Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
KlasG

Missljud propeller, diskussion, söker ny

Rekommendera Poster

Har haft ett vinande missljud i backslag/axel (bara över 1300 rpm) som jag misstänkt kunna vara "sjungande propeller", nu efter upptagning har jag fått loss den utan allt för mycket svordomar. Den varvsmonterade propellern är en 4x14x10.

 

När jag knackar in mina data för att beräkna propeller så kommer jag fram till att jag borde ha en 3x14x15 (eller 4x14x14)

(Snipa, 16hk, 3400rpm, 2.6:1,1000kg, 20 fots vattenlinje, 2m bred i vatten)

 

Hur kan varvet göra en så grov felberäkning?

Kan den feldimensionerade propellern ge upphov till ovan nämnda missljud?

 

Iaf, någon som har en 3x14x15 liggandes för konisk 25mm axel? kan tänka mig en 3x14x14 också.

 

Mvh Klas

Redigerad av KlasG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missljudet lär inte bero på felberäknad propeller.

 

Sedan är frågan om den verkligen ÄR fel. De teoretiska och ganska förenklade kalkylerna är en sak, men hur det fungerar praktiskt stämmer inte alltid med teorin. Vill också påstå att propellern på en snipa är betydligt mer okritisk än på en planande båt.

 

Övervarvar motorn eller ligger du väldigt fel från maxvarvet på annat sätt ?  Eller har du ett "otrevligt" varvtal vid marschfart (5-6 knop) ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maxvarv på motorn (eller vad är det för modell, om du inte själv vet maxvarv)?

 

Jag tycker att det låter som en för "tung" propeller för 16 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Vad har du för maxvarv på motorn (eller vad är det för modell, om du inte själv vet maxvarv)?

 

Jag tycker att det låter som en för "tung" propeller för 16 hk.

Maxvarv 3400, hur menar du för "tung"?

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Missljudet lär inte bero på felberäknad propeller.

 

Sedan är frågan om den verkligen ÄR fel. De teoretiska och ganska förenklade kalkylerna är en sak, men hur det fungerar praktiskt stämmer inte alltid med teorin. Vill också påstå att propellern på en snipa är betydligt mer okritisk än på en planande båt.

 

Övervarvar motorn eller ligger du väldigt fel från maxvarvet på annat sätt ?  Eller har du ett "otrevligt" varvtal vid marschfart (5-6 knop) ?

Jag får ligga nära maxvarv, ca3100 för att ligga på sex knop.

 

Jag måste minska båtvikten till 400 kilo för att ens komma i närheten av en stigning på tio tum (i min förenklade kalkyl) :)

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, räknade lite, med 10" stigning och 10% slip så borde den göra 9 knop vid 3400 varv/minut! Så du bör minska stigningen till säg 8" eller 9" för att få upp varvtalet från 3100 till närmare 3400. Högre stigning kommer inte alls bli bra.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Hm, räknade lite, med 10" stigning och 10% slip så borde den göra 9 knop vid 3400 varv/minut! Så du bör minska stigningen till säg 8" eller 9" för att få upp varvtalet från 3100 till närmare 3400. Högre stigning kommer inte alls bli bra.

Men tänk lite nu - det är en deplacementbåt/snipa med en längd på bara 20'. Den kommer svårligen upp i några 9 knop, av helt andra skäl....

 

Och oavsett teori och uträkningar måste ju TS redan idag ligga på nära maxvarv för att nå 6 knop på denna båt och med befintlig propeller. Det är ju därför knappast aktuellt att sätta på en ännu lättare propeller för att få ännu högre varv vid 6 knop.

 

Teori är en sak, men den är alltid förenklad. Kanske t.o.m. befintlig propellerdimension i praktiken trots allt är den mest optimala (eller minst dåliga).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Hm, räknade lite, med 10" stigning och 10% slip så borde den göra 9 knop vid 3400 varv/minut! Så du bör minska stigningen till säg 8" eller 9" för att få upp varvtalet från 3100 till närmare 3400. Högre stigning kommer inte alls bli bra.

Får man fråga hur du tänker? (förklara för ett barn) :)

 

Jag har alltså inga problem att varva ur motorn till 3400, det händer inte mer med farten, bara ljudet.

Jag upplever att motorn har mycket mer att ge.

Nio knop har jag aldrig varit i närheten av.

 

//Klas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade på hur långt du teoretiskt bör komma med en propp på 10" och 3400 rpm, och drog sedan av 10% för slipp, det resulterar i att du kör i 9 knop. Att just din båt inte kan gå i 9 knop är en annan sak! det gäller att räkna sig fram till vad som är trolig maxfart respektive lämplig stigning för att din motor ska nå sitt maxvarv. Enkelt faktiskt. Fast om du nu enkelt når 3400 rpm så kan det ju vara så att du ska öka bladarean och minska stigningen eftersom du då verkar ha en väldigt hög slipp.

Och så kan det vara så att din motor är onödigt stark för din snipa och då gäller det mer att hitta en propp som gör att den går trevligt vid tex 6 knop och det kan i varje fall inte jag räkna mig fram till vad det skulle kunna var för ngn propp.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Att just din båt inte kan gå i 9 knop är en annan sak! det gäller att räkna sig fram till vad som är trolig maxfart respektive lämplig stigning för att din motor ska nå sitt maxvarv.

Men man kan ju inte bortse från båtens egenskaper och sedan dyka ner sig i teoretiska beräkningar om maxfarter och varvtal och utan eftertanke slänga upp dem som "fakta":

54 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

räknade lite, med 10" stigning och 10% slip så borde den göra 9 knop vid 3400 varv/minut!

TS har ett praktiskt problem (oljud) och har som sidospår väckt frågan om propellern verkligen är rätt då den ligger långt från en teoretisk beräkning. Då hjälper inte ytterligare djupdykningar som bortser från en stor del av verkligheten och kommer fram till farter och egenskaper hans båt aldrig ens är konstruerad för....:unsure:.

 

30 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Och så kan det vara så att din motor är onödigt stark för din snipa

TS är nog glad att ha hela 16hk när vinden tar tag i båten....😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Men man kan ju inte bortse från båtens egenskaper och sedan dyka ner sig i teoretiska beräkningar om maxfarter och varvtal och utan eftertanke slänga upp dem som "fakta":

TS har ett praktiskt problem (oljud) och har som sidospår väckt frågan om propellern verkligen är rätt då den ligger långt från en teoretisk beräkning. Då hjälper inte ytterligare djupdykningar som bortser från en stor del av verkligheten och kommer fram till farter och egenskaper hans båt aldrig ens är konstruerad för....:unsure:.

 

TS är nog glad att ha hela 16hk när vinden tar tag i båten....😉

Det jag tror varvet gjorde fel vid installation är att man inte tittade så noga på skylten på backslaget. Normalt sett levereras solé mini 17 med ett 2.0:1 TCM-backslag, då stämmer siffrorna på proppen med 14x10, men mitt backslag har 2.6:1. Proppen snurrar alltså mycket långsammare än vid 2.0:1 backslag.

Proppen och axel är från 70-talet och original md7:an med sitt RB-backslag med 1.91 reduktion. 

 

RPM på proppen skiljer vid 2000 på motorn (1.91 mot 2.6) 1047 mot 769

 

Eller om man räknar procent av maxvarv stämmer kanske kurvan någorlunda med rpm på proppen.

 

Med all er expertis, ska man prova en 14x12 eller nåt. Eller är det inte värt besväret?

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Men man kan ju inte bortse från båtens egenskaper och sedan dyka ner sig i teoretiska beräkningar om maxfarter och varvtal och utan eftertanke slänga upp dem som "fakta":

TS har ett praktiskt problem (oljud) och har som sidospår väckt frågan om propellern verkligen är rätt då den ligger långt från en teoretisk beräkning. Då hjälper inte ytterligare djupdykningar som bortser från en stor del av verkligheten och kommer fram till farter och egenskaper hans båt aldrig ens är konstruerad för....:unsure:.

 

TS är nog glad att ha hela 16hk när vinden tar tag i båten....😉

När man funderar på proppellerval så kan det ju vara ganska bra att kika på de värden man får när man räknar på lite propp alternativ, om jag då kommer fram till att båten borde göra runt 9 knop vid normal slip på 10% och ett maxvarv på 3400 rpm med nuvarande propp så är det en utgångspunkt. Att just den här båten kommer att gräva ned aktern innan dess och inte nå dit är nåt man får ta hänsyn till när man sedan ska välja en propp. Lite effektreserv är naturligtvis bra att ha, alltid trevligt att kunna dra av på gasen. Lite knepigt med snipor som i stort sett går in i en vägg när farten går lite över vattenlinjelängden. Oljudet är väl troligare ngt i backslag eller axellager som orsakar, knappast proppen. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

När man funderar på proppellerval så kan det ju vara ganska bra att kika på de värden man får när man räknar på lite propp alternativ, om jag då kommer fram till att båten borde göra runt 9 knop vid normal slip på 10% och ett maxvarv på 3400 rpm med nuvarande propp så är det en utgångspunkt. Att just den här båten kommer att gräva ned aktern innan dess och inte nå dit är nåt man får ta hänsyn till när man sedan ska välja en propp. Lite effektreserv är naturligtvis bra att ha, alltid trevligt att kunna dra av på gasen. Lite knepigt med snipor som i stort sett går in i en vägg när farten går lite över vattenlinjelängden. Oljudet är väl troligare ngt i backslag eller axellager som orsakar, knappast proppen. 

Roligt att du nämner att den ska gräva ner sig, men det är ett fenomen som inte existerar på min båt konstigt nog, häckvågen ändras lite grann vid maxvarv, men ingen nedgrävning.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lägga ut en bild på båten! Inbillar mig att de flesta snipor inte gilla farter över sin vattenlinjelängd i knop, men å andra sidan så finns det finnar som kör i 40-50 knop med sina... så det beror på vad konstruktören haft för mål med sin design. Var glad för att den inte gräver ned sig, kan ju vara nåt åt det halvplanande hållet då?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Du får lägga ut en bild på båten! Inbillar mig att de flesta snipor inte gilla farter över sin vattenlinjelängd i knop, men å andra sidan så finns det finnar som kör i 40-50 knop med sina...

Norskar också, men inte med 16 hk...

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Var glad för att den inte gräver ned sig, kan ju vara nåt åt det halvplanande hållet då?

Ge dig nu.

Halvplanande med 16hk ?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev KlasG:

Har haft ett vinande missljud i backslag/axel (bara över 1300 rpm) som jag misstänkt kunna vara "sjungande propeller", nu efter upptagning har jag fått loss den utan allt för mycket svordomar. Den varvsmonterade propellern är en 4x14x10.

 

När jag knackar in mina data för att beräkna propeller så kommer jag fram till att jag borde ha en 3x14x15 (eller 4x14x14)

(Snipa, 16hk, 3400rpm, 2.6:1,1000kg, 20 fots vattenlinje, 2m bred i vatten)

 

Hur kan varvet göra en så grov felberäkning?

Kan den feldimensionerade propellern ge upphov till ovan nämnda missljud?

 

Iaf, någon som har en 3x14x15 liggandes för konisk 25mm axel? kan tänka mig en 3x14x14 också.

 

Mvh Klas

Det är troligen en slags kavitation i propellerbladen. Motverkas med att fasa kanten på propellerbladen. Kontakta Rodahl Marin i Lidköping och fråga var och hur man gör detta. (Hade detta på en ny propeller från dem, och det gick att fixa på det sättet) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

Ge dig nu.

Halvplanande med 16hk ?!?!

Tycker du ska ge dig. Skrovet skulle kunna vara halvplanande och det är det i såfall oavsett effekt. Vad som sker i praktiken beror ju på installerad effekt, men i det här fallet skulle det ju kunna göra att den inte går in i en vägg vid säg 7 - 8 knop som andra snipor med  lvl på 6m kan göra.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Skrovet skulle kunna vara halvplanande och det är det i såfall oavsett effekt

En snipa - som detta handlar om - är inte halvplanande. Det är en ren deplacementbåt.

 

Ja det är mycket som "skulle kunna vara" - det har du ju tydligt visat i dina svar. Men utgå gärna från TS situation och de fakta som faktiskt finns tillgängliga så blir svaren mer användbara för TS.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att i all kunskap finns det mycket personliga åsikter :)

 

Har hittat en 3x14x11 som jag ska prova med, mest för att undersöka om mitt missljud försvinner, men kanske för att kunna ligga i fem knop med ett bekvämare motorvarv. Den som lever får se :)

 

Tack för alla åsikter.

 

//Klas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En källa till oljud är om propellerns diameter är för stor så att bladspetsarna kommer för nära båtbotten. Märks inte i låga farter.

Det lär finnas någon tumregel om detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev neptun:

En källa till oljud är om propellerns diameter är för stor så att bladspetsarna kommer för nära båtbotten. Märks inte i låga farter.

Det lär finnas någon tumregel om detta.

Tack. Vad jag förstår så ska mina 6cm räcka. Tror och hoppas att det räcker att byta från tilltuffsad fyrbladig till nyskick trebladig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-25 vid 09:02 skrev KlasG:

Har haft ett vinande missljud i backslag/axel (bara över 1300 rpm)...

Angående ditt missljud tänkte jag berätta om min erfarenhet i ämnet missljud.

I våras när vi skulle gå från vinterhamn till sommarhamn hördes ett rytmiskt sjungande "woa"-ljud vid varvtal något högre än tomgång. Det blev givetvis en 180-gradare tillbaka till hamnen.

Ljudet hördes mer på utsidan än inne i båten och under konsultationen av gubbarna i hamnen växte en teori om glapp i lagret fram. 

Efter ett kallt dopp konstaterades att det fanns ett glapp (korta men tydliga ändlägen när jag "ruckade" i propellern).

Min lekmannateori är att gummit (eller vad det nu är) i lagret torkat något efter en sommar på land. Efter en vecka i vattnet var oljudet nästan borta. Efter ytterligare en tid helt borta och glappet likaså.

Nu vet jag inte om det kan vara så i ditt fall men så var det i alla fall i mitt.

 

Mer än så kan jag tyvärr inte lägga mig i diskussionen då jag inte har tillräckligt med kött på benen när det kommer till de här delarna på båten.

Hoppas du får ordning på grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-27 vid 12:21 skrev McLasse:

Angående ditt missljud tänkte jag berätta om min erfarenhet i ämnet missljud.

I våras när vi skulle gå från vinterhamn till sommarhamn hördes ett rytmiskt sjungande "woa"-ljud vid varvtal något högre än tomgång. Det blev givetvis en 180-gradare tillbaka till hamnen.

Ljudet hördes mer på utsidan än inne i båten och under konsultationen av gubbarna i hamnen växte en teori om glapp i lagret fram. 

Efter ett kallt dopp konstaterades att det fanns ett glapp (korta men tydliga ändlägen när jag "ruckade" i propellern).

Min lekmannateori är att gummit (eller vad det nu är) i lagret torkat något efter en sommar på land. Efter en vecka i vattnet var oljudet nästan borta. Efter ytterligare en tid helt borta och glappet likaså.

Nu vet jag inte om det kan vara så i ditt fall men så var det i alla fall i mitt.

 

Mer än så kan jag tyvärr inte lägga mig i diskussionen då jag inte har tillräckligt med kött på benen när det kommer till de här delarna på båten.

Hoppas du får ordning på grejerna.

Tack för input, men mitt cutlesslager ser bra ut och helt utan glapp mot axel, så det borde inte vara det som låter (men man vet aldrig). Ett cutlesslager som är uppåtvinklat som en axel oftast är kan få en luftficka i toppen med missljud som följd. Men mitt lager sitt i en sån där strut med flödeshål utanför själva skrovet, ingen luft med andra ord.

 

Har för övrigt börjat putsa på min propeller, den ser minst ut sagt för dj**lig ut, stora gropar efter vad jag misstänker är kavitation och många säsonger utan anod (som det ser ut). 

 

Nu börjar ska jag börja om med ny prop 3x14x11, borde ha samma fartregister som min gamla 4x14x10, kanske tillomed lite lugnare varv i fem knop. Fick tag i en på marketplace.

 

//Klas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...