Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Isiteek erfarenhet.

Rekommendera Poster

Nu när man kommer in i varmhall så tänkte jag ev. lägga Isiteek på skarndäck som ett av A5 arket med jobb denna vinter.

 

Gjorde en sökning här på forumet, men riktigt gamla trådar. Är det någon som kan ge erfarenheter om huruvida det är lätt att lägga samt hur det håller och ser ut efter ett par år? Kommer ju belastas mycket med smutsiga skor och naturen gör väl sitt med UV och regn.

 

Kollar många videos, ser väldigt enkelt ut att jobba med och slutresultatet blir ju fantastiskt!

 

Tänkte såklart göra allt själv och räknade lite i huvudet att det blir ca 3 kvadratmeter (kan såklart bli mer eller mindre då jag ej mätt än).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Isiteek och Flexiteek är väl främst att man kapar till och pusslar ihop det förstnämnda själv, och Flexiteek får man i färdiggjorda flak att limma dit. Medan materialet i sig nog är ganska lika varandra.

 

Jag kan bara tala för Flexiteek. Det lade jag på både förra och nuvarande båt, och peket som man trampat på så många gånger var bara möjligen en aning mörkare efter 15 år. Badbryggan tog stryk av andbajs under en period, men efter en del slipning blev Flexiteeken fin igen. Värre var det med frätskadorna på intilliggande gelcoat...

 

Nuvarande båts peke:

bild.png.9bdd405b2a787296b27b63efce81092b.png

 

Och badbryggan (där jag fick Flexiteek att lägga in båtloggan i en panel):

bild.png.dd7ca3dc62c959afff0e3718f629bf7f.png

 

Om du frågar mig så kommer jag aldrig lägga vanlig teak på någon båt. Räknar med att materialet håller i princip oförändrat i minst 15-20 år, då det gjorde så på min förra. Ingen UV-påverkan vad jag kunde se. Senaste versionen av Flexiteek är också svalare att gå på, en egenskap som är tacksam eftersom PVC-"teak" lätt kan bli väldigt varm om solen gassar.

 

Jag har som sagt bara erfarenhet av att malla och sedan limma hela/färdiggjorda paneler, så jag hoppas någon annan återkommer med den Isiteek-unika delen av jobbet....

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den båt jag nu håller på och renoverar har tidigare ägare lagt Isiteek på fördäck, sannolikt inte den senaste generationen dock. Positivt är att det är otroligt lätt att hålla rent och snyggt och trots att det suttit några år finns inga missfärgningar eller blekningar. Tyvärr tror jag man slarvat vid monteringen och fått luft under på ett par ställen vilket lett till att några av panelerna spruckit vilket ser trist ut, men det ska man nog inte skylla Isiteek för. Dock - när solen väl visar sig blir det otroligt varmt att gå på. Jag har till och med varit med om att jag fått gå tillbaks och sätta på mig skor när jag ska fendra på då det inte gått att gå barfota. Även här tror jag att senare generationer är bättre.

 

I mitt fortsatta arbete hade jag tänkte använda Flexiteek på kvarvarande ställen då de innehåller former som jag tror de på fabriken är bättre på än mig. Tyvärr får jag inte ens svar på mail från dem så det kanske blir till att försöka med Isiteek även där eller något alternativt fabrikat.

 

/Christian

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev MrMe:

Tyvärr får jag inte ens svar på mail från dem

Mailat ?  Har du inte skickat via kontaktformuläret på hemsidan (Flexiteek.se), eftersom jag antar att du tänker lägga det själv ?

 

För om du skickar en förfrågan via offertformuläret tror jag det skickas vidare till någon ÅF "nära dig" för att göra hela paket med mallning, paneler och montering/limning. Och har du ingen ÅF nära dig som är sugen på att göra jobbet så kanske de som fått förfrågan vidareskickad till sig har den dåliga smaken att inte svara.

 

Jag har aldrig haft några problem att få kontakt, men jag tror man bör börja med kontaktformuläret på hemsidan, beskriva vad det handlar om och att man kan malla och limma själv och "bara" behöver få panelerna gjorda. Fick svar rätt snabbt och offert, inklusive den mängd lim jag behövde o.s.v. och kunde fortsätta konversationen direkt via mail.

Mallar gör man lämpligen med täckpapper, lite grövre brunt papper som man täcker golven med när man målar. På dessa ritar man åt vilket håll man vill ha nåten, skissar på kantträ o.s.v. Den här årstiden är nog den bästa att beställa, till våren kan det bli långa leveranstider.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Mailat ?  Har du inte skickat via kontaktformuläret på hemsidan (Flexiteek.se), eftersom jag antar att du tänker lägga det själv ?

Jo det är formuläret jag använt men som sagt ingen respons

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Mailat ?  Har du inte skickat via kontaktformuläret på hemsidan (Flexiteek.se), eftersom jag antar att du tänker lägga det själv ?

 

För om du skickar en förfrågan via offertformuläret tror jag det skickas vidare till någon ÅF "nära dig" för att göra hela paket med mallning, paneler och montering/limning. Och har du ingen ÅF nära dig som är sugen på att göra jobbet så kanske de som fått förfrågan vidareskickad till sig har den dåliga smaken att inte svara.

 

Jag har aldrig haft några problem att få kontakt, men jag tror man bör börja med kontaktformuläret på hemsidan, beskriva vad det handlar om och att man kan malla och limma själv och "bara" behöver få panelerna gjorda. Fick svar rätt snabbt och offert, inklusive den mängd lim jag behövde o.s.v. och kunde fortsätta konversationen direkt via mail.

Mallar gör man lämpligen med täckpapper, lite grövre brunt papper som man täcker golven med när man målar. På dessa ritar man åt vilket håll man vill ha nåten, skissar på kantträ o.s.v. Den här årstiden är nog den bästa att beställa, till våren kan det bli långa leveranstider.

Får man vara så fräck och fråga vad Flexiteek tar för en färdig "form", tex din badbrygga som vart otroligt bra gjord?

 

Gillar att du la in namnet också, det får man väl betala lite extra för misstänker jag.

 

Har tyvärr inte hunnit räknat än på min båt vad skarndäck skulle kosta att göra själv, men 3 kvadratmeter (som jag tror är för mycket) av 2x45 rullar landar på 7500kr, sen tillkommer ju lim ect. samt min tid. Lägger gärna lite till om inte offert från Flexiteek blir sjukligt högt.

 

Ska testa och kontakta dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag gav 13-14' för alla panelerna på badbryggan (3,2x1m c:a), peket, jobbet med loggan samt lim m.m. Då gjorde jag mallarna i papper och skickade in (inte så svårt) och fick tillbaka panelerna färdiga att limma på plats. Flexiteek ville ha loggan i bättre filformat än jag kunde fixa lite snabbt, men de kontaktade själva varvet och fick den i TIFF direkt av dem vill jag minnas.

Hade kanske blivit lite billigare per m² om inte panelerna var så många och krävde (som synes) en hel del hand- och tankearbete för att få till med rätt form och utseende.

 

Inte billigare än vanlig teak, men jag vet att det kommer se likadant ut om 10 år - i princip utan underhåll 🙂

 

Jo, jag är rätt nöjd....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Vill minnas att jag gav 13-14' för alla panelerna på badbryggan (3,2x1m c:a), peket, jobbet med loggan samt lim m.m.

Det var inte dyrt (inklusive material?). Oavsett så känns det smidigt att få färdigt än att göra själv som hade varit roligt dock, men tidsödande pga. andra saker som också skall göras i vinter/vår.

 

Har skickat förfrågan, får se om dom hör av sig.

 

Tack för informationen och bilderna Ingemar, mycket uppskattat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan dela med mig av lite erfarenheter av isiteek. Vi lade det i sittbrunnen på vår segelbåt. Alltså på durken och på alla ytor där det tidigare var läckande skruvad teak.

 

Vi är väldigt nöjda med resultatet. Hade vi gjort det igen hade det blivit perfekt, men lite lärde vi oss på vägen. Det finns skavanker men bara vi ser dem. Vi började med de längsta bitarna eftersom vi trodde det var enklast. Men det visade sig vara fel metod för oss. De mindre bitarna även om det är mer detaljer är enklare. Limmet torkar snabbt och man lär sig efter ett tag hur man hanterar bitarna bäst. Små bitar är enklare. Så börja med en mindre bit, till exempel en lucka är mitt tips.

 

Det är många år sedan nu och det ser likadant ut än. Vi gillar det. Det finns de som tror att det är teak men det är inte viktigt för oss. Vi vet att det är plast och vi valde det därför. Ville vi ha något som exakt ser ut som teak så skulle vi ta just teak.

 

Jag skulle aldrig lägga teak och skulle också välja bort det på en ny båt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att jag lade teakdäck på min förra båt. Men inte riktigt. För det var 6 mm tjockt teakfaner.

Sågade ur med figursåg varendaste en ribba efter kartongmallar. Finputsade med en liten speciell handhyvel med industrirakblad i.

Mycket jobb!

men det höll väldigt bra alla år jag hade båten. Skulle inte göra om det idag.

Om jag skall ha kvar min Fingal så funderar jag på att lägga just Easy-teak eller Flexiteak. Men priset avhåller mig. Fingaln har ju redan en raster-skrovlig halkig yta, men den behöver målas/bättras på. Å jag å penslar är inte riktigt kontenta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar än från Flexiteek än.

 

Men bara gått 2 dagar nu. Hör jag inget av slutet av veckan så räknar jag hem på att göra det själv med Isiteek och drar iväg ett extra mail att dom förlorar 1-2 kunder.

 

Men dom kanske har fullt upp (återförsäljare) och vill inte ha mera jobb.

Alternativet är att ta kontakt direkt med återförsäljare i sin närhet, såg att en fanns i Norrköping enligt deras karta på hemsidan som inte ligger långt ifrån mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Inget svar än från Flexiteek än.

 

Men bara gått 2 dagar nu. Hör jag inget av slutet av veckan så räknar jag hem på att göra det själv med Isiteek och drar iväg ett extra mail att dom förlorar 1-2 kunder.

 

Men dom kanske har fullt upp (återförsäljare) och vill inte ha mera jobb.

Alternativet är att ta kontakt direkt med återförsäljare i sin närhet, såg att en fanns i Norrköping enligt deras karta på hemsidan som inte ligger långt ifrån mig.

Tack för att du håller oss uppdaterade. Om det är så att du får svar kanske jag ska göra ett försök till.... 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-31 vid 16:50 skrev patrikflink:

Inget svar än från Flexiteek än.

 

Men bara gått 2 dagar nu. Hör jag inget av slutet av veckan så räknar jag hem på att göra det själv med Isiteek och drar iväg ett extra mail att dom förlorar 1-2 kunder.

 

Men dom kanske har fullt upp (återförsäljare) och vill inte ha mera jobb.

Alternativet är att ta kontakt direkt med återförsäljare i sin närhet, såg att en fanns i Norrköping enligt deras karta på hemsidan som inte ligger långt ifrån mig.

Prova kontakta Permateek. De bygger också kundanpassade bitar efter mall med fog mellan bitarna. Man får dem inslipade så det ser ut som riktigt trä.
https://www.permateek.se/

Permateek.jpg.332de6b70779733f3977668326685bd6.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vecka nu utan respons. Blir nog Isiteek.

Mycket märkligt att dom inte vill ha intäkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det är väldigt märkligt.

Drog faktiskt just ett mail med en länk till denna tråden till en mailadress jag har direkt till Flexiteek, om det - mot förmodan - är något skumt med deras formulär eller nå't.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag tycker också det är väldigt märkligt.

Drog faktiskt just ett mail med en länk till denna tråden till en mailadress jag har direkt till Flexiteek, om det - mot förmodan - är något skumt med deras formulär eller nå't.

Tänkte också att något måste vara fel på hemsidan eller dylikt.

 

Drog du iväg ett mail direkt till dom eller återförsäljare som gjorde dina bitar?

Tänkte annars kontakta en i Norrköping som jobbar med deras produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt.

Den ena adressen studsade tillbaka, den andra verkade dock ha landat någonstans....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Flexiteek, trots da'n före röd dag och sent på e.m. :)

 

De kollade i tråden och ingen av er som skriver att ni har fyllt i kontaktformuläret har de fått något på via hemsidan. Men de skall ta det vidare till sin webadmin eftersom något ev. inte är ok.

 

Men jag ombads gå in i tråden och be er maila förfrågan till produktion@flexiteek.se istället.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IngemarE:

Fick svar från Flexiteek, trots da'n före röd dag och sent på e.m. :)

 

De kollade i tråden och ingen av er som skriver att ni har fyllt i kontaktformuläret har de fått något på via hemsidan. Men de skall ta det vidare till sin webadmin eftersom något ev. inte är ok.

 

Men jag ombads gå in i tråden och be er maila förfrågan till produktion@flexiteek.se istället.

Tackar. Knölar iväg ett nytt mail imorgon. Mycket bättre med en fast mailadress, kan då bifoga bilder.

 

En fjäder i hatten till dig!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Tackar. Knölar iväg ett nytt mail imorgon. Mycket bättre med en fast mailadress, kan då bifoga bilder.

 

En fjäder i hatten till dig!

Bara som tips. Om du mot förmodan skulle kontakta Permateek, ring på telefonen. Jag fick inte heller svar på mail där i början. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...