Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
TobbeBoxer

Bryggplats

Rekommendera Poster

Hur stor båtplats behöver jag till en snipa på 8 meter lång och 2;2 m bred? Kalmar kommun ville även ha djup! Fanns bara pålboj kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam över din fråga....

För du har ju nästan redan svarat själv - du behöver en plats där din båt ryms på framförallt bredden (plus någon plats för fender), då bredden brukar vara det som styr.

Gissningsvis en "2,5m", men vilken exakt bredd som verkligen är ledigt och annat som styr/är viktigt får du ju ta reda på av de som verkar vara ansvariga för hamnen i fråga (Kalmar kommun ?).

 

Hur djupt din båt sticker är ju också omöjligt för oss på forumet att gissa då du bara skriver "en snipa" och inte vilken båtmodell det handlar om (finns heller inget i din profil som hintar om det).

Även om (max) lite under 1m kan vara en rimlig gissning är ju även detta något du väl redan själv vet eller åtminstone kan Googla fram på just din båtmodell ?  Det är ju f.ö. inte minst viktigt att veta även för andra än Kalmar kommun, så du vet var du kan framföra båten utan att gå på grund 😉...

 

Vad är problemet med Pålboj ?  Väldigt förvånande förresten att det ens finns platser lediga, på nästan alla ställen har de åratal av kö för att få en båtplats.

 

Välkommen till MG, förresten !

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Anledningen till frågan är dels: 
Avstånd till boj finns 8m och 9 m och eftersom båten är 8 meter känns det för kort?

Bredden finns i 2,5 m och 2,8 m och som du nämnde så ska fendrar få plats men hur mycket spelrum man ska ha vet jag inte, 2,5 känns tight med fendrar eller?

Har just köpt båten och vet inte vad det är för modell, träsnipa gissningsvis byggd i Vänern med MD7a.

Djupet läste jag någonstans att det skulle vara visst spelrum till botten då man river upp strömvirvlar.

Som nybörjare ser det lättare ut med y-bom än pålboj är min högst amatörmässiga gissning.

 

Ska  tilläggas att det är min första båt så jag är helt novis.

748BE74D-6A5D-4782-AB88-7304A5A925BE.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt !  Och med bild, så även om jag inte är bekant med exakta modellen (vilket andra säkert kommer upplysa dig om) blev det genast mycket lättare att svara 😉

 

Pålbojarna är ju stolpar som står mellan platserna, och de behöver då nödvändigtvis inte vara längre ut än båten är lång. Nu har du aktre pollarna ganska långt bak och vinkeln på förtöjningstampen bör vara lite snett bakåt (eftersom förtamparna är snett framåt mot bryggan) så 8m ut från  bryggan kan säkert funka men 9m blir nog bättre.

Är det inte stor prisskillnad skulle jag gått på en 2,8m. Just för att det ger ett visst extra spelrum. Å andra sidan lär du ju inte blåsa iväg så långt om du väljer 2,5m då du ganska snart har stöd av grannbåtarna.

 

Visst är Y-bom enklare, för har du väl kommit in så kommer båten sedan inte så långt. Men pålbojar funkar också, i synnerhet om du kanske kan förbereda med lite extra "hjälptampar".

 

EDIT: Nu skrev du "boj", men jag antar att det fortfarande är "pålboj" som gäller. För är det boj så är det ju helt riktigt att den bör ligga minst ett par meter längre ut än båten är lång. Och då är 8-9m för kort om båten är 8m.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Jag kan väl säga som så, att min båt är 9,5 meter lång och 3,1 meter bred.

Platsen är 12 x 3,2. 

Även min båtplats har nedslagna pålar som akerförtöjning. Båtplatsens längd är inget problem.

Men jag kan inte ha fendrarna ute då jag skall lämna eller köra in på den båtplatsen, det händer att jag glömmer att ta in fendrarna när jag skall lämna platsen och då kommer jag inte så långt.

 

Väl på plats är det mer än dubbelt fenderavstånd mellan min båt och grannarnas båtar.

 

Så om platsen är obetydligt bredare än din båt beror det ju mycket på hur breda grannbåtarna är och då hur väl dessa båtars bredd rimmar med bredden på deras platser...

 

Sedan är väl dess båtplatsmått ganska ungefärliga? 

Stolparna kan vara nedslagna i leran litet snett så de kan luta både inåt och utåt...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-bommar är inte idealiska för snipor, speciellt relativt smala båtar. Snipor rullar gärna så fort det blir lite vågbildning och då händer det ofta att fendrarna åker upp över bommen och båten står och skaver mot bommen.

 

PS Härlig båt det där!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Pålbojarna är ju stolpar som står mellan platserna

Det är inte min uppfattning. Pålbojar börjar bli vanliga och är väldigt bra som akterförtöjningar.

En av fördelarna med dessa är att de inte är beroende av någon kätting som rostar.

Pålboj.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det är inte min uppfattning. Pålbojar börjar bli vanliga och är väldigt bra som akterförtöjningar.

En av fördelarna med dessa är att de inte är beroende av någon kätting som rostar.

Pålboj.png

En bild säger allt, och nu håller jag med.

Många - liksom jag - likställer "Påle med metallöglor" som "Pålboj", men det där på bilden är ju faktiskt en typisk "Pålboj". Det jag tänkte på är ju mer en "Påle" då den är fast förankrad/nedslagen i botten.

 

Men med en Pålboj som på bilden funkar det ju inte med ett avstånd till Pålbojen som är lika med eller bara väldigt knappt överstiger båtens längd. Lika lite som det funkar att ha en traditionell boj på det avståndet.

 

Tack för tillrättavisningen 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

En bild säger allt, och nu håller jag med.

Många - liksom jag - likställer "Påle med metallöglor" som "Pålboj", men det där på bilden är ju faktiskt en typisk "Pålboj". Det jag tänkte på är ju mer en "Påle" då den är fast förankrad/nedslagen i botten.

 

Men med en Pålboj som på bilden funkar det ju inte med ett avstånd till Pålbojen som är lika med eller bara väldigt knappt överstiger båtens längd. Lika lite som det funkar att ha en traditionell boj på det avståndet.

 

Tack för tillrättavisningen 😉

 

Ok, då vet jag vad en pålboj är för någonting.

Sådana har inte jag, då är det är träpålar nedbonkade i dyn.

 

Men pålbojen är ju synnerligen flexibel i sidled, och beroende på aktuellt vattenständ är den flexibel i längsled också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Faderullan:

Y-bommar är inte idealiska för snipor, speciellt relativt smala båtar. Snipor rullar gärna så fort det blir lite vågbildning och då händer det ofta att fendrarna åker upp över bommen och båten står och skaver mot bommen.

 

PS Härlig båt det där!

Det händer även när jag förtöjt min båt på gästplats med Y-bommar, och den båten är inte smal och är ingen snipa. Om jag sänker fendertarna så hamnar dom istället under bommen. 
Nä, Y-bommar är inte någon favorit vare sig hos mig eller hos ”min besättning”. Pålbojarna kallar  i för ”cigarrbojar” och deras popularitet är heller inte så hög. Dom är nämligen svårare att fånga med bojkroken än en vanlig klotformad boj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Faderullan:

....och då händer det ofta att fendrarna åker upp över bommen och båten står och skaver mot bommen.

Håller helt med, men det har jag (och mina båtplatsgrannar) löst i hemmahamnen genom att sätta fendern horisontellt mot bommen istället.

Till att börja med (första 10 åren eller så) hade vi 3+3 fendrar vi köpt på Biltema, snorbilligt då de var utgående. Fastsatta med spännband:

bild.png.7fede8b86d47dee194addedc60374f82.png

 

Men med åren blev både fender och spännband lite ledsna så de tenderade att hamna i ett mindre gynnsamt läge. Och inte minst blev de fula eftersom jag aldrig gjorde ren dem....

bild.png.3f3f166764c35b685938fd544e7cf6e4.png

 

....så nu har jag kostat på mig s.k. bom/bryggfendrar. Dessutom grå:

bild.png.623a64c4aabc141ae03956d9689addb0.png

 

Otroligt skönt att inte behöva fundera på att fendra av i hemmahamnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller helt med, men det har jag (och mina båtplatsgrannar) löst i hemmahamnen genom att sätta fendern horisontellt mot bommen istället.

Till att börja med (första 10 åren eller så) hade vi 3+3 fendrar vi köpt på Biltema, snorbilligt då de var utgående. Fastsatta med spännband:

bild.png.7fede8b86d47dee194addedc60374f82.png

 

Men med åren blev både fender och spännband lite ledsna så de tenderade att hamna i ett mindre gynnsamt läge. Och inte minst blev de fula eftersom jag aldrig gjorde ren dem....

bild.png.3f3f166764c35b685938fd544e7cf6e4.png

 

....så nu har jag kostat på mig s.k. bom/bryggfendrar. Dessutom grå:

bild.png.623a64c4aabc141ae03956d9689addb0.png

 

Otroligt skönt att inte behöva fundera på att fendra av i hemmahamnen.

Ja, dom är jättebra. Men sådana brukar ju inte finnas på Y-bommar i gästhamnar.

Men det händer att en del mindre kombinerade hamnar med både fasta och gästplatser har grön/röda skyltar, om sen gröna sidan visas kan man ”låna” platsen (man måste ändå betala avgiften) och då kan det ju finnas sådana där tjusiga bryggfendertar på bommarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men sådana brukar ju inte finnas på Y-bommar i gästhamnar

Nej, men nu handlade ju tråden om TS hemmahamnplats

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, men nu handlade ju tråden om TS hemmahamnplats

Jag vet, men utökade diskussionen litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel tråd, skulle skriva i 151 tråden.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...