eftersom sikten sällan är mer än några meter till några tiotals meter. En späckhuggare har en synskärpa som bäst ungefär motsvarande 0.2 för en människa (där 1.0 är normalgod syn).

Jag är skeptisk till att sand stör deras ekolokalisering särskilt mycket. De använder sig av våglängder på som kortast runt en centimeter (i genomsnitt betydligt längre), och sandkorn är bara runt en millimeter, så vågorna "märker" knappast av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/20/2023 at 9:58 AM, raol said:

Späckhuggare har inget luktsinne, .

 

Jag förmodar att detta beror på att luktsinnet hos däggdjur är kopplat till luftintag. Och att omvandling till ett luktsinne likt det hos fiskarna, innebär ett alltför långt evolutionssteg för att ha gått igenom. Nu är valarnas luftintag placerat längst upp på huvudet, av funktionsmässiga skäl. Om späckhuggarna haft luktsinne, skulle deras rutiner sett annorlunda ut, bl.a. ätit mera as. Nu är de istället rena jägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Jag förmodar att detta beror på att luktsinnet hos däggdjur är kopplat till luftintag. Och att omvandling till ett luktsinne likt det hos fiskarna, innebär ett alltför långt evolutionssteg för att ha gått igenom. Nu är valarnas luftintag placerat längst upp på huvudet, av funktionsmässiga skäl. Om späckhuggarna haft luktsinne, skulle deras rutiner sett annorlunda ut, bl.a. ätit mera as. Nu är de istället rena jägare.

Luftvägarna är ju stängda när de är under vatten, så även om de hade haft luktsinne där, hade det inte fungerat under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...