Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
pelle_paltnacke

Tips vid utbyggnad av enkelt elsystem i samband av installation av NMEA2000 nätverk

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en TG6500 där det idag finns två stycken batterier. Det är hyfsad ordning och reda på elen idag.

Väldigt förenklat:
Två stycken batterier

En huvudströmbrytare där man kan välja mellan 1+2 / 1 / 2 / AV och sen går det vidare till motorn osv.

Nuvarande situation till vänster, min tilltänkta utbyggnad till höger.

1660171251_Screenshot2023-11-01at20_19_08.thumb.png.70dc23d3f9970c16f2c0c765a30dbd8e.png

 

Det jag nu ska koppla in (som kräver 12v) är följande

NMEA2000 nätverk

Garmin Bränsleförbrukningsmätare
Kanske ny plotter


Idag finns inga kopplingsplintar så det jag skulle vilja göra är att koppla in en kopplingsplint i stil med bilden ovan. Hade väl gått att koppla in direkt på batterierna men sen kommer man vilja installera något ytterligare och då kan man lika gärna göra det ordentligt från början....

Tanken är att plinten ska sitta i anslutning till batterier / strömbrytare, så max kanske 70cm-1m kabel från strömbrytaren...
Frågor: 
Har ni nån rekomendation på vilka kopplingsplint jag ska köpa? Antar att man har en för minus också? Funkar den typen som syns nedan eller har ni nåt annat förslag?

Några synpunker i övrigt?

Jag tänkte köra en 35mm kabel från strömbrytaren till kopplingsplinten. Låter ok? 

Finns det m6 kabelskor för små kablar så som till sensorer / plotters eller är m6 för kralligt för mindre förbukare?

 

880547671_Screenshot2023-11-01at20_07_25.thumb.png.33e4f885b49e4cf11c8dfdce634d475c.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja två kopplingplintar blir det, en röd och en svart, plus och minus. Jag tror nog att Biltemas kopplingsplintar duger bra.  Jag har några sådana till ankarspel och så. Men du måste avsäkra också!

 

Sedan kastar du bort den där batteriväljaren och ersätter den med två separata ”huvudbrytare” eg ”batterifrånskiljare” av bra kvalitet och dimension. Risken med batteriväljaren är att du glömmerihåg att skifta batteri i hamn och där förbrukar även startbatteriet.

 

Ja startbatteri… du kopplar så att det ena batteriet bara försörjer startmotorn och motorns interna elsystem, ok, man kan eller bör koppla bogpropeller och ankarspel dit också, dom används ju bara då motorn går och generatorn laddar.

 

Den andra batteriet, eller helst batterierna, batteribanken försörjer allting annat, det som du behöver i hamn, när motorn är avstängd.

  

Betänk också att startbatterier och förbrukarbatterier har olika egenskaper, det finns förvisso kompromisser… som då är kompromisser och ingenting annat.

 

Därefter kan du koppla din navigationselektronik till förbrukarbanken, men inte direkt via kopplingsplint, du måste ha en säkringsdosa med helst en säkring till varje instrument på plussidan, minus däremot kopplar du direkt till minusplinten.

Nu har bland annat Biltema säkringsdosor till båt som även har en inbyggd kopplingsplint för minus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pelle_paltnacke:

- - -

Det jag nu ska koppla in (som kräver 12v) är följande

NMEA2000 nätverk

Garmin Bränsleförbrukningsmätare
Kanske ny plotter

- - -

Jag tänkte köra en 35mm kabel från strömbrytaren till kopplingsplinten. Låter ok? 

Finns det m6 kabelskor för små kablar så som till sensorer / plotters eller är m6 för kralligt för mindre förbukare?

35 kvadrats kabel är att ta i alldeles för mycket för att mata förbrukarna. En sådan kabel klarar 60A kontinuerligt. Även om du hänger på väldigt mycket grejor framöver så kommer du aldrig att komma upp i sådana strömstyrkor.

Jag har väldigt mycket grejor på min förbrukarsida (kylbox, vattenpumpar x 2, länspump, autopilot, stor plotter, TV, VHF, mm mm) och har en 16 kvadratmm kabel vilket räcker till med råge för mig (ska kunna belastas konstant med 37A). Sen har jag även upp till 50 kvadratskablar men de går från batteriet till huvudströmbrytaren där det grenas vidare till vinchar (200A avsäkring), ankarspel (80A avsäkring) å så förbrukaranslutningen med sin

 

Det finns ringkabelskor med M6 hål både röda för klena kablar (0,5 - 1,5 kvadrat), blåa för medium kablar (1,5 - 2,5 kvadrat) och gula för lite kraftigare kablar (4-6 kvadrat). Du bör klara dina förbrukare och mycket mer med 6 kvadrat kabel och gul kabelsko till spridningsplint. Sen ansluter du de olika enheterna med klenare kabel och röd eller blå kabelsko.

 

Till både 35 o 16 kvadratskablar behövs rörkabelskor där det krävs professionellt pressverktyg för att pressa ihop kabelskon runt kabeln.

 

När du ska pressa röda, blå eller gula kabelskor så ska du skaffa en riktig presstång. De klena verktyg som finns med i satser tillsammans med kabelskosortiment ger inte tillräcklig presskraft för att få en tillförlitlig förbindning.

 

En sån här presstång ska du skaffa. De finns från olika tillverkare. Biltemas räcker t.ex. bra. Färgmarkeringarna för olika kabelskor är självinstruerande....

preview.jpg.1b32c4bfb40293cfaf95129ed2f802ca.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med ovanstående inlägg. Skyllermarks köper du bara om du vill betala extra för namnet, annars är nog denna från Biltema betydligt mer anpassad för ditt ändamål (använd två - en för minus och en för plus): https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/kopplingsplint-universal-2000024037

Dessa (plus och minus) matar du - som föreslagits - av t ex två 16mm². Även 10mm² kan räcka, men det beror lite på avstånd o.s.v. Då har du på denna typ av plint även ett stort antal M4-skruvar, som just passar standard ringkabelskor för "vanliga" förbrukare m.m. Glöm dock inte säkringar direkt efter plusplinten (för att skydda efterföljande klena kablar), men en "burk"/hållare för ett gäng flatstiftsäkringar kostar inte mycket. Skulle f.ö. tro att 2,5mm² är mer än nog för de flesta av dina förbrukare.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som någon av oss brukar påpeka är att det är kablarna man skyddar med säkringar.

När det gäller navigationselektonik brukar sådana apparater ha en hängsäkring på sin pluskabel, den skall ju då skydda apparaten den är ansluten till.

 

Det finns en webbplats som heter 24volt.eu, den är väldigt användbar. Trots att denna handlar väldigt mycket om alternativa energikällor till fritidshus och liknande finns det mycket att hämta där bland alla solcellspaneler och vattenhjul.

Där finns några olika kalkylatorer, bland annat denna som är behjälplig när man räknar ut kabelareor, tänk bara på att du multiplicerar kabellängden med 2, strömmen skall ju tillbaka till batteriet också, genom minuskabeln.

Där finns även en webbutik,  där man kan köpa bland annat kablar och installationsmaterial. Batterier är vanligtvis billigare att köpa på annat håll.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Där finns några olika kalkylatorer, bland annat denna som är behjälplig när man räknar ut kabelareor, tänk bara på att du multiplicerar kabellängden med 2, strömmen skall ju tillbaka till batteriet också, genom minuskabeln.

Den kalkylatorn är bra MEN DEN MULTIPLICERAR SJÄLV kabellängden med två vilket ställer till med problem för de som tänker! Den som inte funderar så mycket och bara mäter avståndet med en tumstock och matar in värdet får rätt resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Den kalkylatorn är bra MEN DEN MULTIPLICERAR SJÄLV kabellängden med två vilket ställer till med problem för de som tänker! Den som inte funderar så mycket och bara mäter avståndet med en tumstock och matar in värdet får rätt resultat.

Ok, då har dom gjort om den kalkylatorn, bra för oss, inte lika bra för andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man inte Biltemas något begränsade sortiment, så finns det många kopplingsplintar i en mängd olika utföranden på Amazon, med liknande eller bättre kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det uppskattas!

Ok så 35mm va lite överdrivet.

 

Kopplingsplinten som IngemarE tipsade om från Biltema ser schysst ut, blir nog en sån. Så matar jag de med 16mm^2 kabel (så har man gott om marginal).

 

Som Georg_Ohm nämner så har alla de tre sakerna jag vill koppla in redan en säkring, men ändå nödvändigt / bättre att ha en enhetlig lösning med en säkringsbox för stamliga förbrukare ?
Bör man även behålla säkringen som elektroniken kommer med eller är det onödigt?

Typ denna kanske?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-flatstiftssakring-8-platser-2000031352


Nåt annat man bör tänka på, kanske tips / saker man kan använda för att kabeldragningen ska bli prydlig? 

Redigerad av pelle_paltnacke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev pelle_paltnacke:

Tack för alla svar, det uppskattas!

Ok så 35mm va lite överdrivet.

 

Kopplingsplinten som IngemarE tipsade om från Biltema ser schysst ut, blir nog en sån. Så matar jag de med 16mm^2 kabel (så har man gott om marginal).

 

Som Georg_Ohm nämner så har alla de tre sakerna jag vill koppla in redan en säkring, men ändå nödvändigt / bättre att ha en enhetlig lösning med en säkringsbox för stamliga förbrukare ?
Bör man även behålla säkringen som elektroniken kommer med eller är det onödigt?

Typ denna kanske?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-flatstiftssakring-8-platser-2000031352


Nåt annat man bör tänka på, kanske tips / saker man kan använda för att kabeldragningen ska bli prydlig? 

Nej inte den säkringsdosan!

Välj istället en sådan här! Den är avsedd för marint bruk.

Den har dessutom två inbyggda minusplintar. Jag fattar dock inte varför dom är två, jag har kopplat ihop mina.

Kablar till marinelektronik, navigatorer och liknande brukar man kunna säkra av med 5A. VHF-radion kan dra mer ström, 10A brukar räcka.

 

Och så behåller du de små hängsäkringarna på kablarna till apparaterna!

 

Du skall även köpa buntband, sådana finns i olika dimensioner. Bunta ihop kablarna så blir det prydligare.

Det finns även hållare som man fäster upp buntbanden med, hittar inga sådana hos Biltema, men det är en självhäftande grej som även har skruvhål. Tejpen brukar inte hålla så det är bättre att skruva fast dom.

Sedan finns det även flexslang och kanelstrumpor som man kan dra kablarna i, särskilt på platser där dom annars skulle vara oskyddade.

 

När det är saker som inte drar några större strömmar, såsom kablar från diverse tankgivate och kablar till LED-belysningar har jag ibland använt sjuledad släpvagnskabel, men då är varje kabel i denna ganska klen, brukar vara 0,75mm2, så den används då bara för grejer som drar små strömmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den länkade säkringsdosan funkar också, om man bara vill ha säkringar och inte monterar den alltför exponerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/1/2023 at 8:31 PM, pelle_paltnacke said:

Hej! 

Jag har en TG6500 där det idag finns två stycken batterier. Det är hyfsad ordning och reda på elen idag.

Väldigt förenklat:
Två stycken batterier

En huvudströmbrytare där man kan välja mellan 1+2 / 1 / 2 / AV och sen går det vidare till motorn osv.

Nuvarande situation till vänster, min tilltänkta utbyggnad till höger.

1660171251_Screenshot2023-11-01at20_19_08.thumb.png.70dc23d3f9970c16f2c0c765a30dbd8e.png

 

Det jag nu ska koppla in (som kräver 12v) är följande

NMEA2000 nätverk

Garmin Bränsleförbrukningsmätare
Kanske ny plotter


Idag finns inga kopplingsplintar så det jag skulle vilja göra är att koppla in en kopplingsplint i stil med bilden ovan. Hade väl gått att koppla in direkt på batterierna men sen kommer man vilja installera något ytterligare och då kan man lika gärna göra det ordentligt från början....

Tanken är att plinten ska sitta i anslutning till batterier / strömbrytare, så max kanske 70cm-1m kabel från strömbrytaren...
Frågor: 
Har ni nån rekomendation på vilka kopplingsplint jag ska köpa? Antar att man har en för minus också? Funkar den typen som syns nedan eller har ni nåt annat förslag?

Några synpunker i övrigt?

Jag tänkte köra en 35mm kabel från strömbrytaren till kopplingsplinten. Låter ok? 

Finns det m6 kabelskor för små kablar så som till sensorer / plotters eller är m6 för kralligt för mindre förbukare?

 

880547671_Screenshot2023-11-01at20_07_25.thumb.png.33e4f885b49e4cf11c8dfdce634d475c.png

 

 

Finns det möjligen redan en elpanel med brytare/säkringar i det som på skissen kallas "båtens nuvarande elsystem"?

I så fall skulle jag nog först överväga om det inte går att ansluta de tillkommande förbrukarna via den.  Själv tycker jag det är praktiskt att enkelt kunna slå på och av exempelvis de instrument som är anslutna till NMEA-nätverket. De behöver inte vara igång och dra ström när båten ligger still, enligt mig.

Men detta hänger förstås på hur din båt används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, den länkade säkringsdosan funkar också, om man bara vill ha säkringar och inte monterar den alltför exponerat.

EE5CC6B2-9C80-49AA-ABB4-EBF582281CAD.jpeg.0ec152a2430c49efa188f977864a73f6.jpeg

Jag satte in sådana enklare säkringsdosor i en hobbybil för 12 år sedan, nu glapp på något ställe, oxid på ett annat ställe. Sedan blir det många ”krocketbågar” på ena sidan av de enklare dosorna.

 

Men denna (på bilden)har två grupper med säkringshållare, en till vänster och en till höger, med tillhörande minusplintar. Man kan ju koppla ihop dessa grupper om man vill plus och plus, samt minis och minus då, för att vara övertydlig. Eftersom alla säkringsplatserna har en gemensam anslutning på primärsidan behöver man inte joxa genom att göra ”krocketbågar” av kabelstumpar och kabelskor. Om man tänkt att istället använda sig av en kopplingsplint så slipper man det också, eftersom den redan sitter i denna särkingsdosa, och då som grädde på moset, finns det även kopplingplintar till minusanslutningar, och då slipper man nu även en minusplint just där, men sådan kan ju kanske behövas på andra ställen i elsystemet förstås.

Nu har jag bara haft exakt den på bilden i en säsong, men en till det yttre likadan som har gröna lysdioder inbyggda som skvallrar om säkringen gått sönder i sju år. Den säkringsdosan har hamnat på en halvfuktig plats och där är det inga problem.

Möjligen en fördel till, om än med liten betydelse, denna dosa har även plats för två reservsäkringar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...